Hoe noemen jullie jullie ouders?

26-12-2015 09:23 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon even het volgende uit nieuwsgierigheid...

Gisteravond, voordat we aan tafel gingen voor het kerst diner, zat ik met mijn broer (allang en breed de 30 jaar gepasseerd) te kletsen. We hadden het over onze ouders.

Toen hij het over onze vader had noemde hij mijn vader steeds ''papa''. 'hoe was het bij papa gisteravond'?

Toen zei ik tegen hem: kom op, we zijn geen 10 jaar meer, als je het over hem hebt tegen mij noem hem gewoon lekker bij zijn voornaam ipv 'papa en mama' .

Ik vind het persoonlijk een klein beetje kinderachtig namelijk. Maar nu vroeg ik mij af, hoe noemen jullie je ouders als jullie met je broer/zus over je ouders praten? Hebben jullie het dan ook over 'papa en mama' of noemen jullie hen wel bij de voornaam?

Niet dat het nou echt belangrijk is, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig
quote:Louise70 schreef op 26 december 2015 @ 12:38:

Je hebt maar 1 vader en moeder. Je ouders bij de voornaam noemen is raar. Ik ben 45 en zeg ook pa en ma of mama en papa. Vriendin van mij noemt haar moeder bij haar voornaam, is ook en een kille en afstandelijke relatie.

Jíj vindt dat raar.

Ik niet.

En ik ken legio mensen die een zeer warme relatie hebben met hun ouders en ze bij hun voornaam noemen. Meestal van mijn eigen generatie.

Een relatie en de warmte of kilte binnen die relatie is niet afhankelijk van titelatuur.
Tegen mijn moeder zeg ik `ma`, tegen de meeste kennissen heb ik het over `mijn moeder`.

We hebben een jaar samengewerkt en dan vergat ik wel eens de naam van mijn moeder te noemen dus daar wisselde ik wel eens met `mijn moeder` en haar naam.

Met mijn stiefzusjes vind ik het nog wel eens moeilijk. Zelf noem ik hun vader bij de naam. 1 stiefzusje zegt altijd `je stiefvader` maar ben altijd bang dat het kwetsend is als ik zeg tegen hun `jullie stiefmoeder` dus noem dan maar de naam van mijn moeder (hun moeder en mijn vader zijn overleden).

Als ik kleine kinderen hun moeder hoor aanspreken met hun eigen naam heb ik wel zoiets, wat afstandelijk maar ja, komt waarschijnlijk ook omdat het bij mij vroeger normaal was om papa en mama te zeggen. Verder maakt het mij eigenlijk niet uit wat anderen zeggen
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik noem mijn ouders pap en mam. En ook "u".

En we hebben een hele goede en warme relatie.
quote:PlayingTheAngel schreef op 26 december 2015 @ 09:31:

Juist in gesprek met broertje of zusje zeg ik ook pappa en mamma. Dat is wat jullie bindt! Ze zijn vader en moeder voor jullie allebei, waarom dan ineens namen gebruiken? Pappa en mamma zijn een ere titel :-)

Dit

mijn broer is 30+ en ik ben 28
Mijn ouders schrijven als afzender op een kaart of onder een mail naar mij: Groeten, je papa en mama.

Ik loop tegen de 50.
Mijn moeder noem ik mam/koosnaam en mijn vader pap/pa. Naar andere mensen buiten het gezin om is het mijn vader/mijn moeder.

Geen broers of zussen, maar als ik die had was t ook gewoon papa en mama geweest naar hen toe denk ik. Voornaam vind ik onder siblings heel raar.

Mijn oma is oma ook voor mijn vriend die geen opa's en oma's meer heeft.

Schoonouders zijn 'Jan' en 'Jannie', voornaam dus, voor nichtjes en neefjes is het opa en oma en naar schoonzussen en zwagers 'je moeder' 'je vader' ook naar vriend toe. Hij noemt zijn ouders pa/pap en mama. Als hij t over ze heeft naar mij toe is het 'mijn pa en ma/moeder'. Naar zijn zussen volgens mij pa en mama. Zussen zeggen volgens mij papa en mama als ze het tegen ze hebben en tegen mijn vriend ook.
quote:nessemeisje schreef op 26 december 2015 @ 13:26:

Ik noem mijn ouders pap en mam. En ook "u".

En we hebben een hele goede en warme relatie.Even los van jullie warme relatie hoor, maar ik zeg dan weer niet `u` tegen mijn moeder, dat vind ik weer afstandelijk. Toen mijn oma nog leefde en contact mee had zei ik daartegen weer wel `u`, dus dat is wel apart en tegenstrijdig. U gebruik ik nu wel altijd bij andere onbekende mensen, zelfs in de supermarkt terwijl dat niet eens nodig is. Beetje vreemd dus van mij.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Papa en mama, maar ik spreek ze wel gewoon aan met jou en je.
Pep en mem
Papa en mama als ik ze bijzonder lief vind. Maar meestal pap en mam, (of spap en smam) en als ik boos ben op ze pa en ma.

30+
Gewoon mam en pap. Ik heb ze nooit bij hun naam genoemd, vind ik gewoon een beetje vreemd... Pa en ma zou ook kunnen, maar ik vind pap en mam wat leuker en liever klinken.

U heb ik gelukkig nooit hoeven zeggen tegen mijn ouders.
quote:Dalit schreef op 26 december 2015 @ 13:28:

Mijn ouders schrijven als afzender op een kaart of onder een mail naar mij: Groeten, je papa en mama.

Ik loop tegen de 50.Klinkt zo
Pap en mam. En ik zeg in het Limburgs dialect onbewust 'u' tegen ze. Dich = jij en geer = u. Ik doe dat eigenlijk heel automatisch tegen ouderen, ik heb het me zo aangewend eigenlijk. Maar het voelt echt niet als een andere band die ik dan met mijn ouders heb.
Hier ook pap en mam! Gek om ineens om te schakelen naar voornaam. Mijn moeder is 58 en noemt haar 89-jarige vader ook pap. Het is een bijzondere relatie die je met niemand anders hebt, ik vind het dan ook wel leuk om dat zo te benoemen. Niks geks aan hoor.
Langs mijn kant: mama en papa.

Ook in onderlinge communicatie met mijn zus.

Mijn moeder springt uit haar vel als ik tegen vreemden spreek over "mijn moeder".

En de voornamen gebruiken is toch ook echt geen gewoonte.

Bij schoonouders: Boppa en "de marraine". Of een enkele keer "maman et papa".

Mijn partner is in 't Frans opgevoed. Er wordt tegenwoordig een mengelmoesje gesproken van zowel Frans als Nederlands.

Boppa is een verbastering op bompa.

En mijn schoonmoeder is al 30 jaar de meter (marraine) van haar oudste kleinkind.
Mijn zus noem ik trouwens ook zelden bij haar voornaam. Meestal is het gewoon 'zus'.
Zolang je ze op een forum of tegen vrienden maar geen papa en mama noemt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zeg ook papa en mama, ook als ik het met mijn zus over hen heb.

Als ik hen in het bijzijn van mijn zoon aanspreek zeg ik ook wel 'opa' en 'oma', zoals eerder vandaag: 'Kom je ook aan tafel, opa?'

Als ik over hen praat met anderen dan heb ik het over mijn vader'/'mijn moeder'.
quote:Nouschi schreef op 26 december 2015 @ 14:40:

Zolang je ze op een forum of tegen vrienden maar geen papa en mama noemt.Mijn moeder mag wel? Is zo herkenbaar als je de naam meteen noemt op het forum
Ik zeg ook papa en mama.

Maar waar ik eigenlijk benieuwder naar ben is hoe jullie je grootouders noemen/noemden (naar anderen)? Mijn vriend die refereert naar zijn opa's en oma's met de voornaam. Dus opa Piet en oma Ria. Wij deden dat nooit, altijd de achternaam, dus opa en oma Jansen. Voornamen voor grootouders vind ik wat vrijpostig eerlijk gezegd.
Pa en ma of pap en mam. Bij anderen vader en moeder. Dat zijn ze immers ook.
quote:Mylene_Valerie schreef op 26 december 2015 @ 14:45:

[...]

Mijn moeder mag wel? Is zo herkenbaar als je de naam meteen noemt op het forum Mijn vader of moeder idd. Mijn mama zegt een kind van 3
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Pap en mam.

Mijn zus en ik zijn de enigen in de hele wereld die het recht hebben om hen zo te noemen, in tegenstelling tot hun voornaam. Mijn dochter (15) zegt nog mama, ik neem aan dat ze ergens in de komende jaren wel op het iets volwassener mam zal overstappen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:jellybelly schreef op 26 december 2015 @ 14:46:

Ik zeg ook papa en mama.

Maar waar ik eigenlijk benieuwder naar ben is hoe jullie je grootouders noemen/noemden (naar anderen)? Mijn vriend die refereert naar zijn opa's en oma's met de voornaam. Dus opa Piet en oma Ria. Wij deden dat nooit, altijd de achternaam, dus opa en oma Jansen. Voornamen voor grootouders vind ik wat vrijpostig eerlijk gezegd.

Wij noemden onze opa en oma altijd oma Plaatsnaam.

Vriend zegt wel opa Achternaam.

Wij worden nu zelf ouder en willen onze ouders nog vragen wat ze zelf graag willen.

Mijn ouders kennende zal dat of opa en oma Voornaam of opa en oma Plaatsnaam worden.

Bij vriends ouders is de kans groot dat het opa en oma Voornaam wordt. Plaatsnaam vind vriend namelijk maar vreemd.

Zijn opa leeft nog ( mijn opa's en oma's niet meer) dus voor hem is opa Achternaam zijn opa en niet zijn vader ( opa van ons kind dus).
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:jellybelly schreef op 26 december 2015 @ 14:46:

Ik zeg ook papa en mama.

Maar waar ik eigenlijk benieuwder naar ben is hoe jullie je grootouders noemen/noemden (naar anderen)? Mijn vriend die refereert naar zijn opa's en oma's met de voornaam. Dus opa Piet en oma Ria. Wij deden dat nooit, altijd de achternaam, dus opa en oma Jansen. Voornamen voor grootouders vind ik wat vrijpostig eerlijk gezegd.Aanspreken als opa en oma (beide opa/oma stellen zagen we maar zelden tegelijk, dus dat gaf geen verwarring) en met je/jij. Tegen anderen opa/oma achternaam. Dus idd niet met de voornaam. Overgrootouders hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven