huis kopen..

16-06-2013 09:50 33 berichten
We hebben een geweldig huis bekeken gisteren, helemaal verliefd!

Maar nu dus goed gaan nadenken: er moet behoorlijk wat verspijkerd worden voordat het voor ons goed bewoonbaar wordt. De vraagprijs zit al aan de top van wat we willen/kunnen lenen, en een verbouwing krijgen we waarschijnlijk niet meegefinancierd.En hoe reeel is zo'n vraagprijs eigenlijk?

Nu zitten we nauurlijk met een paar vragen: de prijsonderhandeling kunnen we vast beter aan een aankoopmakelaar overlaten, maar hoe vind je een goede?

En hoe vind je een betrouwbare aannemer om een offerte te maken voor de verbouwing?

Hoe kom je er achter hoe reeel de vraagprijs eigenlijk is, hoeveel ruimte kunnen we daarin nog verwachten? Zouden we het huis al moeten laten taxeren voordat we een eventueel bod uit zouden brengen? En een bouwkundige keuring, wanneer doe je dat?

Haha, voel me echt een nitwit op dit gebied, ben ook totaal niet zakelijk ingesteld ;)
Oeps, een topic openen en dan de hele dag op familiebezoek gaan is natuurlijk niet handig! Sorry voor de late reactie!

Het huis is afkomstig uit een erfenis en staat nu ongeveer 2 jaar te koop. Er zit nu een huurder in onder leegstandswet.

We hebben helaas niet genoeg spaargeld om de complete verbouwing te betalen. Ook niet om alleen de echt noodzakelijke dingen te laten doen. Denk daarbij dus echt aan dingen als de complete gedateerde en dus gevaarlijke electra vervangen en een nieuwe ketel. Isoleren is vast ook fijn. En zoiets meefinancieren in de hyotheek is niet echt meer een optie tegenwoordig geloof ik.

En dan moet er ook nog een vaste trap naar 1 van de zolders komen die dan onze slaapkamer zou worden. Eigenlijk kunnen we daar ook geen 2 jaar mee wachten, want we hebben 3 kinderen!

En dan hebben we het nog niet eens over de hooizolder die alleen bereikbaar is met een ladder van buitenaf. daar moet ook iets mee...

Aargh, als we nu 5 jaar sparen verder waren wisten we het wel! Of ze moeten bijna een ton zakken met de prijs, dan zijn er meer mogelijkheden. Maar ja, bij een vraagprijs van bijna 3 ton zit dat er waarschijnlijk niet in.

Ik denk dat dit huis voor ons te vroeg komt. Ontzettend jammer, want de locatie is voor ons echt ideaal! pfff echt wel balen. Maar ja, een mens moet iets te dromen houden toch?
Haha, Cellista, je klinkt lekker nuchter in je laatste post. Jammer als dit huis het niet kan worden, maar ik zou het zeker niet nu al opgeven.

Ken je iemand die veel verstand heeft van verbouwen en realistisch voor jullie kan bekijken wat de noodzakelijke verbouwwerkzaamheden zouden kosten? Heb je al met een hypotheekadviseur gepraat? Als ik het goed onthouden heb, mag je tot 105% van de waarde van je huis financieren. Als door de verbouwing je huis echter 10.000 euro meer waard wordt (en dat kun je aantonen door een gedegen taxatie), kun je die 10.000 euro dus ook lenen (al betekent dat in de praktijk dat je meestal wel voor 20.000 euro verbouwd.... ).

Vraag het na bij iemand die het echt weet hoor, want ik wil je niet blij maken met een dooie mus, maar je zou het nog eens uit kunnen zoeken.

Stel nu, dat de vraagprijs van het huis 250 000 is (en jullie maximale hypotheek is 260.000). De geschatte verbouwing kost jullie 50.000 euro (ik noem maar wat he) waarmee de waarde van het huis 30.000 euro stijgt (want een nieuwe keuken verhoogt de waarde niet zo). Als je dan het huis kunt krijgen voor 210000, kun je misschien best een eind komen.

Laat je informeren en ga heeeeel hard rekenen, wie weet?!
Alle reacties Link kopieren
De prijs ligt rond het maximale bedrag dat je kunt lenen, dus ongeveer 4 keer het jaarinkomen. Dan heb je hoge hypotheeklasten als je dit huis koopt en blijft er weinig over voor leuke dingen en sparen. Als je nu huurt en voor het eerst koopt krijg je ook hogere maandlasten ivm WOZ belasting en verzekeringen. En wat te denken van toekomstig onderhoud (1% waarde woning per jaar).

Je hebt niet eens genoeg spaargeld om alleen de hoog noodzakelijkste verbouwingen te doen. Dat wordt dus een ramp want je krijgt die verbouwing nooit compleet gefinancierd. Hoe wil je dat dan doen?

Een aankoopmakelaar kost je zo tussen de 1.000-3.000 en dat krijg je NIET gefinancierd uit je hypotheek. De kosten van een aankoopmakelaar zijn ook NIET aftrekbaar.

Heb je überhaupt aan de extra kosten van verhuizen gedacht? Minstens een maand (maar waarschijnlijk langer) dubbele woonlasten omdat je eerst elektriciteit en noodzakelijke verbouwing moet doen. Kosten van verhuizen (zelfs al doe je het zelf moet je een bus en dozen huren).

Verven en behangen, misschien vloerbedekking, een nieuw Ikea kastje in de kinderkamer etc etc. Het kost allemaal een vermogen, zelfs bij een huis waar weinig aan moet gebeuren!

Je kunt het gewoon niet betalen!
Als vergelijk: ik kocht een jaren 30 appartement van 85 vierkante meter dat in principe redelijk onderhouden is.

Er moet een nieuwe keuken in (kleine keuken) en er moeten 3 nieuwe groepen in een bestaande, goede meterkast en ik wil 1 deur dichtmaken. Dan nog wat kleine dingen zoals wat extra stopcontacten en afvoer droger.

Er moet geverfd en behangen worden en de houten vloer moet geschuurd en geolied.

Ik had een aankoopmakelaar en een dure hypotheekadviseur waardoor ik voor de kosten koper wat eigen geld moet bijleggen.

Ik heb een maand dubbele woonlasten en ik koop wat nieuwe meubels en lampen etc (voornamelijk via marktplaats en Ikea).

Lijkt me allemaal al veel minder dan jullie met 3 kinderen moeten doen. En ik ben alles bij elkaar bijna 30.000 euro kwijt aan mijn nieuwe huis/verhuizing, en dat wordt niet gefinancierd door de bank.
Een aankoopmakelaar is in dit geval wel een goede optie denk ik. Die kan vaak ook ongeveer inschatten wat een degelijke verbouwing kost. En als je hem op no cure no pay basis inzet, hoef je er niets voor te betalen als je besluit het huis toch niet te kopen!

Wat je ook kunt doen, om een inschatting te maken. Is de verbouwing op werkspot.nl zetten. Moet je wel specifiek weten wat er allemaal gedaan moet worden, maar daar kun je zelf vaak al wel een goede inschatting van maken.

Overigens: door verbouwingen als nieuwe CVketel, isolatie en trap naar zolder, kan de waarde van een huis behoorlijk stijgen. Tegenwoordig kijken ze bij de bank naar wat een huis meer waard wordt als je bepaalde verbouwingen uitvoert. Dit deel kun je WEL meefinancieren in de aankoop van je huis. Het is dus geen verloren zaak!

Het enige nadeel is dat een verbouwing vaak niet 1 op 1 gaat qua meerwaarde. Maar het is in ieder geval wel de moeite waard om eens te informeren.
Misschien kan ze het best betalen.

Dat huis staat al twee jaar te koop, dus de kans is groot dat er heel veel van de prijs af kan.

Je kunt ook uitzoeken wat die verbouwing nou eigenlijk echt gaan kosten ipv er maar wat naar te raden.

Lijkt me de moeite van het proberen waard, je kunt altijd nog tot de conclusie komen dat het niet gaat lukken.
Spannend hoor cellista!! Maar het is inderdaad moeilijk... Zeker als het verliefd bent op het huis, en het zit tegen het maximum dat je kunt financieren. Wij zijn sinds februari op huizenjacht, en ondertussen één keer een bod willen doen, was de dag ervoor al een bod gedaan en toen was het verkocht. Nu zijn we aan het twijfelen tussen twee huizen. Vanavond gaan we voor tweede keer kijken bij één van deze twee. Dit is een mooi huis, waarbij keuken en badkamer helemaal af en prachtig zijn! Nadeel: groot deel van ramen en kozijnen moet vervangen worden. Maar dit kan in stapjes gebeuren. Ook zal er in de loop der tijd een nieuw dak opmoeten. toch nog grote uitgaven dus. Het huis staat een jaar te koop ivm scheiding en is nog niets gezakt in vraagprijs. Is nu 299.000. We willen waarschijnlijk een bod gaan doen van 240.000 om maximaal op 250.000 uit te komen... Maar de twijfel is groot of de verkoper zoveel zal zakken in prijs.....
We schrijven 'm nog niet af We hebben wel spaargeld, maar dat willen we gebruiken om de kosten koper te dekken. Dat gaat wel lukken, maar dan blijft er dus niet zoveel meer over voor eventuele verbouwingen!

Gelukkig zagen we gisteren op Funda een ander huis (met minder grond maar wel al helemaal af) wat we op de foto's in elk geval erg mooi vinden. We kijken ondertussen dus gewoon wel verder natuurlijk.

Het huis dat we gezien hebben is qua locatie perfect, qua hoeveelheid grond erbij ook (zelfs een beetje veel grond, er zit en weiland bij!). Alleen het huis zelf is voor ons een probleem: achterstallig onderhoud en zonder de verbouwing te weinig ruimte voor ons gezin. De prijs vinden we zelf eigenlijk niet zo realistisch: als je de grond wegdenkt zou het huis een prijs moeten opleveren die het absoluut niet waard is. We zouden eventueel wel een stukje verbouwing mee willen financieren, maar liever sparen we daar gewoon voor. Dus als de verkoper niet enorm in prijs wil zakken is het voor ons geen optie. Helaas ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven