Huis kopen met startersleningen

01-04-2013 12:24 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben benieuwd naar mensen die een huis hebben gekocht met een starterslening.

En dan ben ik vooral benieuwd wat ze zelf aan hypotheek konden krijgen en voor hoeveel ze uiteindelijk een huis hebben gekocht.

Ik & mijn vriend zijn momenteel bezig met een huis en ben benieuwd naar deze verhalen.
Mijn vriend en ik.... misschien moet je gewoon geen hypotheek nemen.
quote:spectral schreef op 01 april 2013 @ 12:40:

Mijn vriend en ik.... misschien moet je gewoon geen hypotheek nemen.?

Mijn vriend en ik.... misschien moet je gewoon geen hypotheek nemen.Vreemde opmerking

Mijn vriend en ik.... misschien moet je gewoon geen hypotheek nemen.We leven in 2013. Volgens mij hoeven we voor het kopen van een huis niet perse te trouwen.

Mijn vriend en ik.... misschien moet je gewoon geen hypotheek nemen.Ben jij, miss perfect?
Ik vraag enkel naar ervaringen/verhalen van mensen die zo een huis hebben gekocht.
Heb je groei in inkomsten in het vooruitzicht? Werken jullie in een markt waar nog banen te vinden zijn mocht je op straat komen te staan?

In je vorige topic is je ook al gevraagd of het wel verstandig is om een huis te komen, gezien de "onzekere" werkomstandigheden waar jullie in zitten.
ik was een starter en kreeg gouden bergen beloofd van diverse hypotheekadviseurs. Ik heb echter zoals het mij 'vroegah' geleerd is, een huis gekocht waarvan mijn hypotheek 1 derde van mijn inkomen maandelijks is... Sorry2e paasdag ik kom niet meer zo helder over...

Waarom? Ik wil hem ook kunnen betalen als ik werkloos raak en/of tomaten moet gaan plukken... Maar mijn idee is gruwelijk ouderwets als ik naar vrienden kijk... Ik leef heerlijk
quote:Sophiaaaaa schreef op 01 april 2013 @ 13:01:

Heb je groei in inkomsten in het vooruitzicht? Werken jullie in een markt waar nog banen te vinden zijn mocht je op straat komen te staan?

In je vorige topic is je ook al gevraagd of het wel verstandig is om een huis te komen, gezien de "onzekere" werkomstandigheden waar jullie in zitten.Een baan vinden is in welke branche dan ook lastig momenteel. Wij hebben alle 2 een vast contract wat een paar weken gelden nog afwachten was.
sorry, maar 'vast' bestaat momenteel niet... Hou dat in je achterhoofd... en ja OOK in jouw brance... *en ja, ik heb geen idee waar je werkt... d
dus ga voor iets wat jullie op 1 loon kunnen betalen. *MIJN advies
quote:vraagnietomjemening schreef op 01 april 2013 @ 13:07:

ik was een starter en kreeg gouden bergen beloofd van diverse hypotheekadviseurs. Ik heb echter zoals het mij 'vroegah' geleerd is, een huis gekocht waarvan mijn hypotheek 1 derde van mijn inkomen maandelijks is... Sorry2e paasdag ik kom niet meer zo helder over...

Waarom? Ik wil hem ook kunnen betalen als ik werkloos raak en/of tomaten moet gaan plukken... Maar mijn idee is gruwelijk ouderwets als ik naar vrienden kijk... Ik leef heerlijk

Ben het totaal eens met je. Ik vind ook dat we het eigenlijk zonder starterslening kunnen kopen. Alleen momenteel is het als starters erg moeilijk.

Mijn vriend heeft toezicht op later meer uren en dus meer inkomen.
Weet je, je hebt een heel groot voordeel, zoveel prachtige huizen staan nu zwaar onder hun waarde te koop... dus kies slim!!
Rocks mijn broertje.. kon anders 120.000 krijgen en een flatje kopen hier in t dorp. Nu met de starterslening kan hij 150.000 krijgen en heeft een laagbouwwoning gekocht.
Wij hebben een huis gekocht met een starterslening, ofwel: wij ontvangen koopsubsidie. Hoeveel hypotheek je krijgt is echt afhankelijk van jullie verzamelinkomen, en dan nog moet je er zelf op letten dat je een hypotheek afsluit waarvan de maandlasten voor jullie te dragen zijn. Wij hadden bijvoorbeeld duidelijk een maximale hoogte aan maandlasten aangegeven, maar de hypotheek na de eerste berekening viel hoger uit dan wat daarmee te bekostigen was. Dus hebben wij een nieuwe berekening laten maken voor een lagere hypotheek. Ons huis kostte 150t en onze hypotheek ligt volgens mij iets hoger.

De hoogte van e.v. koopsubsidie is ook afhankelijk van je verzamelinkomen. Voor ons is het ongeveer ¤230 p. maand.

Ons inkomen lag toen iets boven en nu iets onder modaal, omdat ik ben gaan studeren en dus mijn baan heb opgezegd, maar we redden het nog. Zulke dingen moet je wel incalculeren. Je kan ook je ban verliezen of arbeidsongeschikt raken of iets dergelijks.
Alles kan ... en alles komt goed...
quote:vraagnietomjemening schreef op 01 april 2013 @ 13:12:

dus ga voor iets wat jullie op 1 loon kunnen betalen. *MIJN advies

Zou ik heel graag willen maar dat is al helemaal onmogelijk.

Dan moet 1 iemand zoveel verdienen..
Op één inkomen kopen is in onze gemeente onmogelijk (onze inkomens zijn niet hoog genoeg). Huren is ook geen optie omdat je vijf keer de huurprijs moet verdienen hier...

Dus gekocht op twee startsalarissen. Onze salarissen stijgen elk jaar en werk is er volop. Dus daar de keuze op gebaseerd. Mocht één van ons nu werkeloos worden, dan is het financieel krap maar niet onmogelijk.
quote:rocks12 schreef op 01 april 2013 @ 13:19:

[...]

Dan moet 1 iemand zoveel verdienen..Heeft jou gemeente niet een regeling dat je bijvoorbeeld een oud huurhuis kan kopen? Want dan kan het misschien wel op 1 salaris? Met mogelijk spaargeld de dingen verbouwen enz...
quote:rocks12 schreef op 01 april 2013 @ 13:19:

[...]

Dan moet 1 iemand zoveel verdienen..Nee hoor, goed zoeken. Ik heb alleen dit appartement gekocht, zonder starterslening en heb echt geen gouden salaris. Ik verdien 25.000 op jaarbasis, maar kan wel in mijn eentje de hypotheek ophoesten
Ja, wij gaan dit ook doen.

Dus ik lees mee!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb een appartement gekocht met hypotheek, wat eigen geld en een starterslening. Dankzij de lening heb ik NHG.

Op één, niet zo riant salaris. Maar sociale huur was wegens de lange wachttijd geen optie en langer bij mijn ouders blijven al helemaal niet.

Ondanks de hoge maandlasten geen spijt.
Niemand die kan vertellen hoeveel hypotheek zeer konden krijgen en voor hoeveel ze uiteindelijk een huis hebben gekocht met de starterslening?

Ik ben gewoon heel benieuwd naar alle ervaringen.
Eens met vraagnietomjemening. Wij hebben destijds ook op een loon (nouja zeg 1.2) een hypotheek genomen en leven heerlijk. Verre vakanties, nieuwe badkamer, nieuw bed en droger, het kan allemaal nu. Echt ik kan het iedereen aanraden. Ook als je een evt kinderwens hebt is dat financieel makkelijk op te vangen zo.
Rocks, pas op dat je jezelf geen strop om de nek legt door op het randje van haalbaar te gaan zitten. Er hoeft dan maar iets verkeerd te gaan en je hangt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven