Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
GreenLadyFern schreef:
10-02-2021 09:00
Zijn bij jullie de vogels ook agressiever? Ik denk dat ze het hier in de buurt echt moeilijk hebben. Gisteren zat er bijvoorbeeld een merel lekker te eten en joeg de andere vogels steeds weg (maar terwijl Mevrouw Merel achter de mussen aanging pikte Meneer Mees snel wat eten weg).
Ik heb ook vogels in de tuin die ik hier nog niet eerder heb gespot, een spreeuw en een gaai.

Ik ben mbt vogelvoervariatie wat in de voorraadkast aan het rommelen. Ik heb nog een pot vol pofmais, zou dat te hard zijn? Zou ik het kunnen weken?
Ik denk dat de gaaien die mais wel lusten.

Ik heb mijn vijg ingepakt in bobbeltjesplastic. En wat bobbeltjesplastic om z'n voet op de grond gedaan. Hopelijk helpt dat.
Verder niks ingepakt, ik heb verder ook geen planten uit zuidelijker streken geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
10-02-2021 13:16
Je kunt van die popcorn ook slingers maken. :lightbulb:
“Enkel de zoete of zelf kaalgepofte” sprak de juf.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Oh damn, vijg. Daar heb ik niet aan gedacht. Was wel aan het overwegen om mijn (ingepakte) verveine van de kas naar de schuur te verplaatsen, al ben ik daar wellicht al wat laat mee..

Ben voor het eerst in mijn leven vroeg opgestaan zonder externe praktische reden ;-D Vond gister in de auto de zonsopgang zo mooi dat ik me zo even naar een nabijgelegen natuurgebied met hoog water ga begeven.
Nu ben ik echt helemaal klaar met de kou. Mijn kat neemt nooit prooien mee naar binnen, maar vannacht werd ik wakker omdat meneer gezellig met een muis aan het spelen was IN MIJN SLAAPKAMER! Dat doet ie normaal buiten. Ik heb hem wel eens levende muis zien loslaten in een vak met bloemen om er vervolgens weer op te gaan jagen (het was grappig om te zien, maar de bloemen waren daarna wel een beetje zielig en mij;kat was bedolven onder bloembladen). Maar voor buiten nog even een muis dollen vind hij het nu te koud, denk ik. Ik hoop niet dat mee naar binnen nemen een gewoonte wordt... De muis wist uiteindelijk de kruipruimte in te vluchten via de meterkast. Ben wel blij voor de muis, maar ben niet gerust op een muis in mijn kruipruimte.
Floras schreef:
11-02-2021 21:33
Nu ben ik echt helemaal klaar met de kou. Mijn kat neemt nooit prooien mee naar binnen, maar vannacht werd ik wakker omdat meneer gezellig met een muis aan het spelen was IN MIJN SLAAPKAMER!
[...]
:rofl: Ik zie het helemaal voor me!!
Moosey schreef:
11-02-2021 07:21
Oh damn, vijg. Daar heb ik niet aan gedacht. Was wel aan het overwegen om mijn (ingepakte) verveine van de kas naar de schuur te verplaatsen, al ben ik daar wellicht al wat laat mee..

Ben voor het eerst in mijn leven vroeg opgestaan zonder externe praktische reden ;-D Vond gister in de auto de zonsopgang zo mooi dat ik me zo even naar een nabijgelegen natuurgebied met hoog water ga begeven.
Hoe was het Moose?
Heb je mooie foto's voor hier?
Floras schreef:
11-02-2021 21:33
Nu ben ik echt helemaal klaar met de kou. Mijn kat neemt nooit prooien mee naar binnen, maar vannacht werd ik wakker omdat meneer gezellig met een muis aan het spelen was IN MIJN SLAAPKAMER! Dat doet ie normaal buiten. Ik heb hem wel eens levende muis zien loslaten in een vak met bloemen om er vervolgens weer op te gaan jagen (het was grappig om te zien, maar de bloemen waren daarna wel een beetje zielig en mij;kat was bedolven onder bloembladen). Maar voor buiten nog even een muis dollen vind hij het nu te koud, denk ik. Ik hoop niet dat mee naar binnen nemen een gewoonte wordt... De muis wist uiteindelijk de kruipruimte in te vluchten via de meterkast. Ben wel blij voor de muis, maar ben niet gerust op een muis in mijn kruipruimte.
:rofl: oh vreselijk!!
Alle reacties Link kopieren
Ohh Floras! :rofl:

En Moosey, ik snap dat je daarvoor weg bent geweest! Zo mooi! Heb je mooie foto's?

Vogelvoer is binnen, ikke de zaadjes op plankjes aan de schutting gelegd (bij gebrek aan vogelhuisje en hout van verbouwing over, heb ik maar plankjes aan de schutting gemaakt) en wat denk je.... Geen 1 vogel....
Die hebben het vast ergens anders goed voor elkaar.
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Ja, het was echt prachtig! Zal morgen even wat foto’s plaatsen. Zit nu ook weer uit mijn raam naar een onwaarschijnlijk roze lucht te kijken trouwens, met de witte uiterwaarden ervoor. Zo mooi.
Haha Floras, herkenbaar! Ik ben eens uit bed gestapt om met mijn blote voet op een dode muis gestaan. De ene kat hier vreet alles buiten op, de andere neemt ze voor mij mee naar binnen, meestal luid mauwend.
Laatst had hij dus een koolmeesje, waarop ik hem meteen naar buiten heb gejaagd, het koolmeesje vrijkwam en weer in de boom vloog.
Gelukkig vangen ze niet vaak vogeltjes, maar nestkasten hang ik niet op, die hengelen ze zo leeg.

Ik dacht ook dat ik veilig zat met een voederpaal van 2 meter maar zo hoog heb ik de groote kat al zien springen (ik was aan het fotograferen met een flinke zoom en plots kwam een spartelende kluwen vacht en poten in beeld).

Ik heb gisteren een flinke bestelling zaad binnen gekregen, van HappySeeds. Iemand ervaring met die site?

Ze hadden daar kattenstaartamarant en ik ben echt verliefd op die plant!
Guavepapaya schreef:
11-02-2021 23:07
Ohh Floras! :rofl:

En Moosey, ik snap dat je daarvoor weg bent geweest! Zo mooi! Heb je mooie foto's?

Vogelvoer is binnen, ikke de zaadjes op plankjes aan de schutting gelegd (bij gebrek aan vogelhuisje en hout van verbouwing over, heb ik maar plankjes aan de schutting gemaakt) en wat denk je.... Geen 1 vogel....
Die hebben het vast ergens anders goed voor elkaar.
Bij mij gaat het vogelzaad momenteel ook niet hard. Ik denk dat er in veel tuinen momenteel vogelzaad te vinden is. Wat wel ontzettend hard gaat zijn de gevriesdroogde meelwormen. Ik heb dagelijks bijna de hele dag 10 merels en 25 spreeuwen en ik gooi twee keer per dag een flinke hoeveelheid in voor en achtertuin. Ook de appels blijven momenteel niet lang liggen.
GreenLadyFern schreef:
12-02-2021 07:37
Haha Floras, herkenbaar! Ik ben eens uit bed gestapt om met mijn blote voet op een dode muis gestaan.

Arg, dat is echt erg als je net wakker bent!

De ene kat hier vreet alles buiten op, de andere neemt ze voor mij mee naar binnen, meestal luid mauwend.
Laatst had hij dus een koolmeesje, waarop ik hem meteen naar buiten heb gejaagd, het koolmeesje vrijkwam en weer in de boom vloog.
Gelukkig vangen ze niet vaak vogeltjes, maar nestkasten hang ik niet op, die hengelen ze zo leeg.

Ik hang ook geen nestkasten op vanwege de kat, dat gaat fout zodra ze uitvliegen denk ik. Zonde van al het harde werk van pa en ma vogel.

Ik dacht ook dat ik veilig zat met een voederpaal van 2 meter maar zo hoog heb ik de groote kat al zien springen (ik was aan het fotograferen met een flinke zoom en plots kwam een spartelende kluwen vacht en poten in beeld).

Ik heb zo’n paal met silo, daar springt mijn kat niet op gelukkig.
Floras schreef:
12-02-2021 12:25
Ja, dat heb ik dus ook. Met verschillende haken met silo's eraan.

Ik was ook behoorlijk onder de indruk, Meneer Kat belandde op zijn buik in de bessenstruik eronder, heb het hem ook niet meer zien doen haha.
Alle reacties Link kopieren
Nou toch nog wat kraaien, paar merels en m'n vriend het roodborstje waren er!
Ennn een paar meesjes :)

Weten jullie de foto van mijn ouders nog? Die natuurvijver?
Daar heb ik net op geschaatst :-D :lol: :hyper:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya schreef:
12-02-2021 17:22
Nou toch nog wat kraaien, paar merels en m'n vriend het roodborstje waren er!
Ennn een paar meesjes :)

Weten jullie de foto van mijn ouders nog? Die natuurvijver?
Daar heb ik net op geschaatst :-D :lol: :hyper:
:cheer: geweldig!!

We hebben het geluk dat we in een buurt wonen met heel veel slootjes en watertjes rond de woonwijken. Ons vorige huis had zelfs een steiger achter de tuin. Daar stapten we gewoon vanuit de tuin op de schaats. Nu moeten we 50 meter lopen tot de schaatsbaan. Dochter gaat morgen een rondje rijden.
Helaas waag ik me niet meer op de schaats. Na een aantal valpartijen op het ijs rond mijn 20e, heb ik blijvend letsel aan een knie, dus ik durf niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al in het poezenonderzoek uit de Lees Ook ingevuld hoe je voortuintje erbij staat?

Betegeld was geen optie :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
12-02-2021 23:26
Hebben jullie al in het poezenonderzoek uit de Lees Ook ingevuld hoe je voortuintje erbij staat?

Betegeld was geen optie :proud:
:rofl: :rofl:

Heerlijk dat muis verhaal. Weet meteen weer waarom ik geen kat wil :hihi:

Hier zijn diverse ijsbanen open en ligt de beek dicht. Vandaag al een uurtje op de plaatstelijk schaatsbaan geweest en morgen nog maar eens n mooi plekje uitzoeken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Hier scharrelt al een paar avonden een stomverbaasde muis door de kamer. Hij kan de muizenval niet vinden en dat kan kloppen want die heb ik weggehaald. Ik kan het namelijk niet over mijn hart verkrijgen om het beestje met deze temperaturen en al die sneeuw buiten te zetten. :$
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de tuin ligt nog een dikke laag sneeuw/ijs. Ik hoop dat mijn planten er een beetje ongeschonden uitkomen :"-(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees voor mijn Toscaanse jasmijn... Blaadjes worden geel...
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Whahaha dat voortuintjesonderzoek :rofl:

Fijn dat die van jou niet betegeld is MevrouwJ ;-D

@Duet, heeft je dochter nog geschaatst? In het zonnetje is het heerlijk! Balen dat jij niet meer kunt...
Mijn moeder durfde ook niet, maar is toch achter een stoel het ijs op gegaan, haha!
Make it one day
:rofl: :rofl:
Sabeltandcavia schreef:
13-02-2021 11:13
Hier scharrelt al een paar avonden een stomverbaasde muis door de kamer. Hij kan de muizenval niet vinden en dat kan kloppen want die heb ik weggehaald. Ik kan het namelijk niet over mijn hart verkrijgen om het beestje met deze temperaturen en al die sneeuw buiten te zetten. :$
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
13-02-2021 11:13
Hier scharrelt al een paar avonden een stomverbaasde muis door de kamer. Hij kan de muizenval niet vinden en dat kan kloppen want die heb ik weggehaald. Ik kan het namelijk niet over mijn hart verkrijgen om het beestje met deze temperaturen en al die sneeuw buiten te zetten. :$
Groot gelijk hoor. Ik heb vandaag met enig schuldgevoel een dikke wants buiten gezet die in mijn woonkamer zat. Ik heb hem vlak bij het rozenperk tegen de keukenmuur neergezet, zodat hij daar kan wegkruipen. Ik hoop dat hij niet doodvriest.

Mijn dochter heeft niet meer geschaatst omdat ze niemand kon vinden die mee wilde en alleen ging ze echt niet! Oudste dochter had helaas haar schaatsen in haar studentenflat laten liggen, anders had zij nog mee gekund. Ik heb vanmiddag met beide meiden wel een lekker stuk gelopen langs al de schaatsplekken hier in de buurt. Het was behoorlijk druk. We hebben nog wat herinneringen opgehaald aan vroeger toen we nog langs de schaatsbaan woonden, met het stoeltje het ijs op, onder bruggetjes doorduiken, 's avonds in het donker nog even een rondje doen, warme chocomelk. heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Deze week nestkastjes voor kleine vogeltjes bij de Aldi voor 6,99.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Guavepapaya schreef:
12-02-2021 17:22
Nou toch nog wat kraaien, paar merels en m'n vriend het roodborstje waren er!
Ennn een paar meesjes :)

Weten jullie de foto van mijn ouders nog? Die natuurvijver?
Daar heb ik net op geschaatst :-D :lol: :hyper:
Wat leuk :cheer: :cheer: :cheer:
Wij hebben ook geschaatst op een grote (buurt) vijver :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven