Hond plast in huis

25-04-2012 13:03 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik heb 2 honden , een teef en reu.

Teef helemaal zindelijk die ontploft liever, maar reutje ( klein) plast gewoon als hij wil in huis, het liefst op het kleed of ergens tegenaan( zelfs als hij net naar buiten is geweest!)

Ik ben het zat aan het worden, beide goede opvoeding gehad, consequent en vaak uit, alleen hij heeft er maling aan.

Ik nu besloten hem te casteren ( hij is 14 mnd) hopen dat dit helpt , heb net een nieuw kleed dus houdt mijn hart vast.

Weet iemand waar dit plassen vandaan komt, is het een gedragsprobleem, onzindelijkheid of markeren( iets kwa gezondheid is al uitgesloten)
ik heb vroeger een gecastreerd reutje gehad een teefje die niet gesterriliseerd was( operatie durfde arts niet aan vanwege behoorlijke hartruis) en die reu zag teef echt niet meer staan na castratie dus beide is niet altijd noodzakelijk.
quote:nettel schreef op 25 april 2012 @ 21:25:

[...]

Tja.. Mijn idee daarover is dat honden idd best begrijpen dat je boos bent, maar niet waarom. Dat markeren is zoiets natuurlijks en instincterigs voor een hond.

Maar joh, als jij je hond naar buiten wil smijten, moet je dat lekker doen

Ik heb al mijn honden zindelijk gekregen, en daar zaten ook oudere honden bij, waaronder een hondje dat 3 jaar lang in een schuur opgesloten had gezeten.

Het werkt dus! En mijn honden zijn allemaal heel lief en vrolijk.
Wat raad jij mij aan Iones.

Heb gisteren een plasbroek besteld om mee tebeginnen, en laat hem castereren. Maar wat kan ik verder opvoedkundig gezien nog doen. Hij is van Maart vorig jaar en een Pekingees( kruizing)
quote:nien80 schreef op 26 april 2012 @ 14:04:

Wat raad jij mij aan Iones.

Heb gisteren een plasbroek besteld om mee tebeginnen, en laat hem castereren. Maar wat kan ik verder opvoedkundig gezien nog doen. Hij is van Maart vorig jaar en een Pekingees( kruizing)

Ook al is het markeren, en ook al zou het met dominantie te maken hebben, het is jouw huis, jij zou de dominante moeten zijn.

Als een hond plast of markeert, bij nekvel pakken en FOEI roepen en hem buitenzetten. Effe daar laten zitten om in zijn sopje te koken. Castreren lijkt mij een goed idee. Een plasbroekje heb ik nog nooit van gehoord.
Hoelang moet ik hem dan buitenlaten? 5 min? kwartier? En als ik hem dan weer binnenlaat? negeren of normaal doen.

Ik heb wel het idee dat ik de baas ben. Ik ben behoorlijk streng maar rechtvaardig, nee is echt nee! en hij weet wat wel en niet mag.

Hij is verder vrij onderdanig naar mij toe dus ja wat ik dan verkeerd doe.
Maar weet je dat foei enz, en weg zetten, dus dat hij niet bij ons kan komen, werkt ook niet echt..

Zodra ik hem weer toelaat bij ons, komt hij zwaar kwispelend binnen, echt zo van zoooo daar ben ik weer, nou zeg wat een straf , zullen we gewoon weer verder gaan met spelen etc.
quote:nien80 schreef op 26 april 2012 @ 14:59:

Hoelang moet ik hem dan buitenlaten? 5 min? kwartier? En als ik hem dan weer binnenlaat? negeren of normaal doen.

Ik heb wel het idee dat ik de baas ben. Ik ben behoorlijk streng maar rechtvaardig, nee is echt nee! en hij weet wat wel en niet mag.

Hij is verder vrij onderdanig naar mij toe dus ja wat ik dan verkeerd doe.

Ik weet niet of het wel is omdat jij iets verkeerd zou doen. Misschien ligt het wel niet aan jou. Misschien heeft het te maken met de aanwezigheid van jouw teef.

Ik denk wel dat ik hem een half uur buiten zou laten zitten. Ik heb een jack russel die binnen plaste en poepte en die zette ik meteen buiten.

Dat vond ze verschrikkelijk, het buitengesloten worden. Ze wilde er zo graag bij horen. En dat werkte heel goed. Ik had haar bij wijze van met een trap minder zwaar gestraft dan daarmee, kun je na gaan hoe erg ze dat vond.

als je hem daarna weer binnenlaat, weer normaal doen. Niet direct aanhalen want dan denkt hij dat het er bij hoort en dat hij het toch nog goed heeft gedaan. Eventjes dus negeren, maar weer normaal de draad oppakken.

Missschien moet jij jouw hond wat langer buiten laten. Is het kwispelen daarna van opluchting of is hij echt niet onder de indruk? Hoe vindt hij het buiten eigenlijk? Als hij het daar leuk vindt, is het ook geen straf.
Als ik jou was zou ik eens naar iemand gaan die er verstand van heeft! Je hoort veel te veel wisselende berichten zo (vind ik tenminste). Waar ik op cursus ben geweest met mijn hond had de eigenaresse hondenpsychologie gestudeerd, probeer eens zo'n iemand te benaderen. Ik weet dat iedereen zijn aanpak heeft maar hetgene wat ik altijd heb geleerd is ga ze nooit zomaar straffen voor het doen van hun behoefte doen in huis. Ga je hier namelijk lang genoeg mee door en ze kunnen het niet ophouden en doen weer wat in huis gaan ze het zelf weer opeten (ja echt waar!). Als hij aan het markeren is zou in principe castreren voor een deel kunnen helpen. Probeer verder misschien toch nog wat meer te werken aan de rangorde in huis. Handelingen zoals snuitbijten (bij jou hond denk ik niet mogelijk) zijn er voor bedoeld om hierbij te helpen. Een andere is door hem te laten zitten, erachter te gaan zitten zodat hij achteruit niet weg kan, onder kop bij de halsband pakken en stevig over zijn kop heen aaien zodat je zijn kop als het ware een klein beetje naar onderen drukt. Je dwingt hem dan een lagere positie aan te nemen. Protesteert hij hier heel erg tegen dan heb je zeer waarschijnlijk een dominantieprobleem. Nogmaals, ik en vele anderen op het forum kunnen je de meest uiteenlopende tips geven maar probeer eens op zoek te gaan naar een professional die er echt verstand van heeft en probeer misschien eens een eenmalige gedragstherapie/cursus/consult o.i.d.
@Iones Als ik hem zou afzonderen zonder haar /soms ook wel met haar blaft hij het hele zooitje bij elkaar.

Kwa dat kwispelen tsja... geen idee hij oogt meer nerveus hoor..eigenlijk
quote:nien80 schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

@Iones Als ik hem zou afzonderen zonder haar /soms ook wel met haar blaft hij het hele zooitje bij elkaar.

Afzonderen moet je niet met de andere hond erbij doen. Daar kan hij zich aan op trekken.

Dat blaffen is vervelend i.v.m. de buren. MAar het geeft wel aan dat hij het niet leuk vindt om buitengesloten te worden.
Nee ik zonder hem nooit af met de andere hond, maar als de deur weleens dichtwaait ofzo snap je.

Nee alleen afzonderen is dus geen pretje... laten blaffen?
Als het kan. Als de buren geen last hebben.
quote:nien80 schreef op 26 april 2012 @ 15:48:

Ja een nerveuze hond daar heb je wat aan,,,

Heb je al geprobeerd om consequent gedrag te belonen of te bestraffen? Beloon je bv het buiten plassen/markeren?
quote:iones schreef op 26 april 2012 @ 19:09:

Als het kan. Als de buren geen last hebben.

Als beest aan het blaffen is, en je haalt m weer naar binnen omdat de buren het niet waarderen.. Heb je dus nog een probleem he?

Nien, geloof me alsjeblieft, je gaat van de regen in de drup, als je niet kan wachten tot het effect van de castratie, haal er dan een hondengedragstherapeut bij.. alsjeblieft....
quote:iones schreef op 26 april 2012 @ 12:23:

[...]

Ik heb al mijn honden zindelijk gekregen, en daar zaten ook oudere honden bij, waaronder een hondje dat 3 jaar lang in een schuur opgesloten had gezeten.

Het werkt dus! En mijn honden zijn allemaal heel lief en vrolijk.

Jup die van mij ook, zonder dat ik geweld heb moeten inzetten. Gewoon consequent zijn heeft zn voordelen, en ik heb mn karma nog. Een daarvan had wrs 6 jaar in een schuur gezeten.. Om even met je spelletje mee te spelen.

Ik begrijp dat "hard ingrijpen" fijn is voor je eigen gemoedsrust, echt, en voor heel veel honden werkt het ook prima. Maar veel honden doe je er meer kwaad mee dan goed.

Maar zoals iemand hierboven zei: ga alsjealsjeblief naar een gedragstherapeut,.

Zo en nu hou ik op met hier berichtjes neer te zetten in de hoop dat ik iemand bereik.. Pff Trusse!
http://www.dogweb.nl/gedrag/zindelijk.html

Een informatief artikeltje; verder ga ik met Nettel mee, en denk ik niet dat het op negatieve wijze bestraffen van de hond jullie vertrouwensband ten goede zal komen.

Let goed op je hond, verdiep je in de taal van je hond; wat geeft hij aan? Als je er zelf niet uitkomt, is het misschien inderdaad een optie ten rade te gaan bij een GT.
quote:duvelke15 schreef op 25 april 2012 @ 14:52:

Als je hem betrapt hem in zijn nekval pakken en met de neus erin duwen. en duidelijk foei of nee roepen. Daarna buiten zetten envooral negeren. Op deze manier heb ik die van mij zindelijk gekregen. Je moet hier echt bovenop zitten anders helpt castreren ook niet. tegen die tijd is het nl normaal dat hij het doet en gaat het gewoon door.Het lijkt me tijd dat jij je eerst eens verdiept in honden voordat je zo'n achterlijk advies denkt te kunnen geven. Verder ben je geestelijk wel in orde?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven