Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankje Friez CC en Sabel :heart:
Voor iedereen een groene tuin
Ook bedankt GT en Jack :heart:
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Calamitycat wat een mooie tuin.
Ik heb wel een rare lucht gezien en dacht dat er wel wat water uit zou komen
Maar tot nu toe nog steeds droog.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
CC je tuin ziet er prachtig uit!

@Dorpstuin, ik maai elektrisch, maar belangrijk is dat je messen goed scherp zijn.

Hier vanmiddag 15 graden, voelde aan als 25. Lekker verkleurd. Nu bewolkt, maar droog
Vandaag heerlijk er op uit geweest, prachtig weer was het. Zonnig en warm :sun: Ergens in het midden van het land waren we en pas eind van de dag begon het opeens te plenzen. Wat een geluk gehad! Net mezelf nog wel een schop onder de kont gegeven dat ik slakken moest rapen, en ja, van die dikke op de nieuwe tijm (6) . Was dus wel de moeite.

CC je tuin ziet er prachtig uit! En uh ja, ik vond het al zo apart dat jij stoeptegels in je gras zou hebben liggen :$ . Maak je binnenkort een foto van zo'n steen van dichtbij zodat ik weet wat ik 'moet zien' op de foto's? Een eindje verderop zie je vanuit je tuin een mooi bloesemboompje trouwens!

GT wat een prachtige clematis!!
Hoe doen jullie dat? Onze clematis begint net uit te lopen, er komt een steeltje aan en een paar blaadjes zegmaar. Zou 'ie nog gaan bloeien? En als je hem tot een meter afsnoeit, groeit hij dan al die meters weer bij voor het volgende voorjaar om dan nog te gaan bloeien?

Dorpstuin: grasmaaiers kan je inderdaad laten slijpen. Ik denk bij een schoenmaker/sleutelmaker/messenslijper zaak.
Friez, bedankt! Ik kan de nieuwe planten in mijn borders wel de grond uit kijken, het zijn nu nog mini's :)

Aaaanne, het zijn deze tegels maar dan in vieren geslepen door de hovenier
Afbeelding
Met blauw er in dus maar de stapstenen zijn volgens mij niet erg fotogeniek :-D

Clematissen zijn ingedeeld in groepen. Sommige hoeven helemaal niet te worden gesnoeid, andere bloeien op het oude hout en weer andere knip je ieder voorjaar op zo'n 40 cm. af. Even checken dus welke je heb, hier kan je er meer en handige info over vinden
https://www.groei.nl/tuin/tuinkalender/clematis-snoeien
Ohh wat veel geschreven weer :D Ik was nog druk in de tuin vanavond en afgelopen dagen gewerkt. Dan ben ik moe van achter de laptop zitten, geen puf om te schrijven..

Die clematis van Friez en GT, echt prachtig :love:
En de kist van Meerkat (goed onthouden?) haha :rofl:
CC, wat een plaatje! En als ik goed kijk, zie ik echt wel die mooie tegels hoor :lol:

Nou hier vanavond even flink los gegaan. Zwerfkeien vast verplaatst, zodat man ze niet ergens neer ploft.. Geveegd, alle hout van de oude carport uitgezocht op grootte en rotheid ;)
En ik ben d'r uit hoe het pad komt.. Daar kun je tijdens het rommelen mooi over nadenken.
Dahlias in de tuin gezet, had nog een plekje over ergens.

Ik las jullie over lavendel snoeien.. Ik haal eigenlijk alleen de dode bloemen eruit. Ben altijd bang dat ik te rigoureus snoei. Daar heb ik een handje van en dan help ik weer wat in om zeep.
In de voortuin lopen ze mooi over de rand van de bakken heen. Kreeg al commentaar van de buren, dat ik 'm moest snoeien. Ehhh nee, ik vind dat mooi :D
En hij steekt zichzelf uit en die stekjes zet ik dan weer op andere plekken neer :biggrin:

Ik kan niet wachten tot de oude bende afgebroken is en we opnieuw kunnen inrichten of nou ja, eigenlijk gewoon nieuwe planten kopen .
En ik ga marktplaats aan het eind van de zomer in de gaten houden. Misschien kan ik dan een mooie grote struik ergens ophalen en een tweede leven geven.

Dat afbreken wordt nog wel een dingetje, ivm asbest dak.. Nja maar eens kijken hoe dat geregeld is hier in de gemeente.

En hier is nog geen regen te bekennen, was gewoon heerlijk vanmiddag in het zonnetje. Afgelopen nacht heeft het nog wel geregend, regenton is weer aangevuld :-D

Gut wat een lap tekst, nou Guave, mand :hihi:
Make it one day
Doe mij jouw ogen Guave ;-D
Goed bezig geweest vandaag zeg, en fijn is dat he om tussen het rommelen in de tuin door op allerlei goede ideeën te komen.
Wat zal jij lekker slapen straks :D
Oh, vergeten. Aaanne, dat prachtige boompje staat in de tuin van de buren. Die gaan ze weghalen want er valt bloesem en blaadjes en rommel uit de boom (?) op hun trampoline en in het zwembad :sarcastic:
Calamitycat schreef:
13-05-2021 22:03
Friez, bedankt! Ik kan de nieuwe planten in mijn borders wel de grond uit kijken, het zijn nu nog mini's :)

Aaaanne, het zijn deze tegels maar dan in vieren geslepen door de hovenier
Afbeelding
Met blauw er in dus maar de stapstenen zijn volgens mij niet erg fotogeniek :-D

Clematissen zijn ingedeeld in groepen. Sommige hoeven helemaal niet te worden gesnoeid, andere bloeien op het oude hout en weer andere knip je ieder voorjaar op zo'n 40 cm. af. Even checken dus welke je heb, hier kan je er meer en handige info over vinden
https://www.groei.nl/tuin/tuinkalender/clematis-snoeien
Ohh die zijn mooi!!

Bedankt voor de clematis info! Nooit geweten.
Van de ene weet ik niet welke soort het is. Hij hoort blauw/paarsige grote bloemen te krijgen, vrij eenvoudige (geen dubbele bladeren ofzo). Ik denk dat ik eerder de paar bloemen die ik zag in de zomer heb gezien. De plaatjes dit ik nu google lijken het meest op Jackmanii dus dat zou overeen komen. Deze zou ik dus nu ongeveer een beetje kunnen snoeien, van het uiteinde tot een knop? Deze clematis heeft eindeloos staan kwijnen, en toen ik dacht dat 'ie het niet meer deed heb ik de tweede gekocht. Nu is hij weer gaan groeien en is nu zo'n halve meter hoog. Ik zou de beide uitlopers er uit kunnen knippen, zou dat goed zijn?

De nieuw gekochtte tweede is een clematis vitalba. Ik zie nu dus dat ik die van het voorjaar had moeten terugsnoeien tot zo'n 30 cm. Maar heb ik hem vorig jaar pas gekocht en geplant, en hij is nu ook zo'n 50 cm hoog. Dan is de verwachting dus dat die nog flink zal gaan groeien en op die nieuwe ranken bloeien?
Calamitycat schreef:
13-05-2021 22:17
Oh, vergeten. Aaanne, dat prachtige boompje staat in de tuin van de buren. Die gaan ze weghalen want er valt bloesem en blaadjes en rommel uit de boom (?) op hun trampoline en in het zwembad :sarcastic:
Oh hel en verdoemenis, je zult maar een paar BLOESEMBLAADJES in je zwembad krijgen..
Ze mogen blij zijn dat er geen bomen zijn waar olifanten aan groeien (6)
Als die komt CC, dan moet je 'm kopen en dan zet je 'm precies op de afstand tot erfgrens die mag :lol:

Haha ik heb gewoon een bril voor afstand CC, ik word ook al bijna 32 ;)
En dat slapen komt wel goed, dochter was om 5.45 wakker... Dus ik heb m'n dagje wel gehad :zzz:
Make it one day
Ik wens die buren een vogel toe die dagelijks 24 uur per dag zit te kakken op de trampoline alsof hij een pak yoghurt uitdrukt.
Ik vind hier dingen van.
Guavepapaya schreef:
13-05-2021 22:21
Oh hel en verdoemenis, je zult maar een paar BLOESEMBLAADJES in je zwembad krijgen..
Ze mogen blij zijn dat er geen bomen zijn waar olifanten aan groeien (6)
Als die komt CC, dan moet je 'm kopen en dan zet je 'm precies op de afstand tot erfgrens die mag :lol:

Haha ik heb gewoon een bril voor afstand CC, ik word ook al bijna 32 ;)
En dat slapen komt wel goed, dochter was om 5.45 wakker... Dus ik heb m'n dagje wel gehad :zzz:
Cool, een olifantenboom :rofl:
Ja, ik vind het ronduit belachelijk van die boom, heb ze nog geprobeerd om te praten maar het mocht helaas niet baten.
Tuk ze!
Calamitycat schreef:
13-05-2021 22:17
Neee :-o
Sabeltandcavia schreef:
13-05-2021 22:23
Ik wens die buren een vogel toe die dagelijks 24 uur per dag zit te kakken op de trampoline alsof hij een pak yoghurt uitdrukt.
Jaaaa!!! :yes:
Sabeltandcavia schreef:
:HA:
Truste Guave!

Momo, nog niet op je boompje gereageerd, wat leuk! En hij staat daar ook erg mooi!!!
Sabeltandcavia schreef:
Dit is misschien wat realistischer, een vogel met diarree :D

Slaap lekker allemaal!
Make it one day
Ik zou het niet durven zeggen over het snoeien van je clematissen Aaanne, zo handig ben ik er zelf ook niet mee :$
Maar de dames hier met de mooiste clematissen hebben vast dé tip voor je :-D
Guavepapaya schreef:
13-05-2021 22:26
Dit is misschien wat realistischer, een vogel met diarree :D

Slaap lekker allemaal!
Iets met een nijlpaard. Weet je hoe die poepen?
https://thumbs.gfycat.com/ConfusedSlimy ... mobile.mp4
Ik ben zo slecht in clematissen dat de enige die ik had aan de andere kant van de schutting is gaan wonen. Nou ja, ik heb de kale stam nog :heart:

Heb nu een nieuwe aan de andere kant van de tuin geplant, ik ben benieuwd.
Tjezus, wat vals
Jack en Aaanne :rofl:
MevrouwJack schreef:
13-05-2021 22:35
Ik ben zo slecht in clematissen dat de enige die ik had aan de andere kant van de schutting is gaan wonen. Nou ja, ik heb de kale stam nog :heart:

Heb nu een nieuwe aan de andere kant van de tuin geplant, ik ben benieuwd.
Ik zie nu voor me... jouw tuin, met links een schutting met stam en clematis die onder de schutting doorgepiept is. En rechts een schutting met clematis, die uitgestrekt door de tuin heen ligt, om ook links onder de schutting door te gaan kijken. Heb je iig een heel mooie bodembedekker!

Bedankt voor het meedenken beide!
net voor ruim 75 euro aan plantjes besteld.
Veel Stipa teunissima Ponytails
Geranium Biokovo
2 soorten daglelie,
Duizendblad (terracotta)
en een mooie grootbloemige clematis

ben heel benieuwd wanneer het komt en hoe ik alles in mn voortuin gepropt ga krijgen.

behalve de geranium, die komt in mn witte schaduwborder en de clematis komt aan mn pergola (ik heb nog 1 kale paal :hyper: )
Been there, done that, got the T-shirt.
aaaanne schreef:
13-05-2021 22:56
Ik zie nu voor me... jouw tuin, met links een schutting met stam en clematis die onder de schutting doorgepiept is. En rechts een schutting met clematis, die uitgestrekt door de tuin heen ligt, om ook links onder de schutting door te gaan kijken. Heb je iig een heel mooie bodembedekker!

Bedankt voor het meedenken beide!
Maak van rechts links en andersom, en je hebt inderdaad een aardig beeld ;-D
Tjezus, wat vals
Haha, die clematis door de hele tuin om ook onder de schutting door te kunnen! :rofl:

En wat achterlijk van die mooie boom, CC! Wat zijn mensen toch raar. Natuur is zo onvoorstelbaar mooi, wie zijn wij dat we alles maar willen controleren en vervangen door grijze harde ellende?

Ik las eerder hier ergens iets over lavameel: wat doet dat? In mijn tuin is in geen twintig jaar iets toegevoegd aan de aarde. :O Ik heb het meest vrij donkere stevige aarde, die enigszins vochtig is en dan harde kluiten vormt. Iemand die op basis hiervan kan zeggen wat ik heb en vooral wat ik ermee zou moeten of kunnen om het te verbeteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven