Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maken die houtsnippers de bodem niet zuur?
Ik vind hier dingen van.
Ik merk zelf niks van dat de bodem te zuur wordt, ik heb de snippers ook echt nodig in de zomer omdat de grond anders niet nat te houden is. Heb expres de grotere genomen zodat het allemaal wat langzamer verteert.

Net rondje Hornbach gedaan, staat er een Sango Kaku naar mij te lonken, maar budget is op. Potverdorie. :'( Net zo hoog als mij en maar 65 euro. Einde eerste wereld probleem. :P
Momo schreef:
12-05-2021 13:07
Ik merk zelf niks van dat de bodem te zuur wordt, ik heb de snippers ook echt nodig in de zomer omdat de grond anders niet nat te houden is. Heb expres de grotere genomen zodat het allemaal wat langzamer verteert.

Net rondje Hornbach gedaan, staat er een Sango Kaku naar mij te lonken, maar budget is op. Potverdorie. :'( Net zo hoog als mij en maar 65 euro. Einde eerste wereld probleem. :P
Waar?!?! (Voelt zich spontaan beter :whut: )
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb gewoon meerdere zakken Franse boomschors boven op mijn tuinlaag gegooid Apatura. Die kan je bij elke DIY handel kopen, en anders online zelfs in big bag!
Ik lees daar verschillende dingen over Caaf, o.a. dat dit een mythe zou zijn. De houtsnippers/het boomschors met de grond mengen zou niet goed zijn i.v.m. het onttrekken van stikstof aan de grond, een laag bovenop de grond schijnt juist heel goed te zijn voor het bodemleven. Dit is een goed artikel hierover
https://yggdra.be/mijn-idee-over-houtsnippers/
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Apatura schreef:
12-05-2021 11:53
Welke de kleine of de klimmer?
De kleine is rozenkransje
De klimmer bougainvillea, mediterraan ding waarvan ik niet verwacht dat hij ver komt en de winter overleeft maar proberen kan altijd.

Vind t wel heel tof dat die kleine nu meer opvalt nu er een kleurgenoot in de buurt staat. Ze is zo mooi maar zo klein :heart:
Ah, het zijn twee verschillende planten, dat was me nog niet eens opgevallen :D
Van mediterrane planten ben ik niet zo maar het rozenkransje gaat op mijn lijstje.
Ik was ook bij de Hornbach en het is toch een kist geworden... :$

Deze en hij komt volgende week!
Afbeelding

Ik ben expres niet langs alle plantenafdelingen gegaan, want dat was vast niet goed gegaan.
Mooi hoor Meerkat!

Ik doe zelf inderdaad de schors niet mengen, en het compost gooi ik er boven op. Dat zakt er vanzelf doorheen, en leek mij ook goed voor het bodemleven. Plus het onkruid is nu veel makkelijker te verwijderen ipv als ik het alleen kleigrond laat.

Heb nog overlegd met vriend vanmorgen en we gaan toch uitgraven en de tuin tegels vervangen. Dus klei eruit, flinke laag zand en dan maar duimen draaien dat het gaat helpen. Enige klote gaat zijn dat we geen achterom hebben en dus alles door de woonkamer kunnen slepen. De lelijke stoeptegels gaan eruit, en ik heb een betonnen versie van bielsen gevonden die ik erg mooi vind passen bij de soort tuin die we nu al hebben. https://nl.bauhaus/terrastegels-stoepte ... p/13981810 de rest vond ik allemaal lelijk veel te modern.
Wow, die bielzen zijn mooi zeg!
En de kist van Meerkat ook (klinkt best luguber dit :P )
Ja, en niet eens zo schrikbarend duur! We gaan denk ik volgende week even langs bij Bauhaus, dan kunnen we ze hopelijk even in het echt zien en dan besluiten of we ermee doorgaan of niet.

Kist van Meerkat klinkt inderdaad niet prettig :HA:
Calamitycat schreef:
12-05-2021 14:15
Wow, die bielzen zijn mooi zeg!
En de kist van Meerkat ook (klinkt best luguber dit :P )
:HA:

Ik pas er nét niet in, 1.55 issie. Hij is eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar het was voor nu de snelste en ook wel de goedkoopste oplossing en vooral dat laatste is qua crisis-ZZP'er wel fijn. Ik kan het merendeel in elk geval opbergen binnenkort! Het is PVC, dus lekker licht en waterdicht en toch wel een beetje die houtlook als je niet te goed kijkt.
En zwart, dus valt mooi weg als je er wat potten met planten omheen zet! :biggrin:
@momo: ik bedoelde de acer.
Ik wil nog iets aan heester in mn voortuin, passend bij prairiebeplanting. Twijfel tussen acer (maar er staat al een dak-moeraseik) en een meloenboompje (nu niet leverbaar)

@Cc: vanuit een ander perspectief:
Afbeelding

Maar t rozenkransje blijft prachtig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
12-05-2021 14:38
Ik wil nog iets aan heester in mn voortuin, passend bij prairiebeplanting. Twijfel tussen acer (maar er staat al een dak-moeraseik) en een meloenboompje (nu niet leverbaar)
Ooh excuses! Ja ik verwachtte het ook niet, vandaar mijn verbazing toen ik hem opeens wel tegen kwam. Duimen dat hij er met mijn verjaardag volgende week nog is, en anders hopelijk na te bestellen. :P
Momo schreef:
12-05-2021 14:35
En zwart, dus valt mooi weg als je er wat potten met planten omheen zet! :biggrin:
Precies :D Ik vind het echt geen lelijk ding hoor Meerkat, in tegendeel.
Apatura schreef:
12-05-2021 14:38

@Cc: vanuit een ander perspectief:
Afbeelding

Maar t rozenkransje blijft prachtig.
Nu is het me veel duidelijker :-D Mooi, maar niet voor hier in de tuin ;-D
Momo schreef:
12-05-2021 14:35
Oh ja, leuk, natuurlijk! :lightbulb: Er staat straks sowieso een fruitkistje naast met kaukasische vergeetmeniet. En een kattenbak. @(

Ben net weer een uur bezig geweest: hele pollen gras tussen de lavendel vandaag gevist en de ruimte tussen de tegels schoon gemaakt. Wat een enorme berg wortels en onkruid zeg... ik heb het idee dat ik er momenteel bijna niet tegenop kan werken. Hoe langer ik kijk hoe meer ik zie dus ik heb nu maar even pauze genomen.

En intussen staan de courgette, komkommer en tomaat uit te harden. :heart:
Apatura: mooi hoor! Ik krijg daar altijd enorm vakantiegevoel van.
Vanmorgen mijn afrikaantjes over gezet in potjes.
Spul staat nu buiten.
Het is heerlijk weer.

Bakje voor een vriendin gevuld met mini kamerplantjes, krijgt ze morgen voor haar verjaardag.

En vanmiddag niets gedaan in de tuin, ben met kind een eind te fietsen geweest

Vraag: ik heb cosmos gezaaid en dat spul moet verplant.
Kan dat de tuin in of beter eerst nog in potjes?

Nog wat bloeiend spul
Afbeelding
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Vanmiddag even naar Tuinland gereden om te KIJKEN. Kom ik thuis met voor 50 euro aan plantjes :facepalm:
Meerkat schreef:
12-05-2021 16:00
Oh ja, leuk, natuurlijk! :lightbulb: Er staat straks sowieso een fruitkistje naast met kaukasische vergeetmeniet. En een kattenbak.
Gewoon nog meer potjes naast en over de kattenbak. Niks te zien hier. :biggrin:
Afbeelding

De clematis op dit moment! Zo'n mooi gezicht
Wat zit er in het water van jou Friez? :O Hij is prachtig! :P
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
12-05-2021 20:24
Wat zit er in het water van jou Friez? :O Hij is prachtig! :P
Beerenburg! :P
En eierballen als compost zeker. :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven