Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee

07-05-2023 13:13 3935 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.

Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!

Dus niet zo:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet welke je bedoeld van nelle . Dat waren van die papieren dingen toch die je omschrijft? Kon ze online ook niet vinden.
Vond wel deze:

https://www.kabelshop.nl/Protect-Garden ... 4EEALw_wcB
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is je vergeven @Vannelle :-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
love2dance schreef:
18-08-2024 20:49
Ik weet welke je bedoeld van nelle . Dat waren van die papieren dingen toch die je omschrijft? Kon ze online ook niet vinden.
Vond wel deze:

https://www.kabelshop.nl/Protect-Garden ... 4EEALw_wcB
Ja, dat waren inderdaad papierachtige dingen: zag eruit als een platte pijl die je in de potaarde drukte, centimeter of 4 lang denk ik. Het stelde niet veel voor, maar werkte wel heel goed. Achter die link die je post - dat lijken wel pillen, nu ja, als het óógt als medicijn... Ik ken het niet; als het werkt werkt het. (Buiten ben ik overigens tegen zo'n beetje alles wat bestrijding heet, maar binnen heeft de natuur er verder weinig last van, dus ben ik minder streng :$ ..)
Misschien waren die papieren pijlen van vroeger overigens helemaal niet tegen de goeie luizen, geen idee: ik weet alleen nog dat het heel goed werkte. Voor wat het waard is Tuingravin.
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
18-08-2024 20:52
Het is je vergeven @Vannelle :-D
Gelukkig, want ik zou er absoluut niet aan bij willen dragen dat jij gedemotiveerd wordt in het posten van je foto's!
Heb je de vrije hand in de tuin trouwens, of helpt (bemoeit ;-)) manlief (zich er) ook graag mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vannelle, de laatste alinea van de schildluizenbestrijdingstips is hier met Graaf besproken, hij zou er niet mee zitten om een leger bestrijdingsinsecten in huis te verwelkomen. Hij zei zo schattig en op z’n Twents: “ woj nog meer vliegn in huus? Noh joa, as het helpt, dan doo je dat toch?”

Koolzaadolie zal ik meenemen als ik boodschappen ga doen in Duitsland. Die kartonnen pijltjes had ik vroeger ook, zijn idd niet meer verkrijgbaar. Voor nu lijkt het erop dat mijn olijfolie/afwasmiddel/spiritus/knoflookpoeder en plensbui methode wel wat heeft gedaan, ik haal nu alleen nog dooie schildluizen van de plant. En er zit een vettig filmpje op de bladeren en stelen, zodat nieuw gespuis niet kan hechten.
En kennelijk moet de luchtvochtigheid omhoog, ik overweeg een luchtbevochtiger te kopen.

Gister had Graaf een leuk plannetje, ik was vrij van werk en we zijn naar Pantropica in Luttelgeest geweest (was vroeger Orchideeën hoeve). Voor iedereen die houdt van tropische planten en klein beestenspul inclusief een vlindertuin een echte aanrader om eens heen te gaan. Genoten van enorme planten. ‘Kijk Graaf, die hebben we, en die, en die ook, alleen wat kleiner!’ ‘ joa, zo’n kas, dat zol ie ok wa will’n, o-nie-dan?’ ‘Ja lief Graafje, dat lijkt mij ook wel wat!’
De arme man leeft al zo’n beetje in een jungle. Ik kon het natuurlijk niet laten om nog een plant toe te voegen aan de al omvangrijke collectie: een bontbladige Spatiphyllum (lepelplant). Want het blad is zo mooi. Manlief zei niks, maar ik zag hem denken… ‘joa joa, weer zo’n kleintje die in no time groot is’ :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Caaf, ik snap dus ook niks van die rechttoe rechtaan tuinen met verhoogde borders in zwarte stenen ‘bakken’. Ik begrijp het gemak van verhoogde borders, zeker voor ouderen. Maar dat kan ook met ander materiaal. Mijn pa en ma hadden inderdaad een vijver met vlonder, deze is er door Graaf vakkundig uitgesloopt. Was vooral voor mijn vader niet veilig meer, de vlonder werd glibberig wanneer vochtig en pa was al eens in de vijver gevallen. Er stond ook een grote boom in de tuin die half dood was door zwammen. Bij wind braken de takken er uit en dat leverde ook gevaarlijke taferelen op. Dus de keus voor gladtrekken en opnieuw beginnen was wel een goede. De hovenier die de tuin heeft aangelegd weet wat hij doet, en mijn ouders kozen zelf de materialen. Nu moet je weten dat ik wat smaak betreft geen kind van mijn ouders ben, zij hebben altijd de voorkeur gehad voor wat strakker en moderner. In huis en in de tuin. Dus hun voormalige tuin was ook niet zo mijn ding😉.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen, na gisteren een wandeling gemaakt te hebben, heb ik een tak van een vlinderstruik meegenomen. Die stond helemaal in de verdrukking. In het bos dus niet bij mensen uit de tuin.

Op hoop van zegen de tak in tweeën geknipt en in het water gezet. Geen idee of ze nu kunnen wortelen?
Iemand tips om de wortelgroei te bevorderen? :?:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik steek ze gewoon gelijk in de grond en zie wel wat ervan terecht komt. Het is niet helemaal het goede seizoen, maar ik zou de tak dus gewoon in de grond zetten en watergeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag maar weer es met mijn paadje bezig geweest en ook weer bergen onkruid verwijderd.
het paadje ligt er nu zo bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat ik nog twee rondes tegels moet maken, dan is het wel klaar. Wat een klus, maar ik vind t wel heel leuk aan het worden.
Het ligt nog niet allemaal waterpas, al heb ik al wel weer wat tegels wat rechter gelegd. Ik ben geen beste stratenmaker :hihi:
Er ligt natuurlijk ook geen laag wit zand onder, maar dat wil ik ook niet, er moeten nog wel wat laagblijvende kruipplantjes tussendoor kunnen groeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een werk TG :O maar goed gelukt :heart: Ben benieuwd straks naar het eindresultaat :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
25-08-2024 19:32
Ik steek ze gewoon gelijk in de grond en zie wel wat ervan terecht komt. Het is niet helemaal het goede seizoen, maar ik zou de tak dus gewoon in de grond zetten en watergeven.
Ik ben heel slecht in water geven. Het is teveel of te weinig, chaos helaas. Dus dat durf ik niet aan.
Zou het ook succes kunnen hebben in regenwater in een glaasje binnen?

Ik zie wel eens tips op Facebook met water verrijken met stofjes uit bananenschillen of knoflook, maar geen idee of er zoiets bestaat om te stekken.
Kaneel bijvoorbeeld zou helpen, maar dat drijft natuurlijk alle kanten op in het water.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw, tuingravin. Super mooi resultaat!
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
26-08-2024 16:38
Ik ben heel slecht in water geven. Het is teveel of te weinig, chaos helaas. Dus dat durf ik niet aan.
Zou het ook succes kunnen hebben in regenwater in een glaasje binnen?

Ik zie wel eens tips op Facebook met water verrijken met stofjes uit bananenschillen of knoflook, maar geen idee of er zoiets bestaat om te stekken.
Kaneel bijvoorbeeld zou helpen, maar dat drijft natuurlijk alle kanten op in het water.
Als je er bananenschillen en knoflook in gooit, gaat de boel volgens mij gewoon rotten.
Je steekt de takken gewoon buiten in de volle grond. Of in een pot met aarde, maar dan moet je wel water geven als het lang niet regent (dat is dus niet zo heel vaak dat je water moet geven...)

Oh ja, en het kan echt wel een tijdje duren voordat ze gaan groeien. Ze gaan sowieso eerst winterslaap houden. Als het takje groen blijft als je er een stukje bast afschraapt met je nagel, leeft 'ie in ieder geval nog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
26-08-2024 16:38
Ik ben heel slecht in water geven. Het is teveel of te weinig, chaos helaas. Dus dat durf ik niet aan.
Zou het ook succes kunnen hebben in regenwater in een glaasje binnen?

Ik zie wel eens tips op Facebook met water verrijken met stofjes uit bananenschillen of knoflook, maar geen idee of er zoiets bestaat om te stekken.
Kaneel bijvoorbeeld zou helpen, maar dat drijft natuurlijk alle kanten op in het water.
Allemaal onzin, vind ik. Gewoon in de grond steken. Niet een glaasje water, dat ga je dan ook vergeten ;-). Het duurt wel even voordat je ziet of ze het gaan doen. Zo heb ik er een aantal vorig jaar november in de volle grond gestoken en pas in mei dit jaar zag ik dat ze het echt gingen doen. Niet allemaal uiteraard, maar genoeg om weer een paar struiken erbij te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw TG! Wat wordt het mooi :heart:
Wel veel werk zeg! Maar het resultaat mag er zijn!!

Mooie groene tuin zag ik van GT en Caaf erg creabea :D

Mocht er iemand stekjes van vlinderstruik willen, ik zie dat er 1 heel enthousiast nakomelingen verzorgd ;)
Die ga ik in potjes zetten en mensen blij mee maken. En als iemand hier interesse heeft, ze zijn af te halen!

Heeft er iemand verstand van meeldauw op druiven? We hebben nu echt wel 20 trossen (voor een 2e jaar erg goed), maar alles zit onder de meeldauw o_o
Hoe bestrijd je zoiets? Moet je dat preventief doen of kan het nu nog?
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Oke, ik heb de stoute schoenen aangetrokken.
Druif is gesnoeid en ingespoten met een water/melk mengsel.
Vanavond nog een keer sprayen...

Waarom komen al die spinnen nu al tevoorschijn?? O_O
Dikke joekel ineens naast me.
Make it one day
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi tuingravin die stenen zijn heel erg leuk geworden zo bij elkaar.
Deze week weer een hoop tulpenbollen en alliums besteld , kunnen ze straks na de dahlia’s gelijk de grond in.
Had zo gehoopt op een fleurige tuin deze zomer maar helaas….. de anemonen doen het gelukkig wel en ik zie af en toe een bloemetje verschijnen. Hopelijk zijn ze volgend jaar wat groter en gaan ze wat meer opvallen.
Ik heb de rode valeriaan helemaal kort gesnoeid. Ben nog niet overtuigd dat ik hem moet houden. Ik vind hem bloeiend wel leuk maar voor de bloei en als hij wat uitgebloeid raakt vind ik het net onkruid. :facepalm:
De oost indische kers ( van zaden) doet het ook maar matig. Iemand een idee waarom dat is. Dacht dat dat toch een weelderige bloei zou moeten geven.

De gekregen akelei begint ook wel wat uit te dijen dus fingers crossed dat ik die volgend jaar weer terug vind in de border.
En het ziet er naar uit dat ik eindelijk iets heb gevonden wat wel blijft groeien onder de platanen…..vrouwenmantel. Was een twijfelgeval want wel gele bloemetjes :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
26-08-2024 21:32
Als je er bananenschillen en knoflook in gooit, gaat de boel volgens mij gewoon rotten.
Je steekt de takken gewoon buiten in de volle grond. Of in een pot met aarde, maar dan moet je wel water geven als het lang niet regent (dat is dus niet zo heel vaak dat je water moet geven...)

Oh ja, en het kan echt wel een tijdje duren voordat ze gaan groeien. Ze gaan sowieso eerst winterslaap houden. Als het takje groen blijft als je er een stukje bast afschraapt met je nagel, leeft 'ie in ieder geval nog.
Ik wilde er geen bananenschillen of knoflook bij doen. Dat was als voorbeeld omdat ik hoopte dat er zoiets qua tips ook was voor wortelgroei bevorderen van een stekje.

Het is niet het seizoen om te stekken, vandaar de vraag.

Het takje is geheel groen, was een vrij jonge groei, dus het is afwachten of die het gaat redden.

Mijn ervaring is dat stekken in water succesvoller is dan in aarde. Hoe is dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
27-08-2024 11:12
Allemaal onzin, vind ik. Gewoon in de grond steken. Niet een glaasje water, dat ga je dan ook vergeten ;-). Het duurt wel even voordat je ziet of ze het gaan doen. Zo heb ik er een aantal vorig jaar november in de volle grond gestoken en pas in mei dit jaar zag ik dat ze het echt gingen doen. Niet allemaal uiteraard, maar genoeg om weer een paar struiken erbij te hebben.
Dat glaasje water vergeet ik dan weer niet. Stom hè.
In de grond verzuip ik mijn binnenplanten meestal.

Mijn stekjes die ik vorig jaar direct in de grond had gestoken zijn allemaal dood gegaan. Was geen succes helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alvast aan het nadenken over volgend jaar.

Ik heb een strookje tuin waar vanaf half mei de tomaten e.d. de grond in gaan, maar tot die tijd is het dus leeg. Zijn er vroegbloeiende planten om dat stukje tijdelijk mee te beplanten? En dan ook nog enigszins vorstbestendig natuurlijk en 1-jarig, want daarna moet de boel weer leeg voor de groenten. Of wil ik nu iets wat niet bestaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bosviooltjes, kun je binnen kort kopen en bloeien de hele winter door. Blijven meestal wel mooi tot eind mei. Kunnen goed tegen sneeuw en vorst.
Alle reacties Link kopieren Quote
De appeloogst valt enorm tegen dit jaar :( en ik hoor meer mensen met dit probleem…. Zou het toch komen door het natte voorjaar? Zoveel rotte appels onder mijn boom gehad de afgelopen tijd. Ik denk wel 60 rotte appels :( en rond de 20 geoogst. Daar maak ik appelmoes van. Hebben er ook een paar zo gegeten en een appelcrumble van gemaakt.

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bevorderd dat stekken wortelen door een paar stukjes wilgenbast aan je water toe te voegen.

De rode valeriaan gaat bij mij ook alle kanten op, behalve de goede, maar er landen vaak koolwitjes (de enige vlinders die ik regelmatig zie dit jaar) op.

Hier even een rustiger tijd in de tuin, moet alleen de citroenmelisse te lijf voor die m'n hele tuin overneemt.

Suzy, wat bedoel je eigenlijk met je hutje? Ik meende dat je een volkstuin had, maar dat ligt toch anders? Sorry, ben nieuwsgierig ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
En de peren dit jaar :Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
02-09-2024 12:27
Bosviooltjes, kun je binnen kort kopen en bloeien de hele winter door. Blijven meestal wel mooi tot eind mei. Kunnen goed tegen sneeuw en vorst.
Dat is wel een leuk idee ja, de kweker/tuincentrum hier in de buurt heeft straks vast wel treeën violen voor weinig. Met google kwam ik er niet zo goed uit, ik kwam vooral op vaste planten, dingen die je moet zaaien maar die dan weer te laat bloeien en bollen. Dat laatste is ook niet handig natuurlijk als er later weer andere planten in moeten, graaf ik continu die bollen op.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven