Huis kopen, overdracht pas in 2021?
donderdag 2 juli 2020 om 19:35
Wij zijn in de eindfase van onderhandeling over een (heel leuk!) huis. Het ziet er naar uit dat we eruit gaan komen (even afkloppen nog
).
De verkopers hebben zelf nog geen nieuw huis; ze willen nu gaan zoeken. Daarom willen zij graag de overdracht pas in voorjaar 2021 plannen.
Op zich hebben wij geen bezwaar om nog even te wachten, maar hoe zou dat zitten met een hypotheek? En zeker nu, met Covid en de voorspelde recessie? Stijgende rentes misschien, en waardedaling van huizen in de tussentijd?
Zou een bank het aandurven, nu een hypotheek met ons afspreken voor over 9 maanden? En waarop moeten wij letten, of ons tegen indekken?
We hebben nog geen ja gezegd, dus vervroegen van de overdrachtstermijn is ook nog een optie, eind van dit jaar bijvoorbeeld.
Wat zouden jullie doen en waarom?
(Natuurlijk spreken we een voorbehoud van financiering af, maar ik vind het fijn om zelf ook al beslagen ten ijs te komen bij de bank/hypotheekadviseur, en nu is alles nog onderhandelbaar...)
De verkopers hebben zelf nog geen nieuw huis; ze willen nu gaan zoeken. Daarom willen zij graag de overdracht pas in voorjaar 2021 plannen.
Op zich hebben wij geen bezwaar om nog even te wachten, maar hoe zou dat zitten met een hypotheek? En zeker nu, met Covid en de voorspelde recessie? Stijgende rentes misschien, en waardedaling van huizen in de tussentijd?
Zou een bank het aandurven, nu een hypotheek met ons afspreken voor over 9 maanden? En waarop moeten wij letten, of ons tegen indekken?
We hebben nog geen ja gezegd, dus vervroegen van de overdrachtstermijn is ook nog een optie, eind van dit jaar bijvoorbeeld.
Wat zouden jullie doen en waarom?
(Natuurlijk spreken we een voorbehoud van financiering af, maar ik vind het fijn om zelf ook al beslagen ten ijs te komen bij de bank/hypotheekadviseur, en nu is alles nog onderhandelbaar...)
donderdag 2 juli 2020 om 19:48
Áls je het doet, zou je af kunnen spreken dat de overdracht vervroegd kan worden als beide partijen daarmee instemmen. Mochten ze snel een huis vinden, kan de overdracht sneller plaatsvinden. Ik zou het zelf te lang wachten vinden, tenzij je al jaren naar een huis op zoek bent en nu eindelijk iets gevonden hebt wat naar wens is. Een financieel adviseur kan hier vast wel advies in geven verder.
donderdag 2 juli 2020 om 19:50
Als je een hypotheekaanbod krijgt staat daar een einddatum op en de voorwaarden die gelden om het aanbod te verlengen. Bespreek dit dus met je bank. Wij konden uiteindelijk pas 6 maanden later dan afgesproken naar ons nieuwe huis. In samenspraak met de bank hebben we het hypotheekaanbod verlengd en de kosten verhaald op de verkopers.
Ik zou huiverig zijn voor zo'n lange termijn. Heb in mijn omgeving meegemaakt dat een van de eigenaren overleed voor de overdracht en dat werd een heel gedoe met erfgenamen die niet meer akkoord gingen met verkoop en prijs.
Ik zou huiverig zijn voor zo'n lange termijn. Heb in mijn omgeving meegemaakt dat een van de eigenaren overleed voor de overdracht en dat werd een heel gedoe met erfgenamen die niet meer akkoord gingen met verkoop en prijs.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 2 juli 2020 om 20:13
Je kan een offerte langer geldig laten zijn dan gebruikelijk, volgens mij tot maximaal een jaar bij sommige hypotheekverstrekkers. Er komen dan wel wat extra kosten bij, bereidstellingsprovisie. Je bent dan zeker dat je dezelfde rente behoudt, ook al stijgt deze in de tussenliggende periode. Sommige hypotheekverstrekkers brengen alleen de bereidstellingsprovisie in rekening als de rente ook daadwerkelijk stijgt.
donderdag 2 juli 2020 om 20:20
Ik denk dat de verkopers daar op gokken: duur verkopen en voordelig kopen.
Geen idee of dat hypotheektechnisch werkt, maar ik zou in elk geval een duidelijke termijn vastleggen voor de overdracht. Dat ze niet steeds uitstellen omdat ze nog niks hebben 'gevonden'.
bubbel° wijzigde dit bericht op 02-07-2020 20:21
Reden: OP gequote
Reden: OP gequote
40.49% gewijzigd
donderdag 2 juli 2020 om 20:30
Dat is inderdaad geen probleem. Die afspraken kun je vastleggen als je een koopcontract tekent. Dan spreek je een uiterste verhuisdatum af en kun je alvast een afspraak maken bij de notaris om te laten passeren op die datum. Mochten ze eerder vertrekken, kun je die afspraak naar voren halen. Maar als de koop verder rond is, kunnen ze niet meer uitstellen als ze tegen die tijd nog niets anders gevonden hebben. En met een bereidstellingsprovisie blijft de rente gelden die je in de offerte hebt afgesproken.
donderdag 2 juli 2020 om 21:08
Bij mijn huidige huis heb ik ook 6 maanden gewacht. Het enige dat daar íetsje lastig aan is, is dat de meeste hypotheek offertes maar 3 maanden geldig zijn. Daarna kun je meestal wel verlengen, maar dat kost geld. Het gaat jullie dus wel geld kosten.
Ik zou zelf proberen om evt wel iets naar voren te halen denk ik.
Ik zou zelf proberen om evt wel iets naar voren te halen denk ik.
donderdag 2 juli 2020 om 21:19
Deze is tricky hoor! Dan moet je (juridisch) meer regelen en dichttimmeren dan wanneer je een verlengde hypotheekofferte neemt. Als je dat niet heel goed regelt hebben ze straks nog huurbescherming ook, en als ze dan nog geen nieuwe woonruimte hebben gevonden moet je ze er maar uit zien te krijgen. Bovendien heb je geen recht op hra als je je woning verhuurt. Nu staat de rente laag dus zal dat niet per se een hele klap geld zijn, maar dan kun je net zo goed dat geld aan bereidstellingsprovisie uitgeven.
donderdag 2 juli 2020 om 21:21
Toevallig hier laatst over gesproken met de hypotheek adviseur.
Er zijn meerdere aanbieders die 6 maanden aanbieden een paar van 9 maanden en er was 1 waarvan de passeerdatum zelfs 12 maanden kon zijn. De rente hiervan was wel iets hoger.
Er zijn meerdere aanbieders die 6 maanden aanbieden een paar van 9 maanden en er was 1 waarvan de passeerdatum zelfs 12 maanden kon zijn. De rente hiervan was wel iets hoger.
valisa wijzigde dit bericht op 02-07-2020 21:51
0.42% gewijzigd
donderdag 2 juli 2020 om 21:24
Wat een onzin.Miss-Pippilotta schreef: ↑02-07-2020 21:01Ik zou hier persoonlijk nooit mee akkoord gaan, zo’n lange periode.
En mensen worden naar mijn idee ook minder voorzichtig/zuinig op hun spullen en huis als ze toch al weten dat het verkocht is. Dat zou ik ook voor driekwart jaar niet willen.
Toen wij ons vorige huis verkochten, was de bouw van ons huidige huis pas net gestart. Duurde ook nog een maand of 10.
Waarom zouden we in de tussentijd minder zuinig zijn op het huis? Je hebt toch ook nog gewoon de oplevering?
Ik vind er niks vreemds aan, heb het al zo vaak gehoord.
donderdag 2 juli 2020 om 21:44
Ik vraag me wel af of je in alle gevallen aanspraak kunt blijven maken op die hypotheek of dat er toch vanuit de kleine lettertjes problemen kunnen ontstaan. Stel dat de waarde van het huis over 9 maanden veel minder is, krijg je dan nog wel die hypotheek voor de aankoopsom? En stel dat je werkloos wordt in tussentijd, kan de bank er dan ook niet onderuit?
donderdag 2 juli 2020 om 23:15
Dank, fijn zo snel allemaal! In elk geval heb ik alweer bijgeleerd over de mogelijkheden, en ook het vocabulaire gevonden waarmee ik verder kan inlezen en advies inwinnen (bereidstellingsprovisie, yay!
dank Bloemkoolroosje!)
De verkopers wilden inderdaad al een uiterste datum afspreken, met mogelijkheid tot vervroegen als beide akkoord zijn (dus: als zij sneller iets vinden). Wij neigen toch nog naar het iets vervroegen van de overdracht; zes maanden klinkt bijvoorbeeld al overzichtelijker dan negen, maar niet onredelijk voor de verkopers. En als ik het goed begrijp is dat dus ook mogelijk bij de meeste hypotheekverstrekkers, zij het tegen betaling.
Kijken of we op dat vlak ook naar elkaar toe kunnen onderhandelen tot een compromis. Spannend!
De verkopers wilden inderdaad al een uiterste datum afspreken, met mogelijkheid tot vervroegen als beide akkoord zijn (dus: als zij sneller iets vinden). Wij neigen toch nog naar het iets vervroegen van de overdracht; zes maanden klinkt bijvoorbeeld al overzichtelijker dan negen, maar niet onredelijk voor de verkopers. En als ik het goed begrijp is dat dus ook mogelijk bij de meeste hypotheekverstrekkers, zij het tegen betaling.
Kijken of we op dat vlak ook naar elkaar toe kunnen onderhandelen tot een compromis. Spannend!
tunamelt wijzigde dit bericht op 02-07-2020 23:17
Reden: Reactie op andere tip aangevuld
Reden: Reactie op andere tip aangevuld
11.22% gewijzigd
vrijdag 3 juli 2020 om 08:23
Waarom ga je niet eerst naar een financieel adviseur die voor jou onderzoekt of je nu al een hypotheek kunt krijgen die pas over 6/8 maanden ingaat? Het kan niet bij elke hypotheekverstrekker dus je hebt al minder keus, dat is al een minpunt. Je moet waarschijnlijk betalen om de rente vast te zetten (kan best veel zijn geloof ik), dat is ook een minpunt. Ik zou dit echt eerst tot de bodem uitzoeken voordat je ja zegt tegen het huis.
vrijdag 3 juli 2020 om 11:34
Zelf heb ik in 2019 een appartement gekocht waarbij de overdracht in februari 2020 plaatsvond. In het koopcontract is toen vastgelegd dat de overdracht uiterlijk februari 2020 zou plaatsvinden en als beiden partijen zouden overeenkomen eventueel eerder. Bij de aanvraag van de hypotheek is toen rekening gehouden met de uiterlijk datum en heb ik een offerte gekregen waarbij ik 1x kosteloos kon verlengen tot zelfs een paar maanden na de uiterlijke overdracht. Er zijn banken die dit dus wel doen maar veel zijn het er niet. Laat je dus goed adviseren door een hypotheekadviseur.
dinsdag 7 juli 2020 om 20:41
Dit is een heel apart verhaal.
Als het voorlopig koopcontract getekend is en er geen ontbindende voorwaarden meer zijn, dan moet de erfgenaam verkopen volgens de prijs en voorwaarden in het koopcontract.
Ik heb dit uitgezocht toen ik mijn appartement verkocht aan een oud echtpaar met een kwetsbare gezondheid. Wat als het voorlopig koopcontract getekend is en 1 van beide of beiden overlijdt voor de overdracht bij de notaris? Zou ik dan opnieuw het appartement moeten verkopen en op moeten draaien voor alle extra kosten die daardoor gemaakt zouden moeten worden?
De conclusie was toen (4 jaar geleden) dat "dood geen koop breekt".
Oftewel: de erfgenamen zouden het huis moeten kopen of de afgesproken boete betalen voor het verbreken van het contract.
Andersom konden mijn erfgenamen niet sleutelen aan de prijs als ik was overleden tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en het passeren van de acte bij de notaris.
Neemt niet weg dat je wel veel last kunt hebben van mensen die denken dat er na het tekenen van contracten nog van alles te wijzigen is en het kan je ook fors geld kosten als je juridische hulp nodig hebt om je gelijk te halen, omdat de erfgenamen van de verkoper niet voor rede vatbaar zijn.
dolfine wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:14
0.46% gewijzigd
woensdag 8 juli 2020 om 06:57
To, zijn jullie eruit gekomen?
Wij hebben twee jaar geleden in juni een huis gekocht. Verkoper wilde pas 8 maanden later opleveren. Wij zijn ermee akkoord gegaan. En ook dat de datum niet later zou worden, eerder zou wel kunnen in overleg.
Wij vonden het heel veel voordelen hebben. Goed de tijd om na te denken wat we precies wilde gaan doen. Er moest verbouwd worden door een aannemer, aangezien die ook redelijk vol zitten was het dus just beter.
Onze verkoper was een schat van een man, we mochten heel vaak komen kijken. Ook met aannemers etc voor het offerte traject.
Hypotheek technisch konden wij 1 x de offerte verlengen en daarna moesten we bereidstellingsprovisie betalen. (deze is wel aftrekbaar, die meevaller hadden we dit jaar
)
Er waren ook hypotheekverstrekkers waarbij de offerte langer geweldig was tegen hogere rente. Dat was op lange termijn duurder dan de bereidstellingsprovisie betalen.
Wat als de man / verkoper in de tussentijd dood gaat, kan de verkoop dan wel door gaan, dat heb ik ook uitgezocht en ja dat zou doorgaan.
Wij hebben het eigenlijk als heel prettig ervaren, ook omdat ons eigen huis nog in de verkoop moest.
Heel veel succes to, hoop dat jullie eruit komen!
Wij hebben twee jaar geleden in juni een huis gekocht. Verkoper wilde pas 8 maanden later opleveren. Wij zijn ermee akkoord gegaan. En ook dat de datum niet later zou worden, eerder zou wel kunnen in overleg.
Wij vonden het heel veel voordelen hebben. Goed de tijd om na te denken wat we precies wilde gaan doen. Er moest verbouwd worden door een aannemer, aangezien die ook redelijk vol zitten was het dus just beter.
Onze verkoper was een schat van een man, we mochten heel vaak komen kijken. Ook met aannemers etc voor het offerte traject.
Hypotheek technisch konden wij 1 x de offerte verlengen en daarna moesten we bereidstellingsprovisie betalen. (deze is wel aftrekbaar, die meevaller hadden we dit jaar
Er waren ook hypotheekverstrekkers waarbij de offerte langer geweldig was tegen hogere rente. Dat was op lange termijn duurder dan de bereidstellingsprovisie betalen.
Wat als de man / verkoper in de tussentijd dood gaat, kan de verkoop dan wel door gaan, dat heb ik ook uitgezocht en ja dat zou doorgaan.
Wij hebben het eigenlijk als heel prettig ervaren, ook omdat ons eigen huis nog in de verkoop moest.
Heel veel succes to, hoop dat jullie eruit komen!
DTEEZ!
donderdag 9 juli 2020 om 10:04
Na advies blijkt dat verlenging van een aanbod tot 6 maanden wel zou moeten lukken (met of zonder provisie). April kan maar bij een beperkt aantal aanbieders, en dat vonden we toch te risicovol. Dus we hebben nu een voorstel gedaan voor overdracht in januari.
In ons bod wel de kosten voor verlenging meegerekend, dus het bedrag komt misschien iets lager uit dan de verkopers hadden gehoopt... ze beraden zich, nu al een paar dagen. We zullen zien!
In ons bod wel de kosten voor verlenging meegerekend, dus het bedrag komt misschien iets lager uit dan de verkopers hadden gehoopt... ze beraden zich, nu al een paar dagen. We zullen zien!