Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee

07-05-2023 13:13 3936 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.

Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!

Dus niet zo:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste (mede) tuinfanaten,

Ik ben vooral een meelezer. Maar mag ik even inbreken met een vraag?

Een jaar of 3-4 geleden heb ik een hoogstam sierappel in mijn tuin geplant. Prachtige boom, heel blij mee, maar hij lijkt nu ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Ik kom net terug van vakantie en hij heeft zoveel appeltjes dat hij enorm krom staat. Kan dit kwaad? Moet ik de appeltjes plukken? Of de boom ‘spalken’ met een bamboestok?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn sperziebonen bloeien :heart:

Afbeelding
Afbeelding

Als ook mijn lathyrus
Afbeelding
Afbeelding

persicaria
Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een mooie toren voor je lathyrus! En ik ben gek op persicaria's, zoveel gezoem er omheen altijd <3
Alle reacties Link kopieren Quote
Superuser2023 schreef:
30-07-2024 16:27
Beste (mede) tuinfanaten,

Ik ben vooral een meelezer. Maar mag ik even inbreken met een vraag?

Een jaar of 3-4 geleden heb ik een hoogstam sierappel in mijn tuin geplant. Prachtige boom, heel blij mee, maar hij lijkt nu ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Ik kom net terug van vakantie en hij heeft zoveel appeltjes dat hij enorm krom staat. Kan dit kwaad? Moet ik de appeltjes plukken? Of de boom ‘spalken’ met een bamboestok?
Vruchtdunning is mogelijk de oplossing. Dus een gedeelte van de appels verwijderen. Dat scheelt veel gewicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caaf, ik kan je latyrus bijna ruiken… prachtig!
Hier veel uitgebloeid spul en onkruid. Misschien vandaag nog even de tuin in, ik heb vakantie. Zaterdag ga ik weg met Graaf, en eerst was het huis aan de beurt voor wat opruim- en schoonmaakwerk. De beestenboel moest schoon en netjes, de ramen gezeemd want dat bevordert het uitzicht nogal. Wassen draaien, laatste spullen aanschaffen, vloeistoffen en olie in de auto aanvullen. Dan schiet de tuin er nogal snel bij in. Het gras is al wel gemaaid. We zien wel, anders komt de tuin na de vakantie wel weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
31-07-2024 20:53
Vruchtdunning is mogelijk de oplossing. Dus een gedeelte van de appels verwijderen. Dat scheelt veel gewicht.
Dank je, heb er wat appels uitgehaald maar dat zette weinig zoden aan de dijk. Kom ook niet helemaal lekker bij de kruin. Niet lachen, maar heb nu de boom met een spanband aan de schutting weer rechtop gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat even naar mijn hosta’s te kijken en zag bijen rond de bloemen vliegen :heart: ik snap niet waarom mensen die bloemen weghalen. Dat is toch juist een doodzonde met de tegenwoordige bijensterfte?
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik laat de bloemen ook altijd zitten. Vind ze ook mooi maar mijn ene hosta is compleet als maaltijd gebruikt door de slakken. In de andere komt denk ik een bloem, maar het is karig dit jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
love2dance schreef:
03-08-2024 14:23
Ik laat de bloemen ook altijd zitten. Vind ze ook mooi maar mijn ene hosta is compleet als maaltijd gebruikt door de slakken. In de andere komt denk ik een bloem, maar het is karig dit jaar.
Ja hier ook enorm veel last van slakken :nope: ze kruipen zelfs omhoog tegen de hordeur :O en vreten veel hosta’s op :(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben crea geweest met haagwinde:

Afbeelding

En zo ziet dat er vanaf de bank uit (ingezoomd)

Afbeelding

Gelukkig heb ik nog veeeel materiaal :roll: dus die boom komt wel vol.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Caaf, wat leuk!!! Fijn dat er meer mensen zijn die haagwinde een nuttig doel geven (ik heb er van de week bijvoorbeeld mijn druif mee opgebonden). Toch ook maar eens een poging gaan wagen om er wat creatiefs mee te doen; ziet er leuk uit!
Dank voor de inspiratie :cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
Haagwinde als bindmateriaal, dat is ook slim!
Ik heb er nu ook kransen van gemaakt en daar besjes in gestoken en in mijn achterhoofd heb ik sculpturen klaarstaan. Het is ideaal knutselmateriaal. Sterk en flexibel en bovenal gratis. In de kliko gooien kan altijd nog.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weer wat foto’s uit de tuin. Gisteren en vandaag de hele dag bezig geweest. Gesnoeid, opgeruimd bemest etc.

Kamperfoelie:
Afbeelding

Peren aan boom:
Afbeelding

Doorkijkje met nieuwe parasol:
Afbeelding

Vijgenboom:
Afbeelding

Doorkijkje:
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GT, wat een mooie parasol!
Hier is de tuin na 10 dagen vakantie en afwezigheid erg ontploft. Moet nodig aan de gang, maar het is nu veel te warm. Is het eindelijk mooi weer, zit ik binnen met de airco aan. Gistermiddag thuis gekomen na een heerlijke vakantie in de Oostenrijkse alpen. Om on topic te blijven: de parken daar zijn zo prachtig aangelegd! Ook genoten van de huizen vol geraniums en petunia’s. We zagen ook heel mooie groene hangplanten met een hartvormig blad, ik kon niet thuisbrengen wat het was. Gevraagd aan een paar oudere dames in het durp waar we verbleven, die zouden het vast wel weten. En ja hoor! Ze vertelden dat het zoete aardappels waren. Had ik nooit verwacht. Maar ik weet wel dat ik ga proberen om van die planten te kweken met zoete aardappels uit de supermarkt. En dan kijken of ik ze volgend jaar tussen de hanggeraniums kan zetten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag was het goed tuinierweer, dus ik heb bergen verzet! Het gras is gemaaid, meerdere bomen en struiken gesnoeid, uitgebloeid spul verwijderd en teruggeknipt, weer een paar honderd zaailingen van de teunisbloem eruit getrokken (en er staan er nog genoeg). Preventief de uitgebloeide teunisbloemen met onrijp zaad afgeknipt, want ik kan aan de gang blijven… veel onkruid en kweekgras weg gehaald. De aanhanger raakt weer aardig vol! Tot slot nog vijf mozaiektegels geflanst. Met knikkers, schelpen, stenen en ander mozaiekgerei. De stenenbult wordt maar niet kleiner, als ik die ‘op’ wil maken met staptegels kan ik de hele tuin wel vol leggen. Gaan we niet doen :nope:

Graaf is ook druk geweest, heeft de jacuzzi helemaal leeg- en schoongemaakt. En nu laat ie m weer vollopen. Ik denk dat ik weet wat er vanavond op het programma staat💦🫧🥂
Lekker de stijve spieren losbubbelen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo dat is een productieve dag geweest tuingravin. Heerlijk dat je dan vanavond kan bubbelen,.
Ik heb hier van de vorige week ook zoveel onkruid eruitgehaald en als ik nu kijk staat het kweekgras alweer 4 cm hoog. Het komt overal op . Gek word je ervan.
Ook tussen alle planten heb ik in de voortuin van dat hele lange gras van wel 40 cm . Dat heb ik al zittend uren lang er uit zitten halen bosje voor bosje. Wat het precies is weet ik niet maar het is vreselijk irritant en lelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, vreselijk rotspul, kruipt ook door de wortels van je andere planten heen. Kom je gewoon nooit van af >:-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ik weet wat voor gras je bedoelt, is idd erg opdringerig, loop er ook steeds achteraan te hollen.

Vandaag een heerlijke dag op de tuin, eindelijk goed weer om wat werk te verzetten. Heb het scheidingsstukje tussen mij en mijn extreem nette (lieve) buurman opgeschoond, zal hij vast heel blij mee zijn. Veel naaktslakken tegengekomen.

Verder mijn nieuwe wandelstok uitgeprobeerd. Wat een succes! Geeft me net de balans om dieper in mijn perken te kunnen komen, en ongewenste planten te kunnen bereiken. Ben er zo blij mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Kennelijk moet ik toch wat vaker naar programma's als RTL Boulevard kijken... Ik heb namelijk volledig gemist dat de ganse familie De Mol is verhuisd. Het zou fijn geweest zijn als ik van tevoren had geweten dat ze zich in mijn tuin zouden vestigen, dan had ik eventueel nog maatregelen kunnen treffen, of huur kunnen vragen, of wat dan ook. Er zijn ergere families denk ik om in de tuin te hebben; je hoort en ziet ze niet, dat is echt een enorm pluspunt! Maar ze maken best veel rommel. En wat lui zijn ze ook, met van die gangen nét onder grasmat door, waardoor je een molshoop hebt, vervolgens een paar meter lange smalle bult op je gras richting de volgende molshoop.
En het is ook best een grote familie... Maar goed, het is goed voor de doorluchting van je bodem enzo. En de grond die ze bovengooien is hele goede, vruchtbare grond (als ze tenminste niet onder je tegels graven en je grote witte bulten hebt... snif snif... en tegels die steeds verder inzakken... - maar dat negeer ik nog maar even...).

Maar ik ga dus maar wel de Boulevards enzo wat beter volgen, gewoon om voorbereid te zijn...
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuingravin schreef:
13-08-2024 12:25
GT, wat een mooie parasol!
Hier is de tuin na 10 dagen vakantie en afwezigheid erg ontploft. Moet nodig aan de gang, maar het is nu veel te warm. Is het eindelijk mooi weer, zit ik binnen met de airco aan. Gistermiddag thuis gekomen na een heerlijke vakantie in de Oostenrijkse alpen. Om on topic te blijven: de parken daar zijn zo prachtig aangelegd! Ook genoten van de huizen vol geraniums en petunia’s. We zagen ook heel mooie groene hangplanten met een hartvormig blad, ik kon niet thuisbrengen wat het was. Gevraagd aan een paar oudere dames in het durp waar we verbleven, die zouden het vast wel weten. En ja hoor! Ze vertelden dat het zoete aardappels waren. Had ik nooit verwacht. Maar ik weet wel dat ik ga proberen om van die planten te kweken met zoete aardappels uit de supermarkt. En dan kijken of ik ze volgend jaar tussen de hanggeraniums kan zetten!
Dankje :) vind hem zelf ook prachtig, een Balinese parasol bij dat grote landelijke tuincentrum gekocht in de sale :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
16-08-2024 23:36
Dankje :) vind hem zelf ook prachtig, een Balinese parasol bij dat grote landelijke tuincentrum gekocht in de sale :lol:
Kijk, zo doe je dat! Mijn ouders zijn nu in de sale bij K. Smit op zoek naar een nieuwe tuinmeubelset. Ze hebben de hele achtertuin opnieuw aan laten leggen door een hovenier. Superstrak, veel bestrating en opgehoogde borders in van die gemetselde ‘bakken’. Zou mijn keus voor mezelf niet zijn, maar ze komen op leeftijd en dan is het nog wel te onderhouden voor hen. En die tuin was nou niet bepaald in de sale. Mijn hemel, wat een geld. Maar voor hun is het perfect. In vergelijking met die retestrakke tuin is die van mij een rommelig zooitje. Maar wel aantrekkelijk voor allerlei beestjes. Net weer overal egelpoepjes gevonden, en gisteren een hele grote pad. (Zat onder een van de flexibele wasmanden die ik in de tuin gebruik om onkruid en snoeisel in te kieperen als ik aan het tuinieren ben).

Gisteren heeft het hier de hele dag geregend, dus geen weer om in de tuin te wroeten. Ik heb me gestort op een van mijn kamerplanten, die zit steeds onder de schildluis. Buiten helemaal gesproeid met een mengsel van olijfolie, afwasmiddel, een scheut spiritus en een lepel knoflookpoeder, in het sproeiwater. Alle bladeren, stelen en stammetjes ingesproeid met hogedrukplantensproeier. Daarna de regen zijn werk laten doen, en het lijkt erop dat het goed heeft geholpen. Plant staat nog buiten, ga m straks nog een keertje helemaal nalopen en dan mag ie weer naar binnen. Heb ik Graaf wel voor nodig, de pot is lompzwaar. ‘Plantje’ heeft deze kwaal al jarenlang, ik ben er steeds mee bezig. Maar hij blijft groeien, zelfs met die kleverige terroristen overal, en ik heb m al zo lang… ik denk al bijna 20 jaar. Graaf zegt steeds dat ik m weg moet kieperen en gewoon een nieuwe moet kopen, maar ik kan het niet over m’n hart krijgen. Ik ben een zacht ei als het om planten gaat. Als ie nou dood ging… maar nee. Omdat ik steeds de strijd aanga met het schildluizenleger, lukt t m om in leven te blijven en nieuw blad aan te maken.
Even gekeken wat Pokon tegen hardnekkige insecten kost, ik vind t te duur. Als ik mijn plant daarmee wil besproeien, heb ik voor de hele plant een complete verpakking nodig, en dat dan elke twee weken. Dacht het dus niet o_o. Wie heeft er nog oorlogstips tegen schildluis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle schreef:
16-08-2024 22:53
Kennelijk moet ik toch wat vaker naar programma's als RTL Boulevard kijken... Ik heb namelijk volledig gemist dat de ganse familie De Mol is verhuisd. Het zou fijn geweest zijn als ik van tevoren had geweten dat ze zich in mijn tuin zouden vestigen, dan had ik eventueel nog maatregelen kunnen treffen, of huur kunnen vragen, of wat dan ook. Er zijn ergere families denk ik om in de tuin te hebben; je hoort en ziet ze niet, dat is echt een enorm pluspunt! Maar ze maken best veel rommel. En wat lui zijn ze ook, met van die gangen nét onder grasmat door, waardoor je een molshoop hebt, vervolgens een paar meter lange smalle bult op je gras richting de volgende molshoop.
En het is ook best een grote familie... Maar goed, het is goed voor de doorluchting van je bodem enzo. En de grond die ze bovengooien is hele goede, vruchtbare grond (als ze tenminste niet onder je tegels graven en je grote witte bulten hebt... snif snif... en tegels die steeds verder inzakken... - maar dat negeer ik nog maar even...).

Maar ik ga dus maar wel de Boulevards enzo wat beter volgen, gewoon om voorbereid te zijn...
Hier is de tuin ook 1 grote molshoop. En waarschijnlijk nog wat gangen van woelmuizen. Het is de eerste keer dat ik gangen in de tuin heb, en gek genoeg hoor ik het van meer mensen. Het is een heuse invasie.
Alle reacties Link kopieren Quote
VanNelle, wat schrijf je dat leuk. :lol: :lol:
En wat goed om te lezen dat de familie toch welkom is bij jou. Eten mollen slakken? Ze mogen best een tegenprestatie leveren als dank voor aangenaam verpozen, vind ik. Molshopengrond is inderdaad mooie, fijne grond (als ze op de juiste plek graven). Hier zijn de kippen me vaak net voor als ik er eentje wil afgraven.

Groentuintje, je doet je nick weer eer aan. Wat een heerlijk groen paradijsje heb je toch. :heart:

Tuingravin, dat zal inderdaad even slikken zijn geweest, die metamorfose van de tuin van je ouders. Ik kan me de eerdere beschrijving nog wel herinneren. Hadden ze ook geen grote vijvers? Borders verhogen als je op leeftijd komt kan ik goed begrijpen, maar waarom zo strak? Dat valt me vaak op als ik tuinontwerpen van hoveniers voorbij zie komen. Je ziet haast nooit meer ronde vormen, zo jammer vind ik dat. Maar wel mooi om te lezen dat je ouders nog steeds zo veel plezier hebben in tuinieren en daar nog lang mee door willen gaan. :)
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankje Sabel :daisy:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je Caaf :$, maar ik had wel de moeite moeten nemen om GT op zijn minst dezelfde woorden toe te slingeren! Heerlijke foto's, heerlijke tuin (dus dat moeten we vooral blijven stimuleren, dat die mooie groene plaatjes geplakt blijven worden :lol: )

Elodea, begrijp ik nou goed dat de familie De Mol zich toch heeft opgesplitst? Of in elk geval in korte tijd nogal explosief aan gezinsuitbreiding heeft gedaan? Hier is één van hen gesneuveld... Ik twijfelde nog vanmorgen of ik de paperazzi's hiervan op de hoogte moest stellen, maar heb het maar niet gedaan, mede omdat lastig te zien was wie van hen het was. Triest wel... De overige leden van de familie lijken wel op zoek naar hem of haar, gezien de "oneffenheden" die zich aandienen in de tuin...

En jij stuurt je kippen er dus gewoon op af Caaf, handig! Die dames halen uit de hopen wat ze zelf graag blieven en verspreiden het dan voor je door de tuin? Moet verdorie toch echt ook eens aan de kippen hier!! Gezellige kakelaars!

En heb je de boom al volhangen met haagwinde-crea?

Tuingravin, herkenbaar om geen afscheid te kunnen nemen van je (kamer)planten. Ik strijd ook altijd voor ze tot het bittere eind. En meestal komt dat eind dan dus niet 8-) .
Op deze site staan wat handige tips https://www.compo.be/nl/advies/ziekten- ... hildluizen
Mij valt de koolzaadolie het meest op: misschien dat dat nog kan helpen om te gebruiken in plaats van de olijfolie? Want volgens mij zijn er weinig andere opties over...
De laatste alinea lijkt me heel gezellig worden in huis - die tips zou ik dus maar laten voor wat ze zijn :rofl: . Mocht je ze wel gaan proberen, zou ik eerst een goed gesprek met Tuingraaf voeren...

(Vroeger gebruikte ik vaak van die staafjes in de bloempotten als mijn planten last hadden van luis - dat hielp fantastisch. Volgens mij wordt dat echter niet meer verkocht, want ik kan het niet meer vinden. Geen idee ook meer hoe dat heette... dus nu ja, :blabla: heb je dus niks aan...)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven