Hoe is het wonen in Twente?

15-09-2021 21:24 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over enige tijd wil ik verhuizen uit de Randstad. Ik ben aan het rondkijken in dorpen rondom Enschede en Hengelo.

Maar die verschillen natuurlijk nogal van elkaar. Wie woont daar in de buurt en kan er iets over vertellen? Zo heb ik gehoord dat je met opgroeiende pubers liever niet in Haaksbergen woont, vanwege de drugs (ik heb het ook maar van horen zeggen...) In welk dorp hebben ze liever geen import uit de Randstad? Welke plaatsen zijn van oudsher katholiek of juist protestant, links of rechts, waar is men behoudend of juist niet, waar wonen boeren, kunstenaars of mafkezen, waar zit de elitaire bubbel? Waar is het nou echt heel fijn om te wonen?

Nog helemaal afgezien van of we het allemaal kunnen betalen natuurlijk, maar dromen mag...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
15-09-2021 23:08
Doe eens normaal.
Eens dat er normaal gedaan moet worden :-) Maar ik snap de bozigheid ook wel. Jongeren en starters uit mijn dorp zijn kansloos als ze een huis willen kopen. Westerlingen overbieden elkaar enorm en voor ‘onze’ starters is het niet meer te betalen. De mensen komen graag in ons levendige dorp wonen, maar helpen niet mee om het levendig te houden. Uitzonderingen zijn er ook, maar de meesten komen hier wonen en doen verder nergens aan mee. Heel jammer, want we ontvangen iedereen gastvrij. De ergsten zijn de grootbekken, in de eerste week al klagen over landbouwverkeer en zeggen dat de ijsbaan helemaal verkeerd door de vrijwilligers wordt gerund. Nou, dan maak je vrienden...
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
15-09-2021 22:31
Nou dat gaat m dan niet worden. blijf lekker in de randstad… houden wij in ieder geval de huizen betaalbaar voor onze mensen. En niet voor die over het paard getilde mensen die zich beter voelen dan ons..
Dan wij
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
15-09-2021 22:31
Nou dat gaat m dan niet worden. blijf lekker in de randstad… houden wij in ieder geval de huizen betaalbaar voor onze mensen. En niet voor die over het paard getilde mensen die zich beter voelen dan ons..
Ik mag hopen dat de rest van Twente wat gastvrijer is…mijn hemel.
Heel leuk Twente! Lekker rustig vergeleken bij de randstad, in mijn ervaring vriendelijke mensen (ik verhuisde er ook heen vanaf de randstad) en heerlijke bossen. Ook voor pubers leuk als ze uit kunnen gaan. Dus fietsafstand naar Hengelo of Enschede lijkt mij een must.

Wat ik er nog van weet (heb er ruim 10 jaar gewoond maar het is alweer een jaar of 10 geleden dat ik wegging)… even heel erg kort door de bocht:

Delden prachtig en wat meer upperclass.
Oldenzaal heeft grote carnaval (katholiek)
Hengelo en Enschede allebei industriesteden, in mijn ogen niet per se mooi. Al is in Hengelo tuindorp volgens mij wel een mooie wijk.
Almelo is wat armer en staat meer bekend om aso’s en tokkies (en criminaliteit)

En dan zijn er heel veel boerendorpen waar in de zomer van die tentfeesten zijn. Veel ons kent ons - heeft voordelen en nadelen. Zelf zou ik dat vanuit de randstad niet opzoeken.

Sorry als ik mensen hiermee beledig!

En to: kijk ook eens naar de zetelverdeling in de gemeenteraad. Daaraan zie je ook goed wat mensen stemmen en dus ook wel wat voor types er wonen. Links of rechts, christelijk of minder. Etc
mb1986 schreef:
15-09-2021 22:31
Nou dat gaat m dan niet worden. blijf lekker in de randstad… houden wij in ieder geval de huizen betaalbaar voor onze mensen. En niet voor die over het paard getilde mensen die zich beter voelen dan ons..
Nou nou.
“Onze mensen” ook :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de reactie van mb1986 wel. Hier in het oosten liggen de lonen lager dan in de randstad, daarvoor zijn de huizen ook goedkoper. Er zijn genoeg jonge mensen die graag een eigen huis willen hebben maar die er steeds naast grijpen doordat er een westerling flink overbiedt. Dat is nogal zuur natuurlijk.
lizenlotte schreef:
16-09-2021 07:27
Ik snap de reactie van mb1986 wel. Hier in het oosten liggen de lonen lager dan in de randstad, daarvoor zijn de huizen ook goedkoper. Er zijn genoeg jonge mensen die graag een eigen huis willen hebben maar die er steeds naast grijpen doordat er een westerling flink overbiedt. Dat is nogal zuur natuurlijk.
Ja dat ‘probleem’ van import hebben we in het westen natuurlijk helemaal niet.
Echt, doe niet zo bekrompen.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 16-09-2021 07:42
1.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
15-09-2021 22:57



Borne heeft overigens wel een middelbare school ( Twickel Borne), waar de onderbouw in ieder geval gevolgd kan worden, daarna moet je naar Twickel Hengelo. Voor Delden idem.
Voor mij was dat een reden om direct op de locatie Hengelo te beginnen overigens. Mijn broertje heeft zijn middelbare schooltijd in Borne volbracht. Dat was toen nog een locatie waar vmbo volledig gevolgd kon worden.
Betrapt.. ik heb 2 kinderen onder de 4 en ik zie hier dagelijks zoveel middelbare scholieren richting Hengelo en Almelo fietsen dat ik er vanuit ging dat Borne geen middelbare school had :P
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
16-09-2021 06:27
Ik mag hopen dat de rest van Twente wat gastvrijer is…mijn hemel.
Gelukkig wel voor zover ik altijd heb ervaren!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-09-2021 07:32
Ja dat ‘probleem’ van import hebben we in het westen natuurlijk helemaal niet.
Echt, die niet zo bekrompen.
Ja en voor jongeren in het westen is het totaal geen probleem om een huis te kopen. Denk dat dat nog wel een stukje zuurder is :cry:
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
16-09-2021 07:32
Betrapt.. ik heb 2 kinderen onder de 4 en ik zie hier dagelijks zoveel middelbare scholieren richting Hengelo en Almelo fietsen dat ik er vanuit ging dat Borne geen middelbare school had :P
Haha ja dat kan ik me voorstellen! Zelf dus ook altijd in de grote groepen van Borne naar Hengelo gefietst.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
16-09-2021 06:46
En to: kijk ook eens naar de zetelverdeling in de gemeenteraad. Daaraan zie je ook goed wat mensen stemmen en dus ook wel wat voor types er wonen. Links of rechts, christelijk of minder. Etc
Ja, goeie tip, doe ik sowieso.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
16-09-2021 07:27
Ik snap de reactie van mb1986 wel. Hier in het oosten liggen de lonen lager dan in de randstad, daarvoor zijn de huizen ook goedkoper. Er zijn genoeg jonge mensen die graag een eigen huis willen hebben maar die er steeds naast grijpen doordat er een westerling flink overbiedt. Dat is nogal zuur natuurlijk.
Dat snap ik prima, want hier is er ook geen woonruimte, alleen voor expats. Dus ik word gezien als een soort expat, hmm...verschil is dat ik wel de taal spreek en van plan ben daar oud te worden. Is het dan minder erg?

Ik zoek geen starterswoning en heb gegarandeerd een lager inkomen dan jij, is het dan minder erg? (Hoe betaal je dan een huis, zul je zeggen... lang en saai verhaal.)
Irregular_Choice schreef:
16-09-2021 06:27
Ik mag hopen dat de rest van Twente wat gastvrijer is…mijn hemel.
Ik snap wel wat bedoeld werd.... ik woon in het midden van het land, maar ik heb een halfjaar lang misgegrepen bij huizen omdat er nog meer werd overboden door mensen die hun appartementje in Amsterdam met 4 ton winst hadden verkocht, dus die zaten niet met een tonnetje meer of minder.
Alle reacties Link kopieren
heb je al eens gekeken, naar iets meer de rand: Markelo, Diepenheim? Dorpser, maar best mooie plekken
Ik vind het grootste nadeel van buiten de randstad komen (mijn familie woont deels in Twente) dat je wel wat teruggaat, als het gaat om tolerantie (homoseksualiteit), ZP-discussie, en een beetje leuk vegetarisch eten is lastiger.
Enschede vind ik een behoorlijk VerDuitste stad, Hengelo is dodelijk saai. Wel heel betaalbaar.
Almelo? wordt nog wel eens over het hoofd gezien, daar is echt veel geïnvesteerd de laatste decennia. Ik wil er niet wonen, maar het ziet er echt beter uit tegenwoordig
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
16-09-2021 07:27
Ik snap de reactie van mb1986 wel. Hier in het oosten liggen de lonen lager dan in de randstad, daarvoor zijn de huizen ook goedkoper. Er zijn genoeg jonge mensen die graag een eigen huis willen hebben maar die er steeds naast grijpen doordat er een westerling flink overbiedt. Dat is nogal zuur natuurlijk.
Je bedoelt die reactie dat TO een-over-het-paard-getilde-vrouw is die zich verheven voelt? Leg eens uit dan? Ik lees alleen een vriendelijke vrouw.

En die huizencrisis is overal hoor, niet alleen in Twente. Het hele land staat op ontploffen.
Ik heb familie die naar Twente is verhuisd (Hengelo) en woont daar erg naar hun zin.
Ik hoop voor ze dat de natives er niet al teveel aanstoot aan nemen want ze werken wel in de zorg (en geen hoog salaris).
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk wonen in Twente, aardige mensen. Veel sport mogelijkheden maar ook cultuur. Goede musea, goede schouwburgen en poppodia.

Ik zie veel mensen die vanuit de Randstad naar Twente/Enschede zijn gekomen. En iedereen is positief verrast hoe leuk het wonen is. Geldt ook voor pubers, het is hier niet zo achterlijk als ze dachten. Voor jongeren best veel te doen. Ook is er een goede keuze aan scholen, alle niveaus. Ook middelbare scholen met extra sport of muziek of dans richting.

Ik ben zelf ook import. Het enige wat ik mis is; water, wind en wolken.

Wanneer Twente een stad zou zijn, zou dit qua inwonersaantal de 4de stad zijn van NL. En het heeft een goede treinverbinding naar het midden van NL.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2021 08:02
heb je al eens gekeken, naar iets meer de rand: Markelo, Diepenheim? Dorpser, maar best mooie plekken
Ik vind het grootste nadeel van buiten de randstad komen (mijn familie woont deels in Twente) dat je wel wat teruggaat, als het gaat om tolerantie (homoseksualiteit), ZP-discussie, en een beetje leuk vegetarisch eten is lastiger.
Enschede vind ik een behoorlijk VerDuitste stad, Hengelo is dodelijk saai. Wel heel betaalbaar.
Almelo? wordt nog wel eens over het hoofd gezien, daar is echt veel geïnvesteerd de laatste decennia. Ik wil er niet wonen, maar het ziet er echt beter uit tegenwoordig
Diepenheim heb ik gekeken, staat op mijn verlanglijstje.
Dat van die achteruitgang in tolerantie heb ik ook gehoord van iemand die recent uit de hoofdstad verhuisd is, dat je ‘tolerante bubbel’ dan wel wordt doorgeprikt. :|
(Die verhuisde overigens naar Noord-Holland)
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-09-2021 08:12
Heerlijk wonen in Twente, aardige mensen. Veel sport mogelijkheden maar ook cultuur. Goede musea, goede schouwburgen en poppodia.
Ja hè? Ik wou ook weer niet al te ver van een goed museum wonen, daar had ik Twente op uitgezocht. Brabant zou ook kunnen natuurlijk. Maar Oost-Groningen dan weer niet, hoewel daar heel mooie dorpen zijn.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
16-09-2021 07:59
Ik snap wel wat bedoeld werd.... ik woon in het midden van het land, maar ik heb een halfjaar lang misgegrepen bij huizen omdat er nog meer werd overboden door mensen die hun appartementje in Amsterdam met 4 ton winst hadden verkocht, dus die zaten niet met een tonnetje meer of minder.
Ik snap dat dat naar is, maar in Amsterdam wordt je overboden door expats of stellen met 2x een Zuidas-salaris en rijke ouders. Het probleem is inmiddels echt landelijk.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
16-09-2021 06:27
Ik mag hopen dat de rest van Twente wat gastvrijer is…mijn hemel.
Dit is anders wel een groot probleem in Twente. Dus verwacht geen warm onthaal.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
16-09-2021 07:59
Ik snap wel wat bedoeld werd.... ik woon in het midden van het land, maar ik heb een halfjaar lang misgegrepen bij huizen omdat er nog meer werd overboden door mensen die hun appartementje in Amsterdam met 4 ton winst hadden verkocht, dus die zaten niet met een tonnetje meer of minder.
Ik snap het ook. Mijn hele straat wordt opgekocht door beleggers die flink overbieden, het worden allemaal aiB&Bs of expatwoningen. Ik wil graag ergens wonen waar ik mijn buren ken.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-09-2021 08:48
Dit is anders wel een groot probleem in Twente. Dus verwacht geen warm onthaal.
Dat is nog niet zo lang zo, anders. Tot een of twee jaar geleden was Hengelo een krimpregio en raakten ze de grote huizen aan de straatstenen niet kwijt. Het is pas sinds de Corona dat er overboden wordt door westerlingen.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-09-2021 08:48
Dit is anders wel een groot probleem in Twente. Dus verwacht geen warm onthaal.
Exact, die reactie ('over het paard getilde lui die zich beter voelen dan ons') typeert voor mij mijn Twentse ex-schoonfamilie. Een enorm minderwaardigheidscomplex dat wordt geprojecteerd op iedereen uit het westen. Die hebben het maar 'hoog in de bol'.
Schoonfamie woonde idd richting de Duitse grens, omgeving Losser. Weet niet of het elders in Twente minder erg is.

Edit zie nu dat De Slager ergens anders op doelde, dus niet zo handig om die te quoten. maar dit is dus mijn ervaring met Twentenaren.
impala wijzigde dit bericht op 16-09-2021 09:00
17.87% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven