Thuis
alle pijlers
Het Tegen Tegeltuinen Topic Tien Twee
zondag 7 mei 2023 13:13
Dit wordt deel tien twee (want da's gewoon leuker dan elf) waarin we praten over mooie groene tuinen, tips delen en anderen helpen de tegels eruit te gooien. Groene tuinen zijn goed voor vogels, insecten, egels, en natuurlijk ook voor onszelf.
Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!
Dus niet zo:
Maar zo:
Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
Tegeltuinen willen we uitbannen want je wilt met mooi weer je voeten toch niet fikken aan de tegels? Schaamkorven, kunstgras, grindbakken zijn uit den boze!!
Dus niet zo:
Maar zo:
Link naar het vorige deel: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... start=4525
We're just two lost souls
zondag 29 september 2024 11:06
@butterfly-fly het ligt er ook aan wat er in je potten zit. Is het winterhard of niet? Planten die niet teveel water mogen hebben dek ik wel af of houd ik goed in de gaten. Bv mijn olijf …die heb ik afgelopen jaar niet ingepakt omdat het helemaal niet koud was. Vorig jaar wel in de noppenfolie gewikkeld. Vind het ook zo ongezellig staan al dat plastic in de tuin.
Ik zorg wel voor terrakorrels in mijn potten zodat er niet teveel water in blijft staan. Dit jaar extra potten gekocht voor de dahlias en die ga ik hergebruiken voor de tulpen. .dus die blijven gewoon zo buiten staan.
Planten die eigenlijk naar binnen moeten ( kuipplanten) heb ik niet veel…geen plaats voor ook. Maar wil proberen mijn dipladenia over te houden kijken of dat lukt in de logeerkamer.
[/quote]
Ik was vooral aan de rozemarijn, tijm en hibiscusstekjes aan het denken. Alle drie de soorten zijn klein (niet hoger dan 20cm) en staan in een kweekpot. Deze kan ik dus makkelijk binnen zetten, maar of dat het beste is weet ik niet.
Ik ben nogal onzeker over alles en zou het zonde vinden als door mijn keuzes sommige planten het niet overleven.
De grotere potten (vlinderstruiken, dahlia’s, hibiscussen, lavendel en nog meer wat ik de namen niet van ken) laat ik buiten staan. Geen plaats en die kan ik dan bij elkaar in een hoek zetten zodat ze meer kans op overleven hebben.
Andere jaren veel bladeren verzamelt en die in zakken tussen en naast de bakken gezet. Icm met de folie was dat voldoende.
Ik zorg wel voor terrakorrels in mijn potten zodat er niet teveel water in blijft staan. Dit jaar extra potten gekocht voor de dahlias en die ga ik hergebruiken voor de tulpen. .dus die blijven gewoon zo buiten staan.
Planten die eigenlijk naar binnen moeten ( kuipplanten) heb ik niet veel…geen plaats voor ook. Maar wil proberen mijn dipladenia over te houden kijken of dat lukt in de logeerkamer.
[/quote]
Ik was vooral aan de rozemarijn, tijm en hibiscusstekjes aan het denken. Alle drie de soorten zijn klein (niet hoger dan 20cm) en staan in een kweekpot. Deze kan ik dus makkelijk binnen zetten, maar of dat het beste is weet ik niet.
Ik ben nogal onzeker over alles en zou het zonde vinden als door mijn keuzes sommige planten het niet overleven.
De grotere potten (vlinderstruiken, dahlia’s, hibiscussen, lavendel en nog meer wat ik de namen niet van ken) laat ik buiten staan. Geen plaats en die kan ik dan bij elkaar in een hoek zetten zodat ze meer kans op overleven hebben.
Andere jaren veel bladeren verzamelt en die in zakken tussen en naast de bakken gezet. Icm met de folie was dat voldoende.
woensdag 2 oktober 2024 11:18
Ik heb geen idee joh, ik heb er geen verstand van. Dat ga ik dus vragen aan de hovenier. Aangezien ik daar natuurlijk niet continu ben is dat niet mogelijk ook.GroenTuintje schreef: ↑02-10-2024 10:53Dat is een grote boom ja hoe ga je die in leven houden? Die moet waarschijnlijk de eerste tijd liters water krijgen..
Wel maar een stam van 18-20 of 20-25 cm, dus dat valt mee toch?
woensdag 2 oktober 2024 11:20
Ja dat valt mee idd. Even afwachten wat je hovenier te zeggen heeftRondstruiner1 schreef: ↑02-10-2024 11:18Ik heb geen idee joh, ik heb er geen verstand van. Dat ga ik dus vragen aan de hovenier. Aangezien ik daar natuurlijk niet continu ben is dat niet mogelijk ook.
Wel maar een stam van 18-20 of 20-25 cm, dus dat valt mee toch?
Voor iedereen een groene tuin
woensdag 2 oktober 2024 11:23
Maar de schaduw bij de buren heb je geen ervaring mee in jouw tuin?GroenTuintje schreef: ↑02-10-2024 11:20Ja dat valt mee idd. Even afwachten wat je hovenier te zeggen heeft
maandag 4 november 2024 16:01
Ik lees hier vaak mee maar heb nog nooit gereageerd, Wij hebben gelukkig een groene tuin maar nu hebben de buren (in overleg met ons) de schutting die bestond uit 2 schuttingdelen verwijderd. dat was ook echt nodig want hij was rot. Zij hebben daarvoor in de plaats een veranda gemaakt met een muur die op hun grond staat maar deze muur is wel zo hoog als de begane grond. In plaat van een schutting met daarboven groene planten kijken wij nu dus tegen een muur. Ik zou deze graag willen laten begroeien met een bloeiende klimplant. De buren vinden het prima als we de muur "gebruiken". Nu is mijn vraag omdat hier veel kennis is van planten welke bloeiende klimplant is geschikt voor in de schaduw want op die plaats kwam met de schutting al nooit zon dus nu al helemaal niet.
dinsdag 5 november 2024 15:39
Welkom blauwbloemetje!
Ik heb zelf een clematis armandii apple blossem. Die blijft heel mooi groen ook in de winter en bloeit uitbundig. Het is een schaduwplant die niet veel zon nodig heeft. Hij staat bij mij op het noorden. Nadeel vind ik dat hij niet zo lang bloeit. Ik wil dat zelf oplossen door een andere niet groenblijvende soort er door heen te laten groeien.
Kamperfoeli zou ook kunnen die hebben ook mooie bloemen en zijn veel verschillende soorten van om uit te kiezen.
Verder kan een klimhortensia mooi zijn, zijn ook verschillende van maar ziet er meer uit als een heester dus weet niet wat je precies mooi vind.
Ik heb zojuist mijn dahlia’s uit de grond gegraven. Van de 15 knollen die ik had heb ik er nog ongeveer 7 over waarvan er ook nog wat twijfelgevallen zijn of die het nog wel gaan doen. ik baal er zo van de mooiste zijn echt verdwenen. Mijn cafe au lait geef ik nog niet op. Niet gebloeid dit jaar maar had wel kleine nieuwe knolletjes.
Ik laat ze even paar dagen goed drogen en dan gaan ze in de vermiculiet in de schuur. De tulpen mogen er dan weer uit en de grond in.
Hopelijk van de week nog een mooi dagje in de tuin want nu was het koud brrrr
Ik heb zelf een clematis armandii apple blossem. Die blijft heel mooi groen ook in de winter en bloeit uitbundig. Het is een schaduwplant die niet veel zon nodig heeft. Hij staat bij mij op het noorden. Nadeel vind ik dat hij niet zo lang bloeit. Ik wil dat zelf oplossen door een andere niet groenblijvende soort er door heen te laten groeien.
Kamperfoeli zou ook kunnen die hebben ook mooie bloemen en zijn veel verschillende soorten van om uit te kiezen.
Verder kan een klimhortensia mooi zijn, zijn ook verschillende van maar ziet er meer uit als een heester dus weet niet wat je precies mooi vind.
Ik heb zojuist mijn dahlia’s uit de grond gegraven. Van de 15 knollen die ik had heb ik er nog ongeveer 7 over waarvan er ook nog wat twijfelgevallen zijn of die het nog wel gaan doen. ik baal er zo van de mooiste zijn echt verdwenen. Mijn cafe au lait geef ik nog niet op. Niet gebloeid dit jaar maar had wel kleine nieuwe knolletjes.
Ik laat ze even paar dagen goed drogen en dan gaan ze in de vermiculiet in de schuur. De tulpen mogen er dan weer uit en de grond in.
Hopelijk van de week nog een mooi dagje in de tuin want nu was het koud brrrr
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in