Hoe is het wonen in Twente?

15-09-2021 21:24 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over enige tijd wil ik verhuizen uit de Randstad. Ik ben aan het rondkijken in dorpen rondom Enschede en Hengelo.

Maar die verschillen natuurlijk nogal van elkaar. Wie woont daar in de buurt en kan er iets over vertellen? Zo heb ik gehoord dat je met opgroeiende pubers liever niet in Haaksbergen woont, vanwege de drugs (ik heb het ook maar van horen zeggen...) In welk dorp hebben ze liever geen import uit de Randstad? Welke plaatsen zijn van oudsher katholiek of juist protestant, links of rechts, waar is men behoudend of juist niet, waar wonen boeren, kunstenaars of mafkezen, waar zit de elitaire bubbel? Waar is het nou echt heel fijn om te wonen?

Nog helemaal afgezien van of we het allemaal kunnen betalen natuurlijk, maar dromen mag...
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
15-09-2021 21:39
In geen enkel dorp willen ze import uit de Randstad. Wees dus verstandig en ga gewoon in een van de steden zitten.
Hier ben ik het mee eens!
DeSlager schreef:
16-09-2021 08:48
Dit is anders wel een groot probleem in Twente. Dus verwacht geen warm onthaal.
Wat? Het gebrek aan gastvrijheid? Dat is wel jammer dan?
Of heb je het over de huizenprijzen? Want dat is een landelijk probleem.

Iemand die in Amsterdam zijn appartement met veel overwaarde verkoopt, kan in diezelfde stad vrijwel niets terugkopen, dus zijn mensen zo ongeveer gedwongen de stad te verlaten zodra ze een gezin krijgen of groter willen gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Oké mijn reactie was inderdaad niet zo vriendelijk, sorry daarvoor.
Wat ik bedoelde is dat je houding wel belangrijk is. Als je nu al bij voorbaat zegt dat je je niet voor bepaalde verenigingen wilt interesseren, je naar mijn mening al bevooroordeeld bent. En je je dus misschien beter voelt dan de rest.
Wellicht is het dorpse dan niks voor jou en zou ik je aanraden om naar Enschede of Hengelo te kijken. Woon je toch in het mooie Twente. Maar kun je ook nog bij de niet standaard dorpse verenigingen als kunstclubjes enzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het eerlijk gezegd niet hoor, het niet gewenst worden. Tenminste, in Borne wonen meer dan genoeg mensen uit andere provincies en daar heb ik echt nooit van wakker gelegen en ik weet mijn ouders ook niet. Hetzelfde geldt voor Nijverdal, ook echt niet allemaal mensen uit Twente.

Gelukkig is iedereen vrij te wonen waar hij of zij wil, het zou wat zijn zeg…

Ik herken trouwens wel de nog wat achterlopende ideeen rondom ZP etc. Daar heb ik zelf echt moeite mee, vooral met de schoonfamilie van mijn zusje ( wonend in klein gehucht waar alles wat niet wit/blank is, met argusogen wordt bekeken).

Jammer dat direct de gastvrijheid ter discussie wordt gesteld, want Twente is meer dan een aantal mensen op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
16-09-2021 09:02
Oké mijn reactie was inderdaad niet zo vriendelijk, sorry daarvoor.
Wat ik bedoelde is dat je houding wel belangrijk is. Als je nu al bij voorbaat zegt dat je je niet voor bepaalde verenigingen wilt interesseren, je naar mijn mening al bevooroordeeld bent. En je je dus misschien beter voelt dan de rest.
Wellicht is het dorpse dan niks voor jou en zou ik je aanraden om naar Enschede of Hengelo te kijken. Woon je toch in het mooie Twente. Maar kun je ook nog bij de niet standaard dorpse verenigingen als kunstclubjes enzo.
Ik zei ‘kunstclub’ omdat ik weet dat bijvoorbeeld Diepenheim een heel goede, landelijk bekende kunstclub heeft. En ‘leesclub’ omdat die ook heel dik gezaaid zijn, onder andere bij kerken. En ik wil niet taarten bakken of voetballen omdat ik dat niet kan. Dat heeft weinig met ‘beter voelen’ te maken, sterker nog: iedereen kan beter taarten bakken dan ik. Het zou over het paard getild zijn als ik zei dat een taart van Holtkamp echt lekkerder is dan die van de plaatselijke bakker. En het zou ook over het paard getild zijn als ik zou veronderstellen dat alle liefhebbers van kunst en cultuur in de Randstad wonen.

Maar dat doe ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
16-09-2021 09:17
Ik herken het eerlijk gezegd niet hoor, het niet gewenst worden.
Fijn!
En ook fijn om goede dingen over Borne te horen.
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
16-09-2021 09:02
Oké mijn reactie was inderdaad niet zo vriendelijk, sorry daarvoor.
Wat ik bedoelde is dat je houding wel belangrijk is. Als je nu al bij voorbaat zegt dat je je niet voor bepaalde verenigingen wilt interesseren, je naar mijn mening al bevooroordeeld bent. En je je dus misschien beter voelt dan de rest.
Wellicht is het dorpse dan niks voor jou en zou ik je aanraden om naar Enschede of Hengelo te kijken. Woon je toch in het mooie Twente. Maar kun je ook nog bij de niet standaard dorpse verenigingen als kunstclubjes enzo.
TO gaf aan waar ze niet van houdt, maar ook waar ze wel van houdt. Net alsof er alleen maar carnavalsverenigingen zijn. Ze zegt helemaal niet dat ze nergens lid van wol worden.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
16-09-2021 08:48
Dit is anders wel een groot probleem in Twente. Dus verwacht geen warm onthaal.

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb in veel delen van NL gewoond, maar Twente vond ik juist erg makkelijk om me thuis te voelen. Tukkers zijn niet super enthousiast "oh wat zijn we blij dat je er zijn", ze zijn aardig en kijken de kat uit de boom. Maar wanneer het goed is dan is het gewoon goed. In andere delen van het land merkte ik dat ze heel aardig zijn in je gezicht, maar zodra jij je omkeert is het vaak totaal anders. Geef mij dan maar de Tukkers. Je weet veel beter wat je aan ze hebt.

Zeker rond Enschede/Hengelo woont heel veel import. Veel studenten blijven ook hangen in Twente. Ik krijg altijd het idee dat mensen nog steeds een sterk verouderd beeld heeft van Twente.

Ik vind Twente ook veel minder Duits dan bijvoorbeeld Venlo. Op de markt op zaterdag en op Duitse dagen zijn er veel Duitsers in de stad, en de AH XL heeft een Duits gangpad. Maar het is echt niet zo dat alles in het Duits is of dat je in het Duits wordt aangesproken in winkels.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-09-2021 09:17
Ik zei ‘kunstclub’ omdat ik weet dat bijvoorbeeld Diepenheim een heel goede, landelijk bekende kunstclub heeft. En ‘leesclub’ omdat die ook heel dik gezaaid zijn, onder andere bij kerken. En ik wil niet taarten bakken of voetballen omdat ik dat niet kan. Dat heeft weinig met ‘beter voelen’ te maken, sterker nog: iedereen kan beter taarten bakken dan ik. Het zou over het paard getild zijn als ik zei dat een taart van Holtkamp echt lekkerder is dan die van de plaatselijke bakker. En het zou ook over het paard getild zijn als ik zou veronderstellen dat alle liefhebbers van kunst en cultuur in de Randstad wonen.

Maar dat doe ik dus niet.
Oké sorry, verkeerd begrepen.
Om antwoord te geven op je vraag.
De echt kleine dorpjes hebben weinig te bieden in wat je vraagt qua leefomgeving.
Als ik jou was zou ik kijken naar dorpen als Wierden, delden, markelo en Borne.
In de Achterhoek zijn ook leuke plaatsjes zoals Eibergen, Lochem, neede, Groenlo.
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
16-09-2021 10:33
In de Achterhoek zijn ook leuke plaatsjes zoals Eibergen, Lochem, neede, Groenlo.
Zou eerder kijken naar ruurlo of vorden maar dat is ook niet goedkoop.
Lochem is zeker leuk, stadser dan andere dorpen.

Neede moet ik t leuke nog aan ontdekken. Kan zijn dat t verbeterd is nu het beter bereikbaar is door de nieuwe N18.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-09-2021 08:55
Iemand die in Amsterdam zijn appartement met veel overwaarde verkoopt, kan in diezelfde stad vrijwel niets terugkopen, dus zijn mensen zo ongeveer gedwongen de stad te verlaten zodra ze een gezin krijgen of groter willen gaan wonen.

Voor iemand uit de regio is de eigen problematiek helder, dus dat is dan een probleem als je je daar wilt vestigen vanuit de randstad. Weten zij veel dat je in Amsterdam ook geen kant op kan. Je leest het overal, maar goed, ze merken zelf alleen de ontwikkelingen in hun eigen regio.

Ik woon zelf in een stad in de buurt van Amsterdam en we worden hier overspoeld door Amsterdammers die de prijzen opdrijven. Bij elk nieuw woonproject wat voorbij komt op Facebook staan alleen maar reacties als 'Wat duur, is alleen voor Amsterdammers', 'Mijn kinderen kunnen geen kant op', etc. etc. Maar als je noodgedwongen uitwijkt omdat je vanwege al die Amsterdammers niks meer in je eigen stad kunt betalen, dan ben jij daar weer de 'Westerling' die de prijzen komt opdrijven. Ik zou het nooit aan durven om in zo'n sfeer m'n toekomst te zoeken en blijf dus maar op m'n flatje zitten, maar verlekker me soms ook wel eens aan de ruimte daar.
vivinnetje schreef:
16-09-2021 11:15
Voor iemand uit de regio is de eigen problematiek helder, dus dat is dan een probleem als je je daar wilt vestigen vanuit de randstad. Weten zij veel dat je in Amsterdam ook geen kant op kan. Je leest het overal, maar goed, ze merken zelf alleen de ontwikkelingen in hun eigen regio.

Ik woon zelf in een stad in de buurt van Amsterdam en we worden hier overspoeld door Amsterdammers die de prijzen opdrijven. Bij elk nieuw woonproject wat voorbij komt op Facebook staan alleen maar reacties als 'Wat duur, is alleen voor Amsterdammers', 'Mijn kinderen kunnen geen kant op', etc. etc. Maar als je noodgedwongen uitwijkt omdat je vanwege al die Amsterdammers niks meer in je eigen stad kunt betalen, dan ben jij daar weer de 'Westerling' die de prijzen komt opdrijven. Ik zou het nooit aan durven om in zo'n sfeer m'n toekomst te zoeken en blijf dus maar op m'n flatje zitten, maar verlekker me soms ook wel eens aan de ruimte daar.
Wat raar zeg. Je leeft toch je eigen leven, als je ruimte wil en in Amsterdam lukt dat niet, dan zoek je het elders. Ga je toch niet uit angst opgepropt blijven zitten vanwege wat mensen op Facebook.
En je kunt prima in Twente wonen zonder actief deel te nemen aan het verenigingsleven, als je daar geen behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
16-09-2021 10:33
Oké sorry, verkeerd begrepen.
Om antwoord te geven op je vraag.
De echt kleine dorpjes hebben weinig te bieden in wat je vraagt qua leefomgeving.
Als ik jou was zou ik kijken naar dorpen als Wierden, delden, markelo en Borne.
In de Achterhoek zijn ook leuke plaatsjes zoals Eibergen, Lochem, neede, Groenlo.
Dank je wel! Alle plaatsen die je opnoemt, lijken me leuk. :)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Twentenaar.
Ik ben geboren in Hengelo, heb in Enschede gewoond en woon nu in Haaksbergen.
Ik werk in een klein dorpje in de Achterhoek.
Als eerst, ik zou Haaksbergen vergeten. Voor pubers absoluut niet leuk. Openbaar vervoer is niet geweldig en de snelweg ligt op ruim een kwartier rijden.
Over drugsgebruik kan ik niks zeggen. Ik woon in een wijk waar dat volgens mij niet zo speelt.

Hengelo is best leuk om te wonen, en dat zeg ik niet omdat ik er geboren ben. Van oudsher is het een metaalstad.
Alle voorzieningen zijn er en Enschede is op de fiets prima te doen.
Voor pubers is er keuze in scholen en de UT en hogeschool zijn vlakbij.
Openbaar vervoer is er goed.
Ik vind Hengelo voelen als een groot dorp. Er is best veel import. Je kunt er redelijk anoniem leven als je zou willen, maar dat hoeft niet. Genoeg te doen daar.

Enschede is een stad. En ook best groot. Van oudsher is Enschede een Textielstad.
Ik vond het er niet fijn wonen, maar misschien trekt het jullie wel.
Alle voorzieningen zijn er. Leuk winkelen, dat wel, en een leuk plein met horeca.

Borne plakt aan Hengelo zo onderhand. Volgens mij best leuk wonen, maar met pubers weet ik het nog zo net niet.
Over de voorzieningen kan ik je weinig zeggen.

Nu is het in Twente zo dat de mensen een beetje raar zijn. Vind ik dan.
Omdat ik van Hengelo naar Haaksbergen ben gegaan ben ik een stadse en ‘Hengeler wind’. Van vroeger uit vonden de mensen uit Hengelo zich heel wat omdat ze een metaalstad waren. Daar wordt je dan tot in den treuren aan herinnerd.
Ik werk nu in Neede. Waarvan Haaksbergenaren dan weer zeggen;’ Nee, das minnevolk’.
Er aardig allemaal. Zodra het kan zijn we hier weg. :P

Maar dit zijn gewoon mijn ervaringen. Er zijn er wel meer uit Twente die nog wat kunnen vertellen.
Ik snap trouwens dat je hier naartoe wil, ik vind het hier heelijk en wat mij betreft ben je hartstikke welkom!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn van Amsterdam naar Twente verhuisd voor ik geboren werd. Ik werd altijd uitgescholden voor "stadse kakker" ze moesten altijd mij hebben. Wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Als je anders bent dan zal je er nooit bij horen. Het was een prachtige omgeving en ik had een eigen paard wat fantastisch was. Maar ik heb er een nare bijsmaak aan. Maar ik ben ook echt opgegroeid in een buurtgemeenschap heel klein, allemaal boerenbedrijven. Als je naar de wat grotere dorpen gaat is het al heel anders. Ik ben wel meteen na de middelbare school vertrokken.


Twijfel soms ook wel of ik niet terug zou gaan, ik kan daar namelijk wel een huis betalen haha.
Alle reacties Link kopieren
Datdachtikniet schreef:
16-09-2021 17:00

Ik snap trouwens dat je hier naartoe wil, ik vind het hier heelijk en wat mij betreft ben je hartstikke welkom!
Wat lief! Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Aardvarkentje schreef:
16-09-2021 17:08
Mijn ouders zijn van Amsterdam naar Twente verhuisd voor ik geboren werd. Ik werd altijd uitgescholden voor "stadse kakker" ze moesten altijd mij hebben. Wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Als je anders bent dan zal je er nooit bij horen.
O, dat is minder leuk. Een dorp van hoeveel inwoners was dat? Had het ook met de taal of het dialect te maken?
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-09-2021 17:16
O, dat is minder leuk. Een dorp van hoeveel inwoners was dat? Had het ook met de taal of het dialect te maken?
Het was niet eens dorp maar een buurtgemeenschap. Zeg maar weilanden met her en der een boerderij. Ze praten daar wel plat Twents ja. Ik was uiteindelijk de enige van de familie die dat ook kon. Ik was goed ingeburgerd hoor. Maar daar ligt het niet per se aan denk ik. Het is meer een verschil in mindset. Mijn ouders kwamen van de kunstacademie uit het westen. Die liepen er zeg maar anders bij de gemiddelde ouders op het schoolplein. Of zeg maar gerust anders dan welke moeder dan ook daar haha. Mijn moeder werkte ook, mijn vader kookte ook. Wij gingen naar de oppas. Dat was ongehoord! Daarnaast heb je hele andere normen en waarden, je bent gewend aan mensen met een andere afkomst, geaardheid etc in de Randstad kijk je daar niet van op. Maar daar waren "Homo" "zwerver" en "Turk" scheldwoorden. Als je destijds homo was dan kwam je niet uit de kast maar dan trouwde je en kreeg je kinderen en als je niet aan kon dan verhing je jezelf in de schuur. Echt treurig maar gebeurde echt. Er is uiteraard ook wel veel veranderd inmiddels en gelukkig! En de meeste mensen daar zijn ook echt wel lief. Maar ze zijn gewoon niet gewend aan alles dat anders is. En daarom zijn ze in het begin heel terughoudend. Ze zijn een hechte community. Waarin iedereen een beetje in het gareel loopt. Als je dan als aparte buitenstaander aankomt dan laten ze je niet zomaar toe. Misschien als je je aanpast en geduld hebt dan kom je vast een heel eind. Nogmaals dit geld echt voor het boeren buitengebied waar generaties lang dezelfde families wonen. De steden zijn vast heel anders. Enschede is een moderne stad mat een goede universiteit. Je hebt daar gewoon alles wat je in andere steden ook hebt.
In de steden is het prima wonen in Twente. Ik ben van oorsprong import, maar ben ondertussen helemaal geaard hier. Randstedelingen beschouwen Twente en ook de Achterhoek weleens als een achtergebleven gebied, maar dat is natuurlijk een vooroordeel. Hier ook een bloeiend cultureel leven.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-09-2021 08:55
Wat? Het gebrek aan gastvrijheid? Dat is wel jammer dan?
Of heb je het over de huizenprijzen? Want dat is een landelijk probleem.

Iemand die in Amsterdam zijn appartement met veel overwaarde verkoopt, kan in diezelfde stad vrijwel niets terugkopen, dus zijn mensen zo ongeveer gedwongen de stad te verlaten zodra ze een gezin krijgen of groter willen gaan wonen.
Randstedelingen die hun woning in Amsterdam voor veel geld hebben verkocht en vervolgens een huis zoeken in Twente, en daar flink kunnen overbieden waardoor Twentenaren achter het net vissen.
Iedere dag is gehaktdag
Maar wat ik hier lees is niet anders in veel dorpen in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
In Haaksbergen is wel degelijk veel drugsgebruik. Dat heb ik nergens anders zo meegemaakt. Dus die zou ik idd afschrijven als optie.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
16-09-2021 11:23
Wat raar zeg. Je leeft toch je eigen leven, als je ruimte wil en in Amsterdam lukt dat niet, dan zoek je het elders. Ga je toch niet uit angst opgepropt blijven zitten vanwege wat mensen op Facebook.

Ik noemde die reacties op Facebook als voorbeeld. Maar je trekt het uit de context, want die comments gaan niet eens over mij, ik ben hier geboren en getogen. Dus nee, daar ben ik ook niet bang voor.
Ik bedoel dat er óveral met argusogen gekeken wordt naar mensen uit duurdere regio's die de prijs komen opdrijven. En ja, daar zou ik wel bang voor zijn, dat je je hele hebben en houden achterlaat om elders een nieuwe start te beginnen en dan word je door de locals bekeken als iemand die bij hen de prijs opdrijft. Ik weet niet of je dan zo makkelijk zegt 'doe niet zo raar, je leeft toch je eigen leven' want je hebt daar wel dagelijks mee te maken en je kunt ook niet zomaar weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, de reacties op facebook over mensen uit de randstad zijn echt ordinair en gênant. Ik vind dat altijd erg onvriendelijk.
Maar trek je dat niet te persoonlijk aan hoor.
Zelfs ik heb in Haaksbergen vrienden gemaakt. Het is wel net als ik allemaal import, maar toch.

Een buurtgemeenschap zou ik echt gewoon niet doen! Zoek een mooie plek waar voorzieningen zijn voor jullie en ook echt voor de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven