Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
poef

beetje volle bak in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!

Dat ga ik dan gewoon maar proberen.

Felix, ben je er al uit wat je ondetermineerbare plant is die je weken geleden eens postte?

Ik zat net wat te googelen naar vaste plantensoorten die ik nog wil aanschaffen, en ik kwam de Cephalaria gigantea tegen. Toen dacht ik dat dit misschien je mystery plant is.

Of ben je er al uit en is het iets totaal anders? Sorry voor de mosterd, dan....
Friezin, mooi toch?

Bij mij is alles nog zo schlemielig... Kan het de grond wel uitkijken!
Mooi Friez!

Tuingravin, hier groeit de vijg ook keihard. Staat wel op een zonnige en beschutte plek. De vijg is in ongeveer drie jaar vier meter hoog geworden en ik moet hem echt in toom houden door veel te snoeien (snoei dus niet alleen in november, de beste tijd om een vijg te snoeien maar ook in de zomer heel veel en de vijg heeft er niets van). Er zitten ook enorm veel vijgen aan, wel een stuk of honderd denk ik nu.

Door je vijg in de volle grond te plaatsen zal hij dus zeker harder gaan groeien maar is dus ook makkelijk qua snoei. Op alle plekken waar ik dikkere takken heb afgeknipt groeit heel snel alweer nieuw blad en nieuwe takken.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Wees voorzichtig met wat je wenst.... Ik heb dit jaar alles drie keer moeten snoeien, ik zou het met liefde wat kleiner kijken.

Vooral de brandnetels en de haagwinde.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nou, komende week niet te veel water geven. Dan groeit het minder hard. De tomaatjes worden nu wel lekker groot.

Jammer dat ik er niet meer heb. Met deze zon krijg je heerlijke tomaten. Die moeten dus wel water krijgen.

De bloemen zijn jammer genoeg droog geworden door te weinig weinig.

Maar de dode muis was kwijt. Ik denk dat er een kat mee weg is gelopen. Zonder stokje, maar ik heb al weer nieuwe gevangen.

De andere val is nog leeg.

Maar zo gauw de zon weg is. Water geven. Dan gaat de groei opeens heel hard. Hoeft er niets de grond uit gekeken worden.
Heb je een foto van je vijg Calamitycat? Ik wil er ook eentje maar ben zo bang dat ik 'm niet bijhoudt en hij giga wordt. Maar zo mooi blad en het ruikt zo lekker
In mijn bericht van 28 aug. 12:42 staat een foto van de vijgenboom, even terugbladeren

Bij mij is het pagina 22 maar ik weet niet of we dezelfde instellingen hebben (50 berichten per pagina)?

Op de foto is het trouwens net of 'ie in een pot staat maar die ijzeren ring is open aan de onderkant dus vijg staat in de volle grond.

Hij is echt heel makkelijk bij te houden hoor maar regelmatig snoeien dus.
Dierproeven.
Wauw CC, vier meter in drie jaar? Dan is dat wel heel hard gegroeid!

Mijn vijg in pot is ongeveer 80 cm hoog, voordat die de vier meter aantikt zijn we wel even verder!
Ja, keihard dus

Ik ben ervan overtuigd dat er met die vijg van jou ook zulke wonderen kunnen gebeuren als je hem in de volle grond zet
Dierproeven.
In wat voor grond tuinier jij dan? Wij hebben hier zandgrond, niet bijzonder voedselrijk ofzo. Ik denk dat ik 'm in een flink plantage zet met veel compost. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden!
Hier ook zandgrond, op de plek van de vijg gemixt met tuinaarde.

Ik ben ook benieuwd! Hou je ons op de hoogte?
Dierproeven.
Zeker!

Ik moet nog steeds plaatjesrechten aanvragen, hoe doe ik dat ?

Kan ik ook foto's plakken en kunnen jullie meekijken in mijn tuin, als ik het voor mekaar krijg...
Oh, dat zou leuk zijn!

Even mailen naar forum@viva.nl met in de onderwerpregel 'plaatjesplakken' en dan regelen de mods het voor je.
Dierproeven.
Aangevraagd!
Over die potgrond. In potten is dat gemakkelijker. Veenhoudend kan ook bepaalde dieren meer aantrekken dan andere.

Eksters en kraaien pikken toch ook muizen? Brood doen ze ook in het park. Maar hier in de buurt vliegt ook een buizerd die de duiven wel rauw lust.

Is volgens mij een bewaking in de vorm van ganzen en zwanen nodig om die op afstand te houden.

Als je daar over gaat zoeken dan kom je op adviezen uit om gewone potgrond te mengen met zandgrond.

Ik begrijp nu dus waar die zakjes grind voor zijn die bij zaad zitten. Ik laat die weg, maar doe er regelmatig met een stokje of vorkje in om het wat poreuzer te maken. Lijkt het nat, maar is het kurkdroog.
Merk dat ik hier trouwens ook last begin te krijgen van bladluizen. Heb even gezocht op het internet en nu een website gevonden waar je larven van lieveheersbeestjes kan bestellen. Van een Europese soort, die hier dus al rond vliegt. Heeft iemand ervaring hiermee, met deze manier van bestrijden?
Ik had een grote bak met Dille staan en daar waren ze graag. Dit jaar was die niet gelukt. Dus misschien trekt die ze wel aan?

Er zat hier een beestje op het raam. Dus ze zijn er nog wel. Door een grote voorraad voedsel zouden ze ook kunnen komen.

Iemand hier kwam met het verzamelen en op je eigen planten uitzetten. Ik deed dat, maar vond het zo zielig om het beestje in een doosje of zakje te doen. Ik heb het weer los gelaten. Het verzet was heel heftig om te ontsnappen.

Maar aansluitend op de vorige vraag. Waar gaan de bladluizen in zitten om de winter door te komen. Weet iemand dat?
quote:Tuingravin schreef op 11 september 2016 @ 19:22:

Bedankt!

Dat ga ik dan gewoon maar proberen.

Felix, ben je er al uit wat je ondetermineerbare plant is die je weken geleden eens postte?

Ik zat net wat te googelen naar vaste plantensoorten die ik nog wil aanschaffen, en ik kwam de Cephalaria gigantea tegen. Toen dacht ik dat dit misschien je mystery plant is.

Of ben je er al uit en is het iets totaal anders? Sorry voor de mosterd, dan....

Dat is hem niet! En ik weet nog steeds niet wat het is. Ik ben laatst wel bij een kweker geweest, foto's laten zien, die wist het ook niet. Hij gokte op iets met gele bloemen, dezelfde waar iemand hier ook mee kwam. Maar of het klopt? Het blad wijkt iets af en hij bloeit nog niet.

Het blijft een raadsel.
quote:Bosbessen schreef op 12 september 2016 @ 11:20:

Merk dat ik hier trouwens ook last begin te krijgen van bladluizen. Heb even gezocht op het internet en nu een website gevonden waar je larven van lieveheersbeestjes kan bestellen. Van een Europese soort, die hier dus al rond vliegt. Heeft iemand ervaring hiermee, met deze manier van bestrijden?Nee, maar het schijnt goed te werken.
Dan ga ik het maar gewoon proberen! En ze staan hier eigenlijk op aardig verschillende planten, er staat sowieso geen dille hier in de tuin (voor zover ik kan zien tussen de wildgroei).
Gratis anti-luizen-tip; Wrijf de luizen op de stengel kapot zodat het dooieluizensap achterblijft. Daar komen echt geen nieuwe luizen meer op.

En ik zag zojuist nog een rups, er hangen nieuwe frambozen (helaas tussen de spinnen) en het rozenboompje staat alweer vol met knoppen. Niet te geloven eigenlijk dat het al bijna herfst is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Heeft iemand van jullie ervaring met een Crocosmia (Montbretia)? Ik heb ze in de tuin staan, maar moet ze gaan splitsen en opnieuw planten. Het opgraven en scheuren kan in oktober, maar ik lees wisselende verhalen op internet wanneer je de bollen terug moet planten. De ene helft zegt dat je ze gelijk in oktober weer in de grond moet doen, de andere helft zegt in maart/april. Nu zijn het zomerbloeiers, dus die kun je normaal gesproken best in het voorjaar planten, maar ik wil zeker weten dat ik het niet verpest. Ze zijn zo mooi!
Geen idee, ik heb ze niet. Wel mooi zeg!
Echt mooi he. Helaas is in mijn tuin het mooie er wel vanaf, want het zijn er veel te veel geworden en ze staan zichzelf in de weg en bloeien daardoor nog maar nauwelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven