Hypoallergene kat

03-09-2013 22:43 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is allergisch, maar ik wil toch graag een kat. Nu hebben we het er over gehad en hij wil best een hypoallergene kat in huis nemen. Omdat deze katten wel een paar honderd euro kosten, wil ik weten welke de beste soort is en waar ik zo'n kat het beste kan halen?
Informeren bij de rasverenigingen?
Wat biebeliee zegt. En je realiseren dat hypoallergeen niet bestaat, je kunt nog steeds een reactie krijgen van zo'n kat. Eerst uitproberen dus
Waar u op moet letten bij de aanschaf van een Siberische Kat / Neva Masquarade.

Steeds vaker komt het voor dat er speciale / nieuwe kleuren Siberische Kat worden aangeboden, gelukkig nog niet zo vaak in Nederland.

Deze kleuren zijn ontstaan door het inkruisen van andere rassen.

Dit gaat ten koste van de hypo-allergene vacht van de Siberische Kat / Neva Masquerade!

Een Siberische Kat / Neva Masquerade kan dus niet raszuiver zijn in onderstaande kleuren.

Let hierbij ook op de ouders of voorouders van een aangeboden Siberische kat / Neva Masquerade!

Alleen de rascodes SIB (Siberische Kat) en NEM ( Neva Masquerade) mogen op de stamboom van de Siberishe Kat staan.

Hieronder de kleuren en hun codes die niet mogen voorkomen in een stamboom van een Siberische Kat / Neva Masquerade of hun ouders c.q. voorouders:

Kleur EMS code

Cinnemon o

Cinnemon tortie q

Chocolate b

Chocolate tortie h

Fawn p

Fawn tortie r

Lilac c

Lilac tortie j

Als bovenstaande EMS codes voorkomen in de stamboom (ook bij de voorouders) zijn het altijd kruisingen!

Daardoor zal de rastypische eigenschap van de hypo-allergene vacht verloren gaan!

Ondanks dat er wellicht een stamboom van een kattenvereniging wordt aangeboden kunnen dit géén raszuivere raskatten zijn!

De Siberische Kat is een natuurlijk ras en deze kleuren zijn in de rasstandaard van de Siberische Kat niet toegestaan.

Eveneens voorzichtig met vermeende raskatten zonder stambomen.

Als het voor u belangrijk is om een raskat te nemen en u kiest voor een bepaald ras, kan dat alleen met stamboom! Alleen dan heeft u een raszuivere raskat die alle eigenschappen van dat ras zal bezitten. Bij ons ras van groot belang voor de hypoallergene vacht.

Zonder stamboom is er het gevaar dat de moederpoes uitgebuit wordt, en dat gaat ten koste van poes en kittens! Meestal hebben deze poezen kort na elkaar nesten, ten koste van hun eigen gezondheid. Testen op ziektes gebeurd in zulke gevallen niet. Maar ook het onthouden van medische zorg aan moederpoes of kittens. Het mag tenslotte niets kosten! Dit noemen we 'broodfokkers'.

Een stamboom kost ongeveer 10 euro, dat kan toch geen reden zijn om die niet aan te vragen.

Bij het in huis halen van een 'zogenaamd raskitten' kunt u daar heel veel ellende mee in huis halen zoals schimmel, hartfalen en ga zo maar door ....

Bovendien helpt u met het in stand houden van de 'broodfokkerij'. Wilt u dat?

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
http://www.siberischekittenpagina.nl/
Thanks voor de info! Zal er nu even goed naar kijken!
http://www.siberischekat.info/
ook hypersonische katten kunnen allergische reacties geven.
Zijn al die adverteerders van die kittensite betrouwbaar?
Inderdaad. De kat die het eiwit wat allergische reacties geeft niet aanmaakt is niet te koop. Van de Siberische kat is niet aangetoond dat de vacht hypoallergeen is. Wel dat sommige mensen er goed op reageren, dus je kunt het proberen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 03 september 2013 @ 22:57:

ook hypersonische katten kunnen allergische reacties geven.Ja, helaas wel, maar je kan neem ik aan eerst een bezoekje nemen aan de fokker en dan kijken of je daar op reageert?
Dat is wel een goede indicatie, maar je loopt wel het risico dat het na een half jaar alsnog niet goed gaat.
Die sites zien er ook niet heel betrouwbaar uit, met allemaal glitterplaatjes en slecht Nederlands...
quote:zonnebloem2013 schreef op 03 september 2013 @ 23:02:

Die sites zien er ook niet heel betrouwbaar uit, met allemaal glitterplaatjes en slecht Nederlands...

Mijn ervaring met rasverenigingen en kattenshows is veel glitter en roesjes en idd niet altijd super goede grammatica.

Maar wel mensen met hart voor het ras en verstand van fokken. Slechte lijnen eruit halen door die te steriliseren en met de goede en gezonde dieren door te gaan.

Verkijk je niet op uiterlijkheden maar ga kennismaken en gebruik je verstand en je gevoel.

Goed doorgooglen en veel rasorganisaties opzoeken, breed orienteren voor je wat aanschaft.
quote:Biebeliee schreef op 03 september 2013 @ 23:18:

[...]

Mijn ervaring met rasverenigingen en kattenshows is veel glitter en roesjes en idd niet altijd super goede grammatica.

Maar wel mensen met hart voor het ras en verstand van fokken. Slechte lijnen eruit halen door die te steriliseren en met de goede en gezonde dieren door te gaan.

Verkijk je niet op uiterlijkheden maar ga kennismaken en gebruik je verstand en je gevoel.

Goed doorgooglen en veel rasorganisaties opzoeken, breed orienteren voor je wat aanschaft.Gelukkig maar! Ja ik ben gewoon altijd een beetje oplettend als het op sites aankomt. Zeker omdat ik een gezond, blij katje wil waar mijn vriend ook geen last van heeft, anders is het zo lullig voor beiden.
Medicijn tegen allergie misschien proberen?
quote:hanneke0805 schreef op 04 september 2013 @ 08:58:

Medicijn tegen allergie misschien proberen?Hij is daar te koppig voor, wil niet de hele tijd een medicijn nemen als hij ook het probleem kan vermijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven