Hoe werken gordijnhaken?! Help

14-05-2022 09:20 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Grote frustratie alom. Ik heb gordijnen van de H&M, die 'op elke manier' op te hangen zouden moeten zijn. Naar de karwei geweest, gordijnroede met oogjes, en gordijnhaken meegekregen zoals op de foto.
Maar hoe werken die fuckers?! Op alle youtube filmpjes gebruiken ze hele andere haken. Hoe ik ze er ook in draai (of met pootjes door het gordijn en dan omklappen, of met het boogje door het gordijn en dan omklappen) aan het eind blijft het altijd zo dat als ik onder aan het gordijn zou trekken, het gordijn zo van het haakje af glijdt.
Ik ben er inmiddels zo gefrustreerd van dat ik klaar ben om die hele takkezooi in de vuilnis te werpen.
Wie geeft het verlossende woord?

De gordijnen
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1039973001.html
De haakjes
Afbeelding
-
Alle reacties Link kopieren
Ik wist inderdaad dat ze smaller zouden worden!

Nou, de haakjes zitten erin. Dank allen. Maar die roede heeft maar aan een kant een stop. Als ik dus aan de andere kant het gordijn open trek tyft heel de boel omlaag.

Beste mensen, een tip van Ted, ga niet nog ff snel ergens gordijnen fiksen last minute want het is echt meuk.
-
Die stopjes kan je er meestal zo indraaien. Dat is zo gefixt.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat de pest is met deze haakjes? Je telt je suf aan het aantal lusjes ertussen en als het gordijn dan hangt is het te breed of te smal en dan kun je opnieuw beginnen. Of je hebt geen haakjes meer en en wel nog een stuk gordijn. Rotdingen.
Alle reacties Link kopieren
Blauwevaas schreef:
14-05-2022 09:59
Die stopjes kan je er meestal zo indraaien. Dat is zo gefixt.
Ja maar dan moet je 'm wel hebben haha en er zit er maar 1 bij
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:57
Ik wist inderdaad dat ze smaller zouden worden!

Nou, de haakjes zitten erin. Dank allen. Maar die roede heeft maar aan een kant een stop. Als ik dus aan de andere kant het gordijn open trek tyft heel de boel omlaag.

Beste mensen, een tip van Ted, ga niet nog ff snel ergens gordijnen fiksen last minute want het is echt meuk.
Dat is logisch want het aantal oogjes en haakjes is afhankelijk van hoe groot je de plooi wil hebben dus de oogjes moeten in en uit de roede kunnen. Normaal is er een tweede stop bij je roede meegeleverd, anders kan je die bij de bouwmarkt kopen en erop zetten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt oogjes overslaan bij het inhangen. Of het stoppertje verwijderen als dat kan en de overbodige oogjes van de roede schuiven.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
14-05-2022 10:09
Weet je wat de pest is met deze haakjes? Je telt je suf aan het aantal lusjes ertussen en als het gordijn dan hangt is het te breed of te smal en dan kun je opnieuw beginnen. Of je hebt geen haakjes meer en en wel nog een stuk gordijn. Rotdingen.
.

Als je acuut haakjes nodig hebt kun je grote veiligheidsspelden of paperclips gebruiken.
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:29
Afbeelding
Ik heb deze 2 opties geprobeerd. Maar bij beiden als ik aan de onderkant van het gordijn zou trekken, zou het gordijn zo van de haakjes af glijden.
Van onder insteken en dan kantelen. Maar je hebt geen plooien, dus hier heb je niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Tip voor als je haakjes goed hebt en je wilt ooit de gordijnen wassen. Doe een kussensloop om de haakjes en dan héél goed vastbinden met een veter/ stuk touw dan kun je de gordijnen met haakjes wassen.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
daenerys79 schreef:
14-05-2022 09:38
en dit inderdaad. gordijnen moeten altijd minimaal 1,5 a 2 keer de breedte zijn van het raam vanwege de plooien
Dat hoeft niet perse, hangt er vanaf hoe groot je de plooien wilt. Mijn gordijnen zijn eigenlijk ook niet breed genoeg maar als ik een grotere maat nam qua breedte waren ze weer veel te breed en ineens ook veel te lang. Ik heb m'n plooien dus wat kleiner gemaakt dan dat hoort. Het ziet er wellicht wat minder mooi uit maar ze hangen op de slaapkamer dus het boeit niet.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
14-05-2022 09:57
Ik wist inderdaad dat ze smaller zouden worden!

Nou, de haakjes zitten erin. Dank allen. Maar die roede heeft maar aan een kant een stop. Als ik dus aan de andere kant het gordijn open trek tyft heel de boel omlaag.

Beste mensen, een tip van Ted, ga niet nog ff snel ergens gordijnen fiksen last minute want het is echt meuk.
Andere kant ff afplakken met ducktape. En dan later een stoppertje erbij halen
Joppie schreef:
14-05-2022 11:33
Tip voor als je haakjes goed hebt en je wilt ooit de gordijnen wassen. Doe een kussensloop om de haakjes en dan héél goed vastbinden met een veter/ stuk touw dan kun je de gordijnen met haakjes wassen.
En na afloop heb je, als je pech hebt, allemaal kreukels waar die veter zat.

Gewoon eruit halen en er terug insteken.
Poef
anoniem_405333 wijzigde dit bericht op 09-06-2022 20:38
98.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
14-05-2022 12:38
En na afloop heb je, als je pech hebt, allemaal kreukels waar die veter zat.

Gewoon eruit halen en er terug insteken.
Ja dat zou kunnen. Heb ik nooit last van gehad. Ligt ook aan de stof natuurlijk en op hoeveel toeren je je wasmachine laat draaien
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou iig grotere haakjes kopen, want dit is niks.

En die 2 uiteinden, die stop je dus uiteindelijk in de gordijnrunners. Dus tel van te voren eerst het aantal runners, aantal haakjes en reken uit om de hoeveel cm je een plooi moet maken.

Als je het eenmaal weet is het een eitje.
Dat tellen enzo is een drama ja. Ik wist hoe breed mijn gordijnen waren en hoe breed ze minimaal moesten zijn met plooien maar verder geen idee dus deed het maar op de gok. Naderhand zag mijn moeder mijn gordijnen en wilde ze ook hebben. Toen die hingen heb ik gevraagd hoeveel vakjes voor de plooien en ertussen en toen de mijne gefatsoeneerd :rofl:
Je zet trouwens met een haak de buitenste kant van het gordijn vast aan het vaste oog in de rail. Dan blijft het op zijn plek.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
14-05-2022 18:25
Je zet trouwens met een haak de buitenste kant van het gordijn vast aan het vaste oog in de rail. Dan blijft het op zijn plek.
Dat bedoelt TO juist, één van die vaste ogen ontbreekt.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Poef
anoniem_405333 wijzigde dit bericht op 09-06-2022 20:38
98.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wian schreef:
15-05-2022 09:17
Je hoort ook maar één vast oog te hebben omdat je het gordijn eraan vasthaakt met het eerste haakje. Dat oog zorgt dat je het gordijn wel open en dicht kan doen maar niet aan de andere kant van de rail kan trekken omdat het oog het gordijn vasthoud.
Volgens TO valt het gordijn naar beneden omdat het maar aan 1 kant in een vast haakje zit.
Hoe kan het vallen als alle haakjes in de runners zitten?
Alle reacties Link kopieren
Wian schreef:
15-05-2022 09:17
Je hoort ook maar één vast oog te hebben omdat je het gordijn eraan vasthaakt met het eerste haakje. Dat oog zorgt dat je het gordijn wel open en dicht kan doen maar niet aan de andere kant van de rail kan trekken omdat het oog het gordijn vasthoud.
Dat werkt alleen als je gordijn in gesloten toestand niet voorbij het einde van de rail komt. Dus dan moet je je plooien heel goed uitmikken. Bij mijn rails zitten er twee eindoogjes.
Wian schreef:
15-05-2022 09:17
Je hoort ook maar één vast oog te hebben omdat je het gordijn eraan vasthaakt met het eerste haakje. Dat oog zorgt dat je het gordijn wel open en dicht kan doen maar niet aan de andere kant van de rail kan trekken omdat het oog het gordijn vasthoud.

Dat slaat natuurlijk nergens op, mijn twee gordijnen hangen aan één rails het ene gordijn schuift naar links bij het opendoen, het andere naar rechts. Waar zou ik zijn zonder een eindhaakje aan beide kanten?
amarna schreef:
15-05-2022 09:39
Volgens TO valt het gordijn naar beneden omdat het maar aan 1 kant in een vast haakje zit.
Hoe kan het vallen als alle haakjes in de runners zitten?

Dan vallen de runners uit de rails? Misschien niet allemaal, maar best lastig als je dat steeds terug moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Die zijn heel erg uit de tijd en geven geen mooie plooi. Die plastic dingen die je zelf innaait in je plooi zijn veel mooier.

Afbeelding
Afbeelding

Kan je beslist youtubefilmpjes van vinden. Je moet door dat plastic heenstikken op de machine. Het is dun genoeg om de naald doorheen te laten gaan. :)

Het voordeel van deze is dat de haakjes in hoogte verstelbaar zijn, zodat je bij een scheve vloer of een scheef plafond toch alle gordijnen precies op de juiste hoogte kan instellen.
retrostar wijzigde dit bericht op 15-05-2022 10:07
47.07% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar je moet toch per gordijn een eindstop hebben? een links en een rechts van de rails en een gordijn dat naar links opent en de andere naar rechts. Of heb je maar een gordijn TO?
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven