hoeveel katten is normaal?

19-08-2013 12:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een kitten van 15 weken. HIj is erg speels, maar kan ook rustig zijn.

Ik zit te overwegen om er nog een kitten bij te doen, ook omdat ze dan met elkaar kunnen spelen en ik dat zelf wat gezelliger vindt.. Want ik vind 2 katten ook meer dan genoeg.

Maar is dit wel een verstandige keuze? Of kan ik beter wachten tot die andere kitten wat ouder is? Ik heb nu zoiets van, nu zijn ze nog jong en kunnen ze met elkaar spelen, want als de ene kitten wat ouder is, moet het misschien meer aan een nieuwe kitten wennen.

Hoeveel katten hebben jullie? en hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ik ken iemand die heeft er wel 14.

MAAR..... ze woont buitenaf, laat niet alle katten buiten, heeft een groot stuk grond en ze vangt katten op die niemand anders nog wil.

Als jij de hele buurt opscheept moet jouw dieren, dan is één kat eigenlijk al te veel. Hou je ze echter op eigen terrein, dan hangt de mogelijkheid van het aantal katten af van de grootte van je woonoppervlak.

2 kittens is inderdaad leuker dan één. Ze zijn dan onbevangener, hebben een speelmaatje (en daar hebben ze op die leeftijd toch wel behoefte aan), en ze accepteren dan gemakkelijker een andere kat/kitten. Ik zou om die reden aanraden om er een tweede bij te doen. 2 katten in een huis moet kunnen, dat is niet te veel.

Ik ken iemand die heeft er 3 (had er 4 maar een is overleden) en die heeft ze in huis, die laat ze niet naar buiten omdat ze andere mensen niet met haar dieren wil opschepen en ook omdat ze niet wil dat de dieren iets overkomt. Het is daar heus niet te vol of vies hoor.
Ik heb 2 katten. Toen de oudste 1,5 was een tweede kat erbij (kitten) het was 2 dagen vechten, blazen en grommen. Nu zijn het de beste vriendjes.

Hoe dat zit als je 2 kittend tegelijk hebt weet ik niet
Ik heb nu twee kittens van allebei bijna 12 weken oud. Ik zou zeker nog een tweede kitten erbij halen, zodat ze een speelmaatje hebben. Die van mij kunnen echt niet meer zonder elkaar, terwijl ze in het nest waar ze uitkwamen eigenlijk niet zoveel met elkaar hadden. Twee is helemaal niet teveel hoor! Zeker doen dus als je het toch al overweegt
Ja ik zou direct nog een kitten nemen. Groeien ze samen op, lekker spelen en ravotten. Gezelliger op de momenten als ze alleen zijn. En makkelijker om samen te voegen als ze nog jong zijn. Zeker doen nu.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mijn katten laten ik eerst voorlopig gewoon binnen blijven! Mijn buren hebben ook 2 katten en laten ze ook altijd binnen.

2 lijkt mij ook gezelliger dan 1! dan ben ik er snel uit;)
Ik vind 2 per huishouden eigenlijk best wel veel. Bij ons in de buurt hebben alle buren 2 of meer katten. Er lopen dus minimaal 20 katten door onze wijk (alleen van de buren, en dan nog wat er van andere wijken/straten langs komt)
Daar dacht ik dus ook aan, want ik kan het nu nog doen, want nu zijn ze nog jong! De kitten die ik nu heb wil wel veel aandacht hebben, en kan merken dat zr zich soms alleen voelt, loop vaak achter me aan te miauwen!

Ik heb een hele mooie kitten weten te krijgen, mijn moeder heeft jonge kittens gekregen en daar zat een hele mooi zachte grijze bij:)
Ik heb een poes en een kitten. Dat samenvoegen was best een karwei. Ik zou het zeker nu meteen doen! Poes moest erg wennen aan kitten.

Nu gaat het goed met beiden en het is erg leuk te zien hoeveel ze aan elkaar hebben.
Als je katten buiten laat lopen en ze poepen in andermans tuin dan vind ik eerlijk gezegd 1 kat wel genoeg.

Mijn buren hebben er 4 en die poepten alle 4 tot voorkort in mijn tuin.

Van 1 kat kan ik dat best hebben, maar van 4??!!

Inmiddels heb ik gaas onder de schutting gezet en ze een paar keer erg laten schrikken,nu komen ze niet meer.

Helaas is nu de buurvrouw daarnaast de lul.

Dus ik zou zeggen, 1 is genoeg.
Ik heb 2 katjes van net 1 jaar,ik had de tweede erbij genomen nadat de eerste 1 maand bij me was.

Veeeeeel leuker! Ze spelen met elkaar,rennen,stoeien,gek en stout doen. Helemaal geweldig!!

Ze komen alleen op de balkon (dakterras).

Ik wil eigenlijk nog eentje erbij maar twijfel twijfel en vriend vind 2 katjes echt genoeg....
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:yoshe schreef op 19 augustus 2013 @ 12:16:

Ik vind 2 per huishouden eigenlijk best wel veel. Bij ons in de buurt hebben alle buren 2 of meer katten. Er lopen dus minimaal 20 katten door onze wijk (alleen van de buren, en dan nog wat er van andere wijken/straten langs komt)

Dat bedoel ik!

2 katten per huishouden zou níet veel zijn indien iedereen zijn katten bij zich zou houden.

In Lage (dorp in Duitsland, net over de grens) was de kattendruk een aantal jaren ook (te) hoog.

En de ene kat na de andere verdween..... En dat is nog steeds gaande want een vriendin van mij is er pas komen wonen en heeft om die reden haar kat weggedaan toen ze door buren werd gewaarschuwd. Op dat moment hing er weer een aanplakbiljet met "vermissing" van een kat in het dorp.

En dit zijn dan vaak praktijken die ontstaan.
Sja.. wat is normaal?

Ik heb geen katten, ik zal wel 'onder normaal' zitten.

Je moet je niet afvragen wat normaal is, maar wat mogelijk is, lijkt me.
Later is nu
Ik heb bewust twee kittens genomen, zodat ze wat aan elkaar hebben als ik naar mijn werk ben. Toen ze klein waren sliepen ze altijd samen, naast of op elkaar en ze speelden veel met elkaar. Ik ben dus heel blij dat ik gelijk twee katten heb genomen en zou het zeker weer doen als ik overnieuw met katten moest beginnen. Ze zijn inmiddels trouwens al 12 jaar oud en nog steeds samen
Nog een kitten nemen, voor de gezelligheid.

Denk er wel aan dat katten gauw vruchtbaar zijn!
Elke kat die in ansdermans tuin poept is er een te veel. Houd je beesten binnen en neem er voor mijn part 10.
Ik heb twee katten, en ben erg blij dat ik ooit een tweede heb genomen. Vond het zielig dat als ik weg was mijn ene kat de hele dag alleen zat, en het is echt een goede beslissing geweest. Het zijn echt dikke maatjes.
Heb er drie. Als ik geen zelfbeheersing had zou ik er wel meer hebben . Maar merk dat mensen drie best veel vinden. Zou twee kittens nemen idd. Die van ons hebben zo veel aan elkaar. Zijn echt vrienden en altijd samen.
Ik zou twee ook maximaal vinden.

Mijn ouders hebben er drie en die hebben ook nog eens bedacht dat die beesten een keer of zes per dag eten moeten.... nou die hebben er bijna een dagtaak aan.

Dan uit een blikje, dan uit een zakje, dan brokken....

Zelf heb ik geen dieren, wel zo rustig
Wij hebben er vier, maar die komen niet buiten. Twee katers en twee poezen.Veel vind ik het niet maar goed ik ben dan ook dol op katten
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Katten zijn eigenlijk solitair levende dieren dus voor het beestje zelf hoef je er geen kat bij te nemen. hoewel huiskatten mits voldoende leefruimte vaak wel goed sociaal met elkaar omgaan.

Heb zelf momenteel twee katten. Twee kittens uit een eigen nest aangehouden maar de moeder kat werd doodgereden tot de kittens 5 weken waren. Anders had ik er maar een aangehouden.

Ook al wonen we hier in het buiten gebied en hebben we veel grond. De ervaring leert dat zodra we meer dan twee katten hebben ze hun territorium gaan uitbreiden naar de overkant van de weg.

Als je er besluit een kitten bij te nemen zou ik het op korte termijn doen. Groeien ze samen op.
Dat solitair leven is een misverstand. Katten leven in familiegroepen. Een extra kitten is dan ook veel beter en gezelliger voor je kat (en ook voor jou). Liefst uit hetzelfde nest. Als bonus spelen ze veel met elkaar en laten ze je huis ook beter heel.

En inderdaad, tuin/balkon afzetten zodat ze bij jou blijven. Dat is veel fijner voor de buren, en ook een stuk veiliger voor de katten (autos/honden/etc).
Wij hebben vijf katten (twee kerels en drie dames) alle uit een asiel. Het gaat prima samen.

Het is wel belangrijk dat er voldoende ruimte is. Wij hebben groot huis en grote tuin waar elke kat zijn eigen ruime plek kan hebben als hij dat wil (ze mogen/kunnen overigens de tuin NIET uit).

En ja, elke dag stofzuigen (soms twee keer per dag), kotsjes opruimen en kattebakken legen, regelmatig naar de dierenarts.

Hoeveel katten nog 'normaal' en niet teveel is, hangt af van de woonruimte en de mogelijkheden (zin, tijd en geld) om ze goed te verzorgen.
Nee hoor is geen mistverstand. van oorsprong zijn ze solitair. Maar door omgevingsfactoren (geconcentreerde voedselbronnen of een te grote populatie) worden ze vaak gedwongen zich te concentreren.

Je merkt dat ook wel in de praktijk. Als katten binnenshuis gehouden worden krijgt men bij 3 of meerdere katten vrij wel altijd problemen zoals het in huis plassen, kaalheid door stress ed.
Ik vind 0 katten eigenlijk het perfecte aantal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven