Hospiteren!! Iemand tips?

20-01-2010 18:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik ben al een tijdje opzoek naar eens studentenkamer in Utrecht.. en om daar aan een kamer te komen heb je maar 1 optie: Hospiteren!

Punt is alleen dat ik heel slecht ben in mezelf presenteren! Ik ben een gewone jonge meid, heb geen bijzondere hobby waardoor ik er uit spring, kleed me gewoon normaal en ben over het algemeen ook geen grijs muisje maar val bij hospiteeravonden nog wel eens stil omdat er altijd anderen zijn die net iets harder en luidruchtiger zijn.

Het is niet dat ik nu een minderwaardigheidscomplex heb omdat ik al 10 keer ben afgewezen (want, ik was elke keer echt niet de enige kandidaat) maar ik vraag me wel af of jullie misschien tips hebben hoe ik mezelf beter kan onderscheiden van de rest, zodat ze mij wel kiezen. Ik heb zelf nog nooit een hospiteeravond gehouden.. dus ik weet ook niet echt wat de do en don'ts zijn zegaar,.
Pas je zoveel mogelijk aan aan de mensen waarbij je gaat hospiteren; als het kakkers zijn, zet je 'rrjj' op en als het sporters zijn zeg dan dat je ook van sporten houd. Wees ook voorbereid op rare vragen en zeg nooit 'weet ik niet'. Succes!
pluk de dag
Gewoon jezelf blijven...echt..
Oja, een bijzondere hobby maakt wel indruk, dus bedenk er gewoon eentje. Ze gaan niet controleren of je wel echt die hobby beoefend. (Natuurlijk geen luidruchtige hobby he)
pluk de dag
Probeer inderdaad jezelf te blijven, door nepheid prikken de meeste mensen zo heen. Wat niet wil zeggen dat het geen kwaad kan om bijvoorbeeld bepaalde hobbies ietwat meer te accentueren als je merkt dat dit in de smaak valt.

Verder, toon ook écht interesse in de mensen van het huis. Ik vind het altijd zo irritant als je moet vragen 'goh, hebben jullie nog vragen?' omdat je zelf al de hele tijd aan het woord bent geweest. Bovendien staat het ongeinteresseerd. Bedenk er desnoods een aantal vantevoren.

Oh, en probeer de namen te onthouden! Scoor je bij mij ook altijd punten mee..
quote:Pannetje schreef op 20 januari 2010 @ 18:07:

Gewoon jezelf blijven...echt..Dat zeg je nou wel, maar dat werkt niet als je vreselijk bent. Zoals ik. Ik laat pas mijn ware aard zien als er een huurcontract is getekend Mijn tip: wees net iets sprankelender, leuker, grappiger en socialer dan je eigenlijk bent.
pluk de dag
En wees geen moeilijke eter! Wat had ik daar een hekel aan, de ik lust geen..... paprika, champignons, vlees, kip, aardappels etc.. vrouwen.

Niet te doen als je samen gaat eten.
Probeer toch een beetje op te vallen, ook al is dat niet helemaal je karakter. Laat ze in ieder geval weten dat je er bent. Dit kan je doen door iets bijzonders te vertellen, of net iets anders dan de rest vertellen, of bijvoorbeeld door het meeste (maar niet teveel!!) te praten. Maak ook eens een praatje vooraf met een van de huisgenoten, of achteraf. En klets ook gezellig met de andere hospitanten. Er wordt meestal ook gekeken hoe sociaal je bent. En verder, blijf jezelf maar vertel toch wat ze willen horen ;) Bedenk van te voren van voor huis het is en wat voor iemand ze zoeken. En bedenk een leuke vraag over het huis.
Kijk of je daar wel zou willen wonen... Er kan wel kamernood zijn, maar met een stel .... (vul zelf maar in) in huis wonen...

Bereid je voor op studentikoze 'grappige' vragen, als;

Welk verkeersbord/kruid/muziekinstrument zou jij zijn?

Heb je een schaar? (Die zijn ze vaak kwijt in studentenhuizen)

Hoe denk je over huisrelaties? (2 mensen in huis die een relatie krijgen)

Kun je koken...

Komen je ouders vaak op bezoek?

enz.

Succes!!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
oh en wat ik ook zo'n afknapper vind; je niet voorstellen bij binnenkomt en meteen gaan zitten. Stel je voor, geef een handje (niet zo'n slap handje!), ga zitten en begin een praatje Succes!!
Wees inderdaad eerlijk zonder je minder handige eigenschappen te benadrukken. Zo heeft iemand ooit in een brief geschreven dat ze wel een mierenneuker was betreft het huishouden, dat zagen we echt niet zitten, iemand die over alles zeurt.

Zie het eigenlijk als een sollicitatie voor een huis, liegen lijkt mij niet handig, daar komen ze toch achter (al is het pas als je er woont) das ook geen lekkere binnekomer.
Jeetje wat een gedoe voor zo'n kamertje zeg!
quote:DeKenau schreef op 20 januari 2010 @ 18:28:

Jeetje wat een gedoe voor zo'n kamertje zeg!Inderdaad. Ik ben bewust gegaan voor kamers waarvoor je niet hoeft te hospiteren. Maar ik wilde dan ook niet in een huis wonen waar je samen ging koken/tv kijken/een gezamenlijke woonkamer had/enzo. Maar als je dat wel graag wil, dan zit er niets anders op.
Liever elitair dan een pauper!
Tja, Utrecht hé :-)

Maar over een praatje maken met andere huisgenoten; is prima om te doen, maar overdrijf het niet. Heb te vaak mensen langs zien komen die overduidelijk liepen te ''likken''. Is echt een afknapper. Vragen stellen is wel een goeie. En kijk in de advertentie goed wat ze zoeken; daaruit kun je vaak al goed opmaken naar wat voor iemand ze zoeken; dat scheelt je tijd en frustratie.

Succes!
Zeker niet liegen, wat hierboven een paar keer geopperd werd. Probeer spontaan, open en vrolijk te zijn, glimlach veel (maar niet overdreven, uiteraard). En verder gewoon jezelf zijn. Ik ben 2 keer op een hospiteeravond geweest en heb beide keren de kamer gekregen, gewoon door mezelf te zijn.
Ik heb een aantal keer bij een hospiteer gezeten, gelukkig niet te vaak, bij het 2e huis werd mij de kamer aangeboden.

Heb in datzelfde huis een aantal hospiteer avonden georganiseerd.

Mocht je eerst een mail moeten sturen: Wij vonden het leuk om een verhaal te krijgen, wie je bent, wat je doet etc. evt een foto erbij.

Verder scoor je pluspunten als je iets bijzonders in het huis opmerkt (moet er natuurlijk wel iets zijn). Wij hebben een keer een jongen uitgekozen die enorme pluspunten scoorde omdat hij de slingers in de woonkamer opmerkte en vroeg wie er jarig was.

Wees gewoon jezelf, stel interesse in het huis en de bewoners en kijk ook vooral of jij bij hun zou willen wonen!

Waarschijnlijk hebben de mensen van de hospiteeravond al veel studenten gezien en zijn ze wat melig (wij iig altijd wel), rare vragen zul je vast krijgen!

Succes!
Een "vergeet me niet" plant meenemen :-)
ik zou eerder iets alcoholisch meenemen, doet t volgens mij meestal wel goed bij studenten?
Soepkippie: dat had het bij ons niet heel goed gedaan hoor. Terwijjl we echt onbehoorlijk veel dronken

Van de hospiteerkant kan ik weinig uit ervaring vertellen: ik ben één keer naar een hospiteeravond geweest, heel gezellig, kreeg na een half uurtje te horen dat ik de kamer kreeg en ben in totaal 4 jaar (op verschillende kamers) in dat huis blijven wonen. En mijn ex-huisgenoten zijn nog steeds vriendinnen

Van de andere kant scoorde eerlijkheid bij ons het hoogst. Dus een meisje dat dacht dat ze voor een dispuutshuis kwam (as if ) bleek speciaal een sjaaltje en kraagje te hebben aangetrokken... werd het niet

Wat wel punten scoorde: niet te verlegen zijn. Wel een eigen leven hebben, Wel soms sociaal met het huis willen doen, maar niet elke dag (afhankelijk van het huis natuurlijk, vraag daar ook gewoon naar). Wel of niet roken (afhankelijk van het huis), schoonmaken was bij ons niet zo'n issue. Niemand is daar eerlijk over op die avonden

En verder dus vooral eerlijkheid en zelf ook vragen stellen en gezellig kletsen met de mensen als je bijv. even moet wachten!
Dat zeg ik....
quote:Soepkippie schreef op 20 januari 2010 @ 19:31:

ik zou eerder iets alcoholisch meenemen, doet t volgens mij meestal wel goed bij studenten?Ik vind het niet echt nodig om iets mee te nemen, doet eigenlijk niemand.
-
Laat merken hoe leuk je het huis, de kamer en de buurt vindt. Vertel ze dat het je geweldig lijkt om deze kamer te huren. En wees makkelijk, zeur niet over kleine details in de woning.
quote:Journalistje1 schreef op 20 januari 2010 @ 18:03:

Hallo allemaal! Ik ben al een tijdje opzoek naar eens studentenkamer in Utrecht.. en om daar aan een kamer te komen heb je maar 1 optie: Hospiteren!

Punt is alleen dat ik heel slecht ben in mezelf presenteren! Ik ben een gewone jonge meid, heb geen bijzondere hobby waardoor ik er uit spring, kleed me gewoon normaal en ben over het algemeen ook geen grijs muisje maar val bij hospiteeravonden nog wel eens stil omdat er altijd anderen zijn die net iets harder en luidruchtiger zijn.

Het is niet dat ik nu een minderwaardigheidscomplex heb omdat ik al 10 keer ben afgewezen (want, ik was elke keer echt niet de enige kandidaat) maar ik vraag me wel af of jullie misschien tips hebben hoe ik mezelf beter kan onderscheiden van de rest, zodat ze mij wel kiezen. Ik heb zelf nog nooit een hospiteeravond gehouden.. dus ik weet ook niet echt wat de do en don'ts zijn zegaar,.

Ik weet dat het officieel niet mag binnen het topic, maar

Een vriend van mij heeft sinds een paar maand zijn appartement te

koop staan ivm de bouw van een nieuwbouwwoning. Het ziet ernaar uit dat hij de woning niet kan verkopen.

Had je toevallig een maximale prijs in gedachten?

Wellicht kunnen wij je verder helen?
Ik denk dat het huren van een appartement qua prijs niet te vergelijken is met een studentenkamer,Abster. De meeste studenten kunnen in Utrecht geen particulier huur-appartement betalen!
Nog een tip; als je jezelf niet goed kan presenteren, een kort filmpje maken? Dat kan je goed voorbereiden. Met een beetje humor verfilm je jezelf en je leven (interesses, net gecreeerde hobby, vrienden, ouders zodat ze die vast hebben gezien ) in het kort. Hoeft maar kort te duren, muziekje eronder en kaat maar zien. ls iemand er bij mee zou aankomen zetten zou zou mijn interesse zeker gewekt zijn, zeker als het met een flinke knipoog en humor gemaakt zou zijn....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven