Hoe doen mensen dat toch?

27-12-2011 17:08 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met 1 container? Wij mochten in ons oude huis ook de container van de alleenstaande buurman gebruiken. Hier in het nieuwe huis hebben we dat niet en we redden het echt niet om 2 weken met de container te doen. Hij zit vaak na een week al vol...

Wat ik al heb gedaan is flink gaan sorteren. Glas naar de glasbak, papier hou ik apart, plastic gaat apart, groenafval en gft in de gft container, maar nog kom ik dus ruimte te kort.

Nou vraag ik me dus af; hebben jullie dit ook? Hoe lossen jullie dit op? Tips?

Beetje onzin topic, maar ik vroeg het me gewoon af .

We hebben trouwens een gezin met 2 volwassenen en 1 kind nog in de luiers.
Karton kan bij het oud papier en plastic bij het plastic, dat scheelt veel ruimte in de kliko.
Scheiden is veel te lastig en waar laat je al die rommel? Oud papier wordt hier maar 1 keer p/m opgehaald en dat zou bij mij dus standaard vergeten worden. Bovendien heb ik geen noemenswaardig papier afval, want geen krant en folders. Plastic heb ik geen zin in om apart te bewaren en dan zelf weer ergens te gaan dumpen. Bij mij past het gelukkig gewoon in de kliko (grote grijze) alleen met tuinafval kom ik ruimte te kort.
Plastic bewaar ik in de schuur en wordt om de week opgehaald.

Ik vind het ook een beetje kort door de bocht dat het aso is om het bij de buren er in te doen. Hier betalen we niet per kilo, dus ze hebben nergens last van ofzo en we zorgen natuurlijk dat de bak gewoon dicht kan.
Hier gebruiken we júist de kliko's van de buren. Als je niet in je tuin gewerkt hebt, heb je tenslotte maar 'n halve kliko aan straat staan en heb je wel in je tuin gewerkt kun je de halve kliko's dus nog opvullen. Hier gelukkig ook niet per kilo, dat is toch sowieso niet haalbaar als kliko's niet op slot kunnen?
Eens met Vaintje. Zie mijn lijstje, een paar posting hierboven. Het verbaasde mij dus ook wat mensen aan afval hebben. Beetje meer bewust leven zou sommige mensen niet misstaan.
quote:bbibi schreef op 28 december 2011 @ 08:53:

Verder maken we ook nog gebruik van de plastick hero zakken voor plastick te verzamelen. Die worden eens per maand opgehaald, en het bewaren, (we hebben zon slordige 3 á 4 zakken) daarvan vind ik wel vervelend. Ze liggen in de stal, en daar zitten muisjes. Ik spoel alle plastic mooi schoon, maar toch knabbelen ze overal aan, en soms laten ze keutels achter in de zak!! Weinig andere keus, maar ben wel benieuwd wie er van jullie plastick verzamelt. En waar je dat zolang bewaart.Hier hetzelfde probleem; wordt 1x per maand opgehaald, geen extra containers in 't dorp waar je 't tussentijds zou kunnen droppen. Dus die zakken liggen al die tijd ergens, en dat zijn er best nogal wat (we hebben er meestal 4 of 5, niet erg aangestampt, zou vast ook wel in 3 passen maar ivm stinken van voedselverpakkingen doe ik liever een keer vaker een nieuwe zak in onze plasticbak). Liggen bij ons in een open schuurtje buiten, niet echt geweldig maar we hebben er in ieder geval de ruimte voor; ik vraag me altijd af of ik ook zo trouw het plastic zou bewaren als ik in een klein huis zonder tuin zou wonen want dan ligt het echt in de weg!
Ik lees met verbazing dat sommige maar of twee zakken per twee weken hebben.

Wat gooien jullie allemaal niet weg?

Ik red het wel met een gezin, maar moet wel regelmatig even de container aanstampen.

Dan zakt het een eind en kunnen er met gemak weer twee zakken bij.

Ik ben niet al te zorgvuldig met het scheiden van mijn afval, doe het wel maar niet echt consequent.
Wat dacht je van je inkoopgedrag eens onder de loep te nemen? Koop je veel eten in blik, pakje en zakje enz? Spullen verpakt in allerlei blisters? Kritisch kopen scheelt veel afval, is voor iedereen beter!
Mijn man gaat altijd op het afval in de container staan, zodat het flink wordt aangedrukt, werkt prima! Ook wij doen plastic apart, en natuurlijk papier en glas ook. Dit wordt meestal 1 keer in de 4-6 weken opgehaald en bewaren we in de schuur. We kunnen speciale verzamelzakken voor het plastic afhalen bij de gemeente of afvalaanbrengpunt. Als we echt veel afval hebben, kunnen we het bij mijn schoonouders brengen (bieden ze zelf aan), bij hun in de straat staat zo'n ondergrondse vuilcontainer waar je met een pasje zakken in kan deponeren. Terwijl wij per keer en gewicht moeten betalen. Wij zijn ook met z'n viertjes en ik schat dat we ongeveer 1 tot 2 zakken per week hebben.
Ik heb ook eens een keer mijn tuinafval flink aangestampt, toen was het er niet uitgegaan, dus container vol weer terug met een gele kaart eraan!!!

Bij 2 gele kaarten kreeg je destijds een boete

Ik was zo pissig om het kinderlijke gedrag van die gele kaart, was een actie van de gemeente, dat ik die kaart naar hun heb opgestuurd met de tekst dat we geen kinderen zijn maar gewoon mensen die misschien iets verkeerd doen met een afvalbak.

Buren hadden de gele kaart gehad omdat de bak niet goed ston, moet met de handvaten naar de straat staan, waren ze vergeten.

De gemeente is volgens mij weer gestopt met die debiele gele kaarten actie

Overigens zou ik, als we hier geen plastic containers hadden, ook die zooi geen 4 weken bewaren maar dan gewoon bij het restafval doen
Nou, in Nederland is het nog luxe hoor. Hier hebben we een kleine grijze container (echt veel kleiner dan die van mijn moeder in NL) die 1x per maand wordt geleegd. De gft-container wordt ook 1 x per maand geleegd (alleen 's zomers 1 x 2 weken). Verder een verpakkingsmateriaalcontainer en een papiercontainer (ook 1 x per maand).

Hier eigenlijk alleen maar problemen met de GFT-container, vanwege het tuinafval (snoeiafval en onkruid).

Wat gooi je dan allemaal weg dat je een container in een week vol krijgt vraag ik me dan af?
grote container die eens per 2 weken geleegd wordt. 5 personen, 2 in de luiers. Plastic/glas/papier apart houden. Overige verpakkingen zo plat mogelijk maken. Bewust inkopen zodat je niet veel (eten) weg hoeft te gooien. Meestal nog plek over hoor, kan dan nog iets extra's weggooien (grofvuil zeg maar). Ik merk wel dat met name het verzamelen van plastic echt scheelt. Gelukkig staat er naast de school van de oudste een inzamelbak zodat ik het vaak kwijt kan. Voordat ik het inzamelde paste ook al het vuil in de container maar kon er niet vaak iets extra's in. Ben benieuwd als we geen luiers meer gebruiken, dat moet echt veel ruimte schelen!
Wij hadden een 120 liter bak, die werd elke week geleegd. Meestal redden we dat wel, anders is er vlak achter nog een ondergrondse container.

Nu hebben we pas een 240 liter bak en komen ze 1 keer in de 2 weken, gaat prima eigenlijk.

Ik flikker alles erin. Groene zetten we alleen buiten als we tuinafval hebben.
Wij hebben zo' n grote bak en die zit echt altijd vol. Papier en glas scheiden we, maar plastic niet. Zou niet weten waar ik alles zou moeten laten. Kelderkast is echt volmettas voor statiegeld, karton en tas voor glaswerk. De bakworst1 x per 2 weken opgehaald. Het lijkt mij heerlijk om er een bak bij te krijgen voor plastic, dan zal ik wel gaan scheiden
quote:bijenrompje schreef op 27 december 2011 @ 17:11:

Thank god voor vinexwijken..! Wij kregen een elektronisch sleutelding, aan het eind van de straat een ondergrondse container. Knop drukken, sleutel ervoor houden en weg is je troep. Nooit meer bakken buiten zetten op een bepaald tijdstip, overvolle containers...die dingen staan ook in de binnenstad.
zero waste family
Wij (2 personen) doen ongeveer 1 a 2 weken met 1 vuilniszak. Nu rond kerst en oud&nieuw moeten we em wat vaker verwisselen omdat je nu uitgebreider kookt en meer mensen over de vloer hebt. We scheiden wel (vrijwel) alles, plastic wil er nog wel eens tussenuit schieten maar blik, glas, papier enz. gaat gewoon in een grote zak en eens per zoveel weken brengen we die naar zo'n perronnetje. De groene bak wordt eens in de 2 weken geleegd en dat redden we meestal makkelijk.
Wij zijn met zijn vieren, 1 kind zit nog in de luiers. We hebben een grote zwarte kliko en die zit na 2 weken meestal precies vol. Soms wat minder en soms net 1 zak teveel, zodat het deksel niet meer helemaal sluit, maar daar doen ze niet moeilijk over. Ik denk dat het ook uitmaakt hóe je het afval in de zak doet. Wij hebben bijvoorbeeld regelmatig een leeg pak van melk, jus d'orange, yoghurt etc. en dat gooi ik dan gewoon heel in de bak. Als ik het helemaal klein zou maken, zou dat heel veel schelen.

Ik ken ook iemand die het afval in de kliko echt aanstampt, die gaat er letterlijk bovenop staan springen, zodat ze 4 weken met de bak kan doen ipv 2 weken. Het is dus ook maar net hoe je daarmee omgaat.
quote:Mevrouw75 schreef op 29 december 2011 @ 22:04:

zero waste familyBeetje té perfect, als je het mij vraagt......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven