hond nooit buiten

15-06-2020 22:25 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Al sinds ik klein ben heb ik altijd honden gehad (ben nu 18), mijn hele familie is gek op honden en vaak adopteren wij honden die opzoek zijn naar een nieuw huisje.

Nu woont er sinds n jaar ongeveer een nieuw gezin bij ons in het dorp die ook 2 honden hebben. Af en toe zagen we in het begin de jongste kinderen met de oudste hond lopen (toen was de 2e hond er nog niet), maar dat was het ook eigenlijk wel en het was een te grote hond voor ze en konden hem eigenlijk niet aan. Toen de puppy erbij kwam waren ze dagelijks wel 10x buiten, maar na een maand of 2 zagen we ze nooit. De ouders zie je sowieso nooit met de honden.

Nu loop ik wel eens langs dat huis of speel ik buiten met mijn honden en dan zie ik die hond boven in n kamer bij het raam op zn voorpoten staan met de gordijnen vrijwel dicht. De hond komt ook vaak maar 1 keer per dag even 5 minuutjes buiten. Ook hebben mensen gezien dat als de hond is buiten is, dat hij wel eens geschopt word. Hierover is een aantal keer melding gedaan door mensen, ook is er aangebeld en gevraagd of anderen eens de hond mogen uitlaten of ermee mogen spelen, maar deze mensen moesten er niks van hebben.

Hier zit ik dus al een hele tijd mee, omdat ik het zo ontzettend zielig vind dat zo’n hond nooit buiten komt en alleen maar boven in n kamertje zit. Ik zou met alle liefde zo’n hond in huis willen nemen en hem vertroetelen. Een hond word niet zomaar uit huis geplaatst, maar ik word hier oprecht verdrietig van. Is er iets wat ik hieraan kan doen? :/
Misschien wandelen ze op tijdstippen dat jij binnen bent
Ab_Normaal schreef:
15-06-2020 22:27
Misschien wandelen ze op tijdstippen dat jij binnen bent
We hebben het er met meerdere over gehad en ook de buren zien ze nooit buiten. De ouders hebben ook zelf toegegeven dat ze ‘gewoon geen tijd hebben’.
Ik vind het zielig. Ooit een buurman gehad en die hond kwam niet verder dan de achtertuin, de brandgang en een klein grasveldje. Op een gegeven moment toch op aan gesproken en toen kreeg de hond eindelijk wat meer lichaamsbeweging.
ivylady93 schreef:
15-06-2020 22:28
We hebben het er met meerdere over gehad en ook de buren zien ze nooit buiten. De ouders hebben ook zelf toegegeven dat ze ‘gewoon geen tijd hebben’.
Dat was het moment om door te pakken. Nog een keer over beginnen als je ze ziet?
Nog een keer aanspreken dat als zij geen tijd hebben jij de hond wil adopteren of op zn minst dagelijks uit wil laten.

En melden. Gewoon blijven melden bij 144.
TsumTsum schreef:
15-06-2020 22:35
Ik vind het zielig. Ooit een buurman gehad en die hond kwam niet verder dan de achtertuin, de brandgang en een klein grasveldje. Op een gegeven moment toch op aan gesproken en toen kreeg de hond eindelijk wat meer lichaamsbeweging.
Ja zo zielig.. waarom nemen ze dan ook een hond! Deze mensen doen niks, zelfs een pup erbij nemen om 2 maanden later deze ook zowat op te sluiten.
Je woont in een dorp en die mensen hebben kinderen. Dat zou toch ergens een ingang moeten geven, zou ik denken.

Ken je niet iemand met kinderen, die goed contact heeft met het gezin? Omdat de kinderen bij elkaar in de klas zitten en buiten school samen spelen bijvoorbeeld?

Zo iemand zou het wellicht op een vriendelijker en positiever manier eens aan kunnen kaarten dan random onbekende buren. Ik kan me wel voorstellen dat mensen niet veel moeten hebben van vreemden die aan de deur komen om te zeggen 'je doet het niet goed met die honden en ik wil ze wel voor je uitlaten'. Dan hangt er al meteen zo'n sfeer omheen van 'en als je me die vinger geeft dan pak ik je je hond af'. ;)

Een bekende van het gezin kan wat makkelijker eens vragen of het wel goed gaat op deze manier met de honden, en evt hulp aanbieden als ze dan aangeven bijvoorbeeld geen tijd te hebben (oh, ik ken nog wel iemand die vast graag eens met ze wil gaan wandelen).
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
mabelle schreef:
15-06-2020 22:51
Nog een keer aanspreken dat als zij geen tijd hebben jij de hond wil adopteren of op zn minst dagelijks uit wil laten.

En melden. Gewoon blijven melden bij 144.
Doen ik en meerdere gelukkig vrijwel dagelijks. Dat ze ook niet aannemen dat anderen de hond willen uitlaten vind ik ook zo jammer, hopelijk gaan ze het zelf inzien..
Dana schreef:
15-06-2020 22:52
Je woont in een dorp en die mensen hebben kinderen. Dat zou toch ergens een ingang moeten geven, zou ik denken.

Ken je niet iemand met kinderen, die goed contact heeft met het gezin? Omdat de kinderen bij elkaar in de klas zitten en buiten school samen spelen bijvoorbeeld?

Zo iemand zou het wellicht op een vriendelijker en positiever manier eens aan kunnen kaarten dan random onbekende buren. Ik kan me wel voorstellen dat mensen niet veel moeten hebben van vreemden die aan de deur komen om te zeggen 'je doet het niet goed met die honden en ik wil ze wel voor je uitlaten'. Dan hangt er al meteen zo'n sfeer omheen van 'en als je me die vinger geeft dan pak ik je je hond af'. ;)

Een bekende van het gezin kan wat makkelijker eens vragen of het wel goed gaat op deze manier met de honden, en evt hulp aanbieden als ze dan aangeven bijvoorbeeld geen tijd te hebben (oh, ik ken nog wel iemand die vast graag eens met ze wil gaan wandelen).
Ze hebben volgens mij geen familie in de buurt en degene met wie wij allemaal contact hebben kennen hun niet persoonlijk. De kinderen zijn ook wat apart en zie je niet echt met vriendjes of vriendinnetjes. Ik probeer op facebook of iets wel eens te zoeken naar bekenden van ze, maar kan niet veel vinden. Vind het zo lastig, van niemand moeten ze wat hebben.
Ik lees mee! Ik heb een overbuurvrouw met een grote hond die nooit uit gaat. Kleine tuin, veel geblaf. Omringende buren valt het ook op etc. Maar toen ik hier ongeveer een jaar geleden een topic over opende werd ik half afgeslacht omdat ze misschien wel heel vroeg of heel laat wandelt etc. Hoop hier nog tips te krijgen!
ivylady93 schreef:
15-06-2020 22:54
Doen ik en meerdere gelukkig vrijwel dagelijks. Dat ze ook niet aannemen dat anderen de hond willen uitlaten vind ik ook zo jammer, hopelijk gaan ze het zelf inzien..
Ik snap niet hoe je kunt denken dat mensen vriendelijk op zo'n aanbod zullen reageren als jullie ze tegelijkertijd om de haverklap politie op hun dak proberen te sturen. Of dat ze dan überhaupt nog vriendelijk en welwillend op wie dan ook van de buurtgenoten zullen reageren.

Ik zou het ook zielig vinden, en als ik verderop lees dat hun kinderen ook weinig aansluiting hebben en hoe daar in het dorp blijkbaar over geroddeld wordt, vind ik dat eigenlijk ook zielig.

Maar ik weet niet of je er iets aan kunt doen. Steeds maar de dierenpolitie bellen heeft geen enkele zin. Zoveel rechten hebben dieren niet, als die honden niet ondervoed, ziek of gewond zijn gaat de politie daar echt niet op ingrijpen. (Zou wel mooi zijn, dan zouden ze namelijk ook meteen de bio-industrie kunnen verbieden.)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Een nadeel van willen ingrijpen als je helemaal geen band met zo'n gezin hebt, is ook dat je geen idee hebt waarom ze die honden hebben. Misschien wel puur als waakhond. Dan zou je deze twee honden misschien kunnen redden, maar hebben ze waarschijnlijk binnen no time weer een nieuw 'levend alarm'.
Dana schreef:
15-06-2020 23:15
Een nadeel van willen ingrijpen als je helemaal geen band met zo'n gezin hebt, is ook dat je geen idee hebt waarom ze die honden hebben. Misschien wel puur als waakhond. Dan zou je deze twee honden misschien kunnen redden, maar hebben ze waarschijnlijk binnen no time weer een nieuw 'levend alarm'.
Dit denk ik ook. Of ze kopen een nieuwe puppy, omdat het zo zielig is voor de kinderen dat ze afscheid moesten nemen van de andere honden..
Sommige dieren zit het niet mee, en als je zelf honden hebt dan ga je het je heel erg aantrekken als je ziet dat hij een beter leven had kunnen hebben.

Ik zou de mensen niet gaan bekritiseren, want dit kan helemaal verkeerd vallen aangezien ze de hond zien als hun bezit en niet als iets waar een ander zich mee moet bemoeien. Net of iemand dagelijks jou vertelt dat je kapsel of je jas heel lelijk is.

Als je de Dierenbescherming erop af stuurt zou ik dat anoniem doen. Zij zullen bepalen of er een reden is om het dier in beslag te nemen. Zien zij het niet als mishandeling, dan zou ik dat geloven en proberen me niet meer op te winden. Net zoals mensen hebben ook honden geen garantie op een 100% goed leven. Hopelijk hebben ze af en toe toch een goed bestaan; dat weet je niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Helaas hier bij de buren ook. Arme beestje (grote hond die veel beweging nodig heeft) moet z’n behoeften in de tuin van een rijtjeshuis doen. Zo sneu. Zelf ook altijd honden gehad en die gingen minstens 4 a 5x per dag een flinke ronde uit.
Overigens vindt praktisch iedereen van zichzelf dat hij het beter doet en zou enorm gepikeerd reageren als je daar wat op aan te merken zou hebben.

Ik zou een ander tijdverdrijf kiezen. Een leuk borduurpakket ofzo. Een kussen met een hondenkop. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
16-06-2020 08:00
Sommige dieren zit het niet mee, en als je zelf honden hebt dan ga je het je heel erg aantrekken als je ziet dat hij een beter leven had kunnen hebben.

Ik zou de mensen niet gaan bekritiseren, want dit kan helemaal verkeerd vallen aangezien ze de hond zien als hun bezit en niet als iets waar een ander zich mee moet bemoeien. Net of iemand dagelijks jou vertelt dat je kapsel of je jas heel lelijk is.

Als je de Dierenbescherming erop af stuurt zou ik dat anoniem doen. Zij zullen bepalen of er een reden is om het dier in beslag te nemen. Zien zij het niet als mishandeling, dan zou ik dat geloven en proberen me niet meer op te winden. Net zoals mensen hebben ook honden geen garantie op een 100% goed leven. Hopelijk hebben ze af en toe toch een goed bestaan; dat weet je niet.
Niet wandelen en weinig aandacht zijn geen reden om in te grijpen, als ik ga tanken kom ik altijd langs een omheind veldje waar een hond leeft, beest is dus altijd buiten, ook als het regent, ligt daar altijd gedeprimeerd (in mijn ogen) in die wei, maar de dierenpolitie kan er niks aan doen, hij heeft eten en drinken en er staat een hokje waar hij kan schuilen en slapen.
retrostar schreef:
16-06-2020 08:20
Overigens vindt praktisch iedereen van zichzelf dat hij het beter doet en zou enorm gepikeerd reageren als je daar wat op aan te merken zou hebben.

Ik zou een ander tijdverdrijf kiezen. Een leuk borduurpakket ofzo. Een kussen met een hondenkop. :proud:
Dit is geen hobby en hond is heel wat anders dan een borduurpakket? Zo’n beestje heeft meer nodig dan 1 kamertje en 5 minuutjes buiten. Als je er bijna naast woont ga je je hier echt wat van aantrekken. Ik probeer alleen maar te helpen
hertje89 schreef:
15-06-2020 23:07
Ik lees mee! Ik heb een overbuurvrouw met een grote hond die nooit uit gaat. Kleine tuin, veel geblaf. Omringende buren valt het ook op etc. Maar toen ik hier ongeveer een jaar geleden een topic over opende werd ik half afgeslacht omdat ze misschien wel heel vroeg of heel laat wandelt etc. Hoop hier nog tips te krijgen!
Ja zo zielig.. Ik dacht ook wel dat ik misschien zulke reacties kon verwachten, maar na een jaar kan je echt wel zien hoe die hond word behandeld en al helemaal als anderen het ook zien.
ivylady93 schreef:
16-06-2020 09:30
Dit is geen hobby en hond is heel wat anders dan een borduurpakket? Zo’n beestje heeft meer nodig dan 1 kamertje en 5 minuutjes buiten. Als je er bijna naast woont ga je je hier echt wat van aantrekken. Ik probeer alleen maar te helpen
Laat gaan joh, er verandert waarschijnlijk toch niks
Ja, zielig. Als het waar is. Ik bewonder je betrokkenheid bij het welzijn van deze honden, maar ik vraag me af hoeveel er echt op feiten gebaseerd is. Of je eigen emoties er niet het één en ander bij ingevuld hebben.
Hoe weet je zo precies wat het reilen en zeilen van dit gezin is? Hoe weet je dat de honden maar vijf minuten per dag buiten zijn? Hebben die mensen dat zo letterlijk tegen jou gezegd? Het schoppen waar je het over hebt, heb je van horen zeggen. Is dus vooralsnog een roddel.
Zolang er geen sprake is van overlast of expliciete mishandeling, denk ik niet dat je er veel mee kunt. Je kunt alert blijven en als er iets gebeurd, kun je het melden. Blijf on speaking terms met het gezin, als ze jou gaan weren houdt het ook snel op.
Maar probeer ook kritisch te blijven: laat je niet meeslepen en probeer geruchten, roddels en aannames te scheiden van feiten.
Kan je het niet zo brengen dat je graag meer wilt bewegen ?
En dat je het leuk vindt om honden uit te laten?
retrostar schreef:
16-06-2020 08:20

Dat valt mij ook op bij hondeneigenaren.
Sommigen laten een grote hond dan wel uit, maar alleen rondje om de vijver.
Terwijl zo'n groot dier behoefte heeft aan minstens een uur rennen per dag...
kerst schreef:
16-06-2020 11:36
Kan je het niet zo brengen dat je graag meer wilt bewegen ?
En dat je het leuk vindt om honden uit te laten?
Ik zou mijn hond nooit aan een vreemde meegeven. Die mensen waarschijnlijk ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven