Hoe ziet jouw voortuin eruit?

10-05-2018 21:53 56 berichten
Ik ga mijn voortuin opnieuw laten aanleggen. Momenteel is het een bak met grind en paardebloemen, een doorn in het oog, en erg uit de toon vallend bij alle keurige tuintjes in mijn straat. Morgen wil ik tegels/klinkers uitzoeken, en iemand om het te gaan doen, maar ik vind het zo lastig bedenken wat ik wil. Ik had een mooi plaatje gezien van een betegelde voortuin met twee grote plantenbakken (vierkante meter), maar toen begonnen er mensen te sputteren over regenwater en vlinders. Er moet dus wel een echt perkje in.
Mijn voortuin is 5,5 meter breed, 4 meter diep. Naast de voordeur ongeveer een meter, daar wil ik in ieder geval twee fietsenrekken. Er is een hoogteverschil vanaf de straat van ongeveer 0,5 meter. Nu heb ik een treetje, maar ik wilde dat laten ophogen en schuin aflopen. Volgens de buurman wordt het dan 's winters een ijsbaan.
Hoe ziet jullie voortuin eruit? Hoe hebben jullie eventueel hoogteverschil opgelost? Wat is mooier, klinkers of tegels?
Boompje in het midden, tegels voor de ramen en de rest struikjes en bodembedekker. Is ongeveer 6 bij 2 meter
Niet.
Ik zou nog niks kopen zolang ik geen idee voor ogen heb. Heb je al op pinterest gekeken? Of een wandeling gemaakt door een nieuwbouwwijk in de buurt? Ik zou voor grote tegels kiezen ivm onkruid, maar ik hou bv ook van bloeiende planten. Het is maar net wat je wilt. Parasolbomen kunnen ook heel mooi zijn. Maak afwegingen wat je belangrijk vindt, hou je van tuinieren, of moet het praktisch zijn.. Ik zou me eerst orienteren voor ik iets ging kopen.
Alle reacties Link kopieren
Heel groen, veel struiken en bodembedekkers en helaas veel onkruid vanwege gezondheidsproblemen.
Bodembedekkers zijn een aanrader. Scheelt onkruid wieden.
Verder hebben we verschillende soorten grassen in de voortgang en een boom.
Grote tegels vind ik niet perse mooier dan klinkers, maar het zorgt wel voor minder onkruid tussen de tegels.
Je kunt een trap + een helling doen? Dan kun je evengoed de tuin in en uit bij gladheid, maar toch je fiets makkelijk de tuin in en uit halen.

Als je de plantenbakken vervangt door (verhoogde) border en langs de randen bijv nog wat lavendel en vlinderstruiken plant, dan heb je volgens mij een prima tuin.
Kiezels, drie grote plantenbakken met hortensia’s erin.
Ik zou idd vooral tijd besteden op pinterest om ideeen op te doen!
Ja, planten zijn prachtig, maar ik wil hem zo onderhoudsarm als mogelijk maar toch planten met bloemen. Ik ben geen tuinier. Soms heb ik een tijdelijke opleving en doe ik een halve dag wat, maar nu staat er zoveel onkruid dat ik er niet meer aan kan beginnen. Het is ook vechten tegen de bierkaai. Dat grind ligt er al twintig jaar, en het worteldoek is vergaan. Alle onkruidzaadjes die langswaaien vinden het een geschikte vestigingsplaats.
Een beperkte border, met wat bloeiende groenblijvers of gekleurd blad, zodat met een uurtje per maand nog een mooie nette tuin heb.
Vanaf de voordeur onder het raam lang naar de oprit en vanaf de voordeur naar de stoep een klinkerpad.

De rest van de tuin is gazon met een laag hegje er om heen.

Op de strook tussen onze voordeur en de voordeur van de buren staan hortensia's.
Ter inspiratie:

https://goo.gl/images/FZpAe2
Ter inspiratie:

https://goo.gl/images/Uz3cvM
Wij hebben veel straat in de voortuin. Oprit en tuin vormen één geheel, omheind met een beukenhaag. Op deze manier past er dus een auto op de oprit en de vouwwagen in de voortuin.

In onze tuin was vooral het gebruiksdoel belangrijk.
Het grootste deel van mijn tuin ligt aan de voorzijde van mijn huis. Ik heb aan de zijkant daarvan een oprit en een hoge groenblijvende heg en allerlei bomen en struiken als rododendrons rondom mn gehele tuin met aan de voorzijde een groot grasveld en terras.
Kun je fietsen niet achter of in schuur kwijt? Lijkt me zo rommelig een fietsenrek in een klein voortuintje. Bamboe blijft ook groen en kan ook de inkijk goed blokken.
De voorbeelden die gepost zijn, zijn niet mijn smaak. Ik probeer een tuin te zien als een verlengstuk van een woonkamer. Ik zou voor tegels gaan; liefst verschillende groottes en dan in een onwillekeurig patroon. Een stoere steigerhouten bankje op een mooi buitenvloerkleed. Enkele betonnen omgekeerde u-profielen die als zitplek dienst kunnen doen. Een mengelmoes van stenen/terracotta/cementen potten in verschillende groottes en met planten die afwisslend bloeien. Dan nog een plant of bloem die de lucht in gaat tegen de gevel. Stokrozen of een mooie klimplant of iets dergelijks. S avonds paar solarlampjes (witte lampionnen, of van die glazen potjes).
Maar als je het zo onderhoudsvrij mogelijk wilt, waarom dan niet grind laten afvoeren, goed uitgraven, dubbele laag worteldoek en nieuw, schoon, dikke laag grind laten storten?

Ik heb nu zo'n zelfde tuin als jij, slecht gelegd grind en worteldoek met overal zand erop, maar de buren hebben een goed aangelegde grind voortuin en daar is dus echt nooit iets in te zien, ik maar ploeteren haha.
5 x 1,5 (kleintje dus), tegelpaadje, verder helemaal beplant. Vooral kleine struiken en bodembedekkers, en aan een kant een klein rood boompje.
Tjezus, wat vals
Horizon81 schreef: ↑
10-05-2018 22:19
De voorbeelden die gepost zijn, zijn niet mijn smaak.
De mijne ook niet, maar het ging me even om wat voorbeelden mbt de trap versus hellingvraag.
Nummer*Zoveel schreef: ↑
10-05-2018 22:25
De mijne ook niet, maar het ging me even om wat voorbeelden mbt de trap versus hellingvraag.
Die 'fietskelder' vond ik wel heel grappig. Dat had ik zelf nooit verzonnen. Ik denk niet dat dat te realiseren is, maar geen gekke suggestie :-)
Oh nee, hier echt geen grind meer! Verschrikkelijk! Wat een werk hadden we daar van zeg bah. Ondanks dat de tuinman het diep had uitgegraven, worteldoek en zo'n 10cm grind had gelegd, was het één en al woekering va onkruid. Nee daar ben ik van genezen. Hier ongeveer dezelfde grootte van voortuin. Gras in het midden met een grote border, daarin planten en boompjes. Aan de zijkant over een meter breedte in de gehele lengte lage beplanting en wat lage struiken. Bestrating vanaf de voordeur voor de ramen langs en naar de straat toe een looppaadje. Nu wel elke week grasmaaien maar dat is serieus nog geen 10 minuten werk. In ieder geval geen onkruid meer :) :) onkruid tussen de bestrating is hier nauwelijks..en voor hetgene dat er toch door komt heb ik een onkruidbrander, ideaal geen vergif en niet op de knieën hoeven liggen.
Tuin is 12m2. Geheel 30x20 tegels.
Vooraan hekwerk, zwart ijzer behalve het stuk bij ons voorraam. Daar staat een houten/ijzer frame met hydra er tegen aan (3 kleuren golden nog iets) dezelfde hoogte als ons hekwerk.
Aan de andere kant een grote bos met (geen idee hoe ze heten) bloemen, lange stelen met witte bollen met bloemetjes zodat de kliko's niet opvallen (staan aan de voorkant bij ons). Tegelwerk loopt iets af ivm hoogteverschil. Wel iets minder dan 0,5. Iets van 0,3.
Geen probleem met ijsbaan in de winter.
Not my circus, not my monkeys
Pad naar voorkeur. Links ervan een border met planten. Rechts een grasveldje met eromheen een border aan alle kanten (behalve padkant)
Mijn voortuin heeft struiken met uitlopers. Hij ligt er nog net zo bij als toen ik er kwam wonen. Nu 7 jaar geleden. Zes jaar hadden mijn moeder, stiefvader en ik het plan hem te betegelen. Maar dat kwam er steeds niet van door omstandigheden. Wat mij erg frustreerde, want deze tuin oogt altijd rommelig. Tuin ligt niet gelijk en onkruid op de meest lastige plekken. Dat ben ik zo beu dat ik besloten heb te gaan verhuizen. Ook omdat het huis gewoon te klein is. En dan het liefst de voortuin direct betegelen. Hopelijk komt er dan weer niks tussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven