hoeveel katten is normaal?

19-08-2013 12:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een kitten van 15 weken. HIj is erg speels, maar kan ook rustig zijn.

Ik zit te overwegen om er nog een kitten bij te doen, ook omdat ze dan met elkaar kunnen spelen en ik dat zelf wat gezelliger vindt.. Want ik vind 2 katten ook meer dan genoeg.

Maar is dit wel een verstandige keuze? Of kan ik beter wachten tot die andere kitten wat ouder is? Ik heb nu zoiets van, nu zijn ze nog jong en kunnen ze met elkaar spelen, want als de ene kitten wat ouder is, moet het misschien meer aan een nieuwe kitten wennen.

Hoeveel katten hebben jullie? en hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ik heb er 4 (ik had er 5). We wonen in een dorp, aan de rand van weilanden, ze zijn dus vaak de hort op (en niet in andermans tuin, dat vinden ze niet interessant genoeg ).

Woonde ik op een flat, of midden in de stad, dan vind ik 2 genoeg. Vooral als je overdag werkt vind ik het zielig als een kat de hele dag in zijn eentje binnen zit.
Wij hebben er een heleboel en ook heel veel ruimte en land.
Ik heb 4 katten, hebben een kattenren waar ze zelf in en uit kunnen. De kattenbakken staan buiten, dus geen stank in huis. Maar zeker ook geen kak in de tuin van de buren. Ze kunnen het prima met elkaar vinden. Ze zijn niet heel piepjong meer, en slapen een groot deel van de dag. Ik vind het heerlijk, maar 4 is meer dan genoeg, en op termijn gaan we dat alleen maar afbouwen.
quote:baukje schreef op 19 augustus 2013 @ 13:23:

Nee hoor is geen mistverstand. van oorsprong zijn ze solitair. Maar door omgevingsfactoren (geconcentreerde voedselbronnen of een te grote populatie) worden ze vaak gedwongen zich te concentreren.

Je merkt dat ook wel in de praktijk. Als katten binnenshuis gehouden worden krijgt men bij 3 of meerdere katten vrij wel altijd problemen zoals het in huis plassen, kaalheid door stress ed.

Totaal niet waar. Verder ben ik het ook niet eens dat ze solitair zijn. Juist bij zwerfkatten zie je bijv. dat ze in groepen leven. Terwijl als ze willen gewoon alleen kunnen leven. Maar goed, geen zin verder in die eeuwige discussie.

Ik heb 3 binnenkatten en totaal geen problemen. Juist omgekeerd, heb voor 1 kat een kitten erbij genomen omdat hij een maatje miste. Iedereen die ik ken heeft 3 of meer katten (ok eentje heeft er 2) en dat gaat overal goed. Uiteraard is er genoeg ruimte voor de katten.

Hier heeft TO niets aan maar ik kan zo een A4tje maken met voordelen als ze met zijn 2e zijn. Ik beoordeel verder niet wat normaal is want dat is heel persoonlijk, voor iemand zonder katten is dat uiteraard 0. De titel had beter kunnen gaan of het een goed idee is om een maatje erbij te nemen voor je kitten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Katten zijn heel leuk, maar twee is wel genoeg voor binnenshuis.* En houd je katten op je eigen grond als ze je buiten laat. Dat is goed mogelijk, er zijn manieren genoeg om je katten niet de tuin uit te laten gaan.

*En daarmee bedoel ik dat ik dat genoeg vind voor een gemiddelde eengezinswoning. Als je een grote boerderij hebt of een flat wordt het weer een ander verhaal.
quote:baukje schreef op 19 augustus 2013 @ 13:23:

Nee hoor is geen mistverstand. van oorsprong zijn ze solitair. Maar door omgevingsfactoren (geconcentreerde voedselbronnen of een te grote populatie) worden ze vaak gedwongen zich te concentreren.

Je merkt dat ook wel in de praktijk. Als katten binnenshuis gehouden worden krijgt men bij 3 of meerdere katten vrij wel altijd problemen zoals het in huis plassen, kaalheid door stress ed.

Katten prefereren het gezelschap van hun familie. Poezenkittens blijven in het wild ook meestal hun hele leven bij hun moeder. Het wijdverspreide fabeltje dat katten solitair zouden zijn zorgt er voor dat veel mensen hun kat eenzaam opsluiten zonder hun hele leven een soortgenoot te zien. Erg zielig! Twee kittens uit hetzelfde nest die (gecastreerd) samen opgroeien zullen meestal hun hele leven maatjes zijn en elkaar blijven opzoeken.

Ik ben het wel met je eens dat er een minimaal 'territorium' moet zijn om meerdere katten goed te laten leven. En dat 4 katten op een appartement meestal een slecht plan is, terwijl dat op een boerderij waarschijnlijk weer prima kan.
Ik heb er 6.
Wij hadden er 3. 2 kittens tegelijk genomen en eentje hadden we al. Maar die van ons hebben 2 verdiepingen en 2 trappen tot hun beschikking (en een halletje van 1 bij 1 m).

Dus ja, wat is veel? Hier ligt de max wel op 2 eigenlijk (maar we vonden allebei de kittens zo lief dat we voor nummer 2 overstag gingen )

Voor de gezelligheid van kat nummer 2 zou ik het niet per se doen. Die 2 van mij moeten elkaar niet en ze zijn net zo oud (broertjes). Ze zijn overigens allebei gecastreerd.

Nu moet ik wel zeggen dat een van de broertjes een erg moeilijk karakter heeft en best onbetrouwbaar is.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Waarom inderdaad er niet 1 bij? Is gezelliger voor je kat, maar steriliseer ze wel en hou ze binnen/in de tuin, heeft ook niemand er last van.
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Ik zou er zo snel mogelijk een kat bijhalen, ongeveer dezelfde leeftijd, dan groeien ze samen op en worden het waarschijnlijke dikke vrienden
Ik zou er nu nog eentje bijhalen. Ik heb er na een jaar nog eentje bijgenomen, omdat ik onze binnenkat toch wel een beetje eenzamig vond, en op zich is dat ook prima gegaan.

Alleen nu hebben we wéér een ongeleid projectiel in huis, dat had ik liever allemaal in één keer willen doen. Zelfs voor onze eerste kat is die kitten soms best vermoeiend, ondanks dat hij pas 1 is.
quote:polala schreef op 19 augustus 2013 @ 13:39:

[...]

Katten prefereren het gezelschap van hun familie. Poezenkittens blijven in het wild ook meestal hun hele leven bij hun moeder. Het wijdverspreide fabeltje dat katten solitair zouden zijn zorgt er voor dat veel mensen hun kat eenzaam opsluiten zonder hun hele leven een soortgenoot te zien. Erg zielig! Twee kittens uit hetzelfde nest die (gecastreerd) samen opgroeien zullen meestal hun hele leven maatjes zijn en elkaar blijven opzoeken.

Ik ben het wel met je eens dat er een minimaal 'territorium' moet zijn om meerdere katten goed te laten leven. En dat 4 katten op een appartement meestal een slecht plan is, terwijl dat op een boerderij waarschijnlijk weer prima kan.Nee hoor als er ruimte en voeding (verspreid en niet geconcentreerd in een gebied) genoeg is leven katten solitair.
Tegenwoordig is 0 katten voor mij normaal. Ik denk echter dat wanneerje een kat hebt het leuker en beter voor die kat is om er een soortgenoot bij te nemen.
We hebben er 3, waarvan een kat het liefste binnen is. Achter ons huis is een holle weg en een bosje, aan de overkant is weiland. De katten zijn veel buiten, hebben schuilmogelijkheden eten en een mandje in de schuur staan. Overdag zijn ze vaker binnen, s'avonds en s'nachts zijn ze buiten, behalve die ene, die ligt het liefst de hele avond op mijn schoot en gaat naar de buitendeur als ik me klaar maak om gaan te slapen.
quote:NYC schreef op 19 augustus 2013 @ 13:24:

Ik vind 0 katten eigenlijk het perfecte aantal.Dit dus.
Ik heb 7 katten (haha ja niet schrikken!). Zijn allemaal aan-komen-lopers (vooral gedurende zomerperiodes -____- , rotlui die hun beesten dumpen) en katten van mensen die er niet voor konden/wilden zorgen en gevraagd hebben of wij ze in huis willen nemen. Huis is aan de grote kant en ik woon in een druk gebied qua verkeer, dus het zijn ook nog binnenkatten haha!

Ik vind het heel gezellig en ze leven als een groep; er zijn eigenlijk nooit problemen; geen knokpartijen, gedragsproblemen etc. Ze liggen graag in grote getale op de bank tegen elkaar aan. Ze hebben elkaar snel geaccepteerd en je ziet echt een hierachie onderling, vind ik heel interessant. Wel merk je dat ze allemaal een eigen plekje hebben om zich terug te trekken, en daar zijn ze dan ook territoriaal; een ander mag daar niet liggen.

Mensen verklaren mij en m'n vriend voor gek, maar we zijn dol op die beesten haha! Je hebt er wel veel werk van; heel veel stofzuigen, dweilen, kattenbakken verschonen etc. Ook de periodieke ontworm en ontvlooikuren zijn natuurlijk prijzig, evenals het voer, maar ik heb het ervoor over. We hebben een potje voor medische dingen, zodat we nooit in de problemen komen als er eentje ziek is (was laatst het geval). Eigenlijk zijn ze allemaal straalverwend, haha!

De jongste is nu 2 jaar en de oudste is 16, en dit is ook wel mijn max. moet ik zeggen. Meer dan 7 (al een extreem aantal natuurlijk) moeten het er ook niet worden: is ook niet goed voor de rest want het houdt een keer op qua ruimte en geld, en denk dat de katten dan ook helemaal gestresst worden. Er is nu genoeg ruimte voor elke kat om zich ergens terug te trekken, dat zou dan niet meer zo zijn.

Als het buitenkatten waren geweest was ik er niet aan begonnen, ik wil andere mensen niet tot last zijn en het risico op doodgereden katten hier is erg groot.

Een hele organisatie, maar ik doe het met liefde

Ja, ik klink als een crazy cat lady hahahaha
quote:gucciguilty schreef op 20 augustus 2013 @ 18:42:

Ik heb 7 katten (haha ja niet schrikken!). Zijn allemaal aan-komen-lopers (vooral gedurende zomerperiodes -____- , rotlui die hun beesten dumpen) en katten van mensen die er niet voor konden/wilden zorgen en gevraagd hebben of wij ze in huis willen nemen. Huis is aan de grote kant en ik woon in een druk gebied qua verkeer, dus het zijn ook nog binnenkatten haha!

Ik vind het heel gezellig en ze leven als een groep; er zijn eigenlijk nooit problemen; geen knokpartijen, gedragsproblemen etc. Ze liggen graag in grote getale op de bank tegen elkaar aan. Ze hebben elkaar snel geaccepteerd en je ziet echt een hierachie onderling, vind ik heel interessant. Wel merk je dat ze allemaal een eigen plekje hebben om zich terug te trekken, en daar zijn ze dan ook territoriaal; een ander mag daar niet liggen.

Mensen verklaren mij en m'n vriend voor gek, maar we zijn dol op die beesten haha! Je hebt er wel veel werk van; heel veel stofzuigen, dweilen, kattenbakken verschonen etc. Ook de periodieke ontworm en ontvlooikuren zijn natuurlijk prijzig, evenals het voer, maar ik heb het ervoor over. We hebben een potje voor medische dingen, zodat we nooit in de problemen komen als er eentje ziek is (was laatst het geval). Eigenlijk zijn ze allemaal straalverwend, haha!

De jongste is nu 2 jaar en de oudste is 16, en dit is ook wel mijn max. moet ik zeggen. Meer dan 7 (al een extreem aantal natuurlijk) moeten het er ook niet worden: is ook niet goed voor de rest want het houdt een keer op qua ruimte en geld, en denk dat de katten dan ook helemaal gestresst worden. Er is nu genoeg ruimte voor elke kat om zich ergens terug te trekken, dat zou dan niet meer zo zijn.

Als het buitenkatten waren geweest was ik er niet aan begonnen, ik wil andere mensen niet tot last zijn en het risico op doodgereden katten hier is erg groot.

Ja, ik klink als een crazy cat lady hahahahaAndere mensen verklaren jou dan misschien voor gek, maar ik vind het mooi dat er mensen zijn zoals jij, die zich bekommeren om dieren die niemand meer wil. Als er meer zulke mensen waren, hoefde jij niet zoveel katten op te nemen.
quote:gucciguilty schreef op 20 augustus 2013 @ 18:42:

Ja, ik klink als een crazy cat lady hahahaha

wauw! Wat lijkt het me gezellig met zoveel katten in huis. Zo te lezen hebben ze het geweldig bij jou.

Ik heb er 3, maar had ik het geld en de ruimte ervoor, dan zou ik er absoluut veel meer willen.

Enne.... Iones Ik ben het met je eens!
.
Zo jong mogelijk een tweede nemen. Katjes die niet met een soortgenootje opgroeien kunnen later niet meer makkelijk met een adere kat samenleven.

Twee katten is trouwens een prima aantal. Meer kan evt. ook, maar dat ligt aan de katten en je huisvesting.
Ik heb er 2 en dat vind ik meer dan genoeg. Ik heb ook nog een hond. En soms zijn ze zo erg tekeer aan het gaan met zn 3 en dat ik ook wel eens denk van jee waar ben ik aan begonnen? Maar ik ben gek met ze en das t belangrijkste.
Ik zag laatst op tv dat iemand er 50 had Dat is pas echt veel.
Hier vijf katten, een hond en een vogel. Een poes van bijna twee, twee poezen van bijna negen, en twee kittens. Stinkt hier niet binnen ofzo, ligt dus maar net hoe je het huis onderhoud. Wel de vloer soms bezaaid met kattenspeeltjes haha, maar dat kan geen kwaad. Beter dieren dan mensen. De poezen van bijna negen waren hier al voor mijn poezen erbij kwamen. En de poes van twee was hier ook al sinds de kittens erbij zijn gekomen. Heeft eigenlijk geen problemen gegeven.
Ik heb er nu twee en dat is super. Ze spelen de hele dag met elkaar. En volgens mij niks drukker dan eentje. Ze raken juist veel energie aan elkaar kwijt. Ze zijn zo schattig samen. En ik laat ze nu ook met een gerust hart een hele dag alleen. Dat zou ik anders lastiger vinden denk ik.
Hoi,

Ik heb 4 dames.

Dat was niet de bedoeling.

Ik dacht dat de oudste dood ging en bedacht dat 2 kleintjes eerder door de ander geaccepteerd zouden worden,

omdat ze elkaar bezig houden en de ander minder lastig vallen.

Ze heeft het wonder boven wonder overleefd.

Dus nu heb ik er 4.

Mijn katten hebben wel veel ruimte.

Waaronder een tuin van 60 vierkante meter, die afgezet is.

Ik zou er gewoon een van dezelfde leeftijd bijnemen.

Ga eens kijken bij het asiel
De oudste is bijna 9, een van 4 en 2 van bijna 2 jaar oud.

Niemand wilde 1 van die kleintjes ( navelbreuk en beschadiging aan beide ogen.

Mijn huis is ook erg schoon, ben namelijk allergisch voor katten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven