Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7
zaterdag 2 mei 2020 om 21:43
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.
Tegels eruit, plantjes erin dus!
We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.
Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.
Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!
Handige links:
Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

En zo wel:

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
Tegels eruit, plantjes erin dus!
We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.
Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.
Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!
Handige links:
Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

En zo wel:

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
zondag 31 mei 2020 om 21:50
Sabeltandcavia schreef: ↑31-05-2020 21:22Ik doe mee met de Wie-kweekt-de-grootste-zonnebloem-van-de-straatwedstrijd. Dat gaat ongeveer zo:
- * ding dong * (krijgt twee zaailingen in mijn handen geduwd): "Jij doet mee met de zonnebloemenwedstrijd"
![]()
Oh en dan ook echt De Lekke Gieter, je kunt me opvegen!
Make it one day
zondag 31 mei 2020 om 22:00
En hallo trouwens weer 
In tijden van Corona vier je je verjaardag zo ongeveer 4x buiten, met diverse mensen en dan schieten er wel es wat dingetjes bij in..
Super mooie foto's weer gezien en hartstikke jaloers op alle bloeiende planten... Echt heel mooi al die kleuren.
Bij mij is het een soort Madurodamtuintje, dr bloeit wat, maar het is nog niet volgroeid
Man heeft al laten vallen: als we moeten wachten op de keuken en de bijkeuken is bijna af, zal ik wel geacht worden met de tuin verder te gaan?
Waterlelie heb ik in onze vijver nooit bloeiend gekregen.
Frambozen snoei ik elk jaar helemaal kort, maar begreep dat dat niet hoeft. Dus hier nog geen framboos.
Radijs gaat wel goed en de sla begint ook te komen.
Als het weer omslaat en het badje weer opgeruimd wordt, krijgen mijn planten weer water modder. Tot die tijd moeten ze even wachten.
In tijden van Corona vier je je verjaardag zo ongeveer 4x buiten, met diverse mensen en dan schieten er wel es wat dingetjes bij in..
Super mooie foto's weer gezien en hartstikke jaloers op alle bloeiende planten... Echt heel mooi al die kleuren.
Bij mij is het een soort Madurodamtuintje, dr bloeit wat, maar het is nog niet volgroeid
Man heeft al laten vallen: als we moeten wachten op de keuken en de bijkeuken is bijna af, zal ik wel geacht worden met de tuin verder te gaan?
Waterlelie heb ik in onze vijver nooit bloeiend gekregen.
Frambozen snoei ik elk jaar helemaal kort, maar begreep dat dat niet hoeft. Dus hier nog geen framboos.
Radijs gaat wel goed en de sla begint ook te komen.
Als het weer omslaat en het badje weer opgeruimd wordt, krijgen mijn planten weer water modder. Tot die tijd moeten ze even wachten.
Make it one day
zondag 31 mei 2020 om 22:06
Ik vraag me af of die gieter gewoon al lek was
Of dat ze een gieter speciaal lek hebben gemaakt
zondag 31 mei 2020 om 22:13
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen denk ikGreenLadyFern schreef: ↑31-05-2020 22:06Ik vraag me af of die gieter gewoon al lek was
Of dat ze een gieter speciaal lek hebben gemaakt
Make it one day
zondag 31 mei 2020 om 23:01
Ik heb het ook!friezinnetje2014 schreef: ↑31-05-2020 21:03ja ik heb dat ook met Allium Giganteum. Doet niet veel, is helemaal bleek geworden. En nog een bos met de gewone Alliums ook helemaal bleek, en 2 andere bossen helemaal mooi groen, geen probleem. Staan op zelfde standplaats, echt vreemd
Mijn eerste serie Alliums, ik dacht dat ik iets niet goed had gedaan. Ik heb er 9 (geloof ik). Er zijn er denk ik 7 opgekomen. Toen kwam er nog nachtvorst, bij allemaal een deel van de bladeren bruin. Toen het blad slap en er grotendeels af. Bij 3 is er een steel met een knop gekomen, toen waren ze droog. Veel water gegeven, toen ging er nog een dood. Twee zijn open gegaan, een daarvan liep direct de kop hangen en is nu ook dood. Die laatste twee werden inderdaad heel bleek. En nu staat er dus een mooi te bloeien!
De drie die een knop maakten waren allemaal witte, degene die het al heel snel opgaven paarse.
Heb jij ze al langer? En is dit vaker zo, of doen ze het normaal grotendeels wel?
En laat je ze normaal in de grond zitten, doen ze het meerdere jaren?
zondag 31 mei 2020 om 23:17
ik heb ze voor het eerst, dus geen ideeaaaanne schreef: ↑31-05-2020 23:01Ik heb het ook!
Mijn eerste serie Alliums, ik dacht dat ik iets niet goed had gedaan. Ik heb er 9 (geloof ik). Er zijn er denk ik 7 opgekomen. Toen kwam er nog nachtvorst, bij allemaal een deel van de bladeren bruin. Toen het blad slap en er grotendeels af. Bij 3 is er een steel met een knop gekomen, toen waren ze droog. Veel water gegeven, toen ging er nog een dood. Twee zijn open gegaan, een daarvan liep direct de kop hangen en is nu ook dood. Die laatste twee werden inderdaad heel bleek. En nu staat er dus een mooi te bloeien!
De drie die een knop maakten waren allemaal witte, degene die het al heel snel opgaven paarse.
Heb jij ze al langer? En is dit vaker zo, of doen ze het normaal grotendeels wel?
En laat je ze normaal in de grond zitten, doen ze het meerdere jaren?
zondag 31 mei 2020 om 23:28
Hm, ik kom dit tegen: "Een natte, zachte winter is vaak funest voor ze – dan verrotten hun bollen" http://degelukkigetuinman.nl/?m=201405
Vooral februari was heel nat en niet koud dit jaar, misschien was dat het? Hier wel droge zandgrond trouwens, echt geen natte plek. Maar dat extra watergeven van mij was dus mogelijk niet zo'n goed idee :-S.
Dan zijn ze dus rot, dus weinig kans volgend jaar voor de bollen die het helemaal niet hebben gedaan.
Ze heeft wel een tip: grit in het pootgat.
Vooral februari was heel nat en niet koud dit jaar, misschien was dat het? Hier wel droge zandgrond trouwens, echt geen natte plek. Maar dat extra watergeven van mij was dus mogelijk niet zo'n goed idee :-S.
Dan zijn ze dus rot, dus weinig kans volgend jaar voor de bollen die het helemaal niet hebben gedaan.
maandag 1 juni 2020 om 05:29
Ah oke dankjewel, er kan dus wel onkruid door komen?GreenLadyFern schreef: ↑31-05-2020 21:00Even geen energie om op iedereen te reageren, maar wat heb ik weer mooie foto's voorbij zien komen!!
Degene die vroeg om kunstgras: ja, ik heb kunstgras in de voortuin liggen (guilty maar goede redenen want psychiatrische stoornissen enzo, buren rennen gillend weg als ze gekke ik zien) (nee hoor ik heb de neiging om gillend weg te rennen als ik met buren moet socializen dus voortuinieren in een kerkelijk dorp is niet cool voor mij)
Maar goed, we hebben wel de hoofdprijs neergelegd om realistisch gras te krijgen. Als je daar de hele zomer een zwembad op zet heb je dus duizend euro verspild, want dat gras is daar niet voor bedoeld. Daarmee druk je het gras kapot namelijk.
Wil je het voor een zwembad hebben dan kom je meer op de 'biljartmatkunstgras' uit vrees ik. Dat hebben mijn ouders onder het zwembad.
Heermoes groeit hier overigens ook aan de randen haha. Daaronder is het geegaliseerd met zanderige stabiliseermix dus heermoes kan zich daar prima vestigen.
Ik geef water, trek wat onkruid weg, en verder niet zo veel. Ik neem me steeds voor foto's te maken voor hier want er staan weer nieuwe planten in bloei, maar vergeet het. Er zijn ook wat plantjes een vroegtijdige dood gestorven, helaas, maar goede reden om komend voorjaar weer wat te planten, of dit najaar wat wintergroene planten.
Er komen wel al een hoop bollen op van die 125 bollen die ik heb geplant, dat was dus geen verspilde moeite
Ik had ook 5 allium giganteum 'geplant' want die bollen waren al helemaal uitgelopen (borderpakket). Er hebben zich bij 4 daarvan stengels gevormd maar die zijn maar 10 cm lang geworden en nu sterven ze allemaal al afIk laat het gewoon zitten tot het loof eraf valt (de rest groeit hard genoeg om dat nu te verbergen) en ik hoop dat het volgend jaar goed opkomt.
maandag 1 juni 2020 om 05:50
Ja, dat schreef ik eerder toch ook al?
maandag 1 juni 2020 om 06:46
Ik heb jarenlange, goede ervaring met allium giganteum, tot dit jaar een woelrat al mijn bollen opat
deden ze het fantastisch. Ik zin nog op wraak want nu heeft hij een gang naar de dahliaknollen gegraven.
Belangrijk bij allium is alle loof eraan te laten zitten anders gaan ze al snel minder goed bloeien. Het blad gaat alweer vergelen voor/tijdens de bloei. Niet zo mooi, maar niet weghalen! In de volle zon vermeerderden ze zich, het stukje waar de zon eerder wegdraait niet.
Klinkt eerder als een ziekte en/of slechte kwaliteit bollen. Zoiets als jullie beschrijven, heb ik nog nooit gezien in de 20 jaar dat ze hier stonden.
Belangrijk bij allium is alle loof eraan te laten zitten anders gaan ze al snel minder goed bloeien. Het blad gaat alweer vergelen voor/tijdens de bloei. Niet zo mooi, maar niet weghalen! In de volle zon vermeerderden ze zich, het stukje waar de zon eerder wegdraait niet.
Klinkt eerder als een ziekte en/of slechte kwaliteit bollen. Zoiets als jullie beschrijven, heb ik nog nooit gezien in de 20 jaar dat ze hier stonden.
maandag 1 juni 2020 om 07:40
kunnen jullie even meedenken. ik heb een 2e regenton gekregen en wil deze koppelen. Kan ik dat t beste bovenaan of onderaan doen? als ik hem bovenaan koppel denk ik dat hij eerder overstroomd waar de aanvoer vanaf de dakgoot zit dan dat hij overstroomd naar de 2e. Maar is onderaan wel handiger?
Been there, done that, got the T-shirt.
maandag 1 juni 2020 om 09:28
De ‘uitgang’ van je eerste ton moet ietsje lager zitten dan de ingang. En dan de ingang van de tweede ton op dezelfde hoogte of iets lager dan de uitgang op je eerste ton, maar wel zo hoog mogelijk. Het beste zou de tweede ton iets lager staan dan de eerste. Water stroomt altijd naar beneden en nooit omhoog 
Dank voor de complimenten over mijn tuin! Long meadow is het nog lang niet, maar het is inderdaad een heerlijke plek
Dank voor de complimenten over mijn tuin! Long meadow is het nog lang niet, maar het is inderdaad een heerlijke plek
maandag 1 juni 2020 om 10:08
Bij mij komt het er niet door, dat groeit net aan de rand zeg maar. De grond is helemaal afgegraven, gevuld met stabiliseermix, worteldoek, en dan kunstgras.
Het kan natuurlijk altijd, maar je moet het gras in principe vegen. Ik heb 15 jaar garantie en wij waren voor ongeveer 18 m2 met een aantal stapstenen ruim 1000 euro kwijt, dat zou ik echt niet doen als je er toch een zwembad op gaat zetten
maandag 1 juni 2020 om 10:09
Ik heb ze pas eind maart erin gezet, het loof was dus al wel uitgeschoten, kreeg ze gewoon in kwekerspotje binnen.aaaanne schreef: ↑31-05-2020 23:28Hm, ik kom dit tegen: "Een natte, zachte winter is vaak funest voor ze – dan verrotten hun bollen" http://degelukkigetuinman.nl/?m=201405
Misschien is het inderdaad het watergeven geweest, of het verplanten... ik weet het niet
maandag 1 juni 2020 om 10:21
Ah ja, dat kan ook gewoon. Ik vroeg me even af of dat wel ging werken, maar dat doet het wel (wet van de communicerende vaten) Enige nadeel is dat ton 1 ook leeg moet zijn als je gaat aansluiten, maar dat zal met het huidige weer niet zo’n probleem zijn gok ik..
maandag 1 juni 2020 om 10:33
Bedankt:-)aaaanne schreef: ↑31-05-2020 09:43Leuk Toren fan! En aparte tuin heb je door dat grote
Je kan daar allemaal van die muurbegroeiers op laten groeien, zoals die muurleeuwebek die ik gisteren postte.
Vind je daar nog bepaalde dieren in? Het ziet er uit of er zelfs vleermuizen zouden kunnen wonen ofzo.
Ik zal wel googelen op muurleeuwebek.
Ik moet rekening houden met grote hoeveelheid slakken.
Hedera heb ik laten groeien, om onkruid geen kans te geven.
Maar dat trekt ook slakken aan, ach dat geeft niet, gisteravond heb ik een egel gezien. Al knotterend liep hij door de tuin om slakken te verorberen.
Toch al vaak plantjes aangeschaft, helaas opgegeten door slakken.
Vorig jaar helaas al twee egels (enkele weken tussen) af moeten geven aan dierenambulance. Ze waren beide aan het hoesten (longziekte) en kuchen, overdag: dus dat was geen goed teken.
Na enkele jaren heb ik onkruid onder controle (hoewel, onkruid is gewoon ren ongewenste plant)
Nu is het tijd om plantjes/bloemen uit te zoeken, waar de slakken niet van houden.
Haha, nee geen vleermuizen gespot...
maandag 1 juni 2020 om 10:41
Jahhh, dank je wel. Haha efteling gevoel, nou mijn kinderen en vriendjes/dinnetjes hadden zich er prima mee vermaakt. Toendertijd bij de vijver salamanders spotten, insecten vangen.Sabeltandcavia schreef: ↑31-05-2020 12:04Leuke tuin Toren! Ik krijg er een beetje een Eftelinggevoel bij zo met die grot en die begroeide muren. Mijn innerlijke kind wordt daar heel blij van!
Maar nu zonder vijver veiliger voor mijn 2jarige kleinzoon. Lekker over bruggetje lopen, zonder het gevaar erin te vallen. Toendertijd bij mijn kids moest ik er gewoon bij blijven.
maandag 1 juni 2020 om 10:47
Bedankt voor de tip. Jawel de tuin en gras is nu iets te groen. Maar nu ik de onkruid onder controle heb, is het tijd om wat bloemen te zaaien (in de herfst. Ik zal wel beginnen met een rand af te steken. Daar ergens bij die karrewiel. Haha 2jarig klein zag het staan en begon al te assisoseren (???)met een molen. En begon al te zingen "molen" zo grappigMoosey schreef: ↑31-05-2020 11:05Leuk Toren! Goeie feature dat grotje. En je bochtige paadje is ook leuk. Ik zou persoonlijk het gras nog vervangen door bloemenwei, maar dat ben ik![]()
Ik zal vanmiddag écht ns wat foto’s posten.
Hier gaat het lekker, ik sproei heel weinig, alleen vorige week de vijver bijgevuld en de regenton bij de moestuin een beetje aangevuld . En eens per week krijgen de nieuwe schaduwborder en de nieuwe aanplant bij de vijver wat.
De vijver heeft wel wat last van alg, maar is verder fantastisch. Mijn kikker is er nog en het stikt nu de hele tijd van de knalblauwe waterjuffers, zo leuk. Ik zag gisteren ook al een hele grote libel. Verder vliegen hier de jonge eksters uit en die moeten ook telkens slokjes drinken uit de vijver. Eksters zijn natuurlijk brutale rotbeesten maar die jonkies zijn wel leuk![]()
MJack, doet jouw waterlelie al iets? Die van mij is nog steeds niet echt dood, maar groeien doet-ie ook niet, zo gek. Terwijl alle waterplanten verder gaan als een malle.
Gister wat distels getrokken en vandaag ga ik wat gaas van de oude kleine kippenren weghalen, volgens mij gebruikt kleine kip die als springplank voor haar epische ontsnappingent Zou toch echt handiger zijn als ze gewoon in de (zeer riante!) ren bleef.
Caaf, beterschap voor Trui!
maandag 1 juni 2020 om 11:49
Creatief welTorenCfan schreef: ↑01-06-2020 10:47Bedankt voor de tip. Jawel de tuin en gras is nu iets te groen. Maar nu ik de onkruid onder controle heb, is het tijd om wat bloemen te zaaien (in de herfst. Ik zal wel beginnen met een rand af te steken. Daar ergens bij die karrewiel. Haha 2jarig klein zag het staan en begon al te assisoseren (???)met een molen. En begon al te zingen "molen" zo grappig
Ik vind jouw tuin heel gaaf, volgens mij een superleuke tuin voor kinderen, zoveel in te ontdekken.
Tjezus, wat vals