Hoe ruim je goed en gestructureerd op.

12-08-2019 11:38 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag..

Het is vakantie, kinderen zijn uit logeren en ons huis is in een halve vuilnisbuilt veranderd. ;-)
Tijd dus om de boel eens goed aan te pakken.
Ik merk aan mijzelf dat het in het huis chaos is. Om deze reden kan ik niet goed beginnen overal waar ik kijk ligt rommel, zowel in het huis en achter de kasten.
Het heeft niet zoveel zin om de boel alleen maar te verplaatsen zodat het voor het oog netjes is.
Dus wie heeft er de tip en hoe pak ik het aan.
Het maar gewoon gaan beginnen lukt mij niet zo goed. Wellicht is het gewoon de trap onder de de komt die ik nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
BigLizzie schreef:
13-08-2019 14:22
Het opruimen van actieve topics gaat TO in elk geval wel uitstekend af, ze is nooit meer teruggeweest

:HA:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-08-2019 19:43
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Zegt degene zonder kinderen en 10 uur huishoudelijke hulp per week... :facepalm:

En héél helpend wat betreft de huidige puinhoop bij TO maar niet heus. De vraag was niet hoe je een opgeruimd huis bij moet houden, de vraag was hoe je een huis met achterstallig onderhoud opgeruimd krijgt.
Alle reacties Link kopieren
BigLizzie schreef:
13-08-2019 14:22
Het opruimen van actieve topics gaat TO in elk geval wel uitstekend af, ze is nooit meer teruggeweest

Na, sommige toch wel. ;-D
Maar ben bang dat ze nu haar laptop/telefoon/tablet/pc in de chaos is kwijtgeraakt. Of haar wachtwoord natuurlijk. :proud:
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik heb toevallig net Marie Kondo gelezen (ja, lekker laat).

Haar methode in het kort:
1. Verzamel je spullen per categorie op één plek. Dus niet kamer voor kamer, maar eerst alle kleding, dan alle boeken, etc. Als je met meer dan één persoon een huishouden hebt, kun je dat wel onderverdelen, dan moet iedereen wel zijn eigen spullen doen omdat de selectie heel subjectief is (zie punt 2).
2. Ga alle spullen door. Bewaar alleen waar je blij van wordt (en, dat zegt ze er niet bij maar lijkt me logisch: wat je echt nodig hebt). Als je twijfelt of iets echt nodig of gelukkigmakend is, dan kan het hoogstwaarschijnlijk weg.
3. Zorg dat alles een eigen plek heeft. Dit is cruciaal om het na de grote opruiming ook netjes te houden.
4. Bewaar alle spullen van één persoon uit één categorie bij elkaar.

Wat ik vooral een goeie tip vond: het is belangrijker dat iets snel op te ruimen is dan dat iets makkelijk te pakken is. Als je iets nodig hebt, ben je bereid wat moeite te doen om het uit de kast te halen. Als je er klaar mee bent, moet het makkelijk weer op kunnen bergen anders laat je het sneller slingeren.

Categorieën zijn bijvoorbeeld: kleding, boeken, elektronica, papieren.

Ik ga binnenkort verhuizen dus ik ben vooral bezig met het selecteren, nog niet zo met het opbergen. Maar het idee dat je je alleen omringt met spullen die je nodig hebt, spreekt me wel aan. Gaat ook op voor het kopen van spullen natuurlijk, anders blijf je bezig.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
13-08-2019 09:16
Kom jij mijn dochter van 8 maanden even uitleggen hoe dat werkt?
Een kind van 8 maanden heeft wat speelgoedjes en meer niet. Die loopt echt niet door het hele huis rommel te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
13-08-2019 10:26
Als je opruimerig bent is dit echt wel heel makkelijk gezegd. Ik zou het ook niet zomaar zo ver laten komen, maar ik snap wel dat als het eenmaal zo ver is het heel moeilijk is om het weer opgeruimd te krijgen. Zeker niet als opruimen toch al niet je sterkste punt is.

en hoe tuurlijk is dat je dat aan het einde van de dag opruimt? Ik wil aan het einde van de dag eigenlijk ook wel sporten en een keer iets leuks doen voor mezelf, dus ik snap best wel dat dat niet zo tuurlijk is.
Ik leerde als kind al opruimen. En nee, niet op een ziekelijke manier. Mijn moeder vond het helemaal prima als ik drie emmers lego leegkiepte in de woonkamer en daarmee begon te bouwen. Maar was ik klaar met die lego, dan ook opruimen. En als ik daarna 80 matchbox-autootjes uitstalde in de kamer, ook prima. Maar klaar met spelen was opruimen. En no way dat mijn moeder dat deed, kon ik gewoon zelf doen. Opruimen hoort bij je opvoeding. En toen ik ouder was, mocht ik met alle plezier 20 boeken en kladbloks en pennen en wat ik nog meer nodig had, over tafel uitspreiden om huiswerk te doen of een project in elkaar te knutselen. Maar daarna: opruimen. Boeken netjes in de kast, pennen op zijn plaats, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
13-08-2019 17:05
Zegt degene zonder kinderen en 10 uur huishoudelijke hulp per week... :facepalm:

En héél helpend wat betreft de huidige puinhoop bij TO maar niet heus. De vraag was niet hoe je een opgeruimd huis bij moet houden, de vraag was hoe je een huis met achterstallig onderhoud opgeruimd krijgt.
Als je consequent opruimt en de boel bijhoudt, krijg je geen achterstallige zooi...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
13-08-2019 19:37
Als je consequent opruimt en de boel bijhoudt, krijg je geen achterstallige zooi...
Als je zorgt dat je ruimte in je kasten hebt en geen overbodige zooi wel.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-08-2019 19:37
Als je consequent opruimt en de boel bijhoudt, krijg je geen achterstallige zooi...
Ja, dat zei je al. En dat is dus nogal een dooddoener, waar TO in dit stadium niks aan heeft. Of heb jij een tijdmachine waarmee ze het achteraf alsnog even beter aan gaat pakken?
Coerage schreef:
13-08-2019 17:20
Na, sommige toch wel. ;-D
Maar ben bang dat ze nu haar laptop/telefoon/tablet/pc in de chaos is kwijtgeraakt. Of haar wachtwoord natuurlijk. :proud:
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een rommelkont, net als mijn moeder. Niet opgevoed met netjes zijn. Bij tijd en wijle vliegt de troep me aan en ga ik grondig opruimen en schoonmaken, en neem ik me heilig voor om het nu echt, echt bij te houden. Het lukt me alleen nooit. Er komt vaak wat anders tussen of de planning loopt in de soep door onverwacht bezoek.

Ik weet wel hoe het moet en als ik zo'n manie heb, kan ik in korte tijd door het huis gaan en een hoop werk verzetten. Ik kan het beste een logee krijgen, want dan wil ik dat alles netjes is. Dat geeft me een goede stok achter de deur. Voor mezelf vind ik het kennelijk niet belangrijk genoeg, al vind ik het wel heerlijk als alles 'glad' is. En dan moet ik mezelf maar weer een schop onder het gat geven. Ik haat opruimen, zucht... Pejeka heeft gelijk, bijhouden, bijhouden. Klopt echt. Maar hoe vind ik de motivatie om dat ook echt te doen? Het zit er bij mij domweg niet in!
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin, volgens Marie Kondo duurt de grote opruiming waarbij je letterlijk al je bezittingen langsgaat, niet zo lang. Een paar maanden ongeveer. :P Daarna is het een kwestie van bijhouden.

Dus je manie is misschien niet lang genoeg, waardoor er te veel troep overblijft. Heeft alles een eigen plek?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche, in principe heeft alles bij mij thuis een vaste plek. Het ontbreekt me niet aan opbergruimte, ik heb in de kasten ook alles redelijk geordend in manden en bakken. Het probleem hier is rondslingerende zooi... Als ik aan het strijken/was opvouwen ben, wil het laatste gedeelte, namelijk het opbergen in de kast, er wel eens bij inschieten en kijk ik dagen tegen stapeltjes schoon ondergoed, manden met schone handdoeken e.d. aan. Ik doe de strijk/ was opvouwen beneden in de woonkamer, omdat ik de wasmachine en droger beneden heb. En dan kan ik tijdens het strijken een muziekje opzetten, want het is altijd veel.

Op de salontafel, eettafel en het dressoir liggen altijd spullen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het vaak mijn spullen zijn, man en zonen maken in de garage meer troep, maar dat laat ik lekker aan hen. Ik ben er ook zo eentje die veel zooi maakt tijdens het koken. Ik ben een chaoot, snel afgeleid door andere dingen en dan komt het vaak voor dat het opruimen net niet af is.
Ik weet waar het door komt, ben me zeer bewust van het feit dat het beter en vooral makkelijker kan, maar het lukt me gewoon niet. Op mijn werk lukt het me overigens prima en kan ik heel netjes werken. Thuis ontbreekt me de focus.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-08-2019 19:36
Ik leerde als kind al opruimen. En nee, niet op een ziekelijke manier. Mijn moeder vond het helemaal prima als ik drie emmers lego leegkiepte in de woonkamer en daarmee begon te bouwen. Maar was ik klaar met die lego, dan ook opruimen. En als ik daarna 80 matchbox-autootjes uitstalde in de kamer, ook prima. Maar klaar met spelen was opruimen. En no way dat mijn moeder dat deed, kon ik gewoon zelf doen. Opruimen hoort bij je opvoeding. En toen ik ouder was, mocht ik met alle plezier 20 boeken en kladbloks en pennen en wat ik nog meer nodig had, over tafel uitspreiden om huiswerk te doen of een project in elkaar te knutselen. Maar daarna: opruimen. Boeken netjes in de kast, pennen op zijn plaats, enz.
En die vaardigheid had je dus gelijk onder de knie? Je moeder hoefde je daar nooit mee te helpen?

Dus zo gauw je kon spelen kon je ook opruimen? Begon dat met je rammelaar? Of pas met de duplo?

En een onempathische zakhooi wanneer werd je dat?
Alle reacties Link kopieren
Serieus ik doe er wel eens een uur over om de vaatwasser uit te pakken als ik thuis ben met mijn kinderen. Er moet er 1 naar de wc, dan is het tijd voor fruit, ah een poepluier, er moet er 1 naar bed, ja ik pak de tekenspullen even voor je, nog een keer de wc, owh als we zo weg willen moet ik nu even de spullen pakken anders zijn we te laat.

Dat maakt het lastiger om je huis aan kant te houden en op een mooie dag wordt er eindeloos naar binnen en buiten gelopen en moet je dus ook nog extra stofzuigen enzo.

Ik snap best dat het veel is. Het is echt een kwestie van veel weggooien dan gaat alles sneller.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het vaak rommelig omdat ik van alles bij de hand wil houden. Dus dingen als doosje met diverse liquids, doosje met diverse medicatie, een handcrème, een lipstick, een klein spiegeltje, de Allerhande die ik nog wil inzien, de tvgids, tissues, een kookboek, een fles Spa enz.
Bij anderen zie ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
14-08-2019 15:06
Bij mij is het vaak rommelig omdat ik van alles bij de hand wil houden. Dus dingen als doosje met diverse liquids, doosje met diverse medicatie, een handcrème, een lipstick, een klein spiegeltje, de Allerhande die ik nog wil inzien, de tvgids, tissues, een kookboek, een fles Spa enz.
Bij anderen zie ik dat niet.
de truc is: uit het oog opbergen:
doosje met diverse liquids - in een la
doosje met diverse medicatie - keukenkastje
een handcrème, een lipstick, een klein spiegeltje, diezelfed la
de Allerhande die ik nog wil inzien - vaste plek In tafellade samen met de de tvgids,
tissues in de la
een kookboek - boekenkast
een fles Spa, op tafel als ik het NU drink, anders in de koelkast
Alle reacties Link kopieren
Het kookboek staat in de kast. Medicatie in de halkast.
Verder weinig lades hier. Misschien moet ik een kastje kopen.
Lastig, dit.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
14-08-2019 15:22
Het kookboek staat in de kast. Medicatie in de halkast.
Verder weinig lades hier. Misschien moet ik een kastje kopen.
Lastig, dit.
of gewoon een mandje, wat je onder je tafel hebt staan
Echt, lege vlakken / geen rommels geeft rust
Ik snap er ook niks van. En mijn man heeft andere ideeën van opruimen dan ik, die kiepert allerlei spul wat hij denkt van mij is maar ook afval in een tas en zet die naast mijn bed. Daar staan er dus 8 ofzo, want ik kom er niet aan toe om het op te ruimen. Plus al mijn was, wat hij niet opruimt omdat hij niet weet waar alles moet (elke soort kleding heeft zijn eigen bak bij mij, gelabeld ook nog) Zijn eigen en van de kinderen ruimt hij wel op. Ik ben na werk alleen bezig met de kinderen, vaak kan ik tussen 20.30 en 21.30 even op de bank zitten en douchen en dan is er weer een wakker. In het weekend moeten er weer zoveel andere dingen gedaan worden. Nu ik vakantie heb en de kinderen de hele tijd thuis zijn, lukt het me ook niet.

Dan maar in de teringzooi leven, ik zie geen andere oplossing op dit moment. Maar vind het verschrikkelijk
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
14-08-2019 15:30
Ik snap er ook niks van. En mijn man heeft andere ideeën van opruimen dan ik, die kiepert allerlei spul wat hij denkt van mij is maar ook afval in een tas en zet die naast mijn bed. Daar staan er dus 8 ofzo, want ik kom er niet aan toe om het op te ruimen. Plus al mijn was, wat hij niet opruimt omdat hij niet weet waar alles moet (elke soort kleding heeft zijn eigen bak bij mij, gelabeld ook nog) Zijn eigen en van de kinderen ruimt hij wel op. Ik ben na werk alleen bezig met de kinderen, vaak kan ik tussen 20.30 en 21.30 even op de bank zitten en douchen en dan is er weer een wakker. In het weekend moeten er weer zoveel andere dingen gedaan worden. Nu ik vakantie heb en de kinderen de hele tijd thuis zijn, lukt het me ook niet.

Dan maar in de teringzooi leven, ik zie geen andere oplossing op dit moment. Maar vind het verschrikkelijk
heeft je man geen taak in de kinderen dan?
zodra hij thuis is, kun jij toch jouw spullen even weg ruimen. Dat geeft rust in je hoofd. je wil toch niet naast vuilzakken slapen?

Of doe de kinderen een dagje extra naar de opvang (oma?) en neem eens even wat tijd voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner sleept elke keer nieuw spul/speelgoed in huis... :roll:

Eigenlijk voor ieder ding wat binnen komt, moet er ook weer iets uit :A:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje, dat laatste probeer ik wel. Ding er in, dan ook een ding er uit. Lukt niet altijd hoor! Met kleding doe ik dat wel zo. Ik heb een vast aantal kledinghangers in de kast, en als ik dus iets nieuws koop, moet er dus wel een hanger vrijgemaakt worden. Dit om te voorkomen dat de kast dichtslibt...
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
14-08-2019 15:06
Bij mij is het vaak rommelig omdat ik van alles bij de hand wil houden. Dus dingen als doosje met diverse liquids, doosje met diverse medicatie, een handcrème, een lipstick, een klein spiegeltje, de Allerhande die ik nog wil inzien, de tvgids, tissues, een kookboek, een fles Spa enz.
Bij anderen zie ik dat niet.
Ik heb een mandje onder de bank staan met daarin:

handcrème
oogdruppels
etui met nagelverzorging
tissuebox
Lucifers
doosje met in-ear noise cancelling headphone :heart:
notitieblok+pen
Etui met laadsnoertjes van mijn telefoons
Te lezen tijdschriften (ja, ook Allerhande)
Een boek
Af te handelen post (bovenop mijn boek zodat ik dat eerst doe als ik een keer tijd heb om een boek te lezen :whip: ).

Dat denk ik allemaal nodig te hebben en ik gebruik het inderdaad regelmatig. Het staat onder de bank uit het zicht. Dus kom je bij mij, dan zie je het niet, maar het is er wel!
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
14-08-2019 15:30
Ik snap er ook niks van. En mijn man heeft andere ideeën van opruimen dan ik, die kiepert allerlei spul wat hij denkt van mij is maar ook afval in een tas en zet die naast mijn bed. Daar staan er dus 8 ofzo, want ik kom er niet aan toe om het op te ruimen. Plus al mijn was, wat hij niet opruimt omdat hij niet weet waar alles moet (elke soort kleding heeft zijn eigen bak bij mij, gelabeld ook nog) Zijn eigen en van de kinderen ruimt hij wel op. Ik ben na werk alleen bezig met de kinderen, vaak kan ik tussen 20.30 en 21.30 even op de bank zitten en douchen en dan is er weer een wakker. In het weekend moeten er weer zoveel andere dingen gedaan worden. Nu ik vakantie heb en de kinderen de hele tijd thuis zijn, lukt het me ook niet.

Dan maar in de teringzooi leven, ik zie geen andere oplossing op dit moment. Maar vind het verschrikkelijk
Vraag je man om hulp. Hij is er goed in en hij weet misschien niet dat je het verschrikkelijk vindt. Wie weet kunnen jullie elke dag een kwartiertje nemen om dingen samen te doen? Als jij “niets” doet aan de troep, denkt hij misschien wel dat je het prima vindt. Begin eens met die plastic tassen. Die lijken mij een signaal van je man aan jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven