Huisgenoten willen kippen
dinsdag 20 augustus 2013 om 18:29
Ik heb 2 huisgenootjes (woon liever alleen maar vanwege geen geld voor een eigen huis).
Het is gezellig en die mannen zijn vrienden van elkaar. Allemaal prima. Maar nu willen ze 2 kippen nemen. Ik ben sowieso al tegen dieren in een hok te stoppen en heb er dus wel problemen mee. Heb het idee dat ze die beesten amper gaan verzorgen en dat ik het dan weer op kan knappen als dierenvriend. Ik kan die dieren ook niet laten lijden natuurlijk. Ze zeggen dat ze ervoor gaan zorgen. Nou goed. Nu willen ze ze aan gaan schaffen en 2 dagen daarna gaan zij allebei een weekje weg. Dus ik vertelde al dat ik niks met die kippen te maken wil hebben en dat ze het maar moeten regelen met voer e.d. Nou hebben we net een discussie erover dat ik vind dat die kippen wel te eten moeten krijgen die week en zij zeggen ach dan leggen we gewoon een berg eten neer enzo. Of als het teveel moeite is voor mij gaan ze het aan de buren vragen.
Hoe kan je hiermee omgaan? Ik wil er niet voor zorgen en er niks mee te maken hebben en zij gaan er dus al half vanuit dat als zij weg zijn dat ik het dan overneem.. En ik ben een erg grote dierenvriend die al snel dingen zielig vind, dus die kippen zonder eten laten zitten kan ik ook niet.
Het is gezellig en die mannen zijn vrienden van elkaar. Allemaal prima. Maar nu willen ze 2 kippen nemen. Ik ben sowieso al tegen dieren in een hok te stoppen en heb er dus wel problemen mee. Heb het idee dat ze die beesten amper gaan verzorgen en dat ik het dan weer op kan knappen als dierenvriend. Ik kan die dieren ook niet laten lijden natuurlijk. Ze zeggen dat ze ervoor gaan zorgen. Nou goed. Nu willen ze ze aan gaan schaffen en 2 dagen daarna gaan zij allebei een weekje weg. Dus ik vertelde al dat ik niks met die kippen te maken wil hebben en dat ze het maar moeten regelen met voer e.d. Nou hebben we net een discussie erover dat ik vind dat die kippen wel te eten moeten krijgen die week en zij zeggen ach dan leggen we gewoon een berg eten neer enzo. Of als het teveel moeite is voor mij gaan ze het aan de buren vragen.
Hoe kan je hiermee omgaan? Ik wil er niet voor zorgen en er niks mee te maken hebben en zij gaan er dus al half vanuit dat als zij weg zijn dat ik het dan overneem.. En ik ben een erg grote dierenvriend die al snel dingen zielig vind, dus die kippen zonder eten laten zitten kan ik ook niet.
dinsdag 20 augustus 2013 om 19:27
dinsdag 20 augustus 2013 om 19:35
Niks ruikt zo smerig als kippenstront. Als je slim bent, laat je die kippen gewoon komen. Je geeft ze die week eten en verder niks. Vertel je huisgenoten niet eens dat je ze wel wilt verzorgen, laat ze die berg voer neermikken en als ze weg zijn, regel je het voer en het water. Meer niet.
Als ze thuis komen en het hok moet schoon, dan durf ik te wedden dat de kippen binnen een week bij een kinderboerderij zitten .
Als ze thuis komen en het hok moet schoon, dan durf ik te wedden dat de kippen binnen een week bij een kinderboerderij zitten .
dinsdag 20 augustus 2013 om 19:38
Er zijn van die voersilo's, die je helemaal tot de nok toe vol kunt stoppen met legkorrels. Ze zakken dan naar beneden in gaatjes waar de kippen dan met hun snavel bij kunnen. Daar kunnen ze echt wel dik een week mee vooruit. Maar het voer moet wel droog staan, er mag geen regen op vallen.
Maar ik doe dat niet meer. Hier vreten de mussen al het voer op, en ik ga niet voor mussen voer in slaan. Dat kost te veel geld.
Ik vind jouw vrienden iets te gemakkelijk er in staan. En daar zouden de kippen wel eens de dupe van kunnen worden.
Waar willen ze de kippen eigenlijk indoen? Een kippenren is best duur in aanschaf hoor!
Maar ik doe dat niet meer. Hier vreten de mussen al het voer op, en ik ga niet voor mussen voer in slaan. Dat kost te veel geld.
Ik vind jouw vrienden iets te gemakkelijk er in staan. En daar zouden de kippen wel eens de dupe van kunnen worden.
Waar willen ze de kippen eigenlijk indoen? Een kippenren is best duur in aanschaf hoor!
dinsdag 20 augustus 2013 om 19:51
quote:Hamer schreef op 20 augustus 2013 @ 19:46:
Kippen hebben grond (geen stenen of tegels) nodig om lekker in de grond te wroeten, wormen te zoeken en lekker een zandbad te nemen.
Een kippenren bestaat gewoonlijk ook uit een buitenverblijf zonder bodem, zodat ze inderdaad in het zand kunnen wroeten, en een hoger gelegen binnen verblijf alwaar ze op stok kunnen en eieren kunnen leggen. Maar dat binnen verblijf poepen ze wél vol de viezerikken.
Ze hebben trouwens ook kalkgrind nodig. Om op te eten.
Kippen hebben grond (geen stenen of tegels) nodig om lekker in de grond te wroeten, wormen te zoeken en lekker een zandbad te nemen.
Een kippenren bestaat gewoonlijk ook uit een buitenverblijf zonder bodem, zodat ze inderdaad in het zand kunnen wroeten, en een hoger gelegen binnen verblijf alwaar ze op stok kunnen en eieren kunnen leggen. Maar dat binnen verblijf poepen ze wél vol de viezerikken.
Ze hebben trouwens ook kalkgrind nodig. Om op te eten.
dinsdag 20 augustus 2013 om 20:51
dinsdag 20 augustus 2013 om 23:09
quote:madelieeefje schreef op 20 augustus 2013 @ 18:49:
Het lijkt ze wel geinig om verse eieren te pakken en dan over 2 jaar die kippen op te gaan eten..
Het is een koophuis nopsy dat wij onderhuren.
Een dier is geen wegwerp-product, je gaat grote ellende krijgen op deze manier, en het is erg slecht voor die beesten. Je woont blijkbaar samen met twee geestelijk gehandicapten.
Het lijkt ze wel geinig om verse eieren te pakken en dan over 2 jaar die kippen op te gaan eten..
Een dier is geen wegwerp-product, je gaat grote ellende krijgen op deze manier, en het is erg slecht voor die beesten. Je woont blijkbaar samen met twee geestelijk gehandicapten.
dinsdag 20 augustus 2013 om 23:11
dinsdag 20 augustus 2013 om 23:16
quote:madelieeefje schreef op 20 augustus 2013 @ 18:49:
Dan worden ze erg teleurgesteld, want de dagen korten. Kippen leggen alleen eieren bij genoeg daglicht en dat is er eind herfst, winter, begin lente niet.
Kippen in een hokje is hetzelfde als legbatterijkippen. Doodzielig.
Dan worden ze erg teleurgesteld, want de dagen korten. Kippen leggen alleen eieren bij genoeg daglicht en dat is er eind herfst, winter, begin lente niet.
Kippen in een hokje is hetzelfde als legbatterijkippen. Doodzielig.
dinsdag 20 augustus 2013 om 23:32
Kippen hebben een goed hok nodig, grootte afhankelijk van grootte van de kip en het aantal kippen dat er in moet overnachten. Er moeten in het nachthok geen andere (roof)dieren bij ze kunnen komen. Ze hebben een goede stok nodig om op te slapen anders vergroeien de poten. Ze hebben een legnest nodig waar ze hun eieren kunnen leggen. Het hok moet regelmatig schoongemaakt worden en dan is het handig als je er zelf een beetje in kunt komen, dus geen laag prutshokje waar je als een halve Houdini in moet om het schoon te kunnen maken. Kippen kunnen vliegen, niet heel hoog maar je zal zien dat ze over je schutting komen en dan kun je er achteraan gaan vangen dus zorg dat de tuin goed en hoog genoeg omheind is. Als je dat niet kunt of wilt heb je een ren nodig, gewoon op de kale grond. Die ren moet ook groot genoeg zijn. Kippen kunnen zich in het water niet altijd (er weer uit) redden. Heb je bijvoorbeeld een diepe vijver met een hoge "wal" (ik weet even niet hoe je dat in het Nederlands omschrijft) dan moet je die afschermen of je kippen in de ren houden want anders loop je het risico dat ze erin terecht komen en verdrinken. Kippen hebben beschutting nodig tegen kou/wind/regen dus het hok moet echt wel degelijk zijn. Je moet zowel de kippen als hok/ren regelmatig controleren op parasieten en als die er zijn er iets tegen doen. Mijn vader zorgt verder ook regelmatig voor "entertainment" voor zijn kippen. Lage plastic teil met een laagje water, bult zand, worden ze helemaal wild van en is heel komisch om te zien.
Het klinkt heel leuk, 's ochtends verse eitjes kunnen rapen. Maar er komt echt wel meer bij kijken dan een konijnenhok en een berg voer...
Haal bij de bibliotheek eens een boek over het houden van kippen en laat ze dat lezen. En zeg er dan bij dat als ze kippen nemen en er niet goed voor zorgen dat je ze dan aangeeft bij de dierenbescherming. Hopelijk gaan ze het kippen houden dan of serieus nemen of zien ze van het idee af.
Het klinkt heel leuk, 's ochtends verse eitjes kunnen rapen. Maar er komt echt wel meer bij kijken dan een konijnenhok en een berg voer...
Haal bij de bibliotheek eens een boek over het houden van kippen en laat ze dat lezen. En zeg er dan bij dat als ze kippen nemen en er niet goed voor zorgen dat je ze dan aangeeft bij de dierenbescherming. Hopelijk gaan ze het kippen houden dan of serieus nemen of zien ze van het idee af.
woensdag 21 augustus 2013 om 10:45
Ik denk dat qua leggen die mannen teleurgesteld gaan worden. Want inderdaad, met korten van de dagen gaan kippen minder eieren leggen. Soms leggen ze om de zoveel dagen nog een ei in de winter, dat wisselt. Een lampje dat later uit gaat kan het nog beinvloeden.
En wat konijnenhok betreft, ook daarin raken ze teleurgesteld: die zijn ook duur.
Het is mooi, loslopende kippen in de tuin, maar dan moet je wel zeker weten dat ze er niet uit kunnen vliegen. Want kippen moet je namelijk een week vast kunnen zetten zodat ze honkvast worden. En dan is een konijnehok veel te klein.
En wat konijnenhok betreft, ook daarin raken ze teleurgesteld: die zijn ook duur.
Het is mooi, loslopende kippen in de tuin, maar dan moet je wel zeker weten dat ze er niet uit kunnen vliegen. Want kippen moet je namelijk een week vast kunnen zetten zodat ze honkvast worden. En dan is een konijnehok veel te klein.