Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
23-05-2021 18:00
:-D ik weet niet wat er met dat gras aan de hand is. In het gazon moet ik er alles aan doen om het groen en vol te houden en in die borders groeit 1 spriet in een paar jaar uit tot pollen waar je U tegen zegt.
Heb jij een vogelvoederplek in je tuin?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Biedronka schreef:
23-05-2021 19:07
Haha ja inderdaad! Mijn zus raadt mij altijd aan om te schoffelen maar dat is geen doen op kleigrond. Zelf tuiniert ze op zandgrond dat is toch heel anders.
Schoffelen/spitten heb je niks aan op kleigrond. Ik ga dit jaar beginnen met twee keer per jaar compost erop gooien en hopen dat alle wormen het dan luchtiger gaan maken. En ook een dun laagje houtsnippers 1x per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Balen die pollen gras in je borders Duet. Ik vind het idee van Caaf nog helemaal zo gek nog niet. En schoffelen raad ik inderdaad ook af, ik heb heel weinig onkruid maar wat ik heb trek ik er altijd met de hand uit.

Meerkat, ik heb nog klussen zat in de tuin dus vervelen doe ik voorlopig nog niet. Zou inderdaad zoiets doen als kruiden opkweken. Maar je kan natuurlijk ook je schutting een leuk kleurtje geven. Of je kist afstoffen :proud:

Biedronka, ik lees jou over je eenjarigen en bedenk me net dat ik die nog helemaal niet heb. Ben al diverse keren langs het tuincentrum gekomen maar ik vind het steeds veel te druk en durf dan niet naar binnen. Want nog niet gevaccineerd helaas maar nu ben ik dan eindelijk aan de beurt (5 juni en 10 juli) en durf daarna hopelijk ook wat meer. Wel erg benieuwd of er dan überhaupt nog wel eenjarigen verkrijgbaar zijn want met die hordes mensen in het tuincentrum zou het me niet verbazen als binnenkort alles uitverkocht is.

Mijn paadje is af, nou ja.... de zijkanten dan :D Afhankelijk van het weer morgen verder, maar het schijnt niet zo best te worden geloof ik.
...
Alle reacties Link kopieren
Schoffelen is sowieso zinloos. Kokend heet water over onkruid kreeg ik laatst ook als tip mee :)
Voor iedereen een groene tuin
Phineas schreef:
23-05-2021 18:13
Bieslook en rucola trekken zich niet zoveel aan van de kou hoor. Andere kruiden: peterselie, koriander, citroenmelisse, salie, munt....

Ja, leuk! Koriander, salie en munt: check. Peterselie en citroenmelisse gebruik ik eigenlijk nooit. Maar misschien zijn ze wel gewoon mooi. :)
Dat heb je snel gedaan met dat paadje CC!

En wel een erg goed idee eigenlijk, die schutting eens beitsen of verven. Hij is nu deels groen van de aanslag en deels niet (tegen het huis komt geen regen door balkon van de bovenburen). En nu groeit er nog niet zoveel tegenaan... hmz...

Wel grappig trouwens, die bovenburen. Helemaal boven zijn ze nu aangestoken en hebben ze hun balkon vol potten gehangen en gezet. En als ik in de tuin ben en er komt iemand op het balkon krijg ik de hele tijd opmerkingen dat ik zo hard aan het werk ben en dat het zo mooi wordt. Toch heel anders dan dat je bovenburen denken dat jouw tuin een vuilnishoop is en er hun peuken, afgeschoren haren en afgeknipte nagels in gooien (ja echt, zo is het jaren geweest...). Het stimuleert enorm om nog harder mijn best te doen!
Hebben jullie tips voor welke kleur dan? Er staat zon op vanaf een uurtje of 13 tot zon onder, het is een heet hoekje.

En hoe maak ik dat eerst schoon? Schuren hoop ik niet...? Of gewoon, hop, beits erop?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
@Meerkat, mijn roos doet het heel goed in het warme hoekje hier :)
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
23-05-2021 21:08
@Meerkat, mijn roos doet het heel goed in het warme hoekje hier :)
Er staan een oost-indische kers, een clematis en een winde klaar om ertegen aan te groeien. Maar moet die schutting dan juist donker of juist licht?
Meerkat, maar dan heb je niet echt privacy in je tuin lijkt mij?
Meerkat schreef:
23-05-2021 21:09
Er staan een oost-indische kers, een clematis en een winde klaar om ertegen aan te groeien. Maar moet die schutting dan juist donker of juist licht?
Je kunt een contrasterende kleur nemen. Ik vind blauw heel mooi omdat dat zo mooi contrasteert met geel/oranje.

Of je kiest een kleur die aansluit bij de kleuren van de bloemen, maar dan vallen de bloemen misschien een beetje weg.

Wit is eigenlijk altijd wel goed, maar wel een beetje saai.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het niet snel Meerkat, maar ik denk dat Bohus Blå zwart echt prachtig staat op je schutting. Eerst even goed schoonmaken met een harde borstel en een sopje van soda en groene zeep, laten drogen en beitsen maar.

En wat lief van je bovenburen :heart:
...
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
:whistle:
...
Hahaha herkenbaar Sterrenstof! Uiteindelijk ben ik een kaart gaan maken van de tuin omdat ik elk jaar vergat wat er op zou komen.

GT wat ziet je tuin er heerlijk weelderig uit!
Wel een vraagje: je op de foto's zie ik een grote nogal recht gesnoeide corniferenheg. Is die ook van jou? (Had ik niet verwacht, en zeker niet zo recht!)

C_estelle: hoe is het gegaan met die krantefoto's? Wil je het stuk in de krant hier delen (of alleen via pb)? Snap het ook prima als je dat niet wil natuurlijk!
Calamitycat schreef:
23-05-2021 13:44
Oké mensen, dit is hoe het paadje nu is (en blijft :mrgreen: )
Afbeelding

Heb de linkerkant aangepast en de rechterkant grotendeels mee laten lopen met links.
Nu ingraven :lol:
Ja, dat is het! :cheer:
En je nieuwe border is ook al super mooi vol zeg! Wat is dat oranje blad vooraan?

Meerkat: niet herkenbaar, veel te druk (en soms te druk met niksdoen, dat ook). Maargoed: insectenhotel maken, egelhuis maken, of gewoon even wachten tot het volgende type onkruid verschijnt want dan heb je het opeens weer druk. Als je je echt verveelt kan je bijv. een hoekje pispotjes beginnen. Goed voor de biodiversiteit en dan heb je daarna gegarandeerd steeds iets te doen (he, Biedronka ;-) )

Ik heb weken geleden al bieslook (in de volle grond) gezaaid maar er lijkt nog niks op te komen. Ja, wel blaadjes. Maar ik verwacht dat bieslook sprieten zijn...
Alle reacties Link kopieren
@aaaanne, dankje :-D .
Ja die haag is ook van ons en de buren. Hij stond er al, mijn partner ( en buren) snoeit hem jaarlijks :)
Voor iedereen een groene tuin
Eindelijk droog vandaag. Ik heb eens lekker veel foto's gemaakt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Anne, dat is een heuchera (purperklokje), de Marmalade.

V.w.b. mijn paadje, ik denk dat ik de rechterkant nog een héél klein beetje aanpas, zodat het beter aansluit op het bordertje daar. Morgen even naar kijken. Maar ik ben er in ieder geval echt super blij mee hoe het nu is.
...
Alle reacties Link kopieren
Oooh Anne, wat een schit-te-rende foto's!!! Prachtige borders heb je en die witte akelei is ook :heart: :heart: :heart:
...
Wat een fijne foto's weer!

En ja, CC, ik dacht dus ook aan donker. Zwart, donkergrijs, donkergroen. Eigenlijk wel grappig want ik heb van de winter mijn gang en hal heel donkergrijs geverfd dus dan loopt dat ook nog eens mooi door naar de tuin. :high5:
friezinnetje2014 schreef:
23-05-2021 21:13
Meerkat, maar dan heb je niet echt privacy in je tuin lijkt mij?

Nee totaal niet. Er zitten twee woonlagen boven mij (en boven beide zijburen en de buren daarnaast en...), maar ook nog eens aan de achterkant. Daar staan op een meter of 18 de volgende huizen, met dus ook die balkons. Ik zit ook heel weinig in de tuin, om die reden. Het voelt niet fijn, al is het inmiddels al stukken beter. Maar als ik de tuin in ga moet ik wel een beha aan, zeg maar. :$
Meerkat schreef:
23-05-2021 21:28
Nee totaal niet. Er zitten twee woonlagen boven mij (en boven beide zijburen en de buren daarnaast en...), maar ook nog eens aan de achterkant. Daar staan op een meter of 18 de volgende huizen, met dus ook die balkons. Ik zit ook heel weinig in de tuin, om die reden. Het voelt niet fijn, al is het inmiddels al stukken beter. Maar als ik de tuin in ga moet ik wel een beha aan, zeg maar. :$
oh dat is niet fijn nee. Heb je een mooie tuin, zit je altijd te kijk. Jammer hoor!

Ik heb alleen een voortuin, maar heb een schutting erin staan en daar kan ik prima zitten uit het zicht van alles wat voorbij rijdt/loopt
Wat wel leuk is, is dat ik veel complimenten krijg over de tuin. Dat het er prachtig uitziet, en dat de tuin er zo mooi bij staat. De tuin ziet er ook uit dat hij al jaren er zo bij ligt, maar dat is nu ong 1,5 jaar. En de border van de laatste foto heb ik vorige zomer aangeplant.
Leuk is dat, he, die complimentjes!
Alle reacties Link kopieren
Meerkat schreef:
23-05-2021 21:06
Hebben jullie tips voor welke kleur dan? Er staat zon op vanaf een uurtje of 13 tot zon onder, het is een heet hoekje.

En hoe maak ik dat eerst schoon? Schuren hoop ik niet...? Of gewoon, hop, beits erop?

Afbeelding
Dit, verdund, erop sprayen. Aanslag verdwijnt vanzelf onder invloed van de zon. Wel doen als het een dag of 3 droog blijft.
https://bodemshop.nl/shop/naturalclean/ ... ean-atmos/

Ik heb een tuin op het Noorden en spuit het een keer per jaar op muurtjes, bestrating en schuttingen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Echt heel leuk als je volop complimenten krijgt over je tuin Friez. Ongelooflijk ook, pas anderhalf jaar geleden, want het ziet er inderdaad heel erg volgroeid uit allemaal. Erg mooi.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven