huur + garant staan ouders?
maandag 22 augustus 2011 om 11:32
Hoi,
Mijn vriend en ik willen graag samenwonen en willen graag huren. Vriend heeft contract voor onbepaalde tijd maar voldoet steeds nét niet aan de inkomenseis van de huurwoningen. ( 5x de maandhuur!) Nu willen zijn ouders eventueel garant staan.. Ik weet dat het mogelijk is bij een koopwoning, maar kopen willen we nog niet en bij koop willen zijn ouders ook niet garant staan, bij huur wel... Weet iemand of dit mogelijk is om garant te staan voor huur?
Mijn vriend en ik willen graag samenwonen en willen graag huren. Vriend heeft contract voor onbepaalde tijd maar voldoet steeds nét niet aan de inkomenseis van de huurwoningen. ( 5x de maandhuur!) Nu willen zijn ouders eventueel garant staan.. Ik weet dat het mogelijk is bij een koopwoning, maar kopen willen we nog niet en bij koop willen zijn ouders ook niet garant staan, bij huur wel... Weet iemand of dit mogelijk is om garant te staan voor huur?
maandag 22 augustus 2011 om 11:53
Óf je kunt niet bijdragen aan de huur omdat je geen of onvoldoende inkomsten hebt, óf jullie gezamenlijk inkomen is te hoog om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Als het laatste het geval is betekent het waarschijnlijk dat hij de woning huurt op zijn naam en dat jij bij hem intrekt. In dat geval heb je nergens recht op als jullie relatie strandt.
verba volant, scripta manent.
maandag 22 augustus 2011 om 11:59
Het is zo dat maar één inkomen meegeteld mag worden aan de eis. Vriend verdiend iets meer dan mij en heeft een onbepaalde tijd contract. (starter en wo opgeleid), maar verdiend nét geen 3000 bruto. Huur is 600 euro en kunnen we goed samen betalen. Bij veelal andere huurwoningen wordt een huurprijs gevraagd van rond de 1000 euro en hebben geen inkomenseis. Dus het is niet dat we het niet kunnen betalen.
We zouden (moeten?) toch ook een samenlevingscontract kunnen opstellen als we/hij gaat huren. We willen juist huren en over een paar jaar kopen....
We zouden (moeten?) toch ook een samenlevingscontract kunnen opstellen als we/hij gaat huren. We willen juist huren en over een paar jaar kopen....
maandag 22 augustus 2011 om 12:34
Pfff... dit hebben wij ook gehad, precies hetzelfde! Bij de (particuliere) verhuurder mocht je 1 inkomen opgeven en daar werd dan naar gekeken. We moesten vrij plotseling voor 't werk van mijn vriend verhuizen, en hadden daardoor snel een woning nodig. Particulier huren had daarom op dat moment even de voorkeur. Mijn vriend en ik hadden op dat moment wel allebei een OT, maar dat maakte bij de desbetreffende organisatie niet uit. Hoop gedoe al met al (en hebben na een half jaar alsnog iets gekocht), dus als je schoonouders garant willen staan en de verhuurder gaat daarmee akkoord zou ik dat doen. Hoewel kopen voor jullie wrsch wel gunstiger zou zijn, dan kan jouw inkomen ook meegenomen worden, blijven je schoonouders er buiten en investeer je in iets. En de markt om te kopen is nu nog heel gunstig, maar goed, dat weet je vast zelf ook allemaal wel .
maandag 22 augustus 2011 om 13:38
quote:Boarn schreef op 22 augustus 2011 @ 11:36:
Ik zou het niet doen. Als je niet aan de inkomenseis kunt voldoen, dan kan je er niet aan voldoen! Simple as that.
Op zich heb je gelijk, maar dit soort makelaars vragen vaak wel ontzettend veel zekerheid. Dan zou de helft van de studenten ook echt niet hun kamer mogen huren.
Ik zou het niet doen. Als je niet aan de inkomenseis kunt voldoen, dan kan je er niet aan voldoen! Simple as that.
Op zich heb je gelijk, maar dit soort makelaars vragen vaak wel ontzettend veel zekerheid. Dan zou de helft van de studenten ook echt niet hun kamer mogen huren.