Hoeveel kost een kat?

17-01-2012 11:43 26 berichten
Niet de kat zelf, maar de verzorging, dierenarts, enz. Hoeveel geef je maandelijks aan je kat uit?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tientallen topics over wat een kat kost (ook dierenarts etc), waarom kijk je daar niet?
oke, ik zal zoeken
Het hangt nogal van de kat af (kort- of langharig, dieet, leeftijd) maar dit topic heeft veel info.
In de maand ben ik ongeveer 20 euro kwijt aan voer en kattenbak korrels.

Dan ontworming en druppels tegen vlooien elke 3 maand is ongeveer 30 euro. Ontwormen doe ik trouwens elke 6 mnd, maar druppels tegen vlooien elke 3.

Dierenarts zou ik op moeten zoeken. Dat weet ik zo niet.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Normaal niet zo heel veel. Maar een van mijn knuffels was vorig jaar ernstig ziek en is twee weken opgenomen geweest in het dierenziekenhuis in utrecht. Kosten ineens omhoog naar 6000 euro dat jaar. Dat was wel jammerdebammer. Was voor het eerst dat ik zo'n heel ziek dier heb gehad in al die jaren dat ik katten heb. (nee, ik heb ze niet verzekerd omdat ze normaal niks hebben).
Het is een binnenkat daarom ontworm ik niet 4 per jaar.
Ik heb in dat topic even gekeken. Ik weet het niet. Ik vind het te veel geld... Moeilijk...
Het is best veel geld. Maar het is zo gezellig in huis
Ik vind de kosten van mijn kat erg meevallen, ik geef ongeveer 15 euro in de maand uit aan brokjes, het is denk ik nog wel minder. Verder lust ze niks dus geen zachtvoer oid. Wel ontwormen en ontvlooien. Ze moet nog wel geholpen worden, dat kost 170 euro. Bij een kater is dat minder. Ze doet haar behoefte buiten dus kattengrind koop ik nauwelijks, heb wel een bak staan just in case.

Het gaat alleen veel geld kosten als het dier ziek word, dat is het risico.
Ik vind het wel leuk, maar de reden is dat de therapeut van onze zoon heeft aangeraden een hond te nemen. Een hond is geen goed idee bij ons, want we zijn vaak weg. Ik dacht een kat omdat die minder aandacht nodig heeft en minder knuffelbaar is.
Ik vraag me ook wel eens af wat een mens nou eigenlijk kost? Je weet toch niet welk leed er op je pad komt? (To, dit is niet om je af te branden. MAar dat vraag ik me af. Wat nou als je alleen een basisziekteverzekering hebt en iets heel ergs gaat makeren?)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:MEFS schreef op 17 januari 2012 @ 12:00:

Ik vind het wel leuk, maar de reden is dat de therapeut van onze zoon heeft aangeraden een hond te nemen. Een hond is geen goed idee bij ons, want we zijn vaak weg. Ik dacht een kat omdat die minder aandacht nodig heeft en minder knuffelbaar is.Een hond is nog duurder.... maar wat is het voordeel van minder knuffelbaar?
.
.
Klinkt stom, maar hou je van stofzuigen? Katten hebben namelijk als eigenschap veel haren te verliezen en die blijven overal 'plakken'; je bank, gordijnen, kleding, eigenlijk overal... Oh ja, ook handig om te bedenken wat je met het beestje doet tijdens vakanties.

Oh, ik lees net je laatste post, dan lijkt een kat me niet handig, want die zijn wel degelijk knuffelig/aanhankelijk en sommigen komen ook vaak redelijk onverwachts op je zitten, aandacht vragen/knuffelen enz.

Er zijn nog zoveel andere dieren mogelijk, bijvoorbeeld een vogel/dwergpapegaai of schildpad. Heeft je zoon zelf ideëen waar je wat mee kunt?
.
Ik heb al vele katten lang en kort bij me mogen hebben. De ene heeft amper iets gekost en de ander heel veel. Je weet het niet.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Een kat is absoluut niet vergelijkbaar met een hond.

Een hond luistert en kan je mee ballen gooien en wandelen.

Zelf vind ik een kat veel leuker dan een konijn maar als je een konijn hebt dan zie ik eerlijk gezegd niet wat een kat nog voor extra's kan toevoegen voor je zoon.

Als je zelf een kat niet zo ziet zitten zou ik geen kat aanschaffen.

Een kat hoeft niet veel te kosten. Ze zijn gratis te verkrijgen en als je alleen brokjes voert van een goedkoop merk kosten ze niet zoveel. De echte kosten zitten in dierenartskosten en je weet van te voren gewoon niet of een kat ziek zal worden of niet.
De konijnen zijn niet van hem. En dat is voor hem gevoelsmatig belangrijk. De hamster is wel van hem.
En ik denk inderdaad dat het niet gaat worden. Hij moet het met zijn hamster doen. Een kat past, denk ik, niet onsleven.
quote:MEFS schreef op 17 januari 2012 @ 12:00:

Ik vind het wel leuk, maar de reden is dat de therapeut van onze zoon heeft aangeraden een hond te nemen.Ik neem aan dat er een gegronde reden is waarom een therapeut een hond aanraadt. Een hond zorgt naast gezelligheid en aanhankelijkheid ook voor regelmaat. Dat is niet inwisselbaar voor een kat.quote:Een hond is geen goed idee bij ons, want we zijn vaak weg.Honden zijn 'portable' en makkelijker mee te nemen dan katten.quote:Ik dacht een kat omdat die minder aandacht nodig heeft en minder knuffelbaar is.

k vraag me af of je daarmee niet de gedachtengang van de therapeut exact omzeilt. Overigens heb je ook hele knuffelige katten, de ene kat is de andere niet.

Beetje mosterd, ik lees net dat je geen hond of kat meer wilt.
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik zie het niet helemaal zitten.
Als je het niet ziet zitten moet je het niet doen. De therapeut heeft makkelijk praten maar het nemen van een dier is een hele verantwoordelijkheid.

Die therapeut komt niet bij jou thuis om de hond uit te laten of de kattenbak te verschonen. Als jij onvoorzienbare dierenartskosten hebt zegt hij ook niet weet je laat de kosten van de therapie maar een keertje zitten je hebt al zoveel kosten aan de dierenarts.
Mooi. Dan meld je dat de therapeut, kan hij misschien iets verzinnen, in overleg met jullie, wat je wel ziet zitten. 'Iets' hoeft natuurlijk niet een extra huisdier te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven