Hoeveel krijgt jouw kat te eten?

12-09-2008 17:14 83 berichten
Hoi,

Ik heb een poes en een kat. En ik word niet goed van hun geschooi om eten. Het is niet altijd zo, maar zoals vandaag, lopen ze mij constant voor de voeten en maar te mauwen. Ik heb een kwarktaart gemaakt, de bak met kwark op het aanrecht laten staan....en jawel. Opgegeten door de kat! Ten eerste komen ze nooit op het aanrecht, maar schijnbaar als ze honger hebben dus wel.

"s ochtends staat er voor ieder een bakje met brokjes en 's avonds krijgen ze ieder een bakje met vlees (zo'n kleine van de Aldi). Is het een periode waar ze in zitten? Of geef ik ze gewoon veels te weinig?
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn kat staan er de hele dag droge brokjes, af en toe krijgt ze natvoer, (maar daar lust ze niet alle smaken van), kattenmelk of een gekookte vis en vooral die laatste twee is ze dol op. Nu het weer kouder wordt eet ze duidelijk meer en zeurt ze ook meer om eten, slapen doet ze ook duidelijk meer. Als de zomer eraan komt gaat ze minder eten, ik vind haar dan zelfs mager, en is ze veel actiever.
Mijne eet een bakje droogvoer per twee dagen.
Mijn kat is mijn wekker Om half zeven begint een zacht gekrab aan de deur en als ik niet in actie kom volgt om zeven uur zacht gemiauw dat vanaf half acht verandert in kattengejank. Reden: etenstijd.

's Ochtends krijgt hij een zakje natvoer van de AH (Indoor spul). Overdag staan er brokjes van Iams voor hem - brokjes bah .

Het is een balkonkat en hij heeft zijn vaste adresjes: bij buren direct naast me krijgt hij wekelijks tonijn, bij de buurvrouw - sinds hij daar een muis ving - speciale kattensnoepjes en volgens mij krijgt hij verderop op de balkons ook wel eens wat.

Hij bedelt dan ook dat het een lieve lust is: zal nooit zelf pakken, maar gaat wel op de wasmachine zitten en naar het aanrecht staren of demonstratief in de vensterbank zitten en piepen als we zitten te eten.
mijn kat krijgt alleen maar brokjes. haar bakje zit dus meestal vol, behalve als ze hem leeggegeten heeft en ik heb hem niet bijgevuld, dan komt ze miauwen.

dus mijn kat eet wanneer ze honger heeft en dat is ideaal. vlees is niet per se nodig voor de voedingsstoffen.

dus mijn kat krijgt niet bijzonder veel eten.

verder heb ik haar zo opgevoed dat mocht ik wel eens een bakje kwark op tafel staan, ze eerst wacht op mijn toestemming en dan pas gaat ze ervan eten...
Mijn kat kan geen brokjes meer verdragen, ze braakt meteen na het eten de brokjes uit. Volgens de dierenarts komt dat omdat ze heel gevoelig is voor keelontsteking. Ze heeft al heel veel antibiotica gehad. Dan gaat het goed, maar zodra de kuur voorbij is gaat ze weer spugen. Nu ben ik dus overgestapt op blikjes en van die zakjes. Vreselijk. Mevrouw blieft alleen vissmaak en vooral niet iedere dag dezelfde smaak. Ook eet ze het nooit helemaal op waardoor dat spul ligt te stinken. 'S nachts maakt ze me regelmatig wakker omdat ze dan vers eten wil (waar ze de gelei vanaf kan likken....)

Ik verlang wel terug naar de tijd dat ik gewoon een bakje brokjes voor de hele dag (en nacht!) kon neerzetten.
Nat voer is wel goed voor een kat.Van wege het vocht en de vitamones en mineralen die erin zijn toegevoegd.Daarbij kan je brokjes geven voor de tanden.Mijn kat en ook mijn andere katten die ik heb gehad hebben nog nooit om teten gevraagt behalve s,morgens dan.Maarja, dan hebben we alemaal meestal honger dus de kat ook.Mijn kat krijgt 2 keer per dag een zakje natvoer en er staat de hele dag brokjes en water voor hem.En ,s,avonds krijgt hij nog een kauwstaafje waar hij gek op is.Zijn vacht glimt en zijn tanden zijn schoon en hij is niet te dik.Hij komt wel buiten dus beweging genoeg.

Vind het wel zielig hoor als een kat alleen maar brokjes krijgt en verder niets anders.Lijkt mij ook niet erg gezond.Zelf wil je toch ook niet elke dag het zelfde.Of wil je niet te veel geld voor uitgeven voor je huisdier.
Het voer van de zakjes gewoon goed door elkaar mengen.Mijn kat wil ook alleen de vissmaak .Maar sinds ze het nu stomen wil hij alleen de tonijn smaak niet meer terwijl hij het daarvoor graag luste.Mischien is er toch iets aan veranderd.Wel vervelend want nu blijf ik dus met die tonijn zitten.Maar gelukkig kan ik dat kwijt voor de zwerfkatten bij ons in de haven.
nee heeft niks te maken met geld. ik heb toen ik de kat kreeg bij de dierenarts nagevraagd wat het nut was van brokjes en natvoer, en ook bij dierenwinkels nagevraagd, en er werd gezegd dat het voornamelijk voor de lekker was en niet voor de extra voedingsstoffen.

mijn kat is 6 jaar oud, gewoon gewicht, komt weinig buiten want woon op een flatje, maar heeft gezonde vacht etc.

soms geef ik wel eens een zakje natvoer als dat een keer op een doos brokjes geplakt zit, maar ze vind er ook weinig aan. wel likt ze regelmatig de restjes van mijn yoghurt of kwark weg.

ik moet zeggen, ik vind het wel handig zo. als ik op vakantie ben hoeft er niet elke dag iemand langs te komen omdat ze toch altijd eten genoeg heeft.
ze heeft overigens ook nog nooit geweigerd om te eten...
Onze kat eet bijna niets. Hij krijgt een heel klein bakje Hills brokjesvoer per dag en op zaterdag een zakje whiskasvlees maar laat die dag dan de helft van z'n brokkies staan.

Ook kan ik heb niet plezieren met kattensnoepjes en ik heb inmiddels het hele assortiment kattenlekkernijtjes al geprobeerd (vriendin met kat vindt het geweldig want die krijgt steeds alle snoeppakjes min 1 snoepje).

Wat hij dus wel heeeeeeeeel lekker vindt zijn 3 dingen:

Rauwe kip (als ik die sta te snijden wordt hij helemaal gek en staat om mijn benen heen te stuiteren).

Rijstepap

Die dubbele koekjes met van dat witte spul ertussen. Dat witte spul naaah dat vindt hij toch geweldig!?

Rare kat maar een prachtig figuurtje.

Mijn katten krijgen elke dag ong. 60 gr brokjes (per kat) en elk een half zakje/blikje natvoer. Soms geef ik ze ipv natvoer wat rauwe kipfilet (de vieze stukjes die ik niet wil ), runderhart, koolvis o.i.d. Ik merk dat ze dat altijd wel lekkerder vinden dan gewoon natvoer.

Een van de twee is echt een ontzettende schooier. Het is zelfs zo erg dat ik de deksel van mijn vuilnisbak (zo'n 'touch-ding') vast heb moeten plakken met ductape omdat ze zo slim is om op het deksel te springen om uit de vuilnisbak te gaan lopen vreten. Ze was ook een zwerfkitten dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Ze is ook onverzadigbaar en schokt echt in sneltempo haar eten naar binnen (en gaat daarna lopen stelen bij de ander...)
Beste Toffifee,

Ik heb n tip voor je, als je het durft want sommige mensen vinden het een beetje vreemd.(hopelijk vind je mij niet gelijk heel vreemd...haha)

Geef je katten eens een diepvrieskuikentje opgewarmd uit de magnetron.

Ik had hetzelfde probleem met mijn kat en vertelde het probleem aan een vriend van mij die dierenarts is. Hij vertelde me dat er in zo'n kuikentje allerlei mineralen en dingen zitten die ze niet altijd uit voer halen. Bovendien spelen ze er een beetje mee, wat een beetje lijkt op hun natuurlijke jachtgedrag.

Het is even wennen in het begin, maar t werkt wel!
Onze poezen hebben de hele dag door brokjes van Royal Canin staan (de variant Fit geloof ik). 's Morgens krijgen ze een blikje Almo nature (ze lusten alle smaken behalve rund en kalf).

Verder staat er natuurlijk altijd water.

Ze hebben een prachtig figuur. Vooral de blauwe rus is heel erg atletisch, de siamees (ouderwetse) is vooral een enorm knuffeldier, maar wel slank.

Ze schooien werkelijk nooit maar ze zijn soms wel nieuwsgierig naar wat wij eten. Nooit als we aan tafel eten maar alleen als we op de bank eten. Maar daar eten we alleen brood en taartjes. Dan willen ze even snuffelen en soms krijgen ze ook een likje of een hapje maar meestal eten ze er nauwelijks iets van.

Het enige waar ik de blauwe rus dan wel weer heel erg mee kan plezieren is rosbief. Kattensnoepjes vind ze heerlijk, de siamees eet ze alleen omdat die blauwe ze eet.

Verder vangen ze wel ontzettend veel insecten in de tuin, die vinden ze heerlijk, van kleine mugjes tot van die megalibelles.

Als we de slaapkamerdeur dicht houden maken ze ons allebei om vijf uur (!!!) wakker. Niet voor voer maar voor aandacht. Dus we houden de kamerdeur gewoon open, dan laten ze ons met rust. De siamees slaapt dan wel op bed, de blauwe zit meestal op de strijkplank in een andere kamer.
Vespissima, ik geef ook eendagskuikentjes aan mijn kat! Ik heb er 4 en drie lusten het niet maar die ene wil het liefst kuikentjes.

Wel even wennen ja maar het is echt goed voor de kat.

Ik ben ermee in aanraking gekomen sinds ik in een dierenopvang werk. We geven daar vooral rauw voer en daardoor hebben we nauwelijks katten met blaasgruis en tandsteen ( 5oo katten en dat komt niet voor!).

Ook voor katten met chronische diarree werkt dat erg goed.
Mijn kat houdt het meest van meesjes, mussen, muizen en vleermuizen. Inmiddels heeft ze gelukkig door dat we het waarderen als ze die buiten opeet. Daarnaast staat er altijd droogvoer en krijgt ze een paar keer per week een half kuipje natvoer, maar dat vindt ze niet echt lekker.
er staan altijd brokjes die ze kunnen eten wanneer ze willen. ze zeuren nooit, behalve als het bakje leeg is, meestal sochtends.
Hm zoveel katten zoveel wensen blijkbaar. Onze twee poezen krijgen twee keer per dag droogvoer, de jongste ook tussendoor nog wel eens wat. Die heeft ook meer eetlust dan de oude poes. Elke dag wat uit blik op een schoteltje, en de oudste poes krijgt maar drie van die vierkante blokjes. Puur om het idee dus voor haar, want ze vraagt er wel altijd om.

De oudste poes heeft snel last van blaasgruis als ze te veel eet, en ik heb het idee dat het begonnen is met te veel uit blik geven, of van die kuipjes. Niet te veel geven dus.

En van mijn moeder heb ik geleerd; als de poezen lastig zijn moet je ze naar buiten doen. Hupsakee. Luikje op slot en ga maar buiten spelen!
Mijn poes krijgt brokjes en blikvoer, dat laatste omdat ze anders snel last van blaasontstekingen krijgt.

Routine is het toverwoord hier in huis. Dus op bepaalde tijdstippen krijgt ze eten, en verder niet. Dan zeurt ze ook niet de hele dag door en alleen rond etenstijd. Iets de hele dag laten staan werkt niet bij haar, dan eet ze de hele dag door.
Ik bof denk ik ook, heb 2 nierkaters ( waarvan 1 ook nog chronische blaasontsteking heeft en regelmatig gruis...) en een kerngezonde poes.

Ze krijgen alledrie nierdieet van Trovet en dat wissel ik af met "blaas" voer van Hill's, droge brokken dus, maar af en toe krijgen ze van mij wat blik ( klein blikje met z'n drieen ) en elke avond komen mijn twee heren voor hun anti haarbal snoepjes..

Ze komen verder niet op het aanrecht, bietsen niets en schooien niet...ideaal dus
quote:Vicky schreef op 12 september 2008 @ 21:39:

En van mijn moeder heb ik geleerd; als de poezen lastig zijn moet je ze naar buiten doen. Hupsakee. Luikje op slot en ga maar buiten spelen!
Die van ons heeft de hele dag droog voer staan, waar ze af en toe wat uit eet. Elke avond krijgt ze iets van 3 eetlepels nat voer uit blik. Puur voor het lekker en omdat ze dan niet bij ons bedelt terwijl wij zitten te eten. Verder heb ik mijn kat verpest door haar altijd een plakje kaas/ worst te geven als ik mijn brood sta te smeren, dus alleen al 1 stap richting de keuken zorgt voor een kopjes gevende, vragend kijkende, hard miauwende poes aan de benen. Verder vangt ze minimaal 1 muis/ vogel per dag buiten, die ze eerst even komt showen en vervolgens onder tafel met een hoop botjes gekraak opeet
Wat een vreetberen heb ik als ik dit lees. Mijn katten eten alles wat los en vast zit. Waaronder alle zuivelproducten, chips, chocola, festini-ijses, dropjes, pepermuntjes, maïs, sla, witlof, vaseline, bodylotion, deodorant etc. Ik moet dus echt al het eten opbergen. Moet ook opletten dat ik niet nog een zakje brood in een tas hebt zitten want dat wordt gevonden, opengereten en opgevroten. Borden worden afgelikt, ze zitten in pannen die niet helemaal schoon zijn, alleen fruit op de fruitschaal is veilig. Heb eens zo'n grote aluminium zak voer op het aanrecht laten staan en ja hoor, dat wordt opengekrabt en -gebeten en vervolgens eten ze als een bezetene zoveel mogelijk, totdat ik ze ontdek.

Moet wel zeggen dat ik niet de hele dag eten heb staan, maar ze zijn wat aan de dikke kant dus blijf ze niet voeren. Als het aan hen ligt doen ze niets anders dan eten. Mijn katten eten brokken en nat voer meteen op, het lijken wel stofzuigers. Ze krijgen royal canin brokjes, iets minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid en ze krijgen eens per dag een aantal lepels nat voer, aangelengd met water. Mijn katten drinken vrijwel geen water en heb van een vriendin die bij royal canin werkte eens gehoord dat het best goed is voor het gestel om ook nat voer binnen te krijgen. Vooral als ze uit zichzelf weinig drinken.
quote:carbonara schreef op 12 september 2008 @ 21:51:

[...]

Dat is natuurlijk zielig! ha ha, moet om je reactie lachen. Ze hebben hier alle ruimte om lekker buiten te spelen, en ze vangen ook nog wel eens een muis. Prachtig. Maar wees gerust, ze mogen ook gerust lekker bij de verwarming liggen hoor.
Misschien is het te weinig TO, wanneer de kat steeds op rooftocht gaat. Mijn kat eet 3-4 van die kleine kuipjes. Dit wordt ook aangeraden op de verpakking. Af en toe krijgt hij brokjes (toch nog voor zijn gebit, moet ie!) maar daar is ie niet zo weg van. Nu moet ik zeggen dat ik een jonge (anderhalf) kat heb die erg actief is. Hij is gezond maar zou met minder eten erg mager worden.

2 x per dag voeding wordt aangeraden, maar ik zou naar de persoonlijke omstandigheden van je kat kijken. Net als mensen is ook iedere kat anders.

(Mi)ciao
Twompie, mooie kat trouwens! Is het een bengaal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven