Het moestuin seizoen begint weer!

28-02-2017 09:59 653 berichten
Hoi Allemaal,



Zoals de titel al zegt is het begin van het moestuin seizoen alweer gemaakt. De planning is rond, de vakken ingedeeld, de zaadjes in huis, de langzame kiemers voorgezaaid en ik sta weer te trappelen van ongeduld om met de volle grond aan de slag te gaan. Kun jij ook niet wachten tot je weer een groen sprietje ontdekt en lijkt het je leuk om ervaringen en tips uit te wisselen? Schrijf dan gezellig mee!



Groetjes, Goudlokje
O, de witte vlieg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen zaterdag de aardappelen geoogst. Het is een goeie oogst, veel opbrengst. Aardappelen zagen er mooi uit. Het voorgaande jaar waren ze niet ok, dus ik ben blij met deze oogst.

Ook bakjes vol met frambozen, rode bessen en aardbeien.

Ik ben te laat met de broccoli, die heeft al bloemen. De roosjes zijn ook ontzettend klein gebleven. Is niet echt gegroeid.
Zaad van de broccoli kan je misschien volgend jaar gebruiken.
Tot mijn verbazing komen er alsnog paprika's aan de plant.
Ook de tomaat krijgt bloemen. Geeft de groenteboer nieuwe moed.

Ja, mooi! Aardappelen uit eigen oogst. Lekker ook fruit uit eigen tuin.
Witte vlieg lijkt verdwenen, maar enkele planten zien er vreselijk uit.
Met de overgebleven zaden proberen we het volgend jaar nog eens.

Bepaalde gecultiveerde tuinbloemen hadden vorig geen en dit jaar wel bloemen.
Het lijkt erop dat ze zaaddozen hebben.
Nieuwe bloemen van dit jaar hadden veel tijd nodig om een bloem te krijgen, maar hebben geen zaaddozen gekregen.
De bloemen zitten nog zwaar in de knop en er is nog iets te verwachten.

Vorig jaar gegroeid, dit voorjaar gebloeid.
Bollen met bloemen krijgen zaad en gespleten zaadbollen met vermeerdering van bloemen.
Is een jarenlang proces bij kwekers. Het is mij nog niet gelukt om er planten uit te laten groeien dankzij de slakken. Die eten dode bollen en jonge planten op.
Maar die eten ook bepaalde schadelijke insecten.
Dat betekent dus een offer brengen.
Ik moet enkele aangetaste planten nog even laten staan.
Als ik die optil dan vliegt het alle kanten uit.
Geen mensen met een moestuin dit jaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen moestuin, maar wel groenteplanten gewoon in de tuin tussen de bloemen. Frambozen en honingbessen in de achtertuin, twee appelbomen, veel wilde bloemen. De pompoenen zijn gezaaid in een kweekbakje, die komen al op (straks even kijken waar genoeg ruimte voor ze is) en deze week ga ik de oostindisch kers zaaien en de tomatenplantjes buiten zetten om ze te laten wennen aan het weer.

Fijn dat het morgen gaat regenen, want de tuin is kurkdroog en de regenton is helemaal leeg...
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
JA! Ik zat al met smart op dit topic te wachten. Ik twijfel om een moestuintje te beginnen met deze site: https://makkelijkemoestuin.nl/

Dan dit bakje van 30x30x20 met de makkelijke moesttuin grond erin:

Afbeelding

Met óf een zonnebloem erin, óf wortels, óf goudsbloemen. Gewoon wat proberen en kijken waar het schip strandt. Als het goed loopt, koop ik er wat bakjes bij of schaf ik een grotere bak aan.

Ik neem aan dat ik verder niks nodig heb om deze te groeien?
Leuk, een redelijk wilde tuin dan.
Honingbes moest ik opzoeken, kende hem niet.

Hier staan de stekelbessen en aalbessen goed in bloei en worden ze druk bezocht. Pompoen en courgette zijn klaar om uitgeplant te worden, maar wacht nog een weekje af om zeker te zijn dat we geen nachtvorst meer krijgen.
Ik heb vorig jaar rode bes, zwarte bes en kruisbes aangeplant. De struikjes stellen nog niet veel voor maar staan nu al wel allemaal in bloei, dus dat is leuk.
Ik heb ook nog een bosbes staan.
Daarnaast mini fruitbomen in potten; kers, appel, peer, perzik en pruim. Kers en peer bloeien nu, dit is het tweede jaar dus als het goed is moet de rest het ook nog gaan doen (al vrees ik voor de pruim).
En nog een bak met aardbeien.

Verder ook een moestuinbak gemaakt, hier heb ik een tijdje terug al wat in gezaaid: Spinazie, krulsla, wortel, goudsbloem, ronde radijs, rucola, lente ui en ijskegel radijs. En in een pot met trellis komen de peulen nu op.
Die moestuinbak is de eerste keer, na de eerste oogst zet ik er nog wat planten in zoals tomaten, die wilde ik nog niet opkweken.

En dan nog in losse potten kruiden; koriander, peterselie, basilicum, munt, kamille, dille. Komkommerkruid staat ergens nog in een zaaibed...

Ik heb dus eigenlijk geen echte moestuin, maar stiekem staat er toch heel wat in her en der.
Iemand hier ervaring met granny smith? Vorige jaren gaf de boom veel vruchten (uiteraard uitgedund) maar dit jaar amper bloesems en blad.
Zie schade aan de stam, maar weet niet de oorzaak hiervan.
https://ibb.co/Kh0wmnX
Alle reacties Link kopieren
Oei, zou dat door de vorst zijn gekomen? Met dat soort dingen ga ik altijd even langs bij een fruitkweker hier in de buurt, die weten zoveel, daar kan geen plantenboek tegenop.

Een van de twee appelbomen bloeit als een malloot, de tuin lijkt op Schiphol met alle aanvliegende bijen en hommels. De andere appelboom is wat trager. En dan hebben we nog een piepklein stokje, wat ons is verkocht als appelboom. Ik geloof dat er één blaadje aan groeit... een treurig gezicht, maar ik vertel het stokje, pardon de boom, regelmatig dat ik er allllle vertrouwen in heb. Dat zal vast helpen.

De aardbeien was ik nog vergeten! Die staan ook in potten op het terras, net als rozemarijn, tijm en munt. Munt had ik eerst in de grond gezet en dat ging enorm woekeren, overal kwam munt op en zoveel muntthee drink ik nou ook weer niet. Die zijn nu tot een pot veroordeeld, sorry jongens.
Wat eten we vanavond?
O ja, ik heb ook nog rozemarijn, salie, hysop en bieslook in de borders staan.
Mijn fruitbomen waren begin vorig seizoen ook dieptriest, alsof je een tak in de grond haf gezet. Maar goed gegroeid.
De appel hier staat goed in blad maar (nog) geen bloesems...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen moestuin, maar wel veel eetbaars in de tuin.
Ik houd vooral van kruiden: heb gewone en donkere basilicum gezaaid, komkommerkruid, eetbare bloemen, dille en oregano. Verder in de tuin verschillende soorten munt, laurier, salie, rozemarijn en tijm. En nog platte en krulpeterselie in een pot.

Sinds vorig jaar een appelboompje, nog erg klein maar bloeit mooi. Een zwarte bes maar die heb ik helemaal gesnoeid vorig jaar dus ik denk niet dat hij al vrucht gaat geven. Een blauwe bes, en een kersen leiboom, maar ik twijfel nog of ik die ga houden.

Komkommer al geplant maar dat was te vroeg denk ik. Verder nog kijken wat er gaat lukken van wat ik binnen gezaaid heb: peper, paprika en tomaat en een berg AH-moestuintjes. Maar ik ben niet goed in zaaien, ik vergeet ze altijd wel ergens water te geven en tot overmaat van ramp eten mijn katten regelmatig zaailingen op ;-D Maar we blijven het proberen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Oei Moirmel, ik wilde gaan zeggen dat een appel vaak beurtjaren heeft en dat je je geen zorgen hoefde te maken, maar die stam ziet er niet best uit. Zou even een bomensnoeier (niet elke hovenier is daar goed in) vragen, of een fruitteler inderdaad.

Hier appelbomen die nooit goed vrucht hebben gegeven, een notarisappel en een Gravestein. Bloeien nu ook weer niet. 2 Aziatische peren die het wel heel goed doen, 2 pruimenbomen die ik vorig jaar heb gezet, maar waar één een ziekte van bleek te hebben, die heb ik compleet terug moeten snoeien. Ben al blij dat-ie blad maakt. Verder een grote notenboom, jonge hazelaars, bessen, frambozen, moestuinbakken met bonen, ui, knoflook, augurken, kruiden, courgette, pompoenen en een kasje met tomaten en pepers. Ik :heart: mijn tuin :)
Alle reacties Link kopieren
In een zaaibak had ik twintig pompoenzaden in kleine potjes gezet en ineens, toen ik dacht dat wordt niks meer, ik gooi het maar in de bak, staken drie pompoenplantjes vanochtend hun kop boven de grond. En die gaan ineens ook in volle vaart, ik heb het idee dat ik ze kan horen groeien!

En terwijl ik om me heen en op Facebook alleen maar gemopper en geklaag hoor over het weer - het plenst hier al vanaf vanochtend - ben ik er stiekem heel blij om: alle planten snakten naar water, de waterton was bijna leeg en nu kan alles weer even goed de dorst lessen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel blij met de regen (nou ja, voor de tuin. Voor mijn werk (horeca, net weer terras open) vind ik het wel verdrietig) hier was het nog niet echt droog maar de tonnen begonnen al wel leeg te raken. Nu zie je alles opfrissen inderdaad.
Ja, ik zit ook nog met smart op de pompoenen te wachten! Augurken, courgette en venkel die ik tegelijkertijd had gezaaid zijn al wel boven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moesbalkon, maar ik ben door de kou een beetje vergeten om te starten.
Ik heb nog wel veel kruiden staan en klein fruit.

De tomaten, paprika en courgette moet ik nog zaaien (binnen).
Ik ben echt zo laat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
29-04-2021 15:36
Ik heb een moesbalkon, maar ik ben door de kou een beetje vergeten om te starten.
Ik heb nog wel veel kruiden staan en klein fruit.

De tomaten, paprika en courgette moet ik nog zaaien (binnen).
Ik ben echt zo laat.
Misschien kun je beter kleine plantjes kopen dan, anders valt je oogst dit jaar wel erg laat!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
28-04-2021 15:04
JA! Ik zat al met smart op dit topic te wachten. Ik twijfel om een moestuintje te beginnen met deze site: https://makkelijkemoestuin.nl/

Dan dit bakje van 30x30x20 met de makkelijke moesttuin grond erin:

Afbeelding

Met óf een zonnebloem erin, óf wortels, óf goudsbloemen. Gewoon wat proberen en kijken waar het schip strandt. Als het goed loopt, koop ik er wat bakjes bij of schaf ik een grotere bak aan.

Ik neem aan dat ik verder niks nodig heb om deze te groeien?
Makkelijke Moestuin gebruik ik ook en bevalt heel goed. De app is ook erg als je geen verstand hebt van (moes)tuinieren, en de community erg behulpzaam bij al je vragen. Als je graag groenten uit je tuin wilt eten zou ik juist niet voor een bloem kiezen of voor een traag-groeiend gewas (wortels) maar juist voor iets wat lekker snel groeit zoals spinazie, slasoorten, radijs, etc.

Hier dus een bak volgens het makkelijke moestuin systeem. Momenteel kan ik de spinazie en rucola oogsten, en ik verwacht dat mijn eerste radijsjes ook bijna klaar zijn. Binnen ben ik nu tomaat aan het voorzaaien, straks ook nog courgette en komkommer. De bonen (peultjes en sugar snaps) en veldsla doen het ook al goed. Verder groeit alles een stuk trager dan vorig jaar, dat is aan het natuurlijk te danken aan het best koude voorjaar..

Qua fruit heb ik een poging gedaan tot aardbei binnen voorzaaien maar dat is geen succes. Binnenkort maar gewoon een paar plantjes kopen dus!
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
30-04-2021 07:54
Misschien kun je beter kleine plantjes kopen dan, anders valt je oogst dit jaar wel erg laat!
Ja, daar kan ik wel naar kijken. Ik houd alleen niet van planten die met kunstmest zijn opgekweekt en ik heb veel zaden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-04-2021 08:51
Ja, daar kan ik wel naar kijken. Ik houd alleen niet van planten die met kunstmest zijn opgekweekt en ik heb veel zaden.
Bij mij in de buurt zijn een paar biologische plantenkwekers, daar kan ik altijd goed scoren.
Die plantjes zien er niet zo mooi uit als bij Intratuin of zo, maar ze zijn erg sterk en ze doen het goed. En: geen bestrijdingsmiddelen of plofplanten door kunstmest en dat soort toestanden. Misschien is dat bij jou in de buurt ook wel, of van die stalletjes langs de kant van de weg?
Wat eten we vanavond?
viva-amber schreef:
30-04-2021 08:51
Ja, daar kan ik wel naar kijken. Ik houd alleen niet van planten die met kunstmest zijn opgekweekt en ik heb veel zaden.
Hier in de buurt zit een versboerderij/tuinplantenwinkel/bloemist. Daar hebben ze ook altijd sterke planten van plaatselijke kwekers, naar zoiets kun je ook kijken!
@Moosey:
Ga de foto doorsturen naar een boomverzorger hier in de buurt.

Heeft de Lidl in Nederland ook de spaaractie met fresh heads?
https://www.lidl.be/nl/inspiratie/fresh-heads

Vind het wel lollig omdat we nu ineens plantjes hebben waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. Afwachten wat het resultaat zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, dit topic! Ik heb nu ook weer van alles binnen gezaaid: cherrytomaat, komkommer, courgette en sperzieboon. Hopen dat het een beetje wil lukken. Vorig jaar hadden we geen geluk en bleef het bij een paar tomaatjes.
We hebben maar een klein tuintje, dus helaas geen heel uitgebreide moestuin, maar veel in potten.
Ik had binnen op de vensterbanken geen plaats meer voor de nieuwe zaailingen, dus heb de pompoenen en courgettes al buiten geplaatst zodat nu komkommer en chili peper kunnen kiemen.
Met de temperaturen die ze de komende weken geven ga ik morgen het risico nemen om ze al in volle grond te plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven