Hondje erbij

02-08-2020 19:16 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zou graag wat ideeën en inzichten van anderen horen.

Mijn vriend zijn hondje is geheel onverwachts en veels te jong overleden. We hebben er veel verdriet van, vooral hij. Zij was echt zijn maatje.

Nu heb ik ook twee honden waar hij erg gek mee is, maar hij zal met hen nooit dezelfde band krijgen als ik heb. We hebben besloten er een hondje bij te nemen. We vragen ons alleen af of we er goed aan doen om het bij 1 hondje te houden, of toch 2..

Wij willen alles goed in overweging genomen hebben voor we deze beslissing nemen, maar het is lastiger dan we dachten. We hebben ruimte, tijd en financieel zit het ook goed.
Maar het laatste wat we willen is dat de honden er ongelukkig van worden.

We hebben nu een reu en teef, en de pup die we hebben gekozen is ook een reutje. Toen de situatie twee teven en de reu was, kregen we soms wel eens het gevoel dat de reu zich terugtrok, of soort van het vijfde wiel aan de wagen was. Als de tweede pup zou komen wordt dat tevens een reutje.

Heeft iemand ervaring met twee volwassen honden en twee nieuw bijgekomen pups? We hebben er nu de tijd voor, en we willen niet op een later moment bedenken dat we er spijt van hebben en alsnog een vierde erbij. We kunnen het de oudste niet aandoen om als bejaarde straks in de drukte te gaan zitten. Nu is ze nog jong zat. Is een even aantal beter?
Ik vond 2 al minder ontspannend wandelen, laat staan 4 uitlaten die alle 4 een andere kant uit willen of om een andere paal heenlopen :nut:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
firedraakje schreef:
02-08-2020 19:38
Wat is de gedachte achter twee pups nemen? In principe wordt er aangeraden om 1 pup te nemen omdat het heel moeilijk is om twee pups tegelijk op te voeden. Die trekken vaak erg naar elkaar toe en zullen minder band met hun baasje opbouwen.

En dan krijgt de vriend er alsnog geen band mee en komt er uiteindelijk nog een vijfde. ;-D

TO ik zou er geen 2 pups bij nemen. Vanwege alle redenen die hier al genoemd zijn.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
moonenz schreef:
02-08-2020 19:56
Ik vond 2 al minder ontspannend wandelen, laat staan 4 uitlaten die alle 4 een andere kant uit willen of om een andere paal heenlopen :nut:

Hier heb ik beeld bij. :biggrin:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
moonenz schreef:
Ik wil ook niet denken aan elke dag een keer of 3 buiten moeten met 4 honden en minstens 4 keer per keer kak oprapen dus.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Calamitycat schreef:
02-08-2020 19:55
Mijn buren hebben 4 honden en het is om gillend gek van te worden.
Ik weet niet op wat voor manier er overlast van is, maar ik ken wel zoiets vergelijkbaars. We wonen nu een stuk groter, maar hiervoor hebben we een paar maanden heel klein moeten wonen totdat we dit huis kochten. De onderbuurvrouw had er drie en die honden blaften de hele buurt bij elkaar.

Mijn honden slaan wel aan als ze iets niet vertrouwen, of zo nu en dan met spelen natuurlijk, maar verder zijn ze stil. De buurvrouw naast ons heeft een Duitse herder en die blaft nog meer :biggrin: Ze zei laatst nog dat het haar opviel dat ze de honden nooit hoort.
RedBaron schreef:
02-08-2020 20:01
Ik weet niet op wat voor manier er overlast van is, maar ik ken wel zoiets vergelijkbaars. We wonen nu een stuk groter, maar hiervoor hebben we een paar maanden heel klein moeten wonen totdat we dit huis kochten. De onderbuurvrouw had er drie en die honden blaften de hele buurt bij elkaar.

Mijn honden slaan wel aan als ze iets niet vertrouwen, of zo nu en dan met spelen natuurlijk, maar verder zijn ze stil. De buurvrouw naast ons heeft een Duitse herder en die blaft nog meer :biggrin: Ze zei laatst nog dat het haar opviel dat ze de honden nooit hoort.
de hel voor je buren. Eigenaren vinden zelf dat het reuze meevalt maar zelfs brave honden blaffen dagelijks
RedBaron schreef:

Valt natuurlijk niet op door al het lawaai dat eigen haar honden maken.
Lambchop schreef:
02-08-2020 19:27
Wat voor honden zijn het en wil je erbij nemen?
4 labradors of duitse herders of 4 tekkels scheelt nogal in ruimte.
Ik heb twee kruisingen, voor mij ongeveer kniehoogte maar ik ben dan ook vrij klein. Pup is een Engelse Stafford, zal niet groter worden dan die we al hebben.
En de geur.
Honden stinken sowieso en dan 4!!!
Wissewis schreef:
02-08-2020 19:59
Ik wil ook niet denken aan elke dag een keer of 3 buiten moeten met 4 honden en minstens 4 keer per keer kak oprapen dus.
Nu zie ik iemand voor me met plastic emmertje met hondenpoepschepje aan arm slingerend om paaltjes slaommend voor me :cencored:
moonenz wijzigde dit bericht op 02-08-2020 20:06
0.92% gewijzigd
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Mijn praktische ervaring is overigens dat je 2 honden nog vrij probleemloos mee kan nemen (naar restaurant, camping, hotel, huisje) maar dat je vanaf 3 moet lullen als brugman.

Maar goed. Wat dat betreft is 3 toch al lastig dus waarom dan geen 4? 😂
Maar niet tegelijkertijd! Laat er minstens 2 jaar tussen zitten.

Een pup bij een of twee volwassen honden is heel makkelijk opvoeden. De honden doen het goede gedrag voor en de pup leert super snel van de roedel.
Twee puppies leren allerlei ongein van elkaar en dat is echt de hel.
Vier is veel. Ik heb regelmatig twee honden te logeren, naast mijn eigen twee. Allemaal hetzelfde kleine ras. Tot vorig jaar had mijn vriendin één hondje en had ik er dus drie in huis als ze een weekend of vakantie weg was.

Het verschil tussen drie en vier vind ik groter dan ik had verwacht. Voor een week of twee is het heel gezellig, maar liefst loop ik s morgens En s avonds twee keer met twee honden. S Middags gaan we naar het veld en mogen ze los, dan maakt het me niet uit.

Met vier zit er wel meer balans in de groep, maar dat kan ook goed komen omdat het logees zijn en niet eigen honden.

Sowieso zou ik geen twee pups tegelijk doen, maar er een half jaar tussen laten zitten minimaal zodat iedere hond de volle aandacht kan krijgen in de eerste opvoeding. Geeft je ook de gelegenheid om een half jaar de beslissing wel of geen tweede pup uit te stellen en het eerst aan te zien met drie honden.
moonenz schreef:
02-08-2020 19:28
Dat vooral ja

Ook genoeg ruimte en aandacht te verdelen TO? En bedenk jullie goed dat het aanschaffen voor vriend ook niet het gewenste effect kan hebben, misschien trekken ze ook naar jou juist en gezien het karakter altijd verschilt zal de band altijd anders zijn (hoeft niet minder te betekenen natuurlijk)

Klopt, dat kan ook ja hebben we ook over nagedacht. Je weet het gewoon niet van tevoren. Ook als het bij die ene blijft heb je kans dat hij meer naar mij toetrekt, en meer naar 1 van de honden dan beide. De broertjes onderling kunnen op volwassen leeftijd ook elkaar niet liggen.
moonenz schreef:
Kan ook meevallen hoor. Ik had op gegeven moment door een logeetje erbij 4 honden. En dat was een super braaf roedeltje. Kreeg zelfs opmerkingen op straat er over dat ze zo zoet waren met z’n allen.
RedBaron schreef:
02-08-2020 20:04
Ik heb twee kruisingen, voor mij ongeveer kniehoogte maar ik ben dan ook vrij klein. Pup is een Engelse Stafford, zal niet groter worden dan die we al hebben.
Een Engelse Stafford zou ik zeker geen twee pups tegelijk van nemen. Die moet je goed opvoeden en moet niet gaan lopen keten met andere pups. Daarnaast kunnen deze honden soms slecht met honden van hetzelfde geslacht. Dat kan dus nog wel eens een probleem worden. Vanwaar de keuze voor dit ras?
Wie gaat er het merendeel van de tijd met de honden wandelen?
Wie is er het vaakst thuis?
Wie geeft ze te eten?

Want dat kan ook meespelen in naar wie ze trekken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
02-08-2020 19:59
We wisselen het vaak af. Soms lopen we samen, dan weer om en om. Poep opruimen, tjah hoort erbij. Gelukkig hebben we ook stukken waar de gemeente dat doet scheelt weer:)
RedBaron schreef:
02-08-2020 20:04
Dat valt qua grote inderdaad wel mee 😉

Eventueel nog iets om rekening mee te houden, al is dat ook een deel opvoeding, is dat je honden meer en meer een blok kunnen gaan vormen tegen andere honden. Een vriendin van mij heeft 4 honden, in verschillende formaten. Eentje blaft altijd als hij een hond ziet, dat doen ze nu alle vier. Dat vinden niet alle honden/voorbijgangers leuk...
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
patchouli_ schreef:
02-08-2020 20:07
Vier is veel. Ik heb regelmatig twee honden te logeren, naast mijn eigen twee. Allemaal hetzelfde kleine ras. Tot vorig jaar had mijn vriendin één hondje en had ik er dus drie in huis als ze een weekend of vakantie weg was.

Het verschil tussen drie en vier vind ik groter dan ik had verwacht. Voor een week of twee is het heel gezellig, maar liefst loop ik s morgens En s avonds twee keer met twee honden. S Middags gaan we naar het veld en mogen ze los, dan maakt het me niet uit.

Met vier zit er wel meer balans in de groep, maar dat kan ook goed komen omdat het logees zijn en niet eigen honden.

Sowieso zou ik geen twee pups tegelijk doen, maar er een half jaar tussen laten zitten minimaal zodat iedere hond de volle aandacht kan krijgen in de eerste opvoeding. Geeft je ook de gelegenheid om een half jaar de beslissing wel of geen tweede pup uit te stellen en het eerst aan te zien met drie honden.
Oke goed advies dank je. Ik neig verstandelijk gezien ook meer naar 1 hond erbij hoor, maar het is een beetje het gevoel van: nu is er de kans misschien kunnen we het beter in 1 keer goed doen.
RedBaron schreef:

Dan heb je de honden goed opgevoed maar vier honden blaffen natuurlijk vaker en meer dan 2, ook al is het bij spelen e.d.
Hier blaffen de honden van de buren dagelijks heel veel en als de teckel van de andere buren thuis is begint die ook mee te doen. Het geeft heel veel overlast. Soms denk ik dat ik rustiger zou wonen in een kennel hoor, echt. Het is niet te doen. Als je buren hebt zou ik 4 honden dan ook zeker afraden.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
Wissewis schreef:
02-08-2020 20:12
Wie gaat er het merendeel van de tijd met de honden wandelen?
Wie is er het vaakst thuis?
Wie geeft ze te eten?

Want dat kan ook meespelen in naar wie ze trekken.
We hebben beide wisseldiensten, maar denk dat ik net iets vaker bij huis ben. Wandelen en eten geven is hoe het uitkomt, als ik in de avond thuis kom, heeft mijn vriend ze al uitgelaten. Maken we het die avond laat lopen we soms nog even samen of doe ik het bijvoorbeeld. Diegene van ons die vroeg moet beginnen, hoeft ze niet uit te laten tenzij we het anders overleggen.

Het loopt eigenlijk een beetje vanzelf thuis dus lastig antwoord geven eigenlijk. Denk dat het 50/50 is.
Calamitycat schreef:
02-08-2020 20:18
Dan heb je de honden goed opgevoed maar vier honden blaffen natuurlijk vaker en meer dan 2, ook al is het bij spelen e.d.
Hier blaffen de honden van de buren dagelijks heel veel en als de teckel van de andere buren thuis is begint die ook mee te doen. Het geeft heel veel overlast. Soms denk ik dat ik rustiger zou wonen in een kennel hoor, echt. Het is niet te doen. Als je buren hebt zou ik 4 honden dan ook zeker afraden.
Nou ja daarom juist. Ik wil inderdaad niet dat er overlast is door onze honden. Aanslaan prima dat vind ik juist goed, maar blijven blaffen corrigeren we wel.
Lambchop schreef:
02-08-2020 20:16
Dat valt qua grote inderdaad wel mee 😉

Eventueel nog iets om rekening mee te houden, al is dat ook een deel opvoeding, is dat je honden meer en meer een blok kunnen gaan vormen tegen andere honden. Een vriendin van mij heeft 4 honden, in verschillende formaten. Eentje blaft altijd als hij een hond ziet, dat doen ze nu alle vier. Dat vinden niet alle honden/voorbijgangers leuk...
Oke dank voor je tip.
Constant aanslaan is ook irritant, hiernaast janken ze als de buren weggaan, handig dan weten we dat we eindelijk even naar buiten kunnen, want bij buren thuis altijd buiten en op elk geluidje aanslaan, dus ook als wij/hond/kat in de tuin lopen, hierdoor twijfel ik ernstig of ik ooit nog een hond wil, tot nu toe getroffen, maar ik zou dat geblaf/gejank als eigenaar zelf niet eens trekken.
ClumsyNinja schreef:
02-08-2020 20:06
Mijn praktische ervaring is overigens dat je 2 honden nog vrij probleemloos mee kan nemen (naar restaurant, camping, hotel, huisje) maar dat je vanaf 3 moet lullen als brugman.

Maar goed. Wat dat betreft is 3 toch al lastig dus waarom dan geen 4? 😂
Maar niet tegelijkertijd! Laat er minstens 2 jaar tussen zitten.

Een pup bij een of twee volwassen honden is heel makkelijk opvoeden. De honden doen het goede gedrag voor en de pup leert super snel van de roedel.
Twee puppies leren allerlei ongein van elkaar en dat is echt de hel.
Nou daar hebben we het dus ook over gehad ja. Mijn honden zijn best rustig binnenshuis vooral de reu, die is echt zen altijd. Maar inderdaad twee pups die elkaar gaan afleiden, hele tijd willen spelen..dan de volwassen honden die dat wel leuk vinden enz.

Ik denk dat het verstandiger is om voor 1 hondje te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven