Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die crocosmea heb ik ook mee genomen en gaat hier ook de tuin in.
Heb ook nog poot aardappels gescoord bij een andere Lidl
Van de week al een stuk tuin omgespit, waar moestuinbakken gaan komen.
Morgen kijken of ik het voor elkaar krijg om de bakken in elkaar te krijgen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Floras schreef:
04-03-2021 21:20
Op je graf grind en stenen
Tot die tijd gras tussen je tenen
haha! :D
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
05-03-2021 08:30

Kipjes zijn hier zeer actief. Leggen sinds december/januari eieren en er is er zelfs eentje broeds. Die halen we ju iedere ochtend van het nest om te eten (onder luit brommend getok rent ze dan naar buiten om met de rest mee te scharrelen). De rest van de dag vechten ze om het legnest, iets met Feng shui ofzo want de andere 2 legnesten zijn niet goed genoeg. De laatste tijd dus ook regelmatig een eitje op de grond van de verliezer...
Heeeeel herkenbaar allemaal :proud: . Zowel de broedse moppermuts als de bitch fights om het favoriete legnest. :proud:
Ik vind hier dingen van.
Hier vanmorgen regen, met hier en daar een sneeuwvlok. Gelukkig geen vorst meer. Nog geen zin om in de tuin bezig te gaan, ook geen tijd nog voor.

Gaan jullie wel in de tuin bezig?
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
06-03-2021 10:36
Hier vanmorgen regen, met hier en daar een sneeuwvlok. Gelukkig geen vorst meer. Nog geen zin om in de tuin bezig te gaan, ook geen tijd nog voor.

Gaan jullie wel in de tuin bezig?
Nee, maar er is ook weinig te doen nog.
Het is hier eigenlijk al weken droog, en ik vraag me af of ik sommige planten wat water moet geven. Of is dat echt onzin in de winter.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
06-03-2021 10:36
Hier vanmorgen regen, met hier en daar een sneeuwvlok. Gelukkig geen vorst meer. Nog geen zin om in de tuin bezig te gaan, ook geen tijd nog voor.

Gaan jullie wel in de tuin bezig?
Ik wil wel, maar het is hier bitterkoud. Stralende zon, strakblauwe lucht en aardig wat vorst gehad vannacht. Er ligt weer ijs in mijn bakje water buiten. Ik moet nog even wat moed bij elkaar rapen om naar buiten te gaan en iets te gaan doen in de kou.
Hier is het lekker weer, wel flinke vorst gehad. Maar met migraine opgestaan, ben nu weer een beetje op de wereld maar tuinieren is een stap te ver..

Gisteren wel een laagje beits op een tafeltje gedaan en een bejaard houten tuinbankje schoongeschrobt (wat heeeel veel werk was). Niet meer geschikt om op te zitten, maar met een laagje witte beits erover wel leuk om potten uit te stallen.

Vandaag verder een bankdagje, morgen overleg over de nieuwe schutting en hopelijk een prijsopgave.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht ook nog even met in de tuin aan het werk. Te koud nu. En gras in zaaien wacht ik ook nog even mee.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
06-03-2021 10:41
Nee, maar er is ook weinig te doen nog.
Het is hier eigenlijk al weken droog, en ik vraag me af of ik sommige planten wat water moet geven. Of is dat echt onzin in de winter.
Ik geef sowieso amper water ;-D

Alleen badje van dochter wordt bij extreem warm weer verdeeld over de planten. Dat ververs ik om de 2 a 3 dagen. Zitten ongeveer 15 gieters water in, heb geteld vorig jaar :lol:

Af en toe krijgen ze wat uit de regenton, op is op... En eigenlijk is me nog nooit iets doodgegaan.

Ga zo ff beddengoed van de lijn halen, bedden opmaken, boven stofzuigen en met dochter naar buiten. Beetje rommelen kan altijd :D
Ik vind het ook koud... Vanavond lekker onder de warme douche, dochter in dr babybadje (vind ze leuk...) en iedereen in een schoon, fris bed vanavond, heerlijk :heart:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Beterschap met je migraine GLF! Hopelijk zakt het gauw af..

Enne friez, wat een dotje :love:
Make it one day
Ik geef alleen in pot water. Of net aangeplante planten. Nu in de winter ook de potten nauwelijks, sinds november misschien twee keer? En dan met name de bloeiende planten.
's Winters geef ik niets water en in de zomer de potten en nieuwe aanplant. Verder niet. Wat dood gaat, gaat dood, komt er weer wat nieuws :D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vanmorgen wat aan het rommelen geweest in de tuin
Inderdaad erg koud
Ben bezig om bedden voor de moestuin te maken
Man heeft wat pallethout liggen, wat ik daarvoor ga gebruiken, daar was ik vanmiddag mee bezig.
Zitten nog wat spijkers in , dus met oudste zoon samen bezig om de spijkers er uit te halen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Hier heel hard gewerkt.
Complete metamorfose van de voortuin.
Dooie buxus er uit, anabellen er uit, bestrating er uit.
Hoop tuinaarde er in. Wat taxushaagjes er in en e.e.a. klaar gemaakt voor grind maar dat komt van de week.

En nu ben ik moe :hihi:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
06-03-2021 13:36
Ik geef alleen in pot water. Of net aangeplante planten. Nu in de winter ook de potten nauwelijks, sinds november misschien twee keer? En dan met name de bloeiende planten.
Hier is de tuin in November aangeplant dus veel wortels zullen ze nog niet hebben. Ik twijfel vooral over de camellia en de ligusterhaag, omdat deze vol in het blad zitten. Gooi er morgen denk ik wat gieters bij uit de regenton.
Ik heb een druk tuindagje gehad. Vanmorgen mijn ruiten gekrabd en naar Esveld gegaan om een bestelling op te halen. Daar was het om 9:30 al best wel druk. Daarna even een paar plantjes bij mijn ouders afgegooid en vanmiddag de nieuwe aanwinsten in de grond gezet. Vooral aan de zonkant was de aarde behoorlijk droog. Ik had nog wat compost dus na een beetje water een laagje compost op die border gedaan. Nu moe.
Ik stond in de meeleesmodus, maar ik hoop weer iets actiever aan te haken. Friezinnetje, wat een prachtige kitten heb je :heart:
Deze week sinds lange tijd weer iets aan de tuin gedaan. Vlinderstruik en roos gesnoeid, vooral van de vlinderstruik komt veel afval dus de biobakken zitten vol. Mijn man heeft onze Elstar aangepakt. Ook onze Toscaanse jasmijn heb ik wat teruggesnoeid, het heeft een flinke klap gehad van de vorst en ziet erg bruin. Hopelijk trekt hij weer bij. Onze oude olijfboom had ik met de vorst ingepakt. Hij verliest wel blad, maar dat trekt wel weer bij.
Onze kipjes hebben heel lang in de ren gezet i.v.m. de ophokplicht. Als ik ze eten en drinken ga geven, probeerden ze de laatste dagen te ontsnappen, zo graag willen ze naar buiten. Vanmiddag hebben we ze daarom even illegaal in het gras laten scharrelen, ze waren zo blij!
We hebben nog twee lege perken en ik wil onze lavendel vervangen: toen we hier net woonden en ik me niet echt verdiepte in hoe een plant gesnoeid moest worden zijn ze geplant. Ik heb ze niet (ver) genoeg gesnoeid en nu zijn ze erg rommelig en verhout. En bij de kipjes staat nu geen enkele plant, daar wil ik nog wel wat neerzetten. Ook hebben we in de zomer een pergola neergezet en ik wil daar een klimroos voor kopen. Hebben jullie tips voor een goede website om planten te bestellen? Ik zie door de bomen het bos niet meer :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Vandaag wat geëxperimenteerd met mijn nieuwe fototoestel. Heerlijk om buiten te zijn al was het wel heel fris.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarom vind ik siergrassen zo mooi, zelfs nu nog een hoge sierwaarde
Afbeelding

Tuintijger
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Hele mooie foto's, CC!!
Leuk dat je er zo veel effect in weet te krijgen.
De ogen van jouw poes zijn precies het groen van het riet/gras.
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's Cc!
Leuk dat iedereen zo lekker aan het aanrommelen is in de tuin. Hier helaas geen regenton. Ik geniet ook nog van het beetje siergras dat ik heb staan. Eens kijken of er nog een plekje vrij (te maken) is voor wat meer siergras in de tuin :sherlock: Ik vind het wel mooi voor een beetje balans.
Hoe is jullie ervaring met gras zaaien op een schaduwrijke plek? Hebben jullie tips? Het zag er redelijk uit tot we in het najaar de heg aanplantten. Tijdelijk een enorme berg natte zware klei erop heeft het toch echt verwoest... Ik wil er heel graag kunnen zitten in de zomer want het is het lekkerste, koelste plekje in onze hete tuin. (En ik wil grassprietjes tussen mn tenen en geen voetfiktegels uiteraard).
De klimhortensia moest wijken voor de heg en slaat op een zonniger plekje nu fantastisch aan!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de complimenten, altijd leuk om te horen :)

Kiwi, hier zijn de ervaringen met gras en schaduw niet zo positief. Als je het toch wil proberen, neem dan in ieder geval schaduwgazon zaad.

Dorpstuin, ik heb weleens besteld bij Directplant, goede ervaringen mee.
...
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto’s CC :). Hier niet vandaag aan het werk geweest in de tuin. Wel genoten van het zonnetje in de natuur.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's CC
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Wauw CC, mooie foto's zeg! :D

En Apatura, lekker bezig! Ziet er heel anders zeker?

@dorpstuin, heb je de bruine delen van de Toscaanse jasmijn teruggesnoeid? Ik dacht dat mijne wel bij zou trekken, maar is nu ook bruin. Onderaan wel groen en als ik dat mooi omhoog wil leiden, dan moet het bruine weg. Kan dat? Ja toch?

@Kiwi, ik zou inderdaad voor schaduwgazon gaan. Wij hebben ook een stukje waar de zon net niet komt, iets meer mos. Maar ik denk dat de klei bij jou het gras heeft verstikt. Goed verticuteren, kalken en af en toe bijzaaien werkt hier wel.
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
CC, wat een uitdrukkingsvolle hoofden hebben die poezen van jou. Viel me bij de vorige foto ook al op. Mooie foto’s!

Kiwi, uiteindelijk pakt het wel, in mijn ervaring. Wel inderdaad voor sterke grassoorten gaan, bijzaaien en niet op lopen in de winter. En het niet erg vinden als er mos en ander groen tussen groeit scheelt ook in de beleving ;-D

Ik wil vanalles vandaag, beetje klussen in huis, wat moestuinbedden voorbereiden voor zaai, tomaten zaaien.. Ns kijken hoe ver ik kom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven