Hoeveel krijgt jouw kat te eten?

12-09-2008 17:14 83 berichten
Hoi,

Ik heb een poes en een kat. En ik word niet goed van hun geschooi om eten. Het is niet altijd zo, maar zoals vandaag, lopen ze mij constant voor de voeten en maar te mauwen. Ik heb een kwarktaart gemaakt, de bak met kwark op het aanrecht laten staan....en jawel. Opgegeten door de kat! Ten eerste komen ze nooit op het aanrecht, maar schijnbaar als ze honger hebben dus wel.

"s ochtends staat er voor ieder een bakje met brokjes en 's avonds krijgen ze ieder een bakje met vlees (zo'n kleine van de Aldi). Is het een periode waar ze in zitten? Of geef ik ze gewoon veels te weinig?
Alle reacties Link kopieren
De katten van mijn ouders eten nu ook meer. Ze eten hun wintervet er nu bij heb ik de indruk
Onze katten hebben de hele dag door beschikking over brokken en krijgen slechts sporadisch blikvoer.. (mmm.. en toch blijft er 1 schooieren..)
blikvoer schijnt trouwens niet goed te zijn voor katten. Brokken zijn het allerbest.

Zijn het katten die veel ruimte hebben (naar buieten en dergelijke) dan mogen ze de hele dag brokken hebben geloof ik.
hier staan ook standaard brokjes klaar. en als er wat lekkers te halen valt schooien ze ook.. maar dat is aangeleerd
Hier loopt er 1 de hele dag door de miauwen, zwaar irritant.

Maar met zijn tweeen 1 AH blikvoer en dan een bak vol brokjes maar die motten ze natuurlijk niet........nou ze eten het maar.

Maar ze zijn ook wel lief hoor, als ze mijn koffie laten staan!
Nou hier is het echt niet aangeleerd want ze krijgen op vaste tijden eten en nooit iets van ons uit de hand, maar ja zeuren doe ze (nou ja eentje dan) wel.
Onze kat eet en krijgt teveel. Hij krijgt de hele dag kleine beetjes, maar omdat buurpoes soms ook het bakje leegeet krijgt hij soms ook wat teveel. Ook eet hij het bakje van buurpoes wel eens leeg. Onze kat heeft wel een beetje een dikke buik. Verder krijgt hij voor de lekkere trek nog een half zakje natvoer per avond.

Hij schooiert niet echt hoor, maar als we yoghurt met vla eten is hij er als de kippen bij. Dat vindt hij heerlijk.
Hier krijgen ze 's morgens een bakje brokjes, en daar doen ze de hele dag mee. In het weekend krijgen ze een blikje vis. Voor poes 1 is dat genoeg, voor poes 2 ook, maar die wil ook altijd weten wat wij eten, en als ik mijn bord te lang onbeheerd op tafel laat staan snuffelt en likt ze er op los. Doet ze dus niet omdat ze honger heeft, maar gewoon uit belangstelling denk ik. Ik was laatst net op tijd met het weghalen van de wasabi voor bij de sushi...... Maar misschien moet ik haar dat juist wel een keer laten proeven, en leert ze het af! Maar dat vind ik toch iets te zielig denk ik.
Arrgghhh mijn kat is ook zo vreselijk irritant.

Als ik al kijk naar de keukendeur om iets te gaan halen, dan springt meneer al op!

En mijn arme man wordt ELKE nacht wakkergemiauwt omdat zijne majesteit koning kat eten blieft! Ik zelf knor lekker verder... ik ben nog met geen kanon wakker te krijgen.

Mijn kat krijgt elke dag 1,5 zakje speciaalvoer (ivm nierfalen).Hij mag verder niks hebben, maar schooiert stiekem volgens mij nog wel bij elkaar! Hij is niet meer zo actief, slapen is z'n grootste hobby, vooral op bed!

Ik zat me toevallig vandaag te bedenken wat ik nu eens aan dat gezeur kan doen. Maar kben niet de enige begrijp ik
Mijn katten schooien ook de hele dag om eten. Ze krijgen premiumvoer (van Hill's) en net wat minder dan de aanbevolen hoeveelheid (op het pak staat namelijk altijd meer voorgeschreven dan ze daadwerkelijk nodig hebben volgens mijn dierenarts). Ik verdeel dit over verschillende maaltijden per dag (4 á 5 keer), want als ik hun bakje vol gooi, dan vreten ze het in één keer leeg. Misschien moet je dat bij jouw kat ook eens proberen?

Verder zijn die van mij zo asociaal dat ze echt alles van je afpakken wat ook maar enigzins op eten lijkt. Als ik een komkomer schil, dan trekken ze de groene schillen al van het schilmesje. Als mijn vriend zijn werktas in de gang zet en er zit nog een boterham (in zakje) in zijn tas, dan trekken ze die er uit om op te vreten (met zakje en al). Een bakje vla even laten staan = weg bakje vla. Laatst lette ik ff niet goed op en toen zaten ze in de pan (die op het fornuis stond) te hengelen naar de knakworstjes. En ik had laatst visite die ik een koek had gegeven en voor ze er erg in had was mijn kat er al met haar koek vandoor! Lachwekkend, maar ook heel vervelend... Ergens is het hopeloos mis gegaan in de opvoeding. Mijn tip is dus om vooral niet toe te geven aan je kat's geschooier. Misschien dat die van jou nog te redden valt..
Onze katten kregen 2 x per dag een jamdekseltje (neem gewoon zo'n pot van de ah ofzo en daar het dekseltje van) brokjes en soms dan blikvoer, en dat was dan een groot blikje voor 2 katten.
Blikvoer is juist wel goed omdat katten van nature weinig drinken en blikvoer is voor 80% water, maar heb het dan wel over de buitenkat.
Hier ook de hele dag droge brokjes voor mijn poes, maar ze eet verder werkelijk alles (laatst bijv. meloen, had de schil op tafel laten liggen, volgende ochtend helemaal kaal gevreten) en vind het ook altijd erg interesant als we gaan eten (en ik geef toe dan krijgt ze wel eens wat).

Maar ik heb nooit echt het gevoel dat ze honger heeft, loopt niet de hele tijd te miauwen ofzo, alleen dus volle belangstelling als wij wat eten.
quote:zusenzo schreef op 12 september 2008 @ 17:28:

Blikvoer is juist wel goed omdat katten van nature weinig drinken en blikvoer is voor 80% water, maar heb het dan wel over de buitenkat.

Nee, blikvoer is echt niet goed. Slecht voor de tandjes. Ze krijgen er tandsteen van en op den duur kan dat verlies van het gebit betekenen. Ze drinken heus wel wat water, uit een plas of uit de bloemenvaas desnoods.

Brokjes zijn beter. En die mogen ze bij ons de hele dag door eten, poezen zijn beide slank en fit, maar ze krijgen nooit hapjes van ons eten of zo.
misschien had ie een calcium tekort

Mijn kat eet alleen brokjes, nooit blikvoer. Eigenlijk weet ik niet hoeveel hij eet, misschien 1 bakje per 2 dagen ofzo. Hij drinkt wel veel! Hij zeurt nooit als ik kook of zelf eet, maar ik voer m dan ook geen andere dingen. Oja alleen als ik yogurt of kwark eet, komt ie wel even kijken! : )
Mijn poes komt uit het asiel. Ze was toen 4. Wij wilden haar ook alleen maar brokjes geven, maar elke keer als we een blikje opentrokken, al was het met groente, begon ze als een gek te miauwen. Schijnbaar was ze blikvoer dus gewend van haar vorige baasje.

Nu staat er de hele dag een bakje brokjes klaar en 's avonds krijgt ze een beetje uit blik. Ze is veel buiten, en wat ze niet lust laat ze staan. Ze krijgt zelfs ook nog sardientjes bij de buurvrouw en ze is nog steeds dun. De dierenarts zegt ook altijd dat ze mooie tandjes heeft, geen tandsteen. En ze is inmiddels al 18!
Onze poes vindt blikvoer zoooo lekker, was eerst een traktatie en nu dus iedere dag (en mauwt daar ook heel veel voor). Brokjes staan altijd klaar, eet ze een bakje van in 2-3dgn. Poes kan naar buiten en drinkt ook weinig, dus door blikvoer wel weer wat vocht binnen. Ons poesje is mishandeld door de vorige eigenaar en was ondervoed plus slechte vacht. Deel van haar gebit mist ze al, want dat is er gewoonweg uitgetrapt (zooo zielig). Ze is nu zo happy, dus ach laat maar gaan.....
@Prulletje: zo ging dat hier dus ook, onze poes is ook met 4jr hier komen wonen. Ook blikvoer eet ze in etappes. Ze blijft slank, gelukkig minder schriel dan toen we haar kregen. tanjdes zijn hagelwit :-)
Het blijven roofdieren.
Liever slechte tanden dan nierproblemen want dat krijgen ze van te weinig drinken.

Lees er maar eens over, ik dacht ook altijd dat brokjes beter waren.
Ook wij combineren droge brok en natvoer. Er staat altijd brokjes klaar voor onze katen (3 stuks) en iedere avond krijgen ze 2 blikjes natvoer. Katten hebben geen problemen met gewicht en ook niet met het gebit. Zijn wel echte buitenkatten en verbranden veel energie.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Mijn katten krijgen alleen droogvoer. Ik zorg ervoor dat hun bakjes altijd gevuld zijn en dat ze iedere dag vers water krijgen. Verder eten ze niks anders, behalve dan wat ze buiten nog te pakken krijgen aan muizen. Met blikvoer doe ik ze echt geen plezier en ze schooien echt nooit.
De een krijgt brokjes. Hij zit op een zeer streng dieet wegens nier- en blaasproblemen en krijgt dus een afgewogen portie. Dat is niet veel, maar het is ook een soort van krachtvoer en dus heeft hij er gewoon weinig van nodig.

De ander krijgt alleen blikvoer, een half blikje per dag. Ze is van kleins af aan gewend om zacht voer te eten, doordat haar broertje (en notoire veelvraat) alleen vloeibaar mocht eten (ook wegens gezondheidsklachten).

De kater die de brokjes eet, eet alleen zijn eigen voer en drinkt heel erg veel water. De poes eet lang niet al haar voer op, maar probeert wel zijn brokjes te eten. Omdat ze het niet gewend is, houdt ze dat nooit binnen, maar toch blijft ze het proberen. Als zij van zijn voer heeft gegeten, dan krijgt hij 's avonds nog wat extra.

Ze zeuren beiden eigenlijk nooit om eten en bedelen ook niet als je zelf wat eet. Alleen de kater geeft het aan als hij te weinig gehad heeft, dan gaat hij demonstratief zitten wachten voor het kastje waar zijn brokjes in staan. En zodra je dan in de buurt komt, gaat hij kopjes geven :-)
Blijkbaar heb ik of heel goed opgevoede katten of juist zeer domme katten.

Ik kan rustig eten op het aanrecht laten staan of op tafel laten liggen. Er wordt alleen aan gesnuffeld ( alleen op de lage salontafel), niets van gegeten.

Ze zijn met z'n 3en, krijgen in 3 bakjes gezamelijk één zo'n maatbeker vol Hill's brokjes en als de bakjes leeg zijn vul ik ze opnieuw (meestal na 1 dag).

Blikvoer krijgen ze alleen op vrijdag nadat ik het heb aangekondigt: "Poessies Happies!"

Daarnaast krijgen ze wel eens een stukje vleeswaar, kaas of een paar kattensnoepjes maar ook dat wordt aangekondigt: "Poessie Lekkers!"

Maar mijn katten zijn wel goochem hoor, één van hen vult haar eigen dieet aan met vogels of muizen, de ander vangt af en toe een muis en nummer 3 heeft ontdekt dat de buurvrouw brokjes uitdeelt. Die krijgt nu dus van mij onze eigen brokjes, wil niet dat zij voor de kosten opdraait voor het bijvoeren van onze kat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven