huis kopen..

16-06-2013 09:50 33 berichten
We hebben een geweldig huis bekeken gisteren, helemaal verliefd!

Maar nu dus goed gaan nadenken: er moet behoorlijk wat verspijkerd worden voordat het voor ons goed bewoonbaar wordt. De vraagprijs zit al aan de top van wat we willen/kunnen lenen, en een verbouwing krijgen we waarschijnlijk niet meegefinancierd.En hoe reeel is zo'n vraagprijs eigenlijk?

Nu zitten we nauurlijk met een paar vragen: de prijsonderhandeling kunnen we vast beter aan een aankoopmakelaar overlaten, maar hoe vind je een goede?

En hoe vind je een betrouwbare aannemer om een offerte te maken voor de verbouwing?

Hoe kom je er achter hoe reeel de vraagprijs eigenlijk is, hoeveel ruimte kunnen we daarin nog verwachten? Zouden we het huis al moeten laten taxeren voordat we een eventueel bod uit zouden brengen? En een bouwkundige keuring, wanneer doe je dat?

Haha, voel me echt een nitwit op dit gebied, ben ook totaal niet zakelijk ingesteld ;)
Alle reacties Link kopieren
Met de huidige huizenmarkt kun je soms best wat schuiven met de prijs.
In jouw geval is een aankoopmakelaar een goede investering. Slecht onderhandelen of te hoog inzetten kost je al snel méér...
Aankoopmakelaar als je zelf al weet wat je er voor over hebt?

Echt weggegooid geld. Gewoon een bod doen en bedenken dat je als koper in het voordeel bent op het ogenblik.
spannend hoor, huis kopen!

Wij hadden een makelaar die veel huizen kocht/verkocht uit de buurt van ons nieuwe huis. Dus die had een beetje verstand van een reeele prijs.

We kozen haar omdat ze lekker nuchter klonk in een telefoongesprek. Tja, je moet ergens op selecteren! beviel wel goed, ze onderhandelde veel beter dan dat wij ooit gekund hadden.

prijs voor makelaar: ongeveer 1 procent van het aankoopbedrag. Wij hebben wel een vaste prijs afgesproken, (die lag idd rond 1 procent van de vraagprijs), maar wilde de kosten niet afhankelijk laten zijn van haar onderhandelkunsten. Of iig niet: als zij slecht zou onderhandelen, dat ze dan meer zou verdienen.

In ons geval adviseerde de makelaar ook over een bouwkundige keuring. Deden we wel na de onderhandeling, maar alle afspraken waren 'op voorwaarde van'.

Succes! hopelijk heb je er wat aan!
Overigens hebben we de zoektocht naar een huis wel zonder makelaar gedaan. Dat vonden we dan weer wel zonde van het geld.
Wij hebben ons huis gekocht mbv vereniging eigen huis. We hebben een aankoopkeuring laten uitvoeren, dan heb je een redelijk idee van wat er nog verbouwd moet worden. Vervolgens kun je die informatie gebruiken om over de prijs te onderhandelen. De hypotheek hebben we toen ook via eigen huis geregeld. Geen aankoopmakelaar dus en ik heb dus nog steeds het idee dat we een hele redelijke, niet te hoge, prijs voor ons huis betaald hebben.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:toetyfroety schreef op 16 juni 2013 @ 10:02:

Aankoopmakelaar als je zelf al weet wat je er voor over hebt?En hoe weet ze dat wat ze ervoor over heeft ook reëel is? Of misschien toch teveel?
Hoelang staat het huis al te koop?
Of het een reële prijs is die TO biedt doet er in feite niet zoveel toe als de huidige eigenaren het huis graag kwijt willen... Klinkt misschien hard maar het is momenteel een kopersmarkt.

Ik zou een bouwkundig rapport laten opmaken of een aankoopkeuring laten doen zoals Belle zegt. Dan voor mezelf bepalen wat ik per se aan het huis zou laten willen doen (noodzakelijke aanpassingen) voor de verhuizing. Dan daarmee uitzoeken hoeveel geld me dat ongeveer zou kosten. En vervolgens een bod doen van het maximale bedrag dat ik te besteden heb minus die kosten voor de noodzakelijke verbouwingen. En ook met dat als onderbouwing naar de huidige eigenaren toe. Ik zou dus gewoon een beetje brutaal zijn. "Nee" heb je, "ja" kun je krijgen, dat idee.
quote:ericito schreef op 16 juni 2013 @ 10:25:

[...]

En hoe weet ze dat wat ze ervoor over heeft ook reëel is? Of misschien toch teveel?precies! Toch fijn om dat van een 'expert' te kunnen horen? Die van ons ging echt véél lager zitten dan dat wij reeel vonden. Daardoor bleef er ineens geld over voor een verbouwing.
Oom van mijn vriend is makelaar en die heeft voor ons als verkoopmakelaar gediend. We hebben net het huis gekocht, hij heeft een 2de bezichtiging gedaan daardoor is onze eerste keus afgevallen. (Veel gebreken )

Beide huizen lagen onder ons max budget ( niet heel veel) maar we wilden proberen om 4000 van de prijs te halen. Maar hij heeft 6500 van de prijs weten te snoepen erg fijn dus.

Nu weet ik niet van de kosten meestal werkt oom met vaste bedragen. Voor ons lag dat allemaal anders natuurlijk. Maar die kosten zijn mee te financieren (mits binnen het budget) en is dan goedkoper dan meteen de volle mep betalen.
Je zou ook even in dezelfde buurt kunnen kijken naar wat gelijksoortige huizen doen, wat daarvoor gevraagd wordt. Bij het Kadaster kun je ook van huizen informatie opvragen (is niet gratis) over wanneer ze voor het laatst verkocht zijn en wat er toen voor betaald is. Je kunt dan natuurlijk niet zien in welke staat ze verkocht zijn. Maar zo krijg je een beetje beter beeld bij wat zo'n huis waard is.
Bedenk me net dat je op Funda ook kunt zien welke huizen er verkocht zijn. Ik weet dat daar een vraagprijs te zien is maar dan weet je natuurlijk niet of dat er ook daadwerkelijk voor betaald is.
Een aankoopmakelaar is sowieso een heel goed idee, die weet inderdaad alle ins en outs van een huis en buurt. Verder zijn er nog wat aspecten die invloed (kunnen) hebben. Bijvoorbeeld de reden van verkoop. Is dit bijvoorbeeld vanwege een scheiding dan wil men er meestal snel vanaf en willen ze meestal toch behoorlijk zakken in de vraagprijs. Je kunt bij een volgende bezichtiging eens vragen naar de reden van verkoop. Verder even kijken hoe lang het huis te koop staat. En laten taxeren is misschien ook geen slecht idee! Heel veel succes
quote:leentjedb schreef op zondag 16 juni 2013 10:37 Bedenk me net dat je op Funda ook kunt zien welke huizen er verkocht zijn. Ik weet dat daar een vraagprijs te zien is maar dan weet je natuurlijk niet of dat er ook daadwerkelijk voor betaald is.Vraagprijs zegt op het moment niet zo heel veel. Kadaster voor de prijs, en dan de foto's van Funda ernaast!
Ik zou eerder investeren in een bouwkundig rapport en het oordeel van een aannemer, dan een makelaar. Maar alleen als je zelf goede onderhandelingen kunt voeren. Als jij je omver laat lullen is een makelaar iedere cent waard
quote:leentjedb schreef op 16 juni 2013 @ 10:37:

Bedenk me net dat je op Funda ook kunt zien welke huizen er verkocht zijn. Ik weet dat daar een vraagprijs te zien is maar dan weet je natuurlijk niet of dat er ook daadwerkelijk voor betaald is.Dat bedrag wordt door de verkoopmakelaar vaak wat opgeleukt. Hier een huis bekend dat volgens de makelaar op Funda voor ¤ 30.000 meer is verkocht dan werkelijk het geval was.
Bouwkundig rapport en een schatting van de kosten die jullie nog moeten maken om het huis naar jullie maatstaven bewoonbaar te maken. Dit huis zit qua vraagprijs al aan de top van jullie kunnen, en moet daarnaast nog verbouwd worden. Onvoorziene kosten zijn 10% van de totale verbouwingskosten om rekening mee te houden.

Hoewel je er verliefd op bent, zou ik heel kritisch kijken of je het daadwerkelijk op kunt gaan brengen inclusief verbouwing en anders laten gaan. Teveel risico. Maar dat ben ik.
Bij ons huis is vorig jaar 20 000 euro van de vraagprijs afgehandeld door een aankoopmakelaar. Dat was aan het begin van de huizenmarktinstorting, de prijzen liggen nu nog lager hier in de omgeving.

Een aankoopmakelaar is dus niet zo'n slechte investering. Heb het vantevoren wel over zijn courtage. Wil hij een percentage van het afgesnoepte bedrag, of hanteert hij een vast tarief?
Yarn is cheaper than therapy...
Je ben verliefd. Dat werkt tegen je.

De huizenmarkt ligt zwaar onder druk. Vrienden van me hebben hun huis verkocht met zeer ernstig verlies. En... zijn er uiteindelijk toch nog goed afgekomen, want later gingen verglijkbare huizen uit hun buurt voor nog minder weg.

Laat de makelaar nooit weten dat je weg bent van het huis.

Noem alle nadelen van het huis en stel dat je begroot hebt dat het huis voor een x-bedrag opgeknapt moet worden.

Noem dingen die wel oké zijn, maar zeg dat het niet jouw smaak is: keuken, badkamer, tuin. Zo kan de makelaar dit niet gebruiken in de verkoop.

Natuurlijk moet je melden dat je het huis leuk vindt. Zeg dan dat je door de nadelen heenkijkt en dat je denkt er wat leuks van te kunnen maken.

Stel de vraagprijs is 250.000 euro. Verbouwen kost 30.000 euro. Dan is 180.000 euro bieden helemaal niet gek.

Ga nog een paar huizen bekijken in je prijsklasse en noem de voordelen van die huizen to van je 'droomhuis'.

Tot slot; laat de onderhandelingen doen door iemand die niet of minder emotioneel betrokken is. Want ik zei het al, een goede makelaar herkent heus je greedyness.
Wij hebben zelf onderhandeld per email met de verkopende makelaar. Ik had dat nooit gekund per telefoon, dan had ik mezelf niet genoeg tijd gegund om goed na te denken over bv een tegenbod. Ik heb een voorbeeld brief/ email gevonden op internet

Ik had het geluk dat een collega ook net in dezelfde buurt had gekocht, dus ik wist dat scherp onderhandelen echt kon. Ik wilde nl ook niet de huidige eigenaren van het huis beledigen door ultra laag in te zetten, maar het huis stond al een jaar te koop, zij waren al verhuisd naar een nieuw koophuis, vrouw was hoogzwanger....

Ik nam dus ook niet de telefoontjes aan van de makelaar. Alles is via de mail gegaan. Op vrijdag hadden wij ons ultieme bod gemaild en dat werd afgewezen. Wij terugmailen dat het toch jammer was omdat wij snel konden schakelen... huurhuis hadden etc.... kregen wij de woensdag erna alsnog een mailtje dat het geaccepteerd was. Ik ben toen niet nog lager gaan zitten, ookal zeiden sommige mensen in mijn buurt dat ik er toen nog gewoon 1000 euro van af had moeten halen. Immers mijn bod dat was afgewezen, was geldig tot die vrijdag 18.00 ....

Maar inderdaad ook taxatie en bouwkeuring laten doen, daar kwamen geen dingen uit die we zelf niet hadden verwacht.

Succes!!
idd bij kadaster opvragen, kostte ons toen 32 euro geloof ik, maar heeft enorm geholpen. Wij hebben zelf geboden, maar wisten goed wat we het max waard vonden en wat we wilde bieden. Uiteindelijk flink stuk onder de vraagprijs uitgekomen. We hebben het huis na de eerse bezichtiging nog een keer bekeken met mijn ouders (geen roze bril en hebben zicht op wat het kost om dingen aan te passen e.d. ) Daarna technisch laten keuren. Heel blij mee, want de lekkage die volgens de makelaar echtt echt echt was verholpen bleek nog steeds aanwezig. Dit hebben we in de onderhandelingen meegenomen. Hogere prijs, prima maar dan met dat, dat en dat gemaakt. Willen jullie dat niet, prima maar dan dus ook een lagere prijs want wij moeten dus de lekkage maken en muur herstellen e.d.
Bij het kadaster prijzen opvragen kostte maar een paar euro (3 euro nog wat)per keer. Je kunt de laatst betaalde prijs van dit specifieke huis opvragen (dan weet je wat de huidige eigenaren betaald hebben en wanneer, zo kun je inschatten hoe veel winst/verlies zij met hun vraagprijs hebben en je eigen kansen beter inschatten).

Daarnaast kun je per postcode de verkoopprijzen vd laatste jaren opvragen zodat je in kunt schatten wat een reeele prijs is.
Ik zou voorzichtig zijn. Vraagprijs is al aan het max wat jullie willen/kunnen lenen en dan moet er nog verbouwd worden..

Eerlijk gezegd: vragen om problemen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven