Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Is dat je voortuin Friez? Wat een lap! Wat kun je daar heerlijk veel planten in kwijt!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn idee ook! Mooie grote tuin. En het wordt vast leuk.
Wij wonen in een nieuwbouwstraat dus hebben wij bijna de enige groene tuin voor zover je rond kan kijken. Buur aan 1 kant wel 1 border en grasveldje (zodat kinderen daar lekker balletje trappen met veel lawaai) buren andere kant tuin type steen met hondenstront en onkruid. (Wordt toch zeker eens per 2 jaar gereinigd.) Wij hebben voornamelijk bodembedekkers en veel verschillende kleuren groen. De bodembedekkers zorgen er voor dat de katten lekker rond kunnen springen en ertussen een beetje graven. Verder bamboe, grassen, een catalpa midden in de tuin. In het voorjaar koop ik dan allemaal grote potten met éénjarig gekleurde plantjes die het de hele zomer doen. Elk jaar andere kleurtjes. Een vijver ter grootte van een voetenbadje, maar wel vol mooie plantjes.
Verder een paar insectenhotels en een zéér populair vogelvoerplekje. Zo om de twee jaar komt de tuinman het zware werk doen en voor de rest houden we het wel bij.
We hebben een strookje van een meter aan de voorkant, dat noem ik geen tuin. Er staat vuurdoorn in.
We kunnen er misschien 3 keer per jaar zitten (vanwege de herrie) maar we kunnen er wel elke dag met plezier naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Wauw Friez, gaaf! Wat heerlijk ook dat je huis zo ver van de straat staat. Denk dat t heel mooi wordt zo!

Hier ook eindelijk tijd om in de tuin te rommelen, ik werkte het hele weekend. Heb net perziken geraapt, de perzikboom is veel te hoog voor het handig, rijpe perziken vallen keihard te pletter en plukken gaat wegens de hoogte ook lastig. Maar dat ben ik nu met een hoge trap toch maar zoveel mogelijk aan het doen. De perziken zijn ook net niet écht lekker, blijft altijd zo’n tannine-achtig zuurtje in zitten. Dus deze winter gaat-ie er maar eens uit. Ik denk dat ik er een reine claude pruim voor in de plek wil.

Verder wil ik zo de blauwe regen gaan snoeien en wellicht nog wat maaien met de zeis. Heb heel erg zin in mijn zeiscursus (over 2 weken!) want ik weet dat ik het nu in elk geval niet goed doe ;-D
Alle reacties Link kopieren
Leuk New Eve, je planten! En je hoeft echt niet meteen je hele borders propvol te zetten, zonde van geld. Dingen als blauwe druifjes en lelietjes-van-dalen vermeerderen als een malle, komt vanzelf goed (soms té goed, maar ik ben dan ook van beide niet zo’n fan ;-D)
Ik heb vorig jaar veel bollen gezet, ook van soorten die zouden moeten gaan vermeerderen. Ben erg benieuwd wat er volgend voorjaar weer van op komt. Afgelopen jaar heb ik echt enorm genoten van de kievitsbloemen, botanische tulpjes, irisjes etc, dus ik hoop enorm dat t allemaal weer terug komt.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een grote tuin Friezin! Prachtig hoor, van het voorjaar als het allemaal wat groter is en bloeit dan zit je er weelderig bij!

Kijk je uit met die zeis Moosey?! Ik zou als de dood zijn per ongeluk mijn eigen voet mee te maaien :D Ik zie je trouwens als een soort magere Hein door de tuin lopen, met een zwarte cape ;-) Hoe kom je aan een zeis trouwens? Haal je die gewoon bij de intratuin?

New Eve, ik koop ook steevast te weinig planten om borders goed te vullen. Maar dan hebben ze ten minste wel de ruimte om te groeien en zie je vanzelf waar je nog iets bij zou kunnen zetten. Monty Don (tuinman op Netflix) zegt altijd 'prop maar helemaal vol, en haal later weer wat weg'. Maar ik vind dat zonde en doe het andersom. Het hoeft ook niet meteen helemaal 'af' te zijn hè. Anders heb je niks meer te doen in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de zeis op een rommelmarkt in het naburig dorp gekocht ;-) Maar het is niet zo'n goede, vooral de steel niet. Hoort een mooie ergonomische zwaai in te zitten, maar deze is kaarsrecht. Dus ik denk dat ik bij de cursus ook wel een goeie zeis aan ga schaffen. En ik heb veiligheidslaarzen aan als ik maai ;-D
Sabeltandcavia schreef:
23-09-2019 13:42
Is dat je voortuin Friez? Wat een lap! Wat kun je daar heerlijk veel planten in kwijt!
Dat is idd mijn voortuin, ik heb geen achtertuin. Er komen wat minder planten in, omdat het gewoon te veel voor mij is te onderhouden. Er komt nog een lap gras in, en planten moeten idd groeien. Er is nog een border, die beplant ik in het voorjaar. totaal is het 270 m2
Alle reacties Link kopieren
Wouw grote voortuin Friezin, ik ben benieuwd hoe het er volgend jaar uitziet als alles wat tijd heeft gehad om te groeien en het gras groen is.

@cassata, voor die aanpak ga ik dan ook, onze Albert Heijn had wel heide in de bonus dus daar sla ik er nog een paar van in. Als het echt te weinig is start ik gewoon met 1 bieder en komt de ander later wel.

@moosey, een zeis cursus! Dat klinkt gaaf, misschien toch een stukje gras behouden :rofl:
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Eentje van mijn opa, voor Moosey:

Sikkels klinken
Sikkels blinken
Ruisend valt het graan.
En als je er eentje weg ziet hinken
Heeft 'ie het fout gedaan.

Gebaseed op deze zie ik: https://seniorplaza.nl/liedjes/sikkels- ... oogstlied/

(niet quoten graag)
Net de foto van Friezinnetje gemist zie ik ;-)

Leuk Schriftje dat jullie zo'n ander soort tuin hebben! Ik snap echt niet waarom mensen zo'n kiezelparadijs zouden willen.
Hopelijk steek je nog wat mensen aan die bij jullie langskomen en zich realiseren dat dat toch wel mooi is :)
Alle reacties Link kopieren
Aaaanne ;-D
Alle reacties Link kopieren
Zo blij dat de vlinderstruik weg is! Wat een licht opeens, scheelt echt heel veel. Hij wordt vrijdag opgehaald en dan mag hij in een andere tuin groter groeien. :)
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: ik heb een schuurtje dat recht in mijn zicht staat vanaf mijn huis. Er loopt een smal bordertje (echt maar 15 cm) voor waar ik wat lage plantjes in heb staan, en ik wil graag de muur wat meer bedekt hebben. Niet met een klimplant want die past er niet meer en daar heb ik er al veel van.

Ik zit te denken aan een of andere verticale tuin oplossing, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ik zie de prachtigste ideeën op internet, maar ze zijn vaak heel duur, en ik vraag me af of zoiets op langere termijn ook werkt.

Iemand tips?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
25-09-2019 16:46
Vraagje: ik heb een schuurtje dat recht in mijn zicht staat vanaf mijn huis. Er loopt een smal bordertje (echt maar 15 cm) voor waar ik wat lage plantjes in heb staan, en ik wil graag de muur wat meer bedekt hebben. Niet met een klimplant want die past er niet meer en daar heb ik er al veel van.

Ik zit te denken aan een of andere verticale tuin oplossing, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ik zie de prachtigste ideeën op internet, maar ze zijn vaak heel duur, en ik vraag me af of zoiets op langere termijn ook werkt.

Iemand tips?
Een pergola-idee misschien leuk?
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
25-09-2019 16:51
Een pergola-idee misschien leuk?
Dat zou inderdaad leuk zijn, maar de zon is daar al vrij schaars en zoveel ruimte heb ik niet.

Ik kwam net dit tegen:

Afbeelding

https://www.fonq.nl/product/dm-depot-ka ... cm/114303/

maar is niet zo groot dus wordt snel duur
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me ook gaaf

https://gardening.diyeverywhere.com/201 ... 10&t=fbsfg

Afbeelding

Maar vraag me af of dat mooi blijft
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 25-09-2019 16:57
27.79% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
25-09-2019 16:46
Vraagje: ik heb een schuurtje dat recht in mijn zicht staat vanaf mijn huis. Er loopt een smal bordertje (echt maar 15 cm) voor waar ik wat lage plantjes in heb staan, en ik wil graag de muur wat meer bedekt hebben. Niet met een klimplant want die past er niet meer en daar heb ik er al veel van.

Ik zit te denken aan een of andere verticale tuin oplossing, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ik zie de prachtigste ideeën op internet, maar ze zijn vaak heel duur, en ik vraag me af of zoiets op langere termijn ook werkt.

Iemand tips?
Wij hebben gekeken naar een verticale tuin, maar ook daarbij heb je best veel horizontale ruimte nodig. Iig wel als je de hele muur bedekt wil hebben. Er zijn natuurlijk systemen met bakken en zakken maar dan heb je nooit een hele bedekte muur. Voor ons dus de reden om wel voor klimplanten te gaan en hier en daar een hangmand en vogelhuis. Ik hoop dat jij iets moois kunt vinden voor je situatie.
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
25-09-2019 16:57
Wij hebben gekeken naar een verticale tuin, maar ook daarbij heb je best veel horizontale ruimte nodig. Iig wel als je de hele muur bedekt wil hebben. Er zijn natuurlijk systemen met bakken en zakken maar dan heb je nooit een hele bedekte muur. Voor ons dus de reden om wel voor klimplanten te gaan en hier en daar een hangmand en vogelhuis. Ik hoop dat jij iets moois kunt vinden voor je situatie.
Ja dan zijn klimplanten inderdaad een beter idee! Leuk idee om dat te combineren met een vogelhuisje. Voor mij hoeft juist niet de hele muur bedekt te worden, de andere helft van de muur en de schutting zijn ook al helemaal begroeid, dus iets anders leek me juist leuk.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Is het een muur in de schaduw? Dan is mosgraffiti mogelijk.

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Wauw!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Zo de planten staan in de border (en nog een beetje gekocht in de ramsh van de intratuin). Het voelt nog een beetje leeg maar veel plantjes mogen groeien. Dus ik en erg benieuwd naar de volgende lente. Foto's volgen.

@mevrouw Jack, misschien een mix van huisjes voor vogels/insecten/vleermuizen in kleuren die bij je huis/tuin staan? (eventueel te combineren met een plant in pot/hangplant?
Zoiets:
Afbeelding
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
25-09-2019 20:53
Zo de planten staan in de border (en nog een beetje gekocht in de ramsh van de intratuin). Het voelt nog een beetje leeg maar veel plantjes mogen groeien. Dus ik en erg benieuwd naar de volgende lente. Foto's volgen.

@mevrouw Jack, misschien een mix van huisjes voor vogels/insecten/vleermuizen in kleuren die bij je huis/tuin staan? (eventueel te combineren met een plant in pot/hangplant?
Zoiets:
Afbeelding
ook leuk!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding

Van Ikea :proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn nepplanten MevrouwJack ;-))

Mijn schuur staat ook precies in het oog en de muur is/was lelijk. Ik heb de muren van de schuur wit geschilderd, er een paar bloembakken tegenaan gehangen en voor gezet. Ziet er erg vrolijk uit. Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken als het droog is.

Mijn tuin ligt er nu netjes bij, alleen die %&*# naaktslakken vreten mijn net aangeplante gentiaan al helemaal kapot! :'( Iemand tips om dat tegen te gaan of gewoon geen gentiaan meer planten? Ik vind dat plantje juist zo mooi.

Kan ik de bollen al planten of zal ik daar nog mee wachten? Ik heb o.a. roze narcissenbollen gekocht en ben zeer benieuwd hoe die komend voorjaar opkomen.
Alle reacties Link kopieren
c_estelle schreef:
26-09-2019 10:26
Dat zijn nepplanten MevrouwJack ;-))

Mijn schuur staat ook precies in het oog en de muur is/was lelijk. Ik heb de muren van de schuur wit geschilderd, er een paar bloembakken tegenaan gehangen en voor gezet. Ziet er erg vrolijk uit. Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken als het droog is.

Mijn tuin ligt er nu netjes bij, alleen die %&*# naaktslakken vreten mijn net aangeplante gentiaan al helemaal kapot! :'( Iemand tips om dat tegen te gaan of gewoon geen gentiaan meer planten? Ik vind dat plantje juist zo mooi.

Kan ik de bollen al planten of zal ik daar nog mee wachten? Ik heb o.a. roze narcissenbollen gekocht en ben zeer benieuwd hoe die komend voorjaar opkomen.
Ja dat was me duidelijk dat het nepplanten waren :proud:

Schilderen mag ik helaas niet, anders zou ik misschien zelf wel een muurschildering maken. Dat kan ook op canvas oid maar daar houd ik dan weer niet zo van
Tjezus, wat vals

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven