Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Gooi een laagje kiezels, steentjes of hydrokorrels over je balkonbakken, dat gaat uitdrogen tegen. Dat doe ik hier ook bij sommige potten, anders gaat alles dood. Vaak is de pot dan vrij ondiep met een brede bovenkant.
quote:pocas schreef op 26 maart 2017 @ 19:58:

Weet iemand ook nog een leuke plant met lange bloemen, zoals salvia die niet wordt opgegeten door slakken? Ik vindt salvia altijd zo mooi in tuinen staan, maar vroeg of laat is de hele bos weg :(De sierui en de kattenstaart worden allebei lang, ik vind ze zelf wel leuk. Ik heb lang geleden de kattenstaart in mijn tuin gehad, heb hem er daarna uitgehaald en nu komt hij weer terug doordat zaadjes uit de tuin van de buren mijn tuin hebben gevonden.
Hoihoi,

Nieuw lid hier, ik kwam hier via een zoekactie op google naar wat een gemiddelde voortuin zou gaan kosten.

Dit topic sprong gelijk in het oog want als ik iets lelijk vind zijn het wel tegeltuinen....nouja, tuinen zijn het eigenlijk niet te noemen

Sinds vorig jaar ben ik ook een beetje begonnen met tuinieren, dus ervaring heb ik zeker niet, maar ik heb er wel enorm

veel plezier in! (en van, als het allemaal groeit en bloeit). Twee weken terug heb ik achter de tuin bladvrij gemaakt (na in het

voorjaar zorgvuldig alles bedekt te hebben met blad) en de planten bemest, blauwe regen en Annabelle (in pot) gesnoeid, etc.

Met trillende handjes m'n rozenstruikje gesnoeid afgelopen najaar en de lupinus na de bloei...en zowaar, het begint weer uit te lopen! Helemaal blij mee!

En dan nu dus de voortuin van gemiddeld 20 m2. Superlastig om iets te bedenken wat wel lichtelijk onderhoudsvriendelijk is (werk 4 dagen per week), een beetje speels (want strakke grijze tegels met 4 vierkante borders beplant met lavendel en/of annabellen vind ik stiekem saai) en iets wat niet helemaal uit de toon valt in het straatbeeld. Of zeggen jullie; Lak aan de massa?

Borders vind ik trouwens wel mooi in ronde vormen en warmere kleuren, rood/antraciet ofzo. Ze geven ook wel wat diepte in je tuin en

het werkt fijner als het hoger is

Zo dat was mijn relaas, tips, tricks en creabea ideeën van harte welkom!
Dank voor de tips mary57. Kattenstaart lijkt me erg leuk. Sierui ken ik alleen van in de vaas, moet je die zaaien of zet je ze erin als bloem die je koopt in het tuincentrum?
Welkom Smurffie!

Ik zou zelf voor iets gaan wat minder saai is in de voortuin.

Lavendel vind ik leuk als 'erbij'. En Annabelle ook (dat is toch hortensia?). Ik zou er zelf wat roze en blauw bij doen Eventueel geel.

Zo erg ben ik (nog niet) thuis in de plantwereld, dus echte planten tips heb ik niet veel. Ik zit zelf pas 1 dag in deze groep haha. Als ik slechte tips geef, moet iemand me maar corrigeren hoor!

Wat voor voortuin heb je? Is er veel zon? En kan je ook goed hoge planten erin doen?

Ik zou zelf denken aan een mix van lavendel, Annabelle, lavatera, vlinderstruik, salvia. Eventueel hosta als opvulling.

En je kan er ook kleine fruitboompjes in doen. Bv een kleine vijg of kleine appelboom die niet groter dan 2 meter wordt. Eventueel in een pot.
Alles deed het wel op mijn balkon, maar ik gaf twee keer per dag water. Ik had sperziebonen, vlinserstruik, een appel en peren boom, aalbessen en van alles door elkaar. Maar goed, was wel uurtje werk per dag aan water alleen.
quote:pocas schreef op 26 maart 2017 @ 21:11:

Dank voor de tips mary57. Kattenstaart lijkt me erg leuk. Sierui ken ik alleen van in de vaas, moet je die zaaien of zet je ze erin als bloem die je koopt in het tuincentrum?

Sierui kun je als bolletjes kopen, maar die moet je dan in het najaar in de grond stoppen.

Ik zag ze nu bij het tuincentrum gewoon als plantje te koop staan, die kunnen nu wel geplant worden.
Smurffie, welkom!

Lak aan de massa, natuurlijk! Zou zo maar mijn motto kunnen zijn, bedenk ik me.

Bij tuinieren moet je gewoon doen wat je zelf mooi vindt, of het werkt kom je al doende wel achter.

Ik heb geen hekel aan Annabelles, heb er zelf ook wel een paar. Maar die voortuintjes die ermee volgepoot staan vind ik inderdaad wel een beetje saai... Maar natuurlijk nog altijd beter dan grijze tegels!

Gewoon een beetje experimenteren en kleur is altijd fijn.

Als je hier vaker gaat meelezen, vliegen de crea bea ideeën je gauw genoeg om de oren en wens je je een grotere tuin om al die leuke plannetjes uit te voeren...
Ik heb volgens mij drie weken terug sieruien in de grond gezet en er begint nu wat te komen. Geen idee of 't er echt een is, heb bollen zonder label gehad en alles er gewoon ingegooid. Kom het niet op, dan niet. Is het compost, ook prima.
Wat ideeën voor de voortuin van Smurffie

Het is weer eens wat anders dan alleen maar Annabelles, geeft kleur en hortensia's zijn vrij onderhoudsarm

Of (deels) siergrassen zoals lampenpoetsersgras vereist ook niet veel onderhoud (maar wel zon dus als je voortuin niet genoeg zon krijgt is dit geen optie).

En als laatste een foto van hoe het niet moet
Thanks voor de reacties!

De op 1 na laatste tuin ziet er gezellig uit!

Onze voortuin is op noord/west, dus we hebben in de zomer zo halverwege de middag de zon vol in de tuin.

We hebben wel wat hoge volle bomen in de straat staan die wat zonlicht wegnemen maar niet ernstig.

Voor planten die echt minimaal 6 uur zon nodig hebben op een dag is het niet geschikt denk ik,

maar gelukkig blijven er dan nog genoeg opties over

Nog maar eens verder verdiepen en een nachtje over slapen voor nu
Welkom smurffie!

Leuk, al die nieuwe meeschrijvers!
Wie zocht er ook weer tips voor het dakterras?

Voorbeeld dakterras met beplanting
Leuk al die inspiratie foto's steeds. Eens met de een na laatste voortuin foto.

*had ik nu ook maar een voortuin*
Ik ben helemaal stuk Gisteren alle tegels uit de tuin gerauscht. Man had zaterdag al de schuur klein gekregen dus gisteren hoefden we alleen nog maar honderduizend klinkers te verplaatsen. Okee ik overdrijf misschien een pietsie, maar wel veel spierpijn vandaag! Gelukkig mag ik weer naar kantoor

En donderdag komt de hovenier er iets moois van maken
quote:Calamitycat schreef op 26 maart 2017 @ 20:00:

[...]

Stiekem dacht ik het al

Die kan flink uit de klauwen lopen maar is een super makkelijke struik, echt! Gewoon de staken die je niet wilt bij de grond afknippen. Met snoei kan je eigenlijk niet veel fout doen met deze struik, als je niet snoeit wordt 'ie zo'n 2,5 meter hoog, je kan een deel van de takken wegknippen of gewoon na de bloei de hele struik ongeveer 10-20 cm. boven de grond afknippen. Hij loopt vanzelf weer uit.

Ik vind hem echt prachtig! Hij zit vol met bloemknopjes, waarvan er één nu net opengaat. Schattig lief geel roosje, zo ziet hij eruit. Is ook eigenlijk familie van de roos, las ik. Maar zonder doornen (Ik zei juist vorige week tegen een vriendin dat ik niet van rozen hou, maar dat een roos zonder doornen leuk zou zijn.)

Ik heb hem nu opgebonden en alle dode takken eruit gehaald. Hij is al zo'n twee meter hoog. Ben er echt blij mee!
quote:mary57 schreef op 26 maart 2017 @ 22:17:

[...]

Sierui kun je als bolletjes kopen, maar die moet je dan in het najaar in de grond stoppen.

Ik zag ze nu bij het tuincentrum gewoon als plantje te koop staan, die kunnen nu wel geplant worden.Ja, sierui is leuk! Ik heb ze afgelopen najaar als bol gepland en sinds een maand zijn ze druk bezig om als een krans vol blad op te komen. Het wachten is op die prachtige bloemen.
quote:MissMartine schreef op 27 maart 2017 @ 08:28:

Ik ben helemaal stuk Gisteren alle tegels uit de tuin gerauscht. Man had zaterdag al de schuur klein gekregen dus gisteren hoefden we alleen nog maar honderduizend klinkers te verplaatsen. Okee ik overdrijf misschien een pietsie, maar wel veel spierpijn vandaag! Gelukkig mag ik weer naar kantoor

En donderdag komt de hovenier er iets moois van maken Zwaar hè, dat gesjouw?! Maar je hebt wel eer van je werk. Geeft een voldaan gevoel.
Ik heb geen voortuin, maar de vorige eigenaren hebben wel een strookje voor de gevel vol bollen geplant. Nu staat er heel schattig van alles door elkaar: blauwe druifjes, allerlei soorten narcissen, hyacinten, tulpjes, enz.

Het is pal op het Zuiden, dus ik denk dat ik er wat mooie planten in ga zetten die goed tegen de zon kunnen en ietsje hoger worden, zodat het er fleurig uit blijft zien. (Ik vind mijn huis er aan de buitenkant heel erg saai uitzien.)
quote:Calamitycat schreef op 26 maart 2017 @ 10:35:

Denk ik ook. Of is het misschien een ranonkelstruik (kerria japonica)?Ik ga deze op m'n lijstje zetten. Mooi!
quote:Case-je schreef op 27 maart 2017 @ 08:29:

[...]

Ik vind hem echt prachtig! Hij zit vol met bloemknopjes, waarvan er één nu net opengaat. Schattig lief geel roosje, zo ziet hij eruit. Is ook eigenlijk familie van de roos, las ik. Maar zonder doornen (Ik zei juist vorige week tegen een vriendin dat ik niet van rozen hou, maar dat een roos zonder doornen leuk zou zijn.)

Ik heb hem nu opgebonden en alle dode takken eruit gehaald. Hij is al zo'n twee meter hoog. Ben er echt blij mee!

Leuk! De ranonkelstruik krijgt worteluitlopers dus als je de struik op één plek wil houden kan je die uitlopers het beste afsteken met een schep. Deze worteluitlopers zijn overigens ook gewoon stekjes, dus de worteluitlopers kan je ook weggeven of ergens anders in de tuin planten als je meer ranonkelstruiken wilt

Als je niet teveel snoeit bloeit de struik in het najaar weer. Wel de grond vochtig houden, de struik houdt niet van droogte.
Sorry voor de late reactie,quote:Calamitycat schreef op 26 maart 2017 @ 19:23:

[...]

Goede planten voor een balkon op het zuiden zijn o.a. roos, druif en lavendel. Hou er rekening mee dat je tijdens erg hete dagen wel zo'n twee keer per dag water moet geven om uitdroging te voorkomen. Ook daarvoor is het handig om zo groot mogelijke potten/bakken aan te schaffen, hoe groter hoe minder snel ze uitdrogen.

Verder kan je het nog gezellig maken met eenjarige zomerbloeiers, bijvoorbeeld geranium, petunia en lobelia.

Die planten klinken allemaal leuk.

Zal ook kijken voor grote bakken. 2x per dag water is ook een handige tip.

quote:Tuingravin schreef op 26 maart 2017 @ 20:30:

Dacht ik ook! Iedereen is weer fijn bezig geweest.

Rosa-Roodhart, tuinieren op een balkon is best lastig, vooral als het er heel heet wordt. Als je er de ruimte voor hebt, zou je het beste wat grotere bakken en potten kunnen gebruiken, zodat alles niet te snel uitdroogt.

Olijf wil goed op een balkon en kan goed droogte en hitte verdragen. Kun je een waslijn spannen wat hoger en daar klimop overheen laten groeien? Dan heb je iets dat ook in de winter groen is, en het geeft wat schaduw in de zomer.

Hanggeraniums kunnen ook veel hebben. Wel lekker dat je nu een plekje buiten hebt. Van een balkon is ook een fijn tuintje te maken met de juiste planten.

Dat het lastig tuinieren is op het balkon, snap ik. Maar ben allang blij met een buiten ruimte.

Het is niet heel groot (3m2) Dus plek voor grote bakken is er niet veel, want wil ook nog een fijn zitje maken.

Een klimop klinkt ook leuk.

quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 maart 2017 @ 20:38:

Gooi een laagje kiezels, steentjes of hydrokorrels over je balkonbakken, dat gaat uitdrogen tegen. Dat doe ik hier ook bij sommige potten, anders gaat alles dood. Vaak is de pot dan vrij ondiep met een brede bovenkant.Dat is ook een goede tip. Zal het op mijn lijst erbij schrijven
quote:Calamitycat schreef op 27 maart 2017 @ 09:23:

[...]

Leuk! De ranonkelstruik krijgt worteluitlopers dus als je de struik op één plek wil houden kan je die uitlopers het beste afsteken met een schep. Deze worteluitlopers zijn overigens ook gewoon stekjes, dus de worteluitlopers kan je ook weggeven of ergens anders in de tuin planten als je meer ranonkelstruiken wilt

Als je niet teveel snoeit bloeit de struik in het najaar weer. Wel de grond vochtig houden, de struik houdt niet van droogte.Dan denk ik dat ik op andere plekken in mijn tuin ook wat stekken neerzet! Kan leuk tussen wat andere planten in. Leuk!
Zo! Ik heb voor het eerst dit jaar het gras gemaaid, was echt nodig! Verder een paar rozen gesnoeid, en potten leeggehaald van vorig jaar.

Het lijkt er op dat de Solanum op stam niet is stukgevroren. Ik had er binnen geen plek meer voor. Het ziet er naar uit dat deze gaat uitlopen met wat mazzel. Blij mee!
Zo, lekker druk aan het worden hier!

Onze boom is nog niet om. De kettingzaag was volgens mijn man zo "bot als een kont". Wel met de handzaag geprobeerd, maar dat was geen succes. 1 Grote tak is eraf, maar de rest moet nog. Deze week gaat hier ook de grasmaaier er door. De krokussen in het gras zijn uitgebloeid, dus alles mag er af.

Ik heb inmiddels al 5 dagpauwogen uit onze garage bevrijd. Het lijkt wel een vlinderhotel daar. Waarschijnlijk allemaal overwinteraars die, nu met het opwarmen buiten, ineens het hotel willen verlaten. Iedere middag als ik uit mijn werk kom, zit er wel 1 voor het raam of tegen de deur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven