Hoe is het wonen in Twente?

15-09-2021 21:24 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over enige tijd wil ik verhuizen uit de Randstad. Ik ben aan het rondkijken in dorpen rondom Enschede en Hengelo.

Maar die verschillen natuurlijk nogal van elkaar. Wie woont daar in de buurt en kan er iets over vertellen? Zo heb ik gehoord dat je met opgroeiende pubers liever niet in Haaksbergen woont, vanwege de drugs (ik heb het ook maar van horen zeggen...) In welk dorp hebben ze liever geen import uit de Randstad? Welke plaatsen zijn van oudsher katholiek of juist protestant, links of rechts, waar is men behoudend of juist niet, waar wonen boeren, kunstenaars of mafkezen, waar zit de elitaire bubbel? Waar is het nou echt heel fijn om te wonen?

Nog helemaal afgezien van of we het allemaal kunnen betalen natuurlijk, maar dromen mag...
In de steden is het echt totaal geen probleem om er als export tussen te komen. Vooral op de TU en het sciencepark werken heel veel mensen, die oorspronkelijk elders vandaan komen. Hier nooit problemen ondervonden. Buurtschappen kan lastiger zijn, maar dat zou ik sowieso niet doen met pubers. Die van mij genieten van de stad en alle voorzieningen op korte afstand.
DeSlager schreef:
16-09-2021 18:09
Randstedelingen die hun woning in Amsterdam voor veel geld hebben verkocht en vervolgens een huis zoeken in Twente, en daar flink kunnen overbieden waardoor Twentenaren achter het net vissen.
Dat speelt niet alleen in Twente.
vivinnetje schreef:
16-09-2021 18:21
Ik noemde die reacties op Facebook als voorbeeld. Maar je trekt het uit de context, want die comments gaan niet eens over mij, ik ben hier geboren en getogen. Dus nee, daar ben ik ook niet bang voor.
Ik bedoel dat er óveral met argusogen gekeken wordt naar mensen uit duurdere regio's die de prijs komen opdrijven. En ja, daar zou ik wel bang voor zijn, dat je je hele hebben en houden achterlaat om elders een nieuwe start te beginnen en dan word je door de locals bekeken als iemand die bij hen de prijs opdrijft. Ik weet niet of je dan zo makkelijk zegt 'doe niet zo raar, je leeft toch je eigen leven' want je hebt daar wel dagelijks mee te maken en je kunt ook niet zomaar weer terug.
Jawel hoor, ik zou me daar inderdaad niet druk om maken, ik denk echt dat het in werkelijkheid wel mee zal vallen. En is het niks, dan zoek je wat beters. Het is niet emigreren naar Nieuw Zeeland. Bovendien geldt deze problematiek ook bij dorpen in de Randstad.oet iemand dan altijd maar op zijn kleine etage blijven wonen, terwijl je meer ruimte wil?

Maar misschien zie jij sneller beren op de weg.

Vroeger in de Jordaan of De Pijp in Amsterdam waren ze ook niet blij met buitenstaanders. Tijden veranderen.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
16-09-2021 18:48
Vroeger in de Jordaan of De Pijp in Amsterdam waren ze ook niet blij met buitenstaanders. Tijden veranderen.
Dat speelt nu in Amsterdam-Noord. Daar zijn de oude inwoners ook niet blij met hoogopgeleide tweeverdieners met bakfietsen. En daar moppert de winkeliersvereniging ook dat het niet leuk meer is zonder zwarte Piet. En in Amsterdam heb je ook wijken die een soort dorpen zijn met eigen karakter, en vinden de Floradorpers vanalles van de Bloementuurters, aan de andere kant van de straat (of andersom, dat weet ik niet meer). Ik maak me er zelf ook schuldig aan, vind het een wijk verderop meteen “heel anders”. 😄
xynix schreef:
16-09-2021 19:41
Dat speelt nu in Amsterdam-Noord. Daar zijn de oude inwoners ook niet blij met hoogopgeleide tweeverdieners met bakfietsen. En daar moppert de winkeliersvereniging ook dat het niet leuk meer is zonder zwarte Piet. En in Amsterdam heb je ook wijken die een soort dorpen zijn met eigen karakter, en vinden de Floradorpers vanalles van de Bloementuurters, aan de andere kant van de straat (of andersom, dat weet ik niet meer). Ik maak me er zelf ook schuldig aan, vind het een wijk verderop meteen “heel anders”. 😄
Klopt, ze willen nergens mensen uit steden. Maar ja, die mensen moeten toch ook ergens heen.
Alle reacties Link kopieren
En die mensen komen oorspronkelijk ook uit een stadje van niks. Zijn gewoon naar een grote stad gegaan voor werk...
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-09-2021 18:39
Dat speelt niet alleen in Twente.
Nee maar het topic gaat over Twente.
Iedere dag is gehaktdag
DeSlager schreef:
16-09-2021 19:58
Nee maar het topic gaat over Twente.
Goh.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-09-2021 20:01
Goh.
Ja, je begint zelf met de open deuren he?
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
16-09-2021 19:44
Klopt, ze willen nergens mensen uit steden. Maar ja, die mensen moeten toch ook ergens heen.

En veel van die mensen komen ook niet uit die steden maar zijn erheen verhuisd vanwege werk.
DeSlager schreef:
16-09-2021 20:08
Ja, je begint zelf met de open deuren he?
Hoe oud ben jij, 5?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een klein stadje in de Achterhoek en herken wel een beetje wat gezegd wordt over "import". Er wordt al snel gesproken over "die westelingen" (denk hier nu een oosters accent bij ;)) Dat gebeurt meer door wat bekrompen mensen.
Je moet dan iets meer je best doen, om te laten zien dat je wel ok bent.
Je hoeft echt niet bij de voetbalvereniging of vergelijkbaar, maar zeg de mensen op straat vriendelijk gedag en maak een praatje, nodig de buren uit op de koffie en ga naar het plaatselijke dorpsfeest.
Ga niet lopen zeuren over bepaalde tradities of stankoverlast.

(Ik raad Neede trouwens af, dat zou ik echt niet doen)
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
16-09-2021 20:17
Hoe oud ben jij, 5?
Je kan beter dan dit. Toch?
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid in Twente maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er al een tijdje weg ben. Maar, de ene Twent is de andere niet. Je hebt er oud-geborenen of importfamilies. Ik vind de mensen vooral aardig, geldt ook voor de Achterhoek. Ik zou persoonlijk niet in een te klein dorp gaan wonen, dan is het wel erg ons kent ons denk ik. Kijk vooral naar voorzieningen en bereikbaarheid met ov. Nieuwe N18 ligt er nu, Haaksbergen is daardoor beter bereikbaar met de auto. Rijd er rond en kijk of je het wat vindt. Je zou ook nog in Borculo kunnen kijken. Borne is volgens mij ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-09-2021 09:17
Ik zei ‘kunstclub’ omdat ik weet dat bijvoorbeeld Diepenheim een heel goede, landelijk bekende kunstclub heeft. En ‘leesclub’ omdat die ook heel dik gezaaid zijn, onder andere bij kerken. En ik wil niet taarten bakken of voetballen omdat ik dat niet kan. Dat heeft weinig met ‘beter voelen’ te maken, sterker nog: iedereen kan beter taarten bakken dan ik. Het zou over het paard getild zijn als ik zei dat een taart van Holtkamp echt lekkerder is dan die van de plaatselijke bakker. En het zou ook over het paard getild zijn als ik zou veronderstellen dat alle liefhebbers van kunst en cultuur in de Randstad wonen.

Maar dat doe ik dus niet.
Al zijn de taarten van Holtkamp natuurlijk wel geweldig ;-)
Alle reacties Link kopieren
Stormkracht schreef:
25-09-2021 00:39
Al zijn de taarten van Holtkamp natuurlijk wel geweldig ;-)
De taarten van Holtkamp zijn heerlijk.😁
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand Wierden al genoemd?
Leuk dorp, fijne ligging. Kan met de trein richting Zwolle, Deventer en Enschede. Dus redelijk lokaal. Leuke winkeltjes en horeca.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: Ga echt voor een groter dorp.
Mijn vriend komt uit Twente, een klein dorp, en hoezeer ik ook mijn best deed, mee naar de kroeg, carnaval meevieren etc, ik werd altijd met de nek aangekeken.
Mijn schoonouders zijn nu verhuisd naar een groter dorp en daar is dat een stuk minder zo.

Hoe dan ook moet je mee doen met het sociale leven om er een beetje tussen te komen. Hoe kleiner het dorp hoe meer het noodzakelijk is om niet weggezet te worden als 'die westerlingen'.

Borne, Tubbergen, Losser, Oldenzaal zou zeker kunnen.
Almelo, Haaksbergen, Glanerbrug zou ik zeker overslaan, ook qua drugs en t volk.

Ik vind zelf mensen in de Achterhoek veel toegankelijker dan Twente.
Alle reacties Link kopieren
Wil je graag in een dorp wonen?
Enschede is ook erg leuk hoor. De binnenstad is leuk en de meeste wijken ook.
In mijn wijk is zwarte Piet ook verbannen, is het mogelijk om bij de Libanees én Italiaan iets veganistisch af te halen en ken ik na 1,5 jaar nog steeds 90% van de mensen van mijn hofje niet. (Terwijl ik een geboren Enschedese ben. Ik ben niet zo sociaal, ik groet wel weer iedereen op straat maar sla burendag over).

De kinderen hebben voldoende vriendjes en alle voorzieningen. Ik vind het ideaal. Heel gemoedelijk maar toch stads.
Alle reacties Link kopieren
kolfdekolf schreef:
28-09-2021 23:03
Wil je graag in een dorp wonen?
Niet per we in een dorp, wel graag in of dichtbij groen en ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer niet op iedereen afzonderlijk, maar ik lees jullie allemaal wel! Ik krijg langzamerhand echt een beter beeld, dat is leuk, bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Tot 2004 heb ik altijd in Eindhoven gewoond, een grote stad. En daarna ben ik verhuisd naar Twente, naar het platteland. En ik heb NOOIT problemen gehad om hier te aarden. De mensen zijn hier heel toegankelijk en iedereen komt er tussen. Maar er is wel iets waar je daarbij op moet letten: ik woon in een overwegend katholieke gemeente. Maar er zijn ook hervormde gemeentes, zoals Rijssen en Vriezenveen. Daar ligt het toch iets moeilijker. Tenzij je braaf naar hun kerk gaat.

Haaksbergen is een hele mooie plaats, die drugsoverlast valt wel mee lijkt me. Ik zou daar liever gaan wonen dan Hengelo of Enschede. Maar ik wil dan ook niet meer in de stad wonen.

Ik woon in de contreien van Tubbergen Ootmarsum. Je kunt hier heel mooi wonen als je een natuurliefhebber bent.
iones wijzigde dit bericht op 29-09-2021 20:46
7.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gereformeerd opgevoed, ik ga natuurlijk nooit aarden tussen de heidenen katholieken. :proud:
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
29-09-2021 20:46
Ik ben gereformeerd opgevoed, ik ga natuurlijk nooit aarden tussen de heidenen katholieken. :proud:
Hier in het boerengat waar ik woon, zitten veel hervormden. Maar van elkaars gezindten zijn de mensen zich niet bewust. Daar kom je pas achter bij doop, huwelijk of overlijden. Want dan zie je bij welke kerk dat is. Hier gaat alles met elkaar om, en de hervormden zijn ook nog lid van de carnavalsvereniging. En op de zondag doen ze gewoon mee met het zomerfeest of wat dan ook wat georganiseerd wordt. Die hebben zich eigenlijk aangepast aan de open katholieke cultuur en zijn daardoor zelf ook toegankelijker geworden.
Alle reacties Link kopieren
De drugs in Haaksbergen valt niet mee hoor.
Ik zou er niet met kinderen willen wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven