Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5

23-03-2019 07:07 3344 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?

-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!

voorbeeld van hoe het niet moet:

Afbeelding

Zo kan het ook:

Afbeelding
Afbeelding

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.

We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
nou er is hier eerst wel genoeg regen naar beneden gekomen. Het was deze week voor mij erg makkelijk, hoefde niet te sproeien oid. Maar gisteren en vandaag wel veel water, hoop dat het graszaad niet allemaal weggespoeld is.
De bestrating ligt er superstrak in, vandaag nog een keer zand ingeveegd
friezinnetje2014 schreef:
28-09-2019 22:30
nou er is hier eerst wel genoeg regen naar beneden gekomen. Het was deze week voor mij erg makkelijk, hoefde niet te sproeien oid. Maar gisteren en vandaag wel veel water, hoop dat het graszaad niet allemaal weggespoeld is.
De bestrating ligt er superstrak in, vandaag nog een keer zand ingeveegd
Klinkt goed :applause:
ja, ben er erg blij mee. volgende week wordt de carport en tuinhuisje geplaatst, mss de week erop ook nog tijd voor nodig. Dan zou het gras ook op moeten komen, dus dan lijkt het al weer heel anders.
Heb al veel complimenten gekregen over hoe de tuin er uit ziet. En een buurvrouw, die kwam met zo'n hangzak met violen voor mij, omdat ik zo'n mooie tuin had gekregen. Dat vond ik zo lief!
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
28-09-2019 21:58
Toen het bij ons dus een half uur na het afwerken begon te hozen (kozijnen recht op de wind) liep het nog aardig uit, overal druipers en van die regenkanaaltjes er in. Aan de onderkant spatte het zand van het terras op, dat zat er daarna allemaal in vast. Ik ben niet een pietje precies, dus een druppel hier of daar zal ik niet om wakker liggen. Maar deze beste man moest toch echt terugkomen, het zag er werkelijk niet uit.
Dat is balen zeg. Maar stromende regen binnen een half uur, daar is geen natuurlijk enkele verf tegen bestand. Sigma S2U is wel een van de snelst drogende verven voor buiten, kleefvrij na 3,5 tot 5 uur afhankelijk van de temperatuur. Maar dan nog is het sowieso niet verstandig te gaan verven op een regenachtige dag maar kou is dus geen probleem.
Ik kreeg regen ca. 4,5 uur nadat ik de uitbouw van de buren had geschilderd en dat was gelukkig geen enkel probleem.
...
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
28-09-2019 22:38
ja, ben er erg blij mee. volgende week wordt de carport en tuinhuisje geplaatst, mss de week erop ook nog tijd voor nodig. Dan zou het gras ook op moeten komen, dus dan lijkt het al weer heel anders.
Heb al veel complimenten gekregen over hoe de tuin er uit ziet. En een buurvrouw, die kwam met zo'n hangzak met violen voor mij, omdat ik zo'n mooie tuin had gekregen. Dat vond ik zo lief!
Leuk!

Heb vandaag graszaad, mest en kalk gekocht, maar was te lui om het te zaaien / strooien. Wil mijn gazonnetje nog even extra de winter in helpen.
Tjezus, wat vals
Calamitycat schreef:
28-09-2019 22:41
Dat is balen zeg. Maar stromende regen binnen een half uur, daar is geen natuurlijk enkele verf tegen bestand. Sigma S2U is wel een van de snelst drogende verven voor buiten, kleefvrij na 3,5 tot 5 uur afhankelijk van de temperatuur. Maar dan nog is het sowieso niet verstandig te gaan verven op een regenachtige dag maar kou is dus geen probleem.
Ik kreeg regen ca. 4,5 uur nadat ik de uitbouw van de buren had geschilderd en dat was gelukkig geen enkel probleem.
Hee je hebt de uitbouw al geschilderd, leuk! Hoe ziet het er nu uit?
(ik heb het trouwens na morgen een paar dagen erg druk, dus ik schijf wel 'fotoooo' maar ik zal pas later reageren waarschijnlijk)
Alle reacties Link kopieren
Leuk Friez! Ben erg benieuwd naar je tuin, heb de foto van laatst hier helaas gemist.

Aaaane, het is mooi geworden, stuk lichter in huis ook. Zal binnenkort wat foto's plaatsen.
...
,
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 23:21
99.86% gewijzigd
.
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 22:57
99.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een narigheid :( Hopelijk krijg je tips waar je wat mee kan via het JL. Sterkte met deze rotsituatie.
...
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een enorme lap grond! Het ziet er nu al zo netjes uit, het eindresultaat wordt vast prachtig.
...
Alle reacties Link kopieren
Zo daar kun je een hoop moois op kwijt!

Waardeloos, die buren. Snap mensen niet die het zichzelf en de rest van de wereld zo ingewikkeld maken.
Tjezus, wat vals
ja, het is niet fijn, ik hoef de deur niet plat te lopen bij mijn buren, maar dit is wel het andere uiterste. Niks aan
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
28-09-2019 21:55
Schilders die ingehuurd worden door de stichting kunnen er denk ik niks aan doen. Ik vind het ook aan de stichting om contact met de huurders te hebben, dus ook te communiceren over schilderwerk enzo. Als de afspraak met de schilders is dat zij een huis moeten schilderen, ze komen daar en er blijkt niemand te zijn, da's voor hen ook niet handig.
Dit inderdaad. Deze mannen gaan ook niet over de planning. Was vorige keer ook met loodgieter via vve. Werd opeens boos gebeld dat ik niet thuis was. Wist niet dat ze zouden komen dus dat was niet zo vreemd. Nouja, ik kreeg gisteravond een mail met dat er mensen komen verven. Lekker op tijd :proud:
MevrouwJack schreef:
28-09-2019 22:58
Zo daar kun je een hoop moois op kwijt!

Waardeloos, die buren. Snap mensen niet die het zichzelf en de rest van de wereld zo ingewikkeld maken.
Qua planten komt er niet veel meer bij, alleen nog een border vullen voor het huis. Ik wilde minder onderhoud, omdat ik vaak toch last van mijn lijf heb. En dat is knap vervelend. Nu ligt het er straks mooi strak bij, en kan ik het beter bij houden. Maar het is idd een enorme lap grond. Totaal ong 270 m2
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de foto gemist, maar om hoeveel grond gaat het wat ze hebben ingepikt?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
28-09-2019 23:01
Ik heb de foto gemist, maar om hoeveel grond gaat het wat ze hebben ingepikt?
de schutting loopt op het einde van de tuin een halve meter uit lijn. De schutting moet dus een halve meter hun kant op. Totaal gaat het om ong 12 m2
Alle reacties Link kopieren
Okay, wat aso’s... @( . Dat is 25% van onze tuin (50m2 hier intotaal achtertuin)

Hier gelukkig wel normale buren, al hoef ik er geen dikke vrienden mee te zijn :proud:
groentuintje wijzigde dit bericht op 28-09-2019 23:09
20.70% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
28-09-2019 23:00
Dit inderdaad. Deze mannen gaan ook niet over de planning. Was vorige keer ook met loodgieter via vve. Werd opeens boos gebeld dat ik niet thuis was. Wist niet dat ze zouden komen dus dat was niet zo vreemd. Nouja, ik kreeg gisteravond een mail met dat er mensen komen verven. Lekker op tijd :proud:
Herkenbaar. Ik kreeg vorige week een brief dat ik een afspraak voor onderhoud moest bevestigen, deadline: een week eerder. Dus ik heb dat bedrijf maar even opgebeld, ze begrepen dat ik de deadline had gemist ;-D

Onze woningstichting is rommelig qua communicatie, maar ik moet zeggen dat ze behalve dat echt prima zijn. Ook qua tuin. Je kunt grond, aarde e.d. gewoon laten bezorgen, bijvoorbeeld, gratis. Misschien is dat overal wel hoor, dat weet ik niet, maar ik vind het allemaal prima geregeld. Ook als er in de straat iets is qua buitenruimte doen ze ook echt hun best.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
28-09-2019 23:01
Qua planten komt er niet veel meer bij, alleen nog een border vullen voor het huis. Ik wilde minder onderhoud, omdat ik vaak toch last van mijn lijf heb. En dat is knap vervelend. Nu ligt het er straks mooi strak bij, en kan ik het beter bij houden. Maar het is idd een enorme lap grond. Totaal ong 270 m2
Zo rottig als je lijf niet meewerkt. Ik moet zeggen dat ik wel eens droom van een grote tuin, maar ik zou het ook niet kunnen onderhouden. De pakweg 40 m2 tuin die ik nu heb is af en toe al een uitdaging qua energie. gelukkig helpt mijn vader met de wat grotere klussen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
28-09-2019 23:08
Zo rottig als je lijf niet meewerkt. Ik moet zeggen dat ik wel eens droom van een grote tuin, maar ik zou het ook niet kunnen onderhouden. De pakweg 40 m2 tuin die ik nu heb is af en toe al een uitdaging qua energie. gelukkig helpt mijn vader met de wat grotere klussen.
Ik heb juist het gevoel dat een kleine tuin meer werk is om netjes te houden, omdat rommel etc sneller opvalt dan in een grotere tuin. Meer snoeiwerk ook omdat het al gauw te klein en vol is bij tuinen van rond de 50m2.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
28-09-2019 23:30
Ik heb juist het gevoel dat een kleine tuin meer werk is om netjes te houden, omdat rommel etc sneller opvalt dan in een grotere tuin. Meer snoeiwerk ook omdat het al gauw te klein en vol is bij tuinen van rond de 50m2.
Ja dat klopt zeker. En ik wilde altijd een beetje natuurlijke tuin, maar ik merk dat achterstallig snoeiwerk e.d. heel snel rommelig is, het staat elkaar al snel in de weg. En alles groeit hier idioot hard, dus ik moet het hele jaar door snoeien. Dus ik probeer het steeds meer 'rustig' te houden, enkele middelgrote planten in plaats van meerdere kleintjes, of meerdere dezelfde kleine planten. Dat maakt het wel wat overzichtelijker.

Maar gras maaien e.d. en het terras onderhouden is natuurlijk wel wat makkelijker.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
28-09-2019 23:38
Ja dat klopt zeker. En ik wilde altijd een beetje natuurlijke tuin, maar ik merk dat achterstallig snoeiwerk e.d. heel snel rommelig is, het staat elkaar al snel in de weg. En alles groeit hier idioot hard, dus ik moet het hele jaar door snoeien. Dus ik probeer het steeds meer 'rustig' te houden, enkele middelgrote planten in plaats van meerdere kleintjes, of meerdere dezelfde kleine planten. Dat maakt het wel wat overzichtelijker.

Maar gras maaien e.d. en het terras onderhouden is natuurlijk wel wat makkelijker.
Ja klopt, hier ook, door de kleine omsloten tuin groeit alles 10x zo hard als normaal :biggrin: . ik moet trouwens weer hard aan het snoeien, oerwoud hier in de tuin :$
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
28-09-2019 23:44
Ja klopt, hier ook, door de kleine omsloten tuin groeit alles 10x zo hard als normaal :biggrin: . ik moet trouwens weer hard aan het snoeien, oerwoud hier in de tuin :$
Herkenbaar :proud: En ik heb ook met zorg de planten op de plek gezet waarbij ze het hardste zouden groeien. "Zet deze struik bij voorkeur beschut, aan de zuidkant van de schutting neer" Oke!

Binnen drie maanden was hij twee meter hoger :facepalm:
Tjezus, wat vals
mijn tuin ligt pal op het zuiden, en dat is ook altijd zoeken idd, wat er wel goed groeit. Heb nu wat standaard planten er in gekregen, zal volgend voorjaar eens kijken hoe het allemaal weer boven komt. Evt wat ander spul erin, en sowieso de andere border vullen. Op het terras mss nog wat potten en mss bij de carport nog wat in potten. En ik wil sowieso alliums in de border erbij planten, die vind ik zo mooi! Volgend weekend iig nog mijn hegje snoeien, die moet nog wat korter voor de winter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven