Thuis
alle pijlers
Huizenjacht topic
vrijdag 16 februari 2024 om 10:15
In de huidige huizenmarkt is het vinden en bemachtigen van een koopwoning een flinke uitdaging. Dus het leek mij leuk om een kletstopic te starten voor eenieder die op zoek is naar een huis.
In dit topic kunnen we elkaar tips geven, stoom afblazen en elkaar moed inspreken dat we ooit dat droomhuis echt gaan vinden.
Wie schrijft er mee?
In dit topic kunnen we elkaar tips geven, stoom afblazen en elkaar moed inspreken dat we ooit dat droomhuis echt gaan vinden.
Wie schrijft er mee?
vrijdag 27 december 2024 om 15:28
Enigme schreef: ↑25-12-2024 10:05De markt blijft bizar.
Maar na 5 jaar geduld en zoeken hebben wij op 7 nov een huis gekocht! In Haarlem.
Op 5min fietsen van ons huidige huis. Bezichtiging was op 4 nov en op 7 nov konden we om 16:00 één bod uitbrengen
We hebben fors overboden. 95k maar ik wilde het echt héél graag hebben. En in de zomer is er een straat verderop een huis verkocht 130k boven de vraagprijs. Hetzelfde type huis maar die was 'af'. Dat huis had ik ook bezichtigd, vandaar dat ik het bod op ons huis wel reëel vond. In deze overspannen markt hier moet je echt over je grenzen heen (en we kunnen het natuurlijk betalen).
Zoon kan op dezelfde school blijven en de buurt is rustig. Centrum is maar 7min fietsen. Het is een huis met 3 verdiepingen, hoe fijn! Het huis komt uit de verhuur en moet van binnen wel helemaal worden opgeknapt. Alles is 30+ jaar oud. Maar hoe leuk is het om alles naar eigen smaak in te richten! Ik heb voor het eerst in m'n leven een huis gekocht (samen met de liefde van mijn leven). Het voelt echt als de kers op de taart Onze prioriteit is de woonkamer (oa nieuwe vloer), nieuwe keuken en slaapkamer zoon aanpakken. De rest kan wel even wachten wat ons betreft. Als we ons huidige huis goed verkopen dan doen we de rest ook direct haha. Maar we zien het wel!
We gaan van 75m2 naar 105m2. Een tuin van 55m2. Toilet op de 1de verdieping en eindelijk een berging (voor oa de fietsen). Daarnaasr veel opties mbt eventueel dakkapel/uitbouw.. het huis heeft zoveel potentie! Hebben afgelopen vrijdag de sleutels gekregen en hebben het huis in een paar dagen gestript. Alleen de tegels in de woonkamer moeten er nog worden uitgetikt.
We hebben er heel veel zin in
Top dat jullie een huis hebben gekocht! En zeker in deze gekke markt. Hebben jullie al een idee wanneer jullie gaan verhuizen?
vrijdag 27 december 2024 om 15:31
Dank je. Er komen uiteindelijk steeds weer huizen op de markt.Baggal schreef: ↑22-12-2024 16:12Als deze mensen serieus verder willen, dan nog zullen er foto’s gemaakt moeten worden in het nieuwe jaar. In Engeland ben je pas gebonden als er daadwerkelijk exchange heeft plaatsgevonden (en je 10% betaalt). Dat is veel verder in de transactie. Het is fijn als er meerdere mensen interesse hebben… De hypotheekrente in de UK is aan het dalen en dat is een positieve ontwikkeling.
Lijkt me niet prettig dat je pas verder in het proces weet of je huis verkocht is. Gaat het huis dan ook nog op de Engelse Funda?
Dat huizen duurder zijn geworden weet ik, echter er is wel een plafond. Als je je huis in 2022 voor bedrag X niet kwijt kan, is het vreemd om het in 2023 en 2024 opnieuw aan te bieden voor heel veel meer. Als de prijs van 2022 gehandhaafd blijft, dan hebben we in beginsel interesse. Voor de huidige vraagprijs niet en je merkt dat er ook weinig concurrentie is (want huis staat er al lang). Wij zouden dan kunnen bieden onder voorbehoud verkoop eigen woning in de UK. Voordeel is wel dat we dan in één keer over kunnen en niet nog tijdelijk moeten huren. Verder moet er een heleboel geregeld worden: man gaat stoppen, ik moet in loondienst in NL (wel bij de huidige opdrachtgever) en fiscaal en notarieel moet er het een en ander. Kortom een ganse boterham…
Ja, ik vond €115.000 ook veel, maar het huis was het waard. Ik rij er, als ik in NL ben, nog wel eens langs en denk dan nog: wat jammer…
Heel veel succes in Januari - nieuwe ronde, nieuwe kansen.
vrijdag 27 december 2024 om 15:38
Mosterd maar ik zou altijd een aankoopmakelaar nemen. Je wordt als koper serieuzer genomen. En je hoeft zelf niet te bedenken wat een goed bod is. Wat ik doe is , meteen kijken of het huis interessant is en dan meteen proberen een bezichtiging te regelen. Dus op de dag dat het huis op de markt komt.Liefie schreef: ↑22-12-2024 16:36he allemaal,
wij wonen in een prima huis, kinderen net de deur uit, maar we willen niet heel veel kleiner want ze komen nog vaak hier logeren en we werken allebei een deel thuis. Groot nadeel is dat we 6 (!) achterburen hebben grenzend aan onze tuin, met allemaal gillende tieners, zwembaden, trampolines enzovoort. We zouden zo graag wat meer rust in de tuin willen, en vooral vrij uitzicht.
ik was niet echt op zoek, gewoon zo nu en dan eens op Funda aan het kijken maar er was niets wat me echt aan sprak.
tot vanmorgen.
blijkbaar is er al 2 weken een huis uit 2022 in de verkoop, wat voor ons ideaal is want we zijn niet zo handig. Ruim en licht, tuin op zuid-west met vooral: uitzicht op weilanden waar komende jaren niet gebouwd gaat worden. De bewoners hebben zo te zien geen gordijnen en geen schuttingen want dat is daar niet nodig. Verder ook zo ingericht dat het niet heel gangbaar is voor bv gezinnen, maar ideaal voor ons. Ik ben zo enthousiast! we zijn er even langs gegaan, het lijkt ideaal.
Morgen de makelaar en de bank bellen.
maar nu... ik heb me dus helemaal niet ingelezen, voorbereid of wat dan ook. Ben totaal onwetend, we wonen al 18 jaar in ons huidige huis. Ik ben begonnen om te googlen en dit draadje te lezen (19 pagina's!). mochten jullie in de tussentijd tips hebben dan graag. Het is nog maar net gebouwd, dus is keuring nodig? en een aankoopmakelaar? hoe zouden jullie dit aanpakken?
Wanneer het net gebouwd is zou ik niet snel een bouwkeuring doen. En wat ik zelf merk is dat wanneer je een bouwkundige keuring wil bij je bod , dat je al snel buiten de boot valt. Dat hoor ik ook terug van mijn aankoopmakelaar. Hij is ook bouwkundig onderlegd en kan goed inschatten wat de kosten zijn bij een eventuele aanpassing of verbouwing.
vrijdag 27 december 2024 om 15:41
Gefeliciteerd Biol
vrijdag 27 december 2024 om 16:05
Ja. Ons huis zal in het nieuwe jaar op Rightmove komen - de Engelse funda!
Enigme: Gefeliciteerd! Heel benieuwd. Als je wil, is een linkje via mijn whatsapp welkom . Ik wist natuurlijk dat je al een tijd zoekende was.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 27 december 2024 om 16:38
Gelet op de ervaring van vanmorgen ben ik het hier mee eens. Zeker als het gaat om een “redelijk bod”. Of het allemaal wat wordt is een tweede (misschien zet de verkopende partij de hakken in het zand en wordt het alsnog niets), maar ze gaf wel gedegen advies. En mocht blijken dat de huidige eigenaar wil blijven hengelen voor de volle vraagprijs, dan gaan we dat verder niet onderzoeken of zo. Maar ik neem haar advies wel ter harte. Zij kent de markt beter dan wij.seashore schreef: ↑27-12-2024 15:38Mosterd maar ik zou altijd een aankoopmakelaar nemen. Je wordt als koper serieuzer genomen. En je hoeft zelf niet te bedenken wat een goed bod is. Wat ik doe is , meteen kijken of het huis interessant is en dan meteen proberen een bezichtiging te regelen. Dus op de dag dat het huis op de markt komt.
Wanneer het net gebouwd is zou ik niet snel een bouwkeuring doen. En wat ik zelf merk is dat wanneer je een bouwkundige keuring wil bij je bod , dat je al snel buiten de boot valt. Dat hoor ik ook terug van mijn aankoopmakelaar. Hij is ook bouwkundig onderlegd en kan goed inschatten wat de kosten zijn bij een eventuele aanpassing of verbouwing.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 15 januari 2025 om 05:28
Hier is bizar veel gebeurd in de afgelopen 1,5 week. We hebben met een koper in de UK in principe een overeenkomst voor ons huis. Exchange in maart en overdracht in Juli. Ons huis is dus, nog voordat het op markt kwam, gewoon ‘onder bod’ gegaan . Deze man woont zelf in een huurhuis een paar straten verder en wil het dolgraag hebben en ook voor £een kleine €20.000 minder dan de vraagprijs - dat is dus een net bod (klein beetje onderhandeld). We gaan dus nu de solicitors inschakelen om de exchange te bewerkstelligen. Heel spannend… Nu het moment daar is, vind ik het toch heel spannend en ben ik best emotioneel.
woensdag 15 januari 2025 om 06:48
Jeeejj wat goed Baggal ! Alvast voorzichtig gefeliciteerd! En natuurlijk is het spannend, het is nogal een verandering. Kunnen jullie nu al concreet echt in Nederland zoeken en kopen, of moet je tot maart wachten?Baggal schreef: ↑15-01-2025 05:28Hier is bizar veel gebeurd in de afgelopen 1,5 week. We hebben met een koper in de UK in principe een overeenkomst voor ons huis. Exchange in maart en overdracht in Juli. Ons huis is dus, nog voordat het op markt kwam, gewoon ‘onder bod’ gegaan . Deze man woont zelf in een huurhuis een paar straten verder en wil het dolgraag hebben en ook voor £een kleine €20.000 minder dan de vraagprijs - dat is dus een net bod (klein beetje onderhandeld). We gaan dus nu de solicitors inschakelen om de exchange te bewerkstelligen. Heel spannend… Nu het moment daar is, vind ik het toch heel spannend en ben ik best emotioneel.
woensdag 15 januari 2025 om 07:22
Spannend, Baggal. Wat fijn voor jullie dat het zo 'op schema' gaat. Sterkte met de spannende tijd tot exchange. Mijn ervaring is dat wij er bovenop moesten blijven zitten bij de solicitors (meerdere keren gekocht/verkocht) om te zorgen dat het dossier urgent genoeg bleef en er ook werk aan werd gedaan.
woensdag 15 januari 2025 om 08:29
We hebben een bod met een no risk clausule uitgebracht op “dat ene huis” en gevraagd om een optie tot exchange heeft plaatsgevonden. Dat stukje exclusiviteit zal wel fijn zijn. Zoveel huizen staan er nl. ook weer niet te koop waar wij kijken. Nu we een bod hebben, hebben we ook een beter verhaal naar zo’n verkoper.
Onze aankoopmakelaar is absoluut fantastisch en is in gesprek met de makelaar van de andere kant. Echt bieden zonder enig voorbehoud of mij bedrijf opzeggen kan ik pas nadat de exchange heeft plaatsgevonden, omdat onze koper dan gebonden is.
Onze koper is “chain free” en heeft hopelijk de financiering op orde. Hij wil in Juli uit zijn huurhuis: dus een early exchange en een late completion date. Dat geeft ons ook lucht: school opzeggen, bedrijf opheffen, man die zijn pensioen gaat regelen, nieuwe baan… etc. En meteen in het nieuwe schooljaar beginnen voor SA.
Wij willen dit al heel lang natuurlijk en ik vind het heel spannend om een nieuwe fase in te gaan en hoop zo dat het goed uitpakt. Hebben het gisteren ook tegen onze dochter gezegd. Die moest even huilen (en ik ‘s avonds ook, vloog mij opeens zo aan allemaal). Hoop zo dat we het juiste doen .
Onze aankoopmakelaar is absoluut fantastisch en is in gesprek met de makelaar van de andere kant. Echt bieden zonder enig voorbehoud of mij bedrijf opzeggen kan ik pas nadat de exchange heeft plaatsgevonden, omdat onze koper dan gebonden is.
Onze koper is “chain free” en heeft hopelijk de financiering op orde. Hij wil in Juli uit zijn huurhuis: dus een early exchange en een late completion date. Dat geeft ons ook lucht: school opzeggen, bedrijf opheffen, man die zijn pensioen gaat regelen, nieuwe baan… etc. En meteen in het nieuwe schooljaar beginnen voor SA.
Wij willen dit al heel lang natuurlijk en ik vind het heel spannend om een nieuwe fase in te gaan en hoop zo dat het goed uitpakt. Hebben het gisteren ook tegen onze dochter gezegd. Die moest even huilen (en ik ‘s avonds ook, vloog mij opeens zo aan allemaal). Hoop zo dat we het juiste doen .
woensdag 15 januari 2025 om 08:31
Ja. Solicitors en conveyancers zijn soms ook zo laks…!ProdigalDaughter schreef: ↑15-01-2025 07:22Spannend, Baggal. Wat fijn voor jullie dat het zo 'op schema' gaat. Sterkte met de spannende tijd tot exchange. Mijn ervaring is dat wij er bovenop moesten blijven zitten bij de solicitors (meerdere keren gekocht/verkocht) om te zorgen dat het dossier urgent genoeg bleef en er ook werk aan werd gedaan.
woensdag 15 januari 2025 om 09:37
Ja logisch toch, bij alle keren dat we een huis kochten en verkochten sloeg de twijfel toe of het wel de juiste keuze was etc, kinderen wilden ook niet verhuizen. En dan was het nog gewoon binnen een woonplaats zonder al te veel verdere wijzigingen. Maar het heeft steeds goed uitgepakt, het is ook niet zo dat jullie er goed over nagedacht hebben. Spannende tijden, maar komt vast goed!Baggal schreef: ↑15-01-2025 08:29We hebben een bod met een no risk clausule uitgebracht op “dat ene huis” en gevraagd om een optie tot exchange heeft plaatsgevonden. Dat stukje exclusiviteit zal wel fijn zijn. Zoveel huizen staan er nl. ook weer niet te koop waar wij kijken. Nu we een bod hebben, hebben we ook een beter verhaal naar zo’n verkoper.
woensdag 15 januari 2025 om 09:54
Dat had ik even nodig om te horen/lezen . Dank je wel!missfitz schreef: ↑15-01-2025 09:37Ja logisch toch, bij alle keren dat we een huis kochten en verkochten sloeg de twijfel toe of het wel de juiste keuze was etc, kinderen wilden ook niet verhuizen. En dan was het nog gewoon binnen een woonplaats zonder al te veel verdere wijzigingen. Maar het heeft steeds goed uitgepakt, het is ook niet zo dat jullie er goed over nagedacht hebben. Spannende tijden, maar komt vast goed!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in