Hond 2 jaar plast en poept binnen

21-12-2009 13:51 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Misschien heeft er een van jullie ervaring/ tips mbt het volgende probleem.

Onze hond van nu net 2 jaar ( teefje, American Pitbull )is een echte schat, het beste maatje van onze kindjes en een onmisbaar deel van ons gezin. Tenminste, dat heb ik me tot nu toe steeds voorgehouden maar de laatste twee weken denk ik er steeds vaker over om haar elders onder te brengen. Ik word namelijk helemaal GEK van dat plassen en poepen binnen.

Eigenlijk is onze hond zindelijk, tenminste, overdag dan. Ze wordt netjes uitgelaten en op een enkel ongelukje na, bij het zien van leuk bezoek, plast ze nooit binnen.

Net voordat wij naar bed gaan laten we haar nog uit maar na ongeveer een uur of twee nadat we naar bed zijn gegaan heeft ze binnen geplast en/of gepoept.

We hebben alles al geprobeerd, de radio aan/tv aan ivm eventuele verlatingsangst, speeltjes, een bot. Niks helpt, ze doet het altijd.

Een blaasprobleem is uitgesloten door de dierenarts en het gekke is; ze heeft het een hele tijd niet gedaan en ook al zijn wij weleens een lange dag weg, dan doet ze niks in huis.Vanaf het begin hebben wij bench training gedaan, dit helpt dus wel voor overdag maar helaas pist ze 's nachts gewoon weer in de bench.

Ik ben er een beetje moe van om iedere ochtend op mijn nuchtere maag pis en stront te ruimen en mijn hele kamer te dweilen.

Iemand misschien een goede tip ? Ik ben je eeuwig dankbaar.....
Ik kan me trouwens herinneren dat toen we met onze hond(van 12 jaar) op een puppycursus zaten voor de beginselen van het luisteren, dat daar ook een hond was met vergelijkbare problemen; die poepte zonder dat ie in de bench zat ook op de vloer en ging er vevolgens in rollen...ik geloof dat een paar bezoeken van een deskundige toen gigantisch hebben geholpen...

Ik ben bang dat je dit zonder hulp niet 100% kunt oplossen.
.
quote:Helianthus2106 schreef op 21 december 2009 @ 14:47:

Zo te lezen is het gewoonte. Dat betekent dat je de gewoonte ook weer af kunt leren, als is dat wel een hele klus als het al zo lang duurt.

Wat kun je nu het beste doen:

* geen kussens of speelgoed meer in de bench ('s nachts)

* hoe groot is zijn bench? Kan hij er twee keer in? Halveer de bench, zodat hij ook in zijn eigen troep moet liggen als hij plast/poept. (voordat ik de dierenbescherming op mijn dak krijg: doe dit alleen tijdens de benchtraining, die je opnieuw begint)

* begin weer opnieuw met zindelijkheidstraining: ga 's nachts om het uur naar buiten en beloon met je stem/knuffels als hij buiten zijn behoeftes heeft gedaan. Gaat dat goed: verleng de tijd, maar doe het in kleine stapjes (bijvoorbeeld per kwartier/20 minuten).

* als hij wel in zijn bench heeft gepoept of geplast, geef de hond geen aandacht (niet schreeuwen, schelden, mopperen of vriendelijk begroeten: neutraal).

* verplaats de bench. Het kan zijn dat hij de plek nu associeert met poepen en plassen. Als je de bench verplaatst kan dat, samen met de nieuwe zindelijkheidstraining, bijdragen aan een verandering in gedrag.

Dit is wat een gedragstherapeut in eerste instantie zou aanraden. Ik heb je nu al het een en ander bespaart

Succes!

Eens, en ter aanvulling: ik zou de bench tijdelijk in de slaapkamer zetten, dan ben je er snel bij als ze onrustig wordt, kun je meteen naar buiten rennen.

Ik zou ook alleen nog maar 's ochtends voeren, valt er i.i.g. weinig te poepen.

Sterkte.
Dit klinkt toch als verlatingsangst. Je zegt alles te hebben geprobeerd omtrent verlatingsangst. Tv aan? Radio aan? Daarmee help je je hond niet van verlatingsangst af. Een hond luistert nl. geen radio en kijkt ook geen tv. Verlatingsangst leer je af door te trainen. Veel trainen. De hond moet leren weten dat het baasje altijd weer terug komt dus terug van boodschappen doen maar ook terug uit bed komen.

Jullie slapen zeker boven en de hond beneden? Train dan de hond o.a. 's avonds. Doe alle lichten uit en doe net of jullie gaan slapen. Na een kwartiertje ga je weer naar beneden. Herhaal dit heel vaak en iedere dag/ weken lang en stel je afwezigheid steeds langer uit. Doe dit ook overdag. Doe je jas aan, zeg niets tegen de hond, negeer hem, pak je sleutels en ga weg. Na een kwartier kom je terug en dit ook dagen lang/ weken lang.

Zo leert de hond weten dat je ALTIJD terug komt! Maak er geen drama van als je weg gaat/naar boven gaat. Gewoon weggaan en gewoon terug komen én beloon de hond bij goed gedrag! Dit zou wel eens de kern van het probleem kunnen zijn en zo ja, dan zal je zien dat dit werkt!

Succes!
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Nog een tip, ga eens naar een honden-forum. Vaak zitten daar gedragstherapeuten die gratis advies geven
.
quote:Helianthus2106 schreef op 21 december 2009 @ 15:55:

[...]

Bedoel je hetzelfde forum waar ook de slipketting weer uit de kast wordt gehaald als een hond trekt aan de riem? Of het forum dat alle gedragsproblemen en lichamelijke problemen oplost met uitsluitend vers voer? In dat geval...Onzin. Een goede gedragstherapeut zal echt geen slipkettingen adviseren.
.
quote:Helianthus2106 schreef op 21 december 2009 @ 16:06:

[...]

Dan bedoelen we niet dezelfde Ze zijn er, echt waar! En er zijn ook nog steeds kynologenclubjes die het adviseren. Ongelooflijk, maar waar!Ongelofelijk! Nou, als dat zo is, meteen wegwezen! Dat zijn dus die Martin Gaus praktijken.quote:eefjexx schreef op 21 december 2009 @ 15:25:

O ja, de bench is niet groter dan one hond, dw, ze past er net in, kan er liggen en that's it. Ze ligt echt in haar eigen pis en stront. Wij hebben haar weggehaald bij iemand die er niet goed voor zorgde als pup en daar lag ze ook in haar eigen viezigheid. Blijkbaar is ze dus niet anders gewend, ik heb ook altijd gelezen dat honden dat vies vinden. Blijkbaar ook weer gewenning denk ik.

Had niet alles gelezen maar aggut, arm beestje en jullie hebben de ellende van haar verleden. Dit is toch echt iets psychisch en heeft niets te maken met voedertijd of een fysiek probleem. Daarom denk ik dat je met mijn tip echt een heel eind komt.

Mijn hond plaste nl. ook 's nachts in huis (niet in de bench) maar na veel trainingen hebben we dit probleem er mooi uit gekregen. De hond weet nu dat er altijd iemand terug komt en kan nu goed tegen het even alleen zijn.

Eerst sliep ze altijd in de bench, dat was ze nl. zo gewend. ook zij is een herplaatser en ze kwam bij ons toen ze 4 was. Inmiddels is de bench ook uit de kamer en slaapt ze gewoon in haar mandje zonder dat ze maar iets in huis doet.
TO, is het mogelijk dat je pup bij een broodfokker ter wereld is gekomen?

Dan is het mogelijk dat hij/zij het gewend is om in viezigheid te leven, Daar hoeven die vorige eigenaars niet de schuldigen van te zijn.

Wij hadden vroeger een grote onstuimige jachthond en die heeft tijdelijk een worgband/slipketting gehad. Dat werkte heel goed, en daarna kreeg ze weer een gewone halsband.

Is dat tegenwoordig dierenbeulerij?
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.
.
quote:Helianthus2106 schreef op 21 december 2009 @ 16:16:

[...]

Even rechtzetten: heule oude MG-praktijken. Al jaren terug is MG hiervan afgestapt en overgegaan op positieve omgang met je hond. Soms wordt daar iets in doorgeslagen, maar over het algemeen kan ik me daar in vinden.

Oh, dat wist ik niet. Ik volg MG al geen tientallen jaren

Ik denk dat dat laatste vooral te maken heeft met welk ras je te maken hebt. Wij hebben een cocker spaniel, die hebben een zacht karakter, die dien je dus ook zacht te behandelen (wel moet je uitvinden wat de effectieve manier is) anders werkt het averechts. Ik kan me voorstellen dat wanneer je te maken hebt met een b.v. stefford dat een hardere aanpak meer effect heeft. Maar een slipketting of wurgband of whatever vind ik echt ondierlijk.
quote:Helianthus2106 schreef op 21 december 2009 @ 15:55:

[...]

Bedoel je hetzelfde forum waar ook de slipketting weer uit de kast wordt gehaald als een hond trekt aan de riem? Of het forum dat alle gedragsproblemen en lichamelijke problemen oplost met uitsluitend vers voer? In dat geval...

Een forum iseen plek waar iedereen zijn mening kan geven, goed of slecht.

Ik denk dat je op een hondenforum nuttige en waardeloze tips kan krijgen, net als hier.

De kunst is om er uit te halen wat je kan gebruiken.
quote:Gebakkie schreef op 21 december 2009 @ 16:22:

[...]

Oh, dat wist ik niet. Ik volg MG al geen tientallen jaren

Ik denk dat dat laatste vooral te maken heeft met welk ras je te maken hebt. Wij hebben een cocker spaniel, die hebben een zacht karakter, die dien je dus ook zacht te behandelen (wel moet je uitvinden wat de effectieve manier is) anders werkt het averechts. Ik kan me voorstellen dat wanneer je te maken hebt met een b.v. stefford dat een hardere aanpak meer effect heeft. Maar een slipketting of wurgband of whatever vind ik echt ondierlijk.

Tijdelijk een slipketting of wurgband gebruiken (op een goede manier) vind ik minder zielig dan duizenden keren te zachte correcties gebruiken die niet doorkomen.

Ik ben geen voorstander van dit soort middelen, maar als het effect heeft, geen probleem. Mits het daarna natuurlijk weer afgebouwd wordt.
Het b.v. afleren op een zachte manier daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ik zachte en fluisterende correcties gebruik zoals 'voei' en 'dat mag niet'. Daarmee wil ik zeggen dat zoals het b.v. afleren van trekken veel mensen kiezen voor een slipketting omdat ze dat de gemakkelijkste manier vinden. Laksheid dus. Een effectievere manier is om te trainen met commando's, 'aan de voet' trainingen en beloningen. Kost wel veel meer tijd en moeite maar als je eenmaal het doel hebt bereikt wordt alle moeite beloond en heeft zowel de hond als de baas hier het een hele hondenleven plezier van.
Geen tips helaas, maar wel ff mn respect dat je al 2 jaar lang poep en pies opruimt op nuchtere maag....
quote:eefjexx schreef op 21 december 2009 @ 14:03:

We hebben de hond inderdaad vanaf pup en ze heeft t altijd gedaan en ik krijg het er niet uit. En wij hebben inderdaad na 8 uur geen eten en drinken meer binnen het bereik van de hond.

Ik ben ook echt bang dat ik er een gedragsdeskundige bij moet halen maar eigenlijk hoopte ik hier de gouden tip tegen te komen:-)

Er zijn geen gouden tips. Je kunt zo vanaf een forum niet alles zien en beoordelen. Grote kans dat met een gedragstherapeut je het probleem kunt oplossen.

Het is wel altijd jammer dat mensen pas zo laat naar ons toekomen voor een probleem. Een gedragstherapeut raadpleeg je blijkbaar pas als het stoom je uit de oren komt. Hoe langer je wacht (afhankelijk van het probleem) hoe moeilijker het soms wordt.

Wacht dus niet langer meer en onderneem actie.
Hallo,

Wij hebben een Westie van bijna 2 jaar.

Hij is echter zinderlijk, maar sinds 4 dagen plast hij me overal in huis.

We hebben hem met de kerstdagen meegenomen naar het bezoek, waar hij ook daar een paar keer had geplast.

Gisteren thuis, op de bank, tegen de plantenbak, tegen de plinten op mijn mat.

Ik was ontzettend kwaad op dat moment.

Maar ik weet niet of hij het uit dominant gedrag doet of dat hij ergens bang voor is?

Ik dacht al aan vuurwerk, maar zoveel bommentjes laten ze hier niet af ( nog niet ).

En vorig jaar hebben we dit probleem niet gehad, in dezelfde periode.

Verlatingsangst kan het ook niet zijn.

Hij zit ook nooit lang alleen, hooguit 4-5 uurtjes...

We laten hem ook om de 3-4 uur uit, daar ligt het niet aan.

Hij doet het immers alleen als we thuis zijn, als we weg zijn doet hij nooit wat.

Drinken doet hij normaal, niet teveel en niet te weinig.

Ik weet het echt niet?

Hebben aan castreren gedacht?

Want deze situaties wil ik niet dagelijks mee gaan maken

Iemand nog tips ?

Groetjes Bianca.
.
Een broekje aantrekken???

Zo'n broekje voor vrouwtjes honden die loops zijn...

Kan me toch niet voorstellen dat ze het lekker vind om in dr eigen broek te poepen en zo wel zal ze dat gauw afgeleerd zijn als ze die kouwe plak de hele nacht tegen dr kontje aan heeft zitten...;-) (of pies natuurlijk)
quote:Biancmelvin schreef op 29 december 2009 @ 17:28:

maar sinds 4 dagen plast hij me overal in huis......

Ik was ontzettend kwaad op dat moment.

.

Daar gaat hij juist van plassen. Als hij weer plast gewoon opruimen en negeren (ook niet aankijken). Dan stopt het ook weer snel.

Negatieve aandacht is ook aandacht.
Zie QR
@ Kaasfondue

Ik was kwaad in mijn eigen, niet op mijn hond.

Ik weet als ik dat doe, hij nog meer gaat plassen van angst.

Ik denk toch dat het aan het vuurwerk ligt, vorig jaar was hij er niet bang voor dat vind ik gek.

Misschien omdat hij nog jong was en nu het wat meer aantrekt?

Ik zou het ook niet weten..

Want net was een bommetje, en hij sprong van angst bijna in mijn nek.

Maar we gaan hem toch laten castreren, hij word dan ook een stukje rustiger, en is niet meer zo dominant vind ik toch prettiger..

Denk dat het voor de hond ook beter zal zijn.

Groetjes en alvast een fijne roetsj voor 2010.
quote:Valentin_81_ schreef op 29 december 2009 @ 17:40:

Een broekje aantrekken???

Zo'n broekje voor vrouwtjes honden die loops zijn...

Kan me toch niet voorstellen dat ze het lekker vind om in dr eigen broek te poepen en zo wel zal ze dat gauw afgeleerd zijn als ze die kouwe plak de hele nacht tegen dr kontje aan heeft zitten...;-) (of pies natuurlijk)

Het is geen vrouwtje, maar een mannetje

Hij doet het niet altijd maar op sommige momenten..

Ik denk dat hij toch bang is voor het vuurwerk, want hij heeft daar normaal nooit last van, is iets van de laatste 4 dagen..

Ze zijn hier veel bezig met vuurwerk af te steken, denk toch dat hij hier meer last van heeft dan als vorig jaar?
Ik zou toch even langs de dierenarts gaan om een medische oorzaak uit te sluiten. Daarna kun je aan gedrag gaan denken.
Probeer eens de bench bij jullie in de slaapkamer neer te zetten. Kijken of ze het dan nog doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven