Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 18 april 2017 @ 20:31:

Wat een leuk topic dit!



Ik heb Lavendel staan in de tuin, maar dit wordt wat kaal, houterig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want een mooie volle Lavendel vind ik het mooist.



Overigens ben ik ook nog opzoek naar en manier om een plant lange tijd van water te voorzien, het liefst 14 dagen ( staat onder groot afdak waardoor het geen regenwater ontvangt. Helaas schiet het water geven er regelmatig bij in). Waterflessen al geprobeerd maar dit werkt niet. Doordat je het in de grond zet verstopt het en loopt het water er niet uit, net als de speciale waterpinnen.Lavendel moet je ieder jaar terug snoeien. Als je dat niet doet, wordt de plant steeds houteriger. De stengels blijven onderom dan kaal. Als je jong groen ziet onderaan de stengels kun je gewoon terug snoeien tot net boven het jonge groen. Dit loopt dan mooi uit en vormt de nieuwe bos. Als je geen jong groen onderin de plant hebt zitten vrees ik dat je ze nooit meer mooi vol gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:duet schreef op 18 april 2017 @ 20:29:

[...]





Die eerste lijken wel zaailingen van het perzikkruid.

De tweede weet ik niet. Misschien over een week nog eens fotograferen? Mogelijk dat het dan op iets lijkt en misschien herken je ineens een plant die er in de buurt staat?

O, goed idee Duet! Ik zit me al twee weken suf te piekeren wat het kan zijn maar het groeit zó ontzettend langzaam.

Geduld is niet mijn sterkste kant



Eerste is perzikkruid inderdaad, ik zie het nu ook. Bedankt! (Maylo ook ).
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Maylo, mijn moeder heeft ooit toen we op vakantie gingen de kamerplanten verzopen door een systeem met katoenen draden vanuit een emmer water naar de planten. Werkte iets te goed blijkbaar

Maar misschien kun je eens googlen daarop, misschien is er iets soortgelijks wat iets beter werkt?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Net maar even 10 zakken van 40 ltr. potgrond besteld, kan ik weer even mee vooruit voor alle potten en bakken de komende zomer.

Heel gek, maar er belandde ook zomaar een schijnaugurk en sterjasmijn in mijn winkelwagentje
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Dank, ik ga eens kijken of er jonge scheuten aan de lavendel zitten en volgende week terugsnoeien (mits geen nachtvorst meer gepland staat )
Alle reacties Link kopieren
Dames, vandaag een dag vrij en hard aan het werk ik heb nu wel een aantal zaailingen omhoog komen die ik erg moeilijk kan differentiëren. Aangezien er altijd zo fijn meegedacht word hebben jullie wellicht een idee.











Alle reacties Link kopieren
Zouden de onderste lupine kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Bovenste papaver?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook heel veel zaailing. Ik hoop dat het m'n bloemzaad zijn.
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee van de middelste foto?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk Frambozen, de coniferen zorgen voor een goede afscheiding zonder doorkijk. Ik zie wel wat het wordt na mijn snoei-actie.



Dank iedereen voor het advies over de blauwe druifjes. Ik laat het nu dan maar even afsterven, voordat ik met het geveltuintje aan de slag ga. Ik moet ook nog even bedenken wat ik met het geveltuintje wil. Ik zou het liefst iets planten, meerjarig, wat tot zo'n meter hoogte groeit. De zon staat er de hele dag op, dus het moet goed tegen de zon en droogte kunnen. Het mag iets zijn dat in de winter niet groen blijft.



Maylo, wij deden vroeger het volgende om te zorgen dat de planten water kregen in de vakantie: een emmer water en daarvandaan een wat dikkere katoenen draad in de plantenbak leggen. De draad moet lang genoeg zijn om op de bodem van de emmer met water te kunnen reiken. Niet meerdere draden naar de plantenbak, want dan krijgen de planten te veel water.



Haha.. CC! Ik heb net 200 liter aarde versleept naar mijn tuin. Deels moestuinaarde, want ik wil aan de slag met mijn moestuin. Ik heb e.e.a. opgekweekt en dat hoop ik na ijsheiligen in de moestuin te kunnen zetten.



Nursy, helaas... geen idee wat het kan zijn. Ik vind het altijd wel leuk, die raadselgroei in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Euphorbia lathyris. Ik heb m!!! Yes. Dat is het tweede plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je het nu weet Nursy. Ik heb hem even opgezocht. Familie van de wolfsmelk, las ik.
Alle reacties Link kopieren
Bovenste is idd papaver
Alle reacties Link kopieren




Ik ben zo benieuwd hoe mijn tuin er hoog zomer uit gaat zien. Heb van alles in de grond zitten waarvan ik geloof ik niet meer helemaal weet dat het er is.

Verrassing!
Alle reacties Link kopieren
quote:Case-je schreef op 19 april 2017 @ 11:26:



Ik moet ook nog even bedenken wat ik met het geveltuintje wil. Ik zou het liefst iets planten, meerjarig, wat tot zo'n meter hoogte groeit. De zon staat er de hele dag op, dus het moet goed tegen de zon en droogte kunnen. Het mag iets zijn dat in de winter niet groen blijft.





Stokrozen doen het geweldig tussen de stoeptegels. Hoe armer en droger de plek, hoe beter ze het lijken te doen. Warm zonnig is helemaal goed voor stokrozen. Ze worden alleen wel iets hoger dan 1 meter....



Of anders een van de vele soorten helianthus of echinacea.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar ook nog zaadjes van de stokbrood bij de schutting gedaan. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Nou ik zou dus niets meer kopen... maar sta ik bij een SUrinaamse groothandel hebben ze klimrozen, twee stuks voor 5,= die toch maar genomen en een maggi plantje voor 2,= voor bij de rest van de kruiden..

Toch weer 2 klimplanten om tegen de schutting aan te doen



Voor de rododendron heb ik wat gekocht dus ik hoop dat dat gaat helpen, bedankt ... sorry weet niet meer wie (en ben op de tablet en ben bang dat wanneer ik ga zoeken ik mijn tekst kwijt ben..)



Wat een mooie plaatjes zeg, die paarse en gele bloemen, planten. Wat leuk!! Ziet er zo vrolijk uit.

Ik denk dat het hier volgend jaar wat uitbundiger wordt, maar ja het geeft niet wanneer het uiteindelijk maar komt.
Alle reacties Link kopieren
Ja... echinacea vind ik leuk! Dank Duet!
Alle reacties Link kopieren
quote:kliefje schreef op 19 april 2017 @ 15:49:

Ik heb vorig jaar ook nog zaadjes van de stokbrood bij de schutting gedaan.

Ik ben benieuwd wat daar uit komt.Ik ook! quote:Nou ik zou dus niets meer kopen... maar sta ik bij een SUrinaamse groothandel hebben ze klimrozen, twee stuks voor 5,= die toch maar genomen en een maggi plantje voor 2,= voor bij de rest van de kruiden..

Toch weer 2 klimplanten om tegen de schutting aan te doen



Voor de rododendron heb ik wat gekocht dus ik hoop dat dat gaat helpen, bedankt ... sorry weet niet meer wie (en ben op de tablet en ben bang dat wanneer ik ga zoeken ik mijn tekst kwijt ben..)



Wat een mooie plaatjes zeg, die paarse en gele bloemen, planten. Wat leuk!! Ziet er zo vrolijk uit.

Ik denk dat het hier volgend jaar wat uitbundiger wordt, maar ja het geeft niet wanneer het uiteindelijk maar komt.Ik hou niet zo van rozen, maar klimrozen zijn wel heel erg mooi! Die zou ik wel tegen het huis aan willen hebben... Hm. Nu heb je me op een idee gebracht. En ik zou nog wel stoppen met planten aanschaffen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat echt zó stom, van die mensen die altijd maar planten blijven aanschaffen
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Stokbrood zaden?
Alle reacties Link kopieren
Oui
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Felix, ik heb vandaag je compostvat uitgemest (zat helemaal vol met aarde en zand dat ik toch ergens kwijt moest toen ik aan het werk was aan de fundering van het konijnenpaleis ) en schoongepoetst met groene zeep. Hij staat hier nu helemaal blinkend en spin- en slakvrij op je te wachten
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat lief! Dat had niet gehoeven hoor!

Ik hrb trouwens een paar stenen platen/rotsblok/ding(en) met fossielen erin liggen. Ik heb er echt geen nut voor, maar jij misschien wel? En ik heb nog een vogelvoerding met anti-kraaikooi eromheen die ik nooit gebruik in de aanbieding . Zit nu in de tweedehandszak.

Zal ff een foto maken morgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven