Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
@calamity, jouw pad is inderdaad erg mooi geworden en zo leuk langs jouw konijnenpaleisje!



Ik ga ook weer serieus op zoek naar een vogelbadje, krijg door jullie de smaak weer helemaal te pakken. Ik had er ooit een, maar die is gebarsten en dus weggegooid.



Vandaag zag ik dat mijn donkere ooievaarsbek bloeit, ooit gestekt van een plant van mijn zus en nu 4 kleine plantjes in mijn tuin, waar er 1 van bloeit.





Verder alleen maar wat gerommeld in de tuin. Bloempotten klaar gezet voor de eenjarigen, wat geveegd.

Hieronder mijn tuinklompen, ooit nog gedragen, maar nu door mij gepimpt voor de sier.



En de klompen van mijn man, beschilderd met delfts blauw.





Het jonge blad van de elfenbloem, zo mooi in het voorjaar. Later in de zomer is het gewoon groen.





En speciaal voor Felix een bemost muurtje

Alle reacties Link kopieren
Mosjes!



Ik zag ooit een hoop stenen die helemaal mooi begroeid waren, dus vriendje overtuigd dat we die best in de auto konden gooien. De eerste de beste steen die ik optilde brak, de hoop stenen bleek bewoond te worden door een enorme mierenkolonie en ik had zojuist de broedruimte met eieren open gemaakt. Voorzichtig maar teruggelegd, sorry!



Leuke klompen, hoe heb je ze dat patroon gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn klompen zijn met servetten beplakt. Is dus erg makkelijk.

De beschilderde klompen heb ik zelf uitgetekend (van een voorbeeld) en beschilderd. Door de verf te verdunnen, kun je langs de donkere lijnen mooie schaduweffecten maken.

Ik ga regelmatig knutselen in een hobbyatelier, daar kijk ik de kunst af.
Alle reacties Link kopieren
Wauw Duet, wat een mooie foto's weer. Die ooievaarsbek heeft een prachtige kleur zeg, nog nooit eerder gezien. Erg mooi!

En die klompen, wat knap dat je dat zelf gedaan hebt Je kan erg mooi schilderen.

En dat andere paar, met servetten beplakt?! Doe je daar overheen dan een speciale vernislaag of zo?

Dat bemoste muurtje is super!



Nelicquele, leuk dat je een berichtje schrijft op dit topic en zo goed bezig bent met het verwijderen van tegels en het groen maken van je tuin. Daar worden we blij van hier!



Kliefje, kruiptijmplantjes heb ik gezien in diverse online webwinkels (o.a. budgetplant en tuinen van appeltern). Zaadjes weet ik zo niet. Ook van rododendrons heb ik helaas geen verstand, even googlen misschien?



Felix, je bent een lieverd!



Ik ben gewoon verbrand vandaag Maar goed, het pad is af en nóg mooier geworden Eerst even eten nu en dan zal ik vanavond weer wat foto's plaatsen.
...
Alle reacties Link kopieren
De zon is al sterk hè? En verraderlijk, omdat het nog zo koud en winderig is merk je het ook niet. Zaterdag is mijn hoofd wat hard gegaan, gelukkig niet verbrand maar 's avonds gloeide het.



Neli, welkom! Leuk dat je al zoveel bezoek in de tuin hebt! Dat wordt de zoete inval bij jillie zodra je je zin hebt qua tuin .



Vandaag samen met vriend in de tuin opgeruimd, dat ruimt lekker op. Nu moet ik eigenlijk nog een berg gebruikte straattegels op mp zetten in de hoop dat iemand anders het zware werk doet, dan is de plek van cc dr compostvast ook meteen beter toegankelijk. Er staat een stapel potten die naar de tweedehands moeten, en een tas met andere zooi die in de tuin lag, vogelzooi, een drietal nummerplaten (onder het mom van leuk voor knutselen, dat project is inmiddels af en is nog steeds niet opgehangen ), een tinnen pot die toch niet zo best als decoratie was, nog meer gekregen decoratie die niet zo best bij mijn verzamelingen past, maar lief bedoeld was.



Mijn tuin is te meukerig en ik heb vandaag vriendlief aangespoord tot ramenlappen, iets wat ik al anderhalf jaar niet gedaan heb.



Ik heb het voorjaar in mijn hoofd of het is een bijeffect van het feit dat ik gestopt ben met mijn pil. Niet wegens een kinderwens trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Neeeeeeeh, al mijn tekst weer weg.... Dat gebeurt wel vaker als ik een foto erin wil plakken, dan moet ik naar een andere site en kom ik terug is alles weg... Naja, opnieuw dan maar!



@ zielige rododendron. Volgens groene buur moet er zure aarde bij zitten, niet dat ik dat gelijk gedaan heb, maar die van mij ziet er goed uit, misschien kun je wat met de tip van buur, aarde eromheen weghalen en vervangen voor zure grond..



@ campanula, misschien heb ik dat ook wel in de voortuin, woekert flink maar daar ben ik vooral erg blij mee, dan wordt het snel steeds minder een kattenbak!



@ onttegelen. Na de bielzen verwijderactie van zaterdag heb ik vier grindtegels verwijderd. Mijn vader heeft nog een mooie plank zei hij, die hij in zigzag gaat maken zodat die precies de nieuwe grotere border kan omvatten.



Waar op de foto de bieslook en dat leuke p,antje met rode bloemetjes staan lagen twee bielzen op elkaar, erachter zie je het gisteren onttegelde stuk waar ik aarde ga doen als de plank er is. Ik hoe niet perce een verhoogde border, maar hij is al verhoogt en anders loopt hij wel erg steil af.



Alle reacties Link kopieren
Alvast bij voorbaat mijn excuses voor de foto-overdosis

























Voor



Na



Ik heb links scheefkelk, ajuga, campanula en muurleeuwenbek neergezet en aan de rechterkant sedum, vrouwenmantel, ajuga, bij de rozenboog een clematis (had ik al maar stond niet op zo'n goede plek) en aan de voet van de clematis kattenkruid en nog meer ajuga





De sering staat prachtig te bloeien.





Bloemen in de clematis alpine 'Willy'
...
Alle reacties Link kopieren
Wat een superleuke foto's allemaal! Wat zijn jullie creatief! Ik ben zelf niet zo super creatief, moet vooral de kunst ergens anders afkijken en dan na apen
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig met 'puim' ruimen Felix

Hopelijk helpt iemand je van je straatstenen af, scheelt weer een hoop werk.



De zon was inderdaad verraderlijk! Wel gesmeerd maar te weinig en met een te lage factor ben ik bang.

Niet zo slim om de zonkracht in deze tijd van het jaar te onderschatten
...
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 17 april 2017 @ 19:49:

Wat een superleuke foto's allemaal! Wat zijn jullie creatief! Ik ben zelf niet zo super creatief, moet vooral de kunst ergens anders afkijken en dan na apen Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?
...
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Ziet er goed uit zeg!!



Ik ging net zoeken naar leuke schaduwplanten voor in de uitbreiding van de border, eerste hit is het leliegras!
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die foto's! Dit topic gaat zo snel, weet niet eens waar ik moet beginnen met reageren. Krijg iig genoeg inspiratie van jullie allemaal en zin om in de tuin te werken. Ben hard aan het plannen op meer groen in mijn tuin te krijgen, de ideeën veranderen nog om de zoveel dagen maar leuk is het wel. Over een tijdje een paar dagen vrij dus genoeg tijd om na te denken en plannen te realiseren en in de tussentijd lekker verder lezen.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rosa-rood schreef op 17 april 2017 @ 19:52:

Wauw! Ziet er goed uit zeg!!



Ik ging net zoeken naar leuke schaduwplanten voor in de uitbreiding van de border, eerste hit is het leliegras!

Natuurlijk. De enige echte schaduwtopper



Je tuin is flink op de schop Rosa maar je kan echt zien dat er lijn in begint te komen, erg leuk!
...
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschil Cc
Wat een prachtige foto's weer!
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw dat pad.
Alle reacties Link kopieren
Ben er zelf ook enorm blij mee. En de deuren van de ren kunnen zelfs nog open



Alleen de scheefkelk en de sedum zijn nieuw (zat bij die levering planten van laatst), alle andere planten zijn stekjes elders uit de tuin, grind had ik nog liggen, de ronde keien en flagstones ook. Creatief met tweedehands 'meuk'
...
Alle reacties Link kopieren
Och hemel... ik lees net in een topic dat het 'onfatsoenlijk' is wanneer er paardenbloemen in je tuin opkomen en je doet daar niets aan.



Echt, dat soort uitspraken, daar kan ik wel om janken. Wat gebeurt er toch met mensen? Waar komt dat onverdraagzame en starre vandaan? Gaan we nu echt ook nog bepalen welke planten de buren mogen hebben omdat we bang zijn dat de plantjes zich uitzaaien en in mijn tuin terecht komen? Volgens dezelfde persoon ben ik, als ik paardenbloemen laat staan in mijn tuin, bezig om te bepalen hoe de buren hun tijd moeten gaan indelen, want die moeten dan die paardenbloemen mogelijk in hun eigen tuin gaan verwijderen. En dat is dan weer hartstikke onfatsoenlijk.



Godzijdank spelen dat soort zaken hier niet met mijn buren. Maar wat een treurnis...
Alle reacties Link kopieren
Wat een geweldige foto's! Wat is dat paadje mooi geworden!
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat ik daar geen buren van ben, hier ook een paardenbloem of twee te vinden. Ik vind ze wel leuk eigenlijk.
Life is always rocky when you're a gem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Opaque schreef op 18 april 2017 @ 12:14:

Ben blij dat ik daar geen buren van ben, hier ook een paardenbloem of twee te vinden. Ik vind ze wel leuk eigenlijk. Ik heb, zonder enige intentie, geen enkele paardenbloem in de tuin. Toevallig heeft de natuur die niet in mijn tuin gezet. Nu ben ik dus onbedoeld hartstikke 'fatsoenlijk'
Alle reacties Link kopieren
paardebloemen onfatsoenlijk. Nog nooit zo iets ridicuuls gehoord! Leuk hoor een veld met wat paardenbloemen en madeliefjes. Al is het een mosveld met paardebloem en madeliefjes. Heerlijk toch!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de strekking daarbij het zelfde is als het treurige dat mijn buurman over zich kreeg toen hij vorig jaar zag hoe ik een berg frambozenstekjes in mijn tuin duwde in de trant van lekker snel veel groen. Ik heb het dan over mijn groene buurman met werkelijk prachtige diverse tuin, hij vroeg of ik die actie wel zou doen, want het komt dan echt overal op. Buurman heeft gelijk gekregen maar ik ben er nog steeds blij mee dat de tuin in het voorjaar snel groen is! Gelukkig blijft buurman niet hangen in zijn verdriet en is hij nog steeds bereid mij van advies te voorzien. Gelukkig alleen als ik ik er om vraag! Maar eenmaal in gesprek over de tuin, dat kennen jullie wel, twee tuinfans kunnen blijven praten over plantjes, stekken e.d.!



Ik wil straks nog wat foto's maken voor dit topic, maar het regent en de bank met kopje thee roept...
Alle reacties Link kopieren
Mooie plaatjes!

Mocht een van jullie je huis willen verkopen, dan wil ik de tuin wel
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Nou inderdaad, niets mis met paardebloemen. Ik zou als ik een grasveldje had het ook zeker niet elke zaterdag maaien, zonde! Laat alles maar opkomen. Jammer voor de buren dan (al zijn die van mij gelukkig geen zeikers en al zeker niet zo gestoord als de buurman van betreffende TO).



Dat pad is trouwens supertof geworden. Ik hou wel van dat 'rommelige', in plaats van zo'n rechttoe-rechtaan tuin! Heel leuk gedaan met die stenen en die vetplantjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven