huizenellende

02-07-2019 12:03 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

toch maar eens besloten om mezelf in te schrijven op het forum om eens wat frustratie van me af te kunnen schrijven. Korte achtergrond; ik en mijn partner hebben in de slechtere tijd onze twee te kleine huisjes verkocht met het idee daarna snel verder te kunnen. Helaas werd de huizenmarkt (zelfs in mijn regio....) toen een gekkenhuis en hebben we zo bizar veel misgelopen in de afgelopen twee jaar. Even een overzicht van onze huizenzoektocht:

-eerste serieuze huis; ik was er weg van. Man was nog veel te kritisch... geen bod gedaan (nog steeds spijt van)
-2e serieuze huis; niet zoveel mogelijkheden voor praktijkruimte, toch bedacht het maar te gaan doen. Kregen vanwege vakantie niet de tijd om twee keer te kijken en werden een open huis doorgeduwd. Moesten meteen een eindbod neerleggen. Omdat het allemaal zo snel moest en we niet hebben kunnen overleggen met aankoopmakelaar (en het ons eerste bod was), waren we stikzenuwachtig. Toen de hufterige verkopend makelaar daarna ook nog zei dat ze met ons in zee wilden, maar dat de prijs wel omhoog moest (terwijl ze om een eindbod hadden gevraagd), waren we er wel weer klaar mee. Na lang wikken en wegen geen goed gevoel meer bij het huis omdat er zoveel stress bij kwam kijken en bod ingetrokken.
-bod gedaan op oude bungalow die compleet gerenoveerd moest worden (lees; minimaal 1 ton verbouwing). 30 k onder vraagprijs geboden, helaas was er meteen iemand geweest die de vraagprijs voor het krot had neergelegd.
-bod gedaan van 15 k onder vraagprijs van leuk huisje; helaas weer een gekkie de meteen 15 k boven vraagprijs bood
-1 huis leek perfect voor ons; twee keer per dag gebeld om te vragen of we eerder mochten komen bezichtigen. Wij waren de eerste kijkers. Helaas was er iemand gewoon langs het huis gegaan en ging die man akkoord. Uit blinde paniek zonder het huis gezien te hebben alsnog een bod gedaan. Ons bod was 5 k hoger dan het bod wat hij geaccepteerd had, maar hij vond dat hij niet meer kon switchen... *jank jank*
-1 huis via via gehoord... meteen makelaar gebeld en gevraagd of hij voor het open huis mochten komen kijken. situatie uitgelegd en ze ging het overleggen. Helaas was ik zo naief als ik was 1 dag ervoor door de buurt gaan lopen om te vragen aan een buurvrouw of ze wist welk huis er vrij zou komen. Dat kreng heeft dus gewoon onder mijn neus dat huis weggekocht en is dus als het ware getipt door mij.......
-2 onder 1 kapper; 5 k boven de vraagprijs geboden; wederom dik verloren.
-Laatst op vakantie; getipt via via over een huis dat vrij zou komen. Er vanuit vakantie adres meteen aankoopmakelaar opgezet. Er werd toegezegd dat wij de eerste kijkers zouden zijn, het kon ECHT niet eerder. Ik kwam vorige week maandag aan... zegt de aankoopmakelaar : "er zijn vorige week al tien bezichtigingen geweest".... ik ben denk ik echt te naief en eerlijk voor deze wereld. Ik kan niet begrijpen hoe mensen gewoon recht en glashard tegen je kunnen liegen. Enfin.. op advies van aankoopmakelaar 4 k onder de vraagprijs van 479000 gaan zitten.. (want "houtskelet gaat echt niet zo hard en hij is al duur geprijsd)... Je raadt het al; de verkoopmakelaar gaf te kennen dat er een bod ver boven de vraagprijs is geaccepteerd.

Ik kan bijna niet geloven hoe onze huizenzoektocht de laatste twee jaar is verlopen als ik het allemaal zo opschrijf. We zijn geswitcht van aankoopmakelaar, hebben zelf 3-4 keer overal briefjes ingegooid, facebook berichten verspreid, met mijn bedrijf een gesponsorde advertentie gemaakt. Ik heb ALLES geprobeerd en op de een of andere manier hebben we alle pech van de wereld. Verhalen als 'ja, een andere partij bood meer, maar de verkopers gunden het ons" zijn mij echt wereld vreemd.

Lang verhaal kort, ik heb echt zo'n vreselijke *&%$#%& hekel gekregen aan makelaars. Wat een smerig volk is dat zeg, pure maffia. Ik vind het steeds moeilijker worden om vriendelijk tegen ze te doen en de ellende is dat we ze toch nodig hebben. Na bovenstaande gelezen te hebben zou je denken dat we in de randstad wonen, maar nee we wonen gewoon in een kleine stad tussen zeeland en brabant in.

IK heb het idee dat we alle verkeerde keuzes hebben gemaakt, we hadden nooit onze huizen al moeten verkopen. Het interesseert mensen nu namelijk helemaal niet meer of je wel/geen huis te verkopen hebt; als je maar dik over de vraagprijs heen biedt. (Overigens vindt ik lui die dik over de vraagprijs bieden ook &^%$$%^& 'ers ... jullie verpesten de markt VOLLEDIG).

Zo... dat lucht op :yes:

Zijn er mensen die zich in dit verhaal enigzins herkennen? Succesverhalen over overwaarde enz mag je ergens anders neerpennen, die hoor ik al genoeg om me heen. Ik ben op zoek naar mede-huizenmarkt-kneuzen. :bye:

Oh ja.. en mocht je tips hebben, dan hoor ik het ook graag.
Madeliefjees schreef:
02-07-2019 23:11
En dan nog vonden de viva dames het belachelijk dat onze kinderen van 25 en 27 nog thuis woonden.
ja gek he? Voor een huurhuis mag je 10 jaar op de wachtlijst en koopwoningen zijn er niet voor starters. Je mag nu al blij zijn als ze op hun 30e weg zijn.
Écht hè! Belachelijk was het als je op je 25e nog thuis woonde. Sommige viva'ers leven onder een steen volgens mij....
Eze schreef:
03-07-2019 09:51
Waarom de facepalm? Woningnood is een probleem, dat ontken ik zeker niet, maar veel jongeren willen ook meteen een huis met drie slaapkamers, een tuin en een garage. Klein beginnen op een plek die misschien niet je allereerste keuze is, daar vergaat de wereld niet van hoor.
Omdat ik een keet wel armoedig vind en omdat ze niet in de normale woonwijken geplaatst mogen worden, ze zijn oa niet aangesloten op riolering.
Eze schreef:
Waarom de facepalm? Woningnood is een probleem, dat ontken ik zeker niet, maar veel jongeren willen ook meteen een huis met drie slaapkamers, een tuin en een garage. Klein beginnen op een plek die misschien niet je allereerste keuze is, daar vergaat de wereld niet van hoor.
Ik ontken ook niet dat er woningnood is, dat is er voor iedereen. Ik verdien bovenmodaal maar voor mij is het momenteel ook heel lastig. Maar er zijn wel mogelijkheden.

Een aantal jaar geleden, voordat ik mijn huis kocht, heb ik in een studio gewoond (ik was al in de 40). Wonen op 28m2 in een complex met voornamelijk studenten was ook niet mijn ultieme droom maar het was wel van mij. Het was het elke euro waard (van de ruim 700 die ik aan huur betaalde) om niet afhankelijk te zijn van familie en vrienden.

En ja, je zult je eisen bij moeten stellen. Ik zie zo vaak oproepjes op FB voorbij komen van jonge mensen, die op zoek zijn naar een huis met het liefst 2 of 3 slaapkamers. Moet ook nog in de stad zijn en mag max 800 euro kosten. Sja... veel succes daarmee.

Ik krijg elke dag lijsten met huizen te huur in verschillende steden, waaronder Leeuwarden. Daar staat behoorlijk wat te huur en redelijk betaalbaar ook.
Eze schreef:
Ik had dolblij geweest als ik een studio had kunnen huren, maar in ons dorp + omgeving niet beschikbaar. Voor 2-kamerflatjes van kwam ik niet in aanmerking, omdat mensen met een beperking daar voorrang hadden of het betroffen seniorenwoningen. Kleinere woningen of flats werden bij mij in het dorp niet gebouwd. Alleen grote woningen van meer dan 3,5 ton, want flatjes/starterswoningen brachten niet genoeg op! En dit beleid is nog niet veranderd.

Verhuizen naar de grote stad was misschien een optie geweest, maar dan had ik een auto moeten aanschaffen om op mijn werk te kunnen komen (geen ov-verbinding), die auto kon ik in de stad niet fatsoenlijk kwijt (of alleen tegen een godsvermogen) en heel mijn sociale leven was in dat dorp. Dus ja, mijn doel was dan maar goed sparen om één van de oudere kleine eengezinswoningen te kunnen kopen.

Noem het verwend, maar je hebt gewoon niet altijd de keus.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Woningnood is van alle tijden in Nederland maar nu extremer doordat er veel eenpersoonshuishoudens zijn. Heel veel ouders weten dat woningnood van alle tijden is en schrijven hun kinderen al vroeg in bij woningbouwverenigingen.
Hallo Huisloos,

Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Wij hebben ons huis al verkocht en huren nu een huisje heel wat km verderop. Wat een rotsituatie hé. Zelfs als we de overwaarde van ons eigen huis meenemen komen we nog lang niet in de buurt van alle overbiedingen.

Wij hebben alleen fors minder te besteden, maar bezichtigingen en bieden etc. geeft zoveel stress dat we hebben besloten het eerst te laten rusten. Wie weet wat de markt doet, maar helaas zijn experts van mening dat dit nog wel eens heel lang zou kunnen gaan duren.

Ik vind het vervelend voor jullie, maar wel fijn te lezen dat wij niet de enige zijn die zon verkeerde beslissing hebben genomen. (eerst huis verkopen)

Ik heb helaas geen tips voor je, maar wil je wel veel succes wensen met jullie zoektocht!
Misschien heb ik toch een tip, ken je de site home matching? daar kunnen mensen hun huis op zetten om te laten weten dat ze binnenkort hun huis gaan verkopen, en kun je rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar. Hier in de regio (groningen) staat er net niks op. Wellicht is dat in jouw regio anders?!
Anneroos, zelfde hier. Zoek al een jaar, overboden etc. Nu huis verkocht en nog niets nieuws. Ik vrees dat het ook niet op tijd gaat lukken. Maar ja, soms moet je bewegen om ruimte te maken he. En als je huis verkocht is weet je ook beter wat je kunt besteden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven