Hoe doen mensen dat toch?
dinsdag 27 december 2011 om 17:08
Met 1 container? Wij mochten in ons oude huis ook de container van de alleenstaande buurman gebruiken. Hier in het nieuwe huis hebben we dat niet en we redden het echt niet om 2 weken met de container te doen. Hij zit vaak na een week al vol...
Wat ik al heb gedaan is flink gaan sorteren. Glas naar de glasbak, papier hou ik apart, plastic gaat apart, groenafval en gft in de gft container, maar nog kom ik dus ruimte te kort.
Nou vraag ik me dus af; hebben jullie dit ook? Hoe lossen jullie dit op? Tips?
Beetje onzin topic, maar ik vroeg het me gewoon af .
We hebben trouwens een gezin met 2 volwassenen en 1 kind nog in de luiers.
Wat ik al heb gedaan is flink gaan sorteren. Glas naar de glasbak, papier hou ik apart, plastic gaat apart, groenafval en gft in de gft container, maar nog kom ik dus ruimte te kort.
Nou vraag ik me dus af; hebben jullie dit ook? Hoe lossen jullie dit op? Tips?
Beetje onzin topic, maar ik vroeg het me gewoon af .
We hebben trouwens een gezin met 2 volwassenen en 1 kind nog in de luiers.
dinsdag 27 december 2011 om 17:55
Het ligt natuurlijk ook wel aan de container. Sommigen hebben 1 grote container met een scheidingswand, aan de ene kant hoort GFT, aan de andere kant rest. Daar past niet zoveel in.
Wij hebben een GFTcontainer, een restcontainer en een papiercontainer, daarnaast de zakken voor plastic en we houden glaswerk apart. Omdat we een grote tuin hebben is de GFT container niet groot genoeg, wij gooien alles op een grote hoop in de tuin en na het snoeien gaat alles de aanhanger in en dat brengen we apart weg. Kost dan een euro of vijf.
In sommige gemeenten kun je luiers apart kwijt. Dat zou je kunnen navragen. En anders in een grote zak verzamelen en af en toe naar het stort ermee. Of stoffen luiers gaan gebruiken
Wij hebben een GFTcontainer, een restcontainer en een papiercontainer, daarnaast de zakken voor plastic en we houden glaswerk apart. Omdat we een grote tuin hebben is de GFT container niet groot genoeg, wij gooien alles op een grote hoop in de tuin en na het snoeien gaat alles de aanhanger in en dat brengen we apart weg. Kost dan een euro of vijf.
In sommige gemeenten kun je luiers apart kwijt. Dat zou je kunnen navragen. En anders in een grote zak verzamelen en af en toe naar het stort ermee. Of stoffen luiers gaan gebruiken
dinsdag 27 december 2011 om 17:55
quote:Nou vraag ik me dus af; hebben jullie dit ook? Hoe lossen jullie dit op? Tips?
Opletten op de verpakking van wat je koopt. Flesjes kun je kringlopen, blikjes niet, dus dan koop je flesjes.
Kant-en-klaar-sausjes zitten in zakjes die weer in een doosje zitten, als je zelf hetzelfde sausje maakt met boter, bloem en kruiden, scheelt dat een zakje en een doosje.
Kant-en-maaltijden hebben sowieso 3 x zoveel verpakking als zelfgemaakte.
Fruit kun je kopen in een netje, in een papieren zak, of in een volumineuze plastic bak.
Zorg ook dat je niet teveel eten koopt, wat je toch weer weg moet mikken.
Opletten op de verpakking van wat je koopt. Flesjes kun je kringlopen, blikjes niet, dus dan koop je flesjes.
Kant-en-klaar-sausjes zitten in zakjes die weer in een doosje zitten, als je zelf hetzelfde sausje maakt met boter, bloem en kruiden, scheelt dat een zakje en een doosje.
Kant-en-maaltijden hebben sowieso 3 x zoveel verpakking als zelfgemaakte.
Fruit kun je kopen in een netje, in een papieren zak, of in een volumineuze plastic bak.
Zorg ook dat je niet teveel eten koopt, wat je toch weer weg moet mikken.
dinsdag 27 december 2011 om 17:57
Ik ben in mijn eentje, en heb ongeveer 1 vuilniszak per week.
Glas gaat in de glasbak, papier in de papiercontainer en plastic gaat ook apart. Overigens scheelt dat laatste een heleboel, er zit véél meer plastic in je vuil dan je denkt -althans sinds ik daarmee begonnen ben(er staat nu een container voor, "vroegah" niet) ben ik er echt van geschrokken hoeveel plastic ik kennelijk weggooi!
Glas gaat in de glasbak, papier in de papiercontainer en plastic gaat ook apart. Overigens scheelt dat laatste een heleboel, er zit véél meer plastic in je vuil dan je denkt -althans sinds ik daarmee begonnen ben(er staat nu een container voor, "vroegah" niet) ben ik er echt van geschrokken hoeveel plastic ik kennelijk weggooi!
dinsdag 27 december 2011 om 17:58
Ik gebruik de lege drinkpakken als afvaltonnetje bij het aanrecht.
Knip ze aande bovenkant open , daar gaat de lege broodzak als afvalzakje in. Kieper de braadresten van vlees ed in, spoel ik noooit door de gootsteen of wc. Lege pakken die ik niet gebruik, vouw ik plat. Etensresten heb ik niet om weg te gooien. Plastic zakken van de groenten ed gebruik ik als afvalzakjes in de douche en wc. Papier wordt apart opgehaald, heb een Nee-Ja sticker op de brievenbus, dus weinig oud papier. Glas in de glasbak.
2 zakken in de 14 dagen, heb wel groene ton, maar die gebruik ik niet.
Koop zoveel mogelijk produkten zonder overtollige verpakking.
Ik ben grootst gedeelte van de week alleen met dochter, 2 personen dus.
Knip ze aande bovenkant open , daar gaat de lege broodzak als afvalzakje in. Kieper de braadresten van vlees ed in, spoel ik noooit door de gootsteen of wc. Lege pakken die ik niet gebruik, vouw ik plat. Etensresten heb ik niet om weg te gooien. Plastic zakken van de groenten ed gebruik ik als afvalzakjes in de douche en wc. Papier wordt apart opgehaald, heb een Nee-Ja sticker op de brievenbus, dus weinig oud papier. Glas in de glasbak.
2 zakken in de 14 dagen, heb wel groene ton, maar die gebruik ik niet.
Koop zoveel mogelijk produkten zonder overtollige verpakking.
Ik ben grootst gedeelte van de week alleen met dochter, 2 personen dus.
dinsdag 27 december 2011 om 17:58
op www.weggooitest.nl kun je narekenen hoeveel voedsel je weggooit.
dinsdag 27 december 2011 om 18:03
quote:sartan schreef op 27 december 2011 @ 17:57:
Glas gaat in de glasbak, papier in de papiercontainer en plastic gaat ook apart. Overigens scheelt dat laatste een heleboel, er zit véél meer plastic in je vuil dan je denkt -althans sinds ik daarmee begonnen ben(er staat nu een container voor, "vroegah" niet) ben ik er echt van geschrokken hoeveel plastic ik kennelijk weggooi!Dat is eigenlijk heel logisch. Ongeveer álle etenswaren worden verpakt in plastic. Kaas, vleeswaren, brood, vlees, pizza, boter, aardappelen, veel groenten (ook losse groenten, daar ligt altijd een rol plastic zakjes voor klaar).
Glas gaat in de glasbak, papier in de papiercontainer en plastic gaat ook apart. Overigens scheelt dat laatste een heleboel, er zit véél meer plastic in je vuil dan je denkt -althans sinds ik daarmee begonnen ben(er staat nu een container voor, "vroegah" niet) ben ik er echt van geschrokken hoeveel plastic ik kennelijk weggooi!Dat is eigenlijk heel logisch. Ongeveer álle etenswaren worden verpakt in plastic. Kaas, vleeswaren, brood, vlees, pizza, boter, aardappelen, veel groenten (ook losse groenten, daar ligt altijd een rol plastic zakjes voor klaar).
dinsdag 27 december 2011 om 18:03
Wij zijn met z'n 2-en en hebben inderdaad ook wel eens dat we nog geen vuilniszak vol krijgen in 'n week. Een volle container is dus sowieso geen probleem. In mijn ouderlijk huis waren we met 5-en maar bij ons ook altijd de ''alles zo klein mogelijk en zoveel mogelijk afval scheiden'' regeling. Ik merk dat ik dat nu nog steeds doe. Ook maken wij meestal geen gebruik van grote vuilniszakken maar van kleinere zakjes (of zakjes die we in de winkel mee krijgen). Zo maken we efficiënter gebruik van de container (valt beter in elkaar, vult loze ruimtes makkelijker op) en hebben we geen last van afval dat al anderhalve week in de vuilnisbak zit in ons miniappartement.
Wij scheiden glas en papier en buiten de zomer meestal ook plastic... gft container hebben we niet omdat we in een flat wonen.
Wij scheiden glas en papier en buiten de zomer meestal ook plastic... gft container hebben we niet omdat we in een flat wonen.
dinsdag 27 december 2011 om 18:23
Ik ben helemaal verbaasd dat de meeste van jullie het wél redden. Ik dacht dat dit zo'n probleem was waar iedereen last van heeft .
Zit het met vriend zo eens door te nemen en wat we gaan proberen: afval zo klein mogelijk in de zak, dus alles in elkaar drukken. Vriend gaat beter opletten met scheiden want gooit toch nog snel papier en plastic in de gewone zak. Ik ga toch eens goed opletten waardoor het komt, want het is rete irritant.
1x per maand ophalen vind ik wel belachelijk weinig hoor... Dat zou ik helemaal niet redden. Wij doen ook wel als alle containers bij elkaar staan voor ze opgehaald worden her en der een zak in, maar dat voelt altijd zo aso. Stom eigenlijk.
Aparte luiers inleveren doen ze hier volgens mij niet maar ik zal eens kijken op de site van de gemeente.
Goede tips tot nu toe, dank jullie wel!
Zit het met vriend zo eens door te nemen en wat we gaan proberen: afval zo klein mogelijk in de zak, dus alles in elkaar drukken. Vriend gaat beter opletten met scheiden want gooit toch nog snel papier en plastic in de gewone zak. Ik ga toch eens goed opletten waardoor het komt, want het is rete irritant.
1x per maand ophalen vind ik wel belachelijk weinig hoor... Dat zou ik helemaal niet redden. Wij doen ook wel als alle containers bij elkaar staan voor ze opgehaald worden her en der een zak in, maar dat voelt altijd zo aso. Stom eigenlijk.
Aparte luiers inleveren doen ze hier volgens mij niet maar ik zal eens kijken op de site van de gemeente.
Goede tips tot nu toe, dank jullie wel!
dinsdag 27 december 2011 om 18:32
Bij ons kun je luiers inderdaad ook inleveren.
Moet dan wel in speciale zakken die gratis te halen zijn bij alle kinderdagverblijven, de bieb en buurtcentra (liggen daar gewoon rollen, zoals er ook rollen met zakken voor het inzamelen van plastic liggen). Inleverpunten zijn de containers bij een aantal kinderdagverblijven (speciale luier containers).
Moet dan wel in speciale zakken die gratis te halen zijn bij alle kinderdagverblijven, de bieb en buurtcentra (liggen daar gewoon rollen, zoals er ook rollen met zakken voor het inzamelen van plastic liggen). Inleverpunten zijn de containers bij een aantal kinderdagverblijven (speciale luier containers).
dinsdag 27 december 2011 om 18:32
Hoewel wij geen luiers hebben weet ik wel dat ze hier in de groene bak mogen. Verder hebben wij gemiddeld 3 à 4 volle afvalzakken in 2 weken. Als de bak geleegd wordt dan past er vaak nog wel een zak van de buren in.
We gebruiken vrijwel geen pakjes en potjes om te koken, drinken geen sapjes en houden het papier apart (plastic en glas niet). Dit scheelt erg veel in het afval. Het zou minder kunnen, maar ik heb geen zin om steeds het plastic en glas naar de super mee te slepen. Papier wordt aan huis opgehaald.
We gebruiken vrijwel geen pakjes en potjes om te koken, drinken geen sapjes en houden het papier apart (plastic en glas niet). Dit scheelt erg veel in het afval. Het zou minder kunnen, maar ik heb geen zin om steeds het plastic en glas naar de super mee te slepen. Papier wordt aan huis opgehaald.
dinsdag 27 december 2011 om 18:45
Wij zijn met z'n 5-en, 4 katten en 2 cavia's. Wij hebben 2 van die huisvuil kliko's, 1 gft en 1 papier. Er moet bijkant een stuk aan het huis gebouwd worden om al die containers kwijt te kunnen.
De huisvuil zit hier altijd stampvol. Plastic apart doe ik niet aan omdat ik domweg de ruimte niet heb om dat een maand te laten staan. Mijn poezen rukken dus de plastic afvalzakken open als ze in de tuin of schuur staan. Aangezien daar alle vlees en of vis verpakkingen in gaan vinden ze dat heel aantrekkelijk. Verder heb ik in huis geen ruimte om dat afgezonderd te plaatsen.
Er gaat hier 2 ltr melk per dag doorheen. Dat zit in zo'n plastic can dus daar heb ik er eind van de week al 7 van.
GFT gebruik ik enkel voor het eventuele tuinafval en de cavia kooi. Etensresten gooi ik er niet in...we hebben er regelmatig ongedierte in gehad.
De papier kliko gebruiken we wel en glas probeer ik ook te scheiden. Lukt niet altijd maar doe m'n best.
De huisvuil zit hier altijd stampvol. Plastic apart doe ik niet aan omdat ik domweg de ruimte niet heb om dat een maand te laten staan. Mijn poezen rukken dus de plastic afvalzakken open als ze in de tuin of schuur staan. Aangezien daar alle vlees en of vis verpakkingen in gaan vinden ze dat heel aantrekkelijk. Verder heb ik in huis geen ruimte om dat afgezonderd te plaatsen.
Er gaat hier 2 ltr melk per dag doorheen. Dat zit in zo'n plastic can dus daar heb ik er eind van de week al 7 van.
GFT gebruik ik enkel voor het eventuele tuinafval en de cavia kooi. Etensresten gooi ik er niet in...we hebben er regelmatig ongedierte in gehad.
De papier kliko gebruiken we wel en glas probeer ik ook te scheiden. Lukt niet altijd maar doe m'n best.
dinsdag 27 december 2011 om 18:52
Ik (we) heb(ben) hetzelfde probleem! Vriendlief verwijt me dat ik niet genoeg sorteer en dat klopt ook wel, daar niet van, maar het is altijd proppen om alles erin te krijgen.
(En dan zijn we maar met z'n tweetjes..)
Heb me dus ook al wel eens achter de oren gekrabd, van hoe nu straks, mochten we nog eens kids krijgen;-)..
(En dan zijn we maar met z'n tweetjes..)
Heb me dus ook al wel eens achter de oren gekrabd, van hoe nu straks, mochten we nog eens kids krijgen;-)..
dinsdag 27 december 2011 om 18:57
Ik ben alleen, heb drie katten en twee hondjes. Ik sorteer alles: plastic, papier, glas en gft (en gif als dit voorkomt). Ik heb weinig uit voorverpakkingen. Ook haal ik nooit eten af (geen friettent, shoarma, pizza, etc.).
Groene bak en grijze bak worden om en om geleegd (iedere week eentje). Ik doe met de grijze meestal een maand, is klein formaat trouwens. Zelfs dán is hij nog niet geheel vol en zou ik het, als ik het aanstamp, nóg veertien dagen of een maand vol kunnen houden.
Ik verbaas me dan ook iedere keer over de overvolle bakken van de andere singles uit de straat.
Groene bak en grijze bak worden om en om geleegd (iedere week eentje). Ik doe met de grijze meestal een maand, is klein formaat trouwens. Zelfs dán is hij nog niet geheel vol en zou ik het, als ik het aanstamp, nóg veertien dagen of een maand vol kunnen houden.
Ik verbaas me dan ook iedere keer over de overvolle bakken van de andere singles uit de straat.
dinsdag 27 december 2011 om 19:11
Hier 2 volwassenen en een kat. De container voor grijs/groen (met tussenschot) gaat meestal een keer per maand aan de weg. Verder hebben we een container voor plastic en eentje voor papier. Die gaan ook een keer per maand aan de weg o.i.d. Ik gebruik hier wel een kleine afvalbak, ik heb dus ook kleine afvalzakjes. Misschien dat er met kleine zakjes meer in de container past? Met zo'n tussenschot moet je bijna wel kleine zakjes gebruiken, maar dat terzijde.
dinsdag 27 december 2011 om 19:18
Haha herkenbaar.
Ik ben samen met man en konijn.
Plastic scheiden we nu, glazen potjes bewaar ik.
Maar ook altijd een volle container.
Toen we hier net woonden vergaten we hem wel eens aan de weg te zetten.
Een keer was hij vol en hadden we nog 3 volle zakken, toen zijn we naar mijn ouders gegaan.
Die hebben een ondergrondse.
Onderweg viel er een zak om en zat de hele auto onder het stinkende afval.
Sindsdien vergeten we het niet meer.
Keukenafval doe ik ook in de grijze, in de groene alleen het spul uit de kooi van konijn en tuinafval.
Ik ben samen met man en konijn.
Plastic scheiden we nu, glazen potjes bewaar ik.
Maar ook altijd een volle container.
Toen we hier net woonden vergaten we hem wel eens aan de weg te zetten.
Een keer was hij vol en hadden we nog 3 volle zakken, toen zijn we naar mijn ouders gegaan.
Die hebben een ondergrondse.
Onderweg viel er een zak om en zat de hele auto onder het stinkende afval.
Sindsdien vergeten we het niet meer.
Keukenafval doe ik ook in de grijze, in de groene alleen het spul uit de kooi van konijn en tuinafval.
dinsdag 27 december 2011 om 19:38
Wij zijn met z'n 2-en en hebben elke week een zak met gecombineerd groen en rest. Glas doen we apart en papier ook, beiden in te leveren bij de supermarkt. Plastic kan hier apart, maar als er etensresten aan zitten dan vind ik dat meestal niet zo'n fijn idee dus ik doe alleen dingen als de zak van de appels, het verpakkingsspul van tijdsschriften enzo apart is misschien voor jou ook nog wel een idee TLO.
dinsdag 27 december 2011 om 19:43