(huur)huis isoleren

14-09-2011 11:20 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds een half jaar in een fijn huurhuis. Heb er dus nog nooit een winter gewoond, maar ik weet dat het huis energielabel F heeft. Niet echt goed dus (understatement). Het huis is oud, en het is nog een hoekhuisje ook. Wel heb ik dubbelglas en een vrij nieuwe cv (die nu ook net weer ontlucht en nagekeken is).

In voorbereiding op kouder weer wil ik radiatorfolie achter de radiatoren plakken, en op zoek naar hoe dat precies moet kwam ik terecht op deze site: http://www.praxis.nl/klussen/overzicht/isolatie

Toen besefte ik dat ik misschien meer kan doen aan isolatie en het energiezuiniger maken van mn huis.

Wat hebben jullie gedaan? Welke klussen zijn (vrij) eenvoudig en verdienen zich terug?

Ik ben best handig, maar het is natuurlijk wel een huurhuis dus heel grote investeringen (zoals zonneschermen plaatsen, ik noem maar iets) gaat niet gebeuren.

Ben benieuwd naar jullie tips!
Over het isoleren zelf m kan ik je geen tips geven, maar ik raad je wel aan dit in overleg met je huisbaas te doen, dan is er de mogelijkheid dat de huisbaas misschien een bijdrage levert omdat door jouw noeste arbeid de waarde van het huis stijgt.
Je kunt eens kijken naar tochtstrips, dat soort dingen. Eigenlijk moet je eerst een inschatting maken waar de warmte je huis verlaat. Je kunt je vloer isoleren, maar dat doe je eigenlijk alleen als je toch nieuwe vloerbedekking neemt. Wellich je zolder, door isolatiemateriaal tegen je dak te plaatsen, maar da's niet ideaal eigenlijk. Achteraf isoleren is altijd moeilijker. Maar tocht buiten houden helpt. Ook een soort sluisbeleid ( deur naar de woonkamer pas open als de voordeur dicht is enz) werkt wel.
Oh, en dikke gordijnen kopen. Die je dan natuurlijk achter je radiator steekt ipv er voor
Ik herken het helemaal...oud hoekhuisje, helemaal gerenoveerd door de woningstichting toen ik er 2,5 jaar geleden in kwam maar koud in de winter! Ik heb in het zijraam een voorzetraam gezet, dat scheelt wel iets. Ik heb nu ook een kleed gekocht en hoop dat dat ook wat gaat helpen.

Ik lees mee want ik kan ook nog wel wat tips gebruiken!
Huurbaas is woningbouw en een aantal jaren geleden zijn er een nieuwe ketel, nieuwe kozijnen en nieuwe ruiten geplaatst en meer gaan ze niet doen.

Gordijnen en vloer heb ik net nieuw, dus dat is ook in orde. Ik zat inderdaad te denken aan de zolder, radiatorfolie, tochtstrips. En vroeg me af wie wat gedaan had en wat zin had.

Waarom is isolatiemateriaal tegen het dak niet ideaal?
Bij het aanbrengen van isolatie van binnen uit loop je de kans dsat er tussen de isolatie en het dak condensatie optreedt. Omdat de warme lucht van binnen daartussenin afkoelt en het vocht dus condenseert. Dit is het extreemst bij platte daken, dus een zolder moet best kunnen. Misschien is een deur naar de zolderopgang een optie?
Wij hebben geen huurhuis, maar wel boven alle ramen glas in lood.

We hebben hier plexiglas gekocht en op maat laten maken.

Met magneetband op (kunstof)raam + kozijn kun je die vast zetten.

De m² prijs lijkt heel wat, maar voor 5 ramen waren we iets van 120 euro kwijt. Vond ik persoonlijk er meevallen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou even contact opnemen met de woningbouw, waarschijnlijk hebben ze ervaring met het isoleren van huizen en misschien hebben ze dus wel goede ideeen en misschien betalen ze ook wel mee aan het isoleren omdat het structurele verbetering van het huis is.
Ramen hoeft dus niet, want dubbelglas overal.

Zolder: het is niet echt een zolder maar ik heb een schuin dak met een luik naar een soort vliering. Daar zit oa de ketel, je kan er gebukt staan maar geen kamer maken oid. Ik kan er dus makkelijk bij en gebruik de ruimte niet, vraag me daarom af hoe ik dat zou kunnen isoleren.
Ik heb een hoekhuis met dubbel glas en energielabel F overwogen (huur) en me toen alvast even verdiept in wat er mogelijk was. Als ik het huis had genomen, had ik toch spouwmuurisolatie laten aanbrengen (de woningbouw zei ook al van tevoren dat ze er voorlopig niks aan gingen doen, aan de isolatie) en zelf het dak geisoleerd. Spouwmuurisolatie kost wel wat, maar levert je ook een hoop op qua stookbezuiniging.

(Je woon niet op de Utrechtse Heuvelrug, toevallig? )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven