Huishouden bijhouden

07-09-2019 12:14 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik hoop dat ik hier DE gouden tip krijg om mijn huishouden zo goed mogelijk bij te houden. Ik woon in een eengezinswoning met mijn dochter en huisdieren. We zijn heel weinig thuis. Overdag tot uur of zes, zeven. En om het weekend zijn we weg. Als ik van mijn werk kom, het is koken (dochter doet het af en toe), keuken opruimen, keuken stofzuigen en dweilen. En dan soms de was doen of woonkamer opruimen.

Waar ik tegen aan loop, is dat de meest nodige dingen goed bijgehouden worden: stofzuigen, was, strijken, vaatwasser, boodschappen, douche. Maar andere dingen, zoals grondiger schoonmaken (denk aan vetvrij maken van de keuken, achter de meubels stofzuigen, spinnenwebben, ramen lappen, enz) lukt niet of niet genoeg. Ik heb in de keuken een lijst van taken hoe hoe vaak het zou moeten gebeuren: dweilen 6x per week, ramen lappen 1x per maand, enz. Maar dat geeft me niet het overzicht om het te doen.

Ik zit te denken aan een schema per week die reëler is dan wat ik nu beneden heb hangen. Hoe zouden jullie het doen?

Een schoonmaakster is te duur .
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Hoe oud is je dochter?
Wat doet die behalve soms koken?
Huisdieren binnen? Welke en hoeveel?
Heb je een baan? Hoeveel uur?
Zijn jullie tot 6-7 uur 's morgens thuis? En wanneer kom je 's avonds thuis?

Is 6 keer per week dweilen nodig?
Wat doe je in het weekend dat je wel thuis bent?

Twee vrouwen moeten een kleine woning toch onderhouden krijgen, zou ik denken.

En DE gouden tip ... als je zoekt naar een huis zonder enige moeite proper krijgen en houden, dan denk ik niet dat die tip bestaat.
Welk soort tips zoek je?
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 07-09-2019 12:23
47.67% gewijzigd
Flylady heeft een handig schema waarbij alle ruimtes sowieso eens per maand aan bod komen. Ook heeft zij dagelijkse en wekelijkse taakjes. Moet je maar eens googelen...
Heksie schreef:
07-09-2019 12:14


Ik zit te denken aan een schema per week die reëler is dan wat ik nu beneden heb hangen. Hoe zouden jullie het doen?

Een schoonmaakster is te duur .
Hoe weten wij nou hoe vies het bij jou is en hoeveel tijd jij hebt? 6x per week dweilen lijkt me inderdaad nogal vaak. Dus doe bijvoorbeeld eens één keer per week. Is het dan te vies dan doe je 2x.

Kortom ik snap eigenlijk je probleem niet, gewoon een avond of ochtend per week vrij maken voor wat grotere klussen. Niet echt rocket science.
Alle reacties Link kopieren
Als je er bijna niet bent, waarom zou je dan 6x per week dweilen?

Wij ruimen de hele dag (ik werk vanuit huis, man soms) op. 's Avonds voor het slapen gaan nog even een snel rondje. We hebben geen schema's, we zien wel wat er gedaan moet worden.
Als het nu nog steeds niet is gelukt, ga je het waarschijnlijk nooit onder de knie krijgen. Schema’s zijn leuk, maar het gaat om de uitvoering. Hier in huis is het een puinhoop. Ik zorg voor een schone keuken en wc, schone kleren, de badkamer wordt regelmatig (maar zeker niet maandelijks) schoongemaakt, stofzuigen indien nodig (2 keer per week ongeveer), en verder alles waar ik me op dat moment aan erger.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-09-2019 12:21
Als je er bijna niet bent, waarom zou je dan 6x per week dweilen?

Eens. Is het dan echt vies?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-09-2019 12:24
Als het nu nog steeds niet is gelukt, ga je het waarschijnlijk nooit onder de knie krijgen. Schema’s zijn leuk, maar het gaat om de uitvoering. Hier in huis is het een puinhoop. Ik zorg voor een schone keuken en wc, schone kleren, de badkamer wordt regelmatig (maar zeker niet maandelijks) schoongemaakt, stofzuigen indien nodig (2 keer per week ongeveer), en verder alles waar ik me op dat moment aan erger.
Herkenbaar, inclusief het "alles waar ik me op dat moment aan erger".

Schema's werken voor mij ook niet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
6x per week dweilen O_O jij bent maf.
Wel ideaal w.b. dweilen een stoomreiniger.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zie wat er 'moet' gebeuren dan schrik ik oprecht.
Waarom staat 1x per maand ramen lappen op het programma?

Hier doe ik dat binnen misschien 2x per jaar? Vlak na kerst (na alle kaarsjes) en ergens een x in het voorjaar. Oké misschien voor de winter nog een keer.

Opruimen is meer aanwennen om het direct even op zijn plek te leggen. Dus laptop gebruikt. Eerst weer in de kast. Boek gelezen die opruimen. Tv aan gehad? Afstandsbediening waar hij hoort. Thee gedronken? In de vaatwasser met het kopje.

Ik draai 1x in de week 3 wassen. Wit / bont+donker / hygiëne. Achter elkaar door. Gelijk ophangen.
Volgende avond ruim ik die drie wassen op. Zijn ze (meestal) droog.


Maar dagelijks de keuken stofzuigen en dweilen? Waarom zou je dat doen? Ik heb gelukkig niet zoveel eisen. Als ik zie wat je qua dagelijkse hygiëne doet dan zou ik meer dan tevreden met mezelf zijn. Je kunt je standaard ook iets aanpassen?


Dagelijks:
Vaatwasser ingepakt
Kamer opgeruimd + doekje salontafel
Keuken opruimen + doekje

Twee keer per week:
Stofzuiger
(Heb tijdje geleden een robot stofzuiger aangeschaft. Beste aankoop ooit)
Trappen stofzuigen

Een keer per week
Toilet
Wastafels badkamer
Was

Maandelijks
Badkamer
Afzuigkap etc

Wanneer ik zin heb (of wanneer echt nodig)
Ramen lappen
Kasten uitmesten en opruimen
Koelkast schoonmaken
Dweilen
Alle reacties Link kopieren
Elke dag de keuken dweilen en stofzuigen? Hoeveel huisdieren heb je? Ramenlappen 1 x per maand vind ik ook best wel vaak. Wellicht is het een idee om een andere maatstaf voor schoon aan te houden.

1x per week de wc, 1x per twee weken de douche, 1x per 2 weken de grondige stofzuigbeurt (verder tussendoor wat stofzuigen), 1x per twee weken de keuken goed schoonmaken (die je verder natuurlijk gewoon bijhoudt doordeweeks)
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-09-2019 12:19
Hoe oud is je dochter? 16
Wat doet die behalve soms koken?haar kamer, vaatwasser, dieren en af en toe stofzuigen
Huisdieren binnen? Welke en hoeveel? color=#BF0000]2 katten en een dier buiten[/color]
Heb je een baan? Hoeveel uur?color=#BF0000][color=#BF0000full time][/color][/color]
Zijn jullie tot 6-7 uur 's morgens thuis? En wanneer kom je 's avonds thuis? color=#BF0000]Ik vertrek net voor 7 uur in de ochtend en ik ben na zes uur in de avond thuis. Mijn dochter gaat naar school. Ze gaat naar school en heeft een keer per week een ander verplichting[/color]

Is 6 keer per week dweilen nodig? color=#BF0000]De keuken vind ik wel. Ik heb een hele vervelende vloer. Als er buiten regent, lijkt erop dat we met modderige schoenen binnen zijn gelopen, om maar niet over de kattenpootjes te beginnen[/color]
Wat doe je in het weekend dat je wel thuis bent? color=#BF0000]Ik probeer wat andere taken te doen, zoals iets opruimen, administratie, soms plan ik iets leuks met mijn dochter, boodschappen doen. Maar het gebeurt regelmatig dat ik zo moe ben, dat ik niet verder kom dan koken en stofzuigen. [/color]

Twee vrouwen moeten een kleine woning toch onderhouden krijgen, zou ik denken. color=#BF0000]Dat zou ik ook denken. Ik heb wel teveel rommel, waar ik al wat aan doe. Mijn dochter is rommelig, en daar hebben we wel eens ruzie over. [/color]
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je basis al in orde hebt! Ik zou niet teveel aan die routine wijzigen, behalve kritisch kijken of het niet één tandje minder kan. Plus kijken of dochter meer kan doen (als ze - bijna - volwassen is).
Die andere taken zou ik plannen op datum, of week. Dus week 38 is ramen lappen, week 39 is achter de bank stofzuigen. Nu staat er op je lijst 1 x per zoveel weken maar dat is niet concreet genoeg.
Misschien één keer dweilen inruilen voor één van die taken?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
07-09-2019 12:21
Als je er bijna niet bent, waarom zou je dan 6x per week dweilen?

Wij ruimen de hele dag (ik werk vanuit huis, man soms) op. 's Avonds voor het slapen gaan nog even een snel rondje. We hebben geen schema's, we zien wel wat er gedaan moet worden.
Katten maken best vies. Ik had een tijdje kamers op slot gedaan. Dan beperkt het zich tot de keuken. Maar ze werden gestrest en begonnen binnen te plassen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Is 6 keer per week dweilen nodig? color=#BF0000]De keuken vind ik wel. Ik heb een hele vervelende vloer. Als er buiten regent, lijkt erop dat we met modderige schoenen binnen zijn gelopen, om maar niet over de kattenpootjes te beginnen[/color]
Misschien binnen geen schoenen aan? Dan heb je alleen nog de kattenpootjes.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
07-09-2019 12:26
6x per week dweilen O_O jij bent maf.
Wel ideaal w.b. dweilen een stoomreiniger.
Mijn vloer is een nachtmerrie. Ik heb de hoop nog niet opgegeven om te kunnen verhuizen, kleiner gaan wonen. Daarom wil ik geen nieuwe vloer leggen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
@JessMariano_1986 je lijstje lijkt me ideaal. Dit is wat ik bedoel
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Het is even een investering, maar zou zo'n dweilrobot dan niks zijn? Die kun je programmeren en dan maakt ie elke dag de keuken voor je schoon. Als ik elke dag zou moeten dweilen, zou ik daar zeker wat aan uitgeven.

https://www.coolblue.nl/product/742299/ ... t-240.html Bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
07-09-2019 12:32
Wat goed dat je basis al in orde hebt! Ik zou niet teveel aan die routine wijzigen, behalve kritisch kijken of het niet één tandje minder kan. Plus kijken of dochter meer kan doen (als ze - bijna - volwassen is).
Die andere taken zou ik plannen op datum, of week. Dus week 38 is ramen lappen, week 39 is achter de bank stofzuigen. Nu staat er op je lijst 1 x per zoveel weken maar dat is niet concreet genoeg.
Misschien één keer dweilen inruilen voor één van die taken?
Daar heb ik wat aan. Bedankt!
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
07-09-2019 12:32
Misschien binnen geen schoenen aan? Dan heb je alleen nog de kattenpootjes.
Dat doen we niet. Ik weet niet hoe het komt. Het is geen modder, maar donkere vlekken. Als het vochtig is, wordt het erger. Als ik met koken of afwassen water heb gespetterd, wordt het ook vlekkerig. Het is natuursteen, gebroken wit, poreus en met een structuur waar het vuil heel makkelijk eraan vast blijft zitten.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
07-09-2019 12:36
Het is even een investering, maar zou zo'n dweilrobot dan niks zijn? Die kun je programmeren en dan maakt ie elke dag de keuken voor je schoon. Als ik elke dag zou moeten dweilen, zou ik daar zeker wat aan uitgeven.

https://www.coolblue.nl/product/742299/ ... t-240.html Bijvoorbeeld
Wow! Ik weet wat ik als kerstcadeau onder de boom ga vinden :-D
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
malibu82 schreef:
07-09-2019 12:26
Herkenbaar, inclusief het "alles waar ik me op dat moment aan erger".

Schema's werken voor mij ook niet.
Ik word altijd wel blij van ‘gelijkgestemden’. Ik ben er niet trots op, liever was ik een Truus de Mier, maar ik heb dan wel weer eer van mijn werk. Zo heb ik laatst de vriezer ontdooid en helemaal schoongemaakt. De laden gingen niet meet open door ijsvorming, dus het moest wel. Was voor het eerst sinds ik hem heb (2013). Nu ziet hij er supermooi uit, en alles zo fris erin, dan neem ik me altijd voor om het wat vaker te doen, maar dat gebeurt dan nooit. Binnenkort de ramen lappen, voor de tweede keer sinds ik de glazenwasser heb ontslagen (vier jaar geleden). De huiskamerramen binnen doe ik soms met glassex als er heel veel kattenneusjes en vette vegen op staan.
Alle reacties Link kopieren
@MinkeDeWit Hahaha, zoooooo herkenbaar
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
07-09-2019 12:38
Dat doen we niet. Ik weet niet hoe het komt. Het is geen modder, maar donkere vlekken. Als het vochtig is, wordt het erger. Als ik met koken of afwassen water heb gespetterd, wordt het ook vlekkerig. Het is natuursteen, gebroken wit, poreus en met een structuur waar het vuil heel makkelijk eraan vast blijft zitten.
Kijk eens of je je vloer kan dweilen met een ontvetten zoals ST. Marc. Weet niet of dat kan op jou vloer, maar het schijnt dat als je het met iets anders doet dan een ontvetten, er iedere keer een (vet) laagje over je vloer komt wat veel vuil vast houd.

Dit heeft ooit een vloerenboer aan ons verteld.

Zelf hebben we 2 honden en een kat met een pvc vloer waar altijd viezigheid in de groeven bleef zitten. Dat is nu niet meer zo.
Alle reacties Link kopieren
Als je huurt en je wil kleiner wonen, dan zijn er vast wel huizenruilmogelijkheden voor.

Een nieuwe vloer in de keuken zal toch niet zo veel kosten? Desnoods doe je een goedkope, makkelijk te onderhouden vloer er overheen for the time being.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven