Hoe warm?
woensdag 5 december 2012 om 12:22
Gisteravond hadden we met vrienden een kleine discussie.
Gisteren hadden wij het aangenaam warm gestookt met onze houtkachel.
Echter staat onze thermostaat altijd om 19 graden. Zo tegen een uur of 2 was de houtkachel al even uit en was het in huis zo een 19,5 graden.
Nu vond 1 iemand dat te koud voor in huis. (als iemand dat aangeeft gaat de kachel hoger hoor, daar niet van)
maar sommigen waren verbaast over onze standaard temperatuur in huis.
wij houden aan 16 graden als we er niet zijn en 19 graden als we er wel zijn...
en zij hebben de kachel standaard op 21 graden staan.
afhankelijk van wie er op bezoek zet, zet ik de kachel soms wel een graadje hoger voordat ze komen.
maar nu ben ik toch wel benieuwd hoe dit bij anderen thuis is...
(wij hebben geen kinderen, misschien dat dat nog iets uitmaakt)
Gisteren hadden wij het aangenaam warm gestookt met onze houtkachel.
Echter staat onze thermostaat altijd om 19 graden. Zo tegen een uur of 2 was de houtkachel al even uit en was het in huis zo een 19,5 graden.
Nu vond 1 iemand dat te koud voor in huis. (als iemand dat aangeeft gaat de kachel hoger hoor, daar niet van)
maar sommigen waren verbaast over onze standaard temperatuur in huis.
wij houden aan 16 graden als we er niet zijn en 19 graden als we er wel zijn...
en zij hebben de kachel standaard op 21 graden staan.
afhankelijk van wie er op bezoek zet, zet ik de kachel soms wel een graadje hoger voordat ze komen.
maar nu ben ik toch wel benieuwd hoe dit bij anderen thuis is...
(wij hebben geen kinderen, misschien dat dat nog iets uitmaakt)
woensdag 5 december 2012 om 12:46
Lekker warm, volgens mij 21+. Wij hebben gasten die klagen dat het te warm is, maar de meeste kleden zich ernaar: in laagjes. De verwarming lager zetten doen we dan weer niet, anders vergaan we zelf van de kou. Wij zijn beiden erg blij dat we elkaar gevonden hebben in onze voorkeur voor jungle temperaturen.
woensdag 5 december 2012 om 12:48
quote:crazyheidi schreef op 05 december 2012 @ 12:30:
sorry spijk-er.
had een paar topics hierover geopend, maar dat gaat over zomerwarmte, of je kind het koud heeft, en of je de kachel aan hebt als je er niet bent....toen ben ik eigenlijk gestopt, omdat de rest van de zoekresultaten die ik zo snel zag terugverwezen naar dezelfde topics maar andere pagina's.
maar ik zal zo eens verder zoeken.Maakt niet uit Maar bijvoorbeeld:
Wanneer verwarming aan?
echt zuinig stoken, hoe doe je dat?
Is het raar dat ik de verwarming niet aan zet?
sorry spijk-er.
had een paar topics hierover geopend, maar dat gaat over zomerwarmte, of je kind het koud heeft, en of je de kachel aan hebt als je er niet bent....toen ben ik eigenlijk gestopt, omdat de rest van de zoekresultaten die ik zo snel zag terugverwezen naar dezelfde topics maar andere pagina's.
maar ik zal zo eens verder zoeken.Maakt niet uit Maar bijvoorbeeld:
Wanneer verwarming aan?
echt zuinig stoken, hoe doe je dat?
Is het raar dat ik de verwarming niet aan zet?
Zeg maar Spijker.
woensdag 5 december 2012 om 12:50
Ik snap overigens niet dat je hem hoger zet naarmate het buiten kouder wordt. Dat is toch niet logisch, een aangename temperatuur blijft toch altijd een aangename temperatuur? Ik zou zelfs nog kunnen bedenken dat als het buiten kouder is, je warmere kleren draagt en hij dus zelfs lager zou kunnen...?
Zeg maar Spijker.
woensdag 5 december 2012 om 12:56
Meestal 20 graden als we thuis zijn. Sinds we een dochter hebben die veel op de grond speelt (ligt) zet ik de verwarming wel op 21 graden. Als ik bij haar op de grond lig, merk ik dat het toch wel koud is over de vloer.
Als mijn schoonouders oppassen dan zetten zij de verwarming op 22 minstens. Bij hun in huis is het meestal wel 23 graden. Schoonvader is een enorme koukleum. Schoonmoeder loopt thuis meestal in een hemdje en op blote voeten .
Als mijn schoonouders oppassen dan zetten zij de verwarming op 22 minstens. Bij hun in huis is het meestal wel 23 graden. Schoonvader is een enorme koukleum. Schoonmoeder loopt thuis meestal in een hemdje en op blote voeten .
woensdag 5 december 2012 om 13:07
Overdag staat de verwarming hier uit, nou ja, op 15 graden staat de thermostaat, dus effectief is ie dan uit. 's Ochtends vroeg en 's avonds gaat hij naar 20 graden, kouder wil ik echt niet, wij hebben een stenen vloer met vloerverwarming en die is ijskoud anders.
Boven hebben we geen verwarming aan, heel soms zet ik hem op de kinderkamers even aan een half uurtje voordat ze gaan slapen. Maar dat heeft als reden dat we een raar systeem hebben dat heel veel herrie maakt (geklop, gestamp, gesuis), dus 's nachts wil ik boven geen verwarmingen aan.
Boven hebben we geen verwarming aan, heel soms zet ik hem op de kinderkamers even aan een half uurtje voordat ze gaan slapen. Maar dat heeft als reden dat we een raar systeem hebben dat heel veel herrie maakt (geklop, gestamp, gesuis), dus 's nachts wil ik boven geen verwarmingen aan.
..
woensdag 5 december 2012 om 14:38
woensdag 5 december 2012 om 15:10
quote:Spijk-er schreef op 05 december 2012 @ 12:50:
Ik snap overigens niet dat je hem hoger zet naarmate het buiten kouder wordt. Dat is toch niet logisch, een aangename temperatuur blijft toch altijd een aangename temperatuur? Ik zou zelfs nog kunnen bedenken dat als het buiten kouder is, je warmere kleren draagt en hij dus zelfs lager zou kunnen...?Dat vind ik inderdaad ook wel typisch. 20 graden is en blijft 20 graden, of het buiten nu vriest of niet...
Ik snap overigens niet dat je hem hoger zet naarmate het buiten kouder wordt. Dat is toch niet logisch, een aangename temperatuur blijft toch altijd een aangename temperatuur? Ik zou zelfs nog kunnen bedenken dat als het buiten kouder is, je warmere kleren draagt en hij dus zelfs lager zou kunnen...?Dat vind ik inderdaad ook wel typisch. 20 graden is en blijft 20 graden, of het buiten nu vriest of niet...
woensdag 5 december 2012 om 15:29
's Nachts en wanneer ik niet thuis ben op 13 of 14 graden. Wanneer ik thuis ben op 17 graden en wanneer vriend er ook is op 20. Nu heb ik op dit moment niet overal in huis radiatoren hangen, eigenlijk maar tot halverwege, ivm verbouwing, dus het blijft deels toch wel wat kouder. Voor de momenten dat het echt even niet te doen is, heb ik nog een los elektrisch oliekacheltje dat even een uurtje of wat aankan. De slaapkamer is ten alle tijden onverwarmd.
woensdag 5 december 2012 om 15:42
quote:ikke1988 schreef op 05 december 2012 @ 15:10:
[...]
Dat vind ik inderdaad ook wel typisch. 20 graden is en blijft 20 graden, of het buiten nu vriest of niet...Dat klopt als je een goed geisoleerd huis hebt of nieuwbouw misschien maar in mijn huis niet. Als het buiten kouder wordt kun je dezelfde kleding dragen maar je lichaam zal meer energie verbruiken om op temperatuur te moeten blijven.Ik denk dat dat met huizen ook zo werkt.
[...]
Dat vind ik inderdaad ook wel typisch. 20 graden is en blijft 20 graden, of het buiten nu vriest of niet...Dat klopt als je een goed geisoleerd huis hebt of nieuwbouw misschien maar in mijn huis niet. Als het buiten kouder wordt kun je dezelfde kleding dragen maar je lichaam zal meer energie verbruiken om op temperatuur te moeten blijven.Ik denk dat dat met huizen ook zo werkt.
woensdag 5 december 2012 om 16:25
quote:waterplant schreef op 05 december 2012 @ 15:42:
[...]
Dat klopt als je een goed geisoleerd huis hebt of nieuwbouw misschien maar in mijn huis niet. Als het buiten kouder wordt kun je dezelfde kleding dragen maar je lichaam zal meer energie verbruiken om op temperatuur te moeten blijven.Ik denk dat dat met huizen ook zo werkt.Dan koelt het toch gewoon sneller af in huis. Daarvoor hoef je de thermostaat toch niet hoger voor te zetten. De verwarming zal wel vaker aan moeten dan om een bepaalde temperatuur te houden.
[...]
Dat klopt als je een goed geisoleerd huis hebt of nieuwbouw misschien maar in mijn huis niet. Als het buiten kouder wordt kun je dezelfde kleding dragen maar je lichaam zal meer energie verbruiken om op temperatuur te moeten blijven.Ik denk dat dat met huizen ook zo werkt.Dan koelt het toch gewoon sneller af in huis. Daarvoor hoef je de thermostaat toch niet hoger voor te zetten. De verwarming zal wel vaker aan moeten dan om een bepaalde temperatuur te houden.
woensdag 5 december 2012 om 16:31
ik denk dat het wel wat uitmaakt wat voor huis je woont.. toen ik ingebouwd was (boven, onder, beide zijkanten, was een appartement) kon de thermostaat lager blijven omdat de gevoelstemperatuur waarschijnlijk hoger was dan in het huis waar ik nu woon (hoekhuis, plat dak, op de grond, enkelsteens en uit jaren 1900-1910 wel dubbel glas, geisoleerd dak enzo) dus als ik em in beide huizen op 19 zette was dat in het appartment echt warm en in het huis voelt ok aan maar niet warm als ik stil zit moet ie op 20 om behaaglijk te zijn. Dan nog vind het bezoek het 'fris' voelen. Zal ook wel met de luchtvochtigheid enzo te maken hebben denk ik.
woensdag 5 december 2012 om 16:31
Ik heb op de komende babykamer de verwarming nu wel telkens aan, ook snachts om er voor te zorgen dat deze temperatuur en die van de woonkamer gelijk zijn. En ik ze zodra dat nodig is tot meer dan 20 graden kan stoken.
In de badkamer kan ik de verwarming aan zetten wat ik wil maar warmer dan 14/15 wordt het daar echt niet.
Onze eigen slaapkamer blijft, helaas, veel makkelijker warm. Een beetje zon en het is zo 18 graden daar nu, zelfs met het raam open blijft het daar veel makkelijker warm. En op de slaapkamer wil ik helemaal geen warmte eigenlijk, ik slaap graag met een paar dekens op.
In de badkamer kan ik de verwarming aan zetten wat ik wil maar warmer dan 14/15 wordt het daar echt niet.
Onze eigen slaapkamer blijft, helaas, veel makkelijker warm. Een beetje zon en het is zo 18 graden daar nu, zelfs met het raam open blijft het daar veel makkelijker warm. En op de slaapkamer wil ik helemaal geen warmte eigenlijk, ik slaap graag met een paar dekens op.
woensdag 5 december 2012 om 17:26
's nachts gaat de ketel hier volledig uit, er is iets mee aan de hand waardoor ie 'snachts anders een hoop herrie maakt. (jaja... Moet 't laten maken, maar ben bang voor een hoge rekening)
De hond is van de kou in ieder geval nooit ziek van geworden. Het wordt niet echt heel koud ook hoor. (graad of 15)
@flower; de ideale babyslaapkamer temp. ligt juist een stuk lager. Weet 't even niet meer uit mijn hoofd, maar dacht max. 18.
Ach... Mijn dochter werd tijdens een hittegolf geboren... Is ook goed gekomen.
De hond is van de kou in ieder geval nooit ziek van geworden. Het wordt niet echt heel koud ook hoor. (graad of 15)
@flower; de ideale babyslaapkamer temp. ligt juist een stuk lager. Weet 't even niet meer uit mijn hoofd, maar dacht max. 18.
Ach... Mijn dochter werd tijdens een hittegolf geboren... Is ook goed gekomen.