Hoe doen jullie dat toch?

01-04-2019 17:52 521 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lukt mij echt niet.. dat verrekte huis schoon en netjes houden. Ik heb er ook geen lol in, dat helpt ook niet mee. Maar elke keer dat iemand zegt ‘oh zal ik langskomen?’ krijg ik rode vlekken in mijn nek en kan alleen maar denken jaleukmaarmaarmaarhetiszo’nZOOIenwanneerkanikdatopruimen??

Overigens speelt dit al sinds ik echt klein ben. Het was altijd een enorme strijd. Ik ben inmiddels gediagnosticeerd met add een paar jaar geleden en dat verklaart het wel een beetje maar dat lost het nog niet op.

Ik werk zelf drie dagen, vriend vier. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik ook een dreumes van 16 maanden rondlopen die alleen maar ‘buittehh’ wil zijn en vaak zijn we dus ook op stap.
En ‘s avonds... ben ik gewoon moe. En ja daar zou ik me overheen kunnen zetten (doe ik ook vaak) maar het zou zo fijn zijn als er handige tips zijn van mensen die dit herkennen.

Overigens is een schoonmaker financieel momenteel geen optie.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

(Vanwege bepaalde omstandigheden kan vriend een aantal dingen in het huis niet. De meeste dingen komen dus op mij neer.)
mevrouwtomatensoep wijzigde dit bericht op 01-04-2019 17:54
Reden: Aanvulling
5.86% gewijzigd
Natte tosti..
redbulletje schreef:
01-04-2019 18:31
Bed opdekken is toch nergens voor nodig?
En de wc dagelijks?
Ik gooi het open en vouw het dekbed achteraan dubbel / driedubbel.
Kan de boel luchten en is naar 't schijnt veel gezonder :-).

Eén van de weinige dingen waar ik manisch oplettend in ben.
(En oh wee als man als laatste uit bed komt en het niet doet :-D.)
Ik doe elke week een paar vaste dingen op vaste dagen en heb de dicipline om dat ook te doen als het eens anders loopt.

Als ik bijvoorbeeld op maandag, mijn huishoudelijke dag, 'moet' werken dan doe ik zondags alvast iets en in de avond misschien nog wat, en ik sla misschien iets over maar voor het zicht is het dan weer netjes genoeg.
redbulletje schreef:
01-04-2019 18:33
Ik leef vaak uit de droger. Pak daar mijn dagelijkse handdoek, onderbroek en sokken uit.
dat lukt nooit in een huishouden met meerdere personen.

ik was veel, dus ik heb het heel slim opgelost.
een bovenlader wasmachine, met de waslijnen ernaast.

ik hoef dus nooit te bukken, en vouw de was gelijk op.
vouwen op mijn manier dan...:)
volle wasmanden met schone kleren schrikken mij teveel af.
gelijk van de lijn opvouwen is een eitje.
wij slapen nooit.
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:33
Ja maar het lastige is dus dat hij veel van die dingen oprecht niet kan omdat hij het niet ziet. Ik zeg het inderdaad wel eens uit irritatie maar hij doet de dingen die hij wel kan (de was bijv) en is daar veel gestructureerder in dan ik.

Samen dingen doen met dreumes is kind nog net wat te klein voor/heeft zijn interesse nog niet. Maar dat zou ik inderdaad wel kunnen gaan inzetten, leert hij natuurlijk alleen maar van.

Vrienden vragen vind ik echt heel moeilijk!

Samen doen betekent niet echt dat dreumes ook iets werkelijk doet. Hij/zij is er dan gewoon bij.

Zo gingen ze hier altijd mee de badkamer poetsen. (Dan zaten ze in bad met sop en spons.) Dan afdrogen en aankeken en dan ik nog even het bad doen.
Hoe wij het doen? (Zonder ADD of blind, met kleuter en peuter)

Schoonmaakster elke week 3 uur.

Als de kinderen op bed liggen keuken aan kant (dat is: aanrecht leeg, tafel leeg, doekje over tafel, aanrecht en kinderstoelen, snel even de vloer in de keuken stofzuigen met steelstofzuiger).

Robotstofzuiger.

Alle speelgoed in een grote kist s avonds.
Ik hoef nooit te plannen. Als ik geklust heb wordt het daarna meteen weggeruimd, gestoft en gestofzuigd'; wat anders? Het is toch enorm hinderlijk als de bank en de vloer overdekt zijn met zaagsel en de stukken elektriciteitssnoeren, schroeven en gereedschap door de kamer liggen?

Ik ga pas het resultaat van mijn werk bewonderen als alle sporen weer weg zijn (5-7 minuten).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lux- schreef:
01-04-2019 18:23
Ook al zijn andere dingen altijd leuker/belangrijker dan opruimen. Als je het elke dag even doet; woonkamer en keuken, is het max een halfuurtje werk. Zelfde met toiletten: laat ze gewoon schoon achter, dan is 1x per week een sopje ruim voldoende. Neem je spullen meteen mee naar boven ipv eindeloos op de trap. Ff de wasbak naspoelen als je je hebt geschoren/tanden hebt gepoetst, je administratie direct in een bakje doen ipv verzamelen op tafel. Etc.

Dit idd. Ik heb het mezelf aan moeten wennen want ik was ook een enorme sloddervos, maar als je het meteen doet wordt het niet zo’n enorme berg waar je zo erg tegenop ziet dat je niet de moed kunt vinden om te beginnen.
Solomio schreef:
01-04-2019 17:55
Volgens mij komen dit soort topics regelmatig langs en mijn advies is altijd: pas je ideeën over schoon en vies aan.

Mijn huis is volgens Viva-standaard echt verschrikkelijk smerig, maar ik vind het nogal meevallen.

1x per twee weken stofzuigen vind ik meer dan genoeg, ik doe eindeloos met handdoeken en beddengoed en de wc poets ik alleen als ik bezoek verwacht.
Dit. Met nog als aanvulling dat ik wel veel lekkerder op de bank zit als mijn woonkamer aan kant is. Daar ligt dus mijn prioriteit, samen met de keuken (want koken met een smerig aanrecht vind ik vreselijk). De rest van het huis interesseert me niet zo, daar breng ik veel minder tijd door of ik slaap er alleen.

Ik heb wel een hulp, maar die komt maar eens per twee weken. Zij vouwt bijvoorbeeld ook mijn was omdat ik er een hekel aan heb en het gewoon geen prioriteit heeft. Ik heb twee wasmanden en oneindig veel IKEA-tassen waar ik mijn wasgoed in verzamel en na twee weken vouwt zij alles dus op. Nu zijn we wel maar met z'n tweeën dus ik heb niet zoveel tassen nodig, maar ik heb ook een tijdje geen hulp gehad en dan bleef het wasgoed gewoon in die tassen zitten dus dan is het wel handig om een hele voorraad van die dingen te hebben.
drackie wijzigde dit bericht op 01-04-2019 18:42
16.77% gewijzigd
redbulletje schreef:
En de wc dagelijks?
jongens.. die nog wel eens slordig plassen ,ze zitten wel meestal, maar soms met haast niet en ik hou van schoon toilet

Bed doe ik niets mee. Ik sla het open en dat is het wel
En hoe we daar gekomen zijn.

Een gestructureerde man die van een opgeruimd huis houdt.

Heel veel spullen wegdoen. Echt heel veel.

Alles achter dichte kasten.

Alleen de was is nog een drama.
Ik heb er ook echt een pesthekel aan, maar vind het zo fijn als m’n huis weer lekker opgeruimd en schoon is. En ik krijg de kans ook niet om het te laten versloffen, want mijn vriend is daar nogal pietlutterig in..

Sowieso MOET ik echt zeker om de dag stofzuigen met 2 dikke katers in huis die niet buiten komen en momenteel gigantisch aan het verharen zijn.

Verder is het misschien een idee om voor jezelf een schoonmaak planning te maken.. doe ik ook (in m’n hoofd) grotere klussen zoals koelkast schoonmaken, keukenkastjes schoonmaken, ramen zemen, badkamer schoonmaken doe ik altijd in het weekend.. stofzuigen, dweilen, afstoffen, wc schoonmaken doe ik gewoon doordeweeks
anoniem_377385 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 18:43
0.29% gewijzigd
Belg007 schreef:
01-04-2019 18:22
Het is een soort "spot" bij hen geworden.

"Belg doet nooit iets en haar huis is altijd een onopgeruimd vuil stort."

Dan ben je 3 dagen aan 't opruimen en poetsen en dan zien ze nog niet dat je "iets gedaan hebt".
Komen ze binnen en stellen ze de vraag "Had je nu niet een beetje kunnen poetsen / opruimen, Belg?" of "Seg, zou je nu dat ene spinnenweb daar hoog boven niet kunnen afnemen?".

Zodoende: Ik toon het hen niet meer 3 dagen vooraf :-).

Ik vind het perfect leefbaar en gezellig zonder 3 dagen poetsen, maar het gaat dus ook verder rond en ook op familiefeesten krijg ik het in mijn nek gedraaid van tantes en dergelijke.
Of wordt gebruikt in gesprekken met andere vriendinnen en kennissen die hier nooit komen.

Ik heb sowieso mijn naam dus al en die sleep ik eeuwig mee.

Ik krijg ook geregeld te horen dat mijn moeder haar poetsvrouw wel es zal sturen.
Of dat ze zelf komt.

Ooit een keer effectief laten doen, maar dan had ze tegelijk heel mijn interieur veranderd en kon ik nog net op tijd de helft van mijn spullen uit de vuilbak vissen.
Niet meer dus. Zeker niet sinds ik samenwoon en getrouwd ben.
(Man krijgt dan moordneigingen op zijn schoonmoeder :-D.)
Dat vind ik ook wel erghoor! Gewoon best wel onaardig eigenlijk...
Natte tosti..
redbulletje schreef:
En de wc dagelijks?
Ik stap liever in een opgemaakt bed.
WC dagelijks even schoonmaken is onderdeel van de routine. Doe ik het een dag niet dan is het vrijwel direct uit mijn systeem en volgt een lange tijd zonder.

Ik doe deze dingen dan juist ook altijd voor de schooltijd van de kinderen zodat er voor mij een 'deadline' aan zit. Alleen dan krijg ik het gedaan. Is mijn tijdraam te groot/lang dan krijg ik ruimte voor uitstellen en daar komt afstel van. Ik vind het ook frustrerend dat ik zo in elkaar zit, maar zo werkt het voor mij het beste.
Ik heb geleerd het opgeruimd te houden toen we een hulp kregen. Ik wilde dat zij haar werk kon doen, en dus ruimden we de avond tevoren als een idioot op. Omdat dat telkens nog best een klus was, zijn we het daarna eigenlijk vanzelf wat beter bij gaan houden, en sindsdien is dat zo gebleven. (Inmiddels al 10 jaar geen werkster meer).

Mijn belangrijkste tips:
- Zorg dat alles in huis een vaste plek heeft. Opruimen werkt alleen als je de zooi ook ergens kwijt kunt. Heb je geen ruimte voor alles, dan moet je spullen weg doen of kasten bijkopen.
- Leer jezelf aan om alle kleine opruimacties meteen te doen. 1 kopje in de vaatwasser zetten of snel afwassen is echt geen moeite, terwijl de vaat van de hele dag al snel een klus wordt die je graag uit zou stellen. 1 tas op zijn plek zetten is geen moeite, 3 tassen/5 jassen/8 paar schoenen opruimen wordt alweer een klus.
- Doe hetzelfde met alle kleine schoonmaakklusjes. 1 vette vinger is binnen 2 tellen van het raam gepoetst. Bij 30 vette vingers op meerdere ramen kun je meteen alle ramen wel gaan lappen, en dan ben je een tijd bezig.
- Zet een grote lege tas van stevig plastic op een centrale plek. Als je op gaat ruimen, neem je daarin dan alles mee wat naar een ander vertrek moet. Bij het volgende vertrek haal je eruit wat daar thuis hoort, en neem je weer mee wat naar elders moet. Op die manier kun je heel snel opruimen.
- Leer jezelf kleine routines aan die weinig moeite kosten, maar wel veel toevoegen. Afwassen en opruimen tijdens het koken was al genoemd. Ik stof dan ook de keuken af, poets hondensnuitjes van het raam, etc. Idem met wastafel schoonmaken na gebruik, bed recht trekken zodra je opstaat, was direct in de wasmand gooien, elke avond even een doekje over het aanrecht, de salontafel, enz.

Als je jezelf al die kleine dingen aan kunt leren, dan gaan de grote dingen ook veel minder tijd kosten. Als de oppervlakten leeg zijn, is een doekje erover zo gepiept. Even stofzuigen is zo gedaan als je niet eerst een half uur hoeft op te ruimen. Het bed is in een kwartier verschoond, als je niet eerst een stapel vies en schoon wasgoed hoeft weg te werken. Enz.
Ik heb er ook geregeld moeite mee. Mijn man en ik zijn ook eigelijk niet tevreden over hoe het bij ons in huis is.
Maar toch... Als ik bij andere gezinnen kom(ook met kinderen) is het toch meestal slordiger dan bij ons. Dat stelt me dan wel weer een beetje gerust...
Ik was laatst bij een andere moeder en de oude stukken eten lagen nog gewoon op de grond. Mijn dochtertje natuurlijk die prutjes ontdekt en in haar mond gestoken...yuk! Dat vind ik wél echt te erg...
MevrouwTomatensoep schreef:
01-04-2019 18:28
Ik heb er echt een bloedhekel aan. Opruimen vind ik niet zo erg en dingen poetsen ook niet, maar stofzuigen... ik word er heel perfectionistisch van en het kost me dus altijd heel veel tijd.
Dat lijkt me toch niet zo'n probleem dan? Opruimen lijkt me veel belangrijker dan stofzuigen, met een vriend die bijna blind is.

Probeer alles een vaste plek te geven, dat scheelt enorm. Als je iets gebruikt hebt, onmiddellijk weer op dezelfde plaats terugleggen. Verder mss een grote kist om al het speelgoed in te gooien.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 18:55
0.08% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
the_Wicked_Witch schreef:
01-04-2019 17:55
Flylady, google maar eens. Het is heel amerikaans en vrij over de top maar als je haar stappen volgt ontwikkel je een routine die goed vol te houden is met kleine kinderen.
Volg ik ook al jaren, werkt prima. Ik word erg gelukkig van een schoon en fris huis. Vandaag heb ik het beddengoed voor het eerst weer buiten kunnen drogen, ontzettend fijn vind ik dat. Ik kijk er al naar uit om vanavond na een warm bad in een krakend fris bed te stappen, heerlijk!
anoniem_380325 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 19:04
0.09% gewijzigd
Nummer*Zoveel schreef:
Wij hebben alles op hangers of in lades. T-shirts, bloesjes, jurkjes, rokjes, etc nat ophangen aan de hanger en zodra het droog de kast in. Ondergoed/sokken/handdoeken; ongevouwen in een la. Broeken uitslaan voor het drogen en dan daarna op de broekhangrekken van Ikea.

Wij hoeven hierdoor nooit te vouwen, en nooit te strijken.
Ja! Dat wilde ik ook toen ik hier kwam wonen, heb ik nog een topic over geopend hier! Woon hier nu 3.5 jaar en man gaat die kast nog steeds bouwen :hihi:

In het volgende huis. Want we willen hier weg zodra ik afgestudeerd ben, dus nu laten we het maar even zo. Huurhuis, dus beetje zonde. En man wil geen Pax oid, die wil een precies pas inbouwkast. Wat opzich ook mooi is natuurlijk. Maar niet voor nog een jaar en dan niet mee kunnen nemen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
rosanna08 schreef:
01-04-2019 18:32
doen!
:)

Volgens mij zouden Kia en ik het prima kunnen vinden. Maar ik kwam er nu natuurlijk wel mee op basis van vreselijk foute motieven ;-D

En met jou zou ik het trouwens ook prima kunnen vinden, denk ik :)
Trouwens van een robotstofzuiger kun je best wat uren schoonmaak betalen.
Ondergoed en hemdjes gaat hier trouwens los in een lade of bak. Scheelt een boel tijd.
Nummer*Zoveel schreef:
Wij hebben alles op hangers of in lades. T-shirts, bloesjes, jurkjes, rokjes, etc nat ophangen aan de hanger en zodra het droog de kast in. Ondergoed/sokken/handdoeken; ongevouwen in een la. Broeken uitslaan voor het drogen en dan daarna op de broekhangrekken van Ikea.

Wij hoeven hierdoor nooit te vouwen, en nooit te strijken.
Zelfde hier. Zoveel mogelijk ophangen en wij strijken ook niet.

Donsdeken van het bed idd openleggen en niet het bed 'opmaken', dus daar heb je ook geen werk aan.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
01-04-2019 18:48
Dat lijkt me toch niet zo'n probleem dan? Opruimen lijkt me veel belangrijker dan stofzuigen met een vriend die bijna blind is.
:rofl:
Ik stoor me er immens aan als ik door de kruimels loop, dus dat is een goede reden om te stofzuigen. Afstoffen, daar wordt mijn uitzicht in huis iets mooier van, dat vind ik fijn. De badkamer vind ik een rotklus, doet m'n man. De robotstofzuiger deed de bovenverdieping, maar helaas is die nu kapot.

Ramen lappen doe ik vrijwel niet.

We wassen 2x per dag af en laten dan dw afwas drogen. Afdrogen doen we dus niet.

Ik vind een schoon (genoeg) en opgeruimd huis heel fijn en heb denk ik geen hekel aan schoonmaken.

Ohja, de was. We draaien er minstens vier per week. Eerst vaak alles in het weekend, maar dat droogt met slecht weer voor geen meter. Soms nu dus instellen dat hij om 6u klaar is en hang ik het op zodra ik wakker ben. Man haalt in principe af en vouwt 's avonds op de bank de boel op. Hij doet dat niet bijzonder netjes, maar dat is wat het is ;-)
anoniem_370075 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 19:00
Reden: De was toegevoegd
25.27% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
01-04-2019 18:53

Donsdeken van het bed idd openleggen en niet het bed 'opmaken', dus daar heb je ook geen werk aan.
Dat doe ik dan weer niet. Ik heb een hond die graag op bed lounged, dus mijn bed is gevouwen met een extra laken erover als bescherming tegen haren en modderpoten die dagelijks gewisseld wordt.

Ik heb wel speciale ventilerende matrassen die vocht afvoeren en ervoor zorgen dat er geen beestjes in mijn bed gaan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven