indelen kledingkast

11-07-2008 15:22 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Mijn systeem is vooral heel overzichtelijk en geen dertigduizend verschillende mandjes en opbergdoosjes.

Ik heb 2 grote planken.

Bovenste plank truien, sportkleren e.d.

Plank eronder 5 stapels met shirtjes (gesorteerd op lange mouwen, korte mouwen, topjes, hemdjes en vervolgens ook nog op kleur )

Daaronder hanger met alle broeken, rokjes en jurkjes en onderin dozen met schoenen.

Er hangt wel een sokkenmandje in.

Ondergoed en bh's in nachtkastje (ook gestapeld en gesorteerd op kleur )
Mijn systeem is dat ik de truitjes die ik vaaak draag vooraan leg, de truitjes die ik minder vaak draag achterin. Zomer en winterkleding apart.
Op kleur sorteren (geintje ik draag alleen zwart en grijs) en met t-shirts, truien en topjes apart op een stapel, setjes ondergoed en sokken/pantys in een lade.

Rokjes, jurkjes en broeken hangend.

Voor mannetje, verdieping sportkleding (helemaal bovenin want wordt toch niet gebruikt...het mijne is er al niet meer, haha).

Pakken op hanger, hemden op hanger (korte en lange mouw apart), ondergoed en sokken in lade, t-shirt en truien op stapels apart.

Verder ligt er dan nog wat zwemkleding apart. De zakdoeken leg ik in het nachtkastje
Wij hebben een inbouwkast die we nu zelf aan het indelen zijn en ik worstel ook met de indeling. Wij zijn nu legplanken aan het fabriceren en schoonpa en vriend zijn nogal stellig en zeggen dat 25 a 30 cm tussen de planken meer dan zat is. Ik vind dit er heel onlogisch uitzien, dan kun je toch geen stapels truien/handdoeken/broeken/dekbedhoezen kwijt? Hebben jullie weleens het idee dat de ruimte tussen planken in standaardkasten (heb het op verschillende plekken nagemeten, 35 a 40 cm) te hoog is? Denk je weleens: hè, had ik nu maar een plank meer ipv ruimte tussen planken?
*
Wij hebben over de hele lengte van onze eerste verdieping in alle kamers inbouwkasten.Overal hangen roedes in en we hangen alle kleding op.Daaronder hebben we overal manden voor al het ondergoed,sokken,dekbedovertrekken ed.We hebben zelfs nog hangruimte over.Bij planken wordt het bij mij altijd een zooitje......
quote:Ann Liv schreef op 11 juli 2008 @ 15:37:

Wij hebben een inbouwkast die we nu zelf aan het indelen zijn en ik worstel ook met de indeling. Wij zijn nu legplanken aan het fabriceren en schoonpa en vriend zijn nogal stellig en zeggen dat 25 a 30 cm tussen de planken meer dan zat is. Ik vind dit er heel onlogisch uitzien, dan kun je toch geen stapels truien/handdoeken/broeken/dekbedhoezen kwijt? Ik heb 2 hele lange planken met denk ik wel 60 cm ruimte ertussen.
60 cm is wel lekker royaal! Ik ga denk ik toch pleiten voor meer ruimte tussen planken, ik ben namelijk ook een propper als ik haast heb en minder tussenruimte werkt dat alleen maar in de hand...

Sowieso krijg ik een roede in de kast, vooral voor jurkjes, rokken en wat broeken. Maar ElleMichelle, jij hangt dus alles op? Ook shirtjes en hemdjes? Ik denk dat ik het overzicht dan kwijt zou zijn.

Extrahalo, ik ben van plan om toch steeds wel een selectie te maken wat zomer en winter betreft. In de winter draag ik toch regelmatig vesten en truien die ik niet de hele zomer in mijn kast hoef te hebben. In de zomer komen daar dan weer extra shirtjes en korte broekjes/rokjes voor in de plaats kan ik me zo voorstellen.

Maar die Ikeahandigheidjes die jij in de openingspost noemt, denk je dat je die ook in een andere kast kan implementeren of is dat meer voor Ikea kasten bedoeld?
*
quote:Ann Liv schreef op 11 juli 2008 @ 15:37:Hebben jullie weleens het idee dat de ruimte tussen planken in standaardkasten (heb het op verschillende plekken nagemeten, 35 a 40 cm) te hoog is? Denk je weleens: hè, had ik nu maar een plank meer ipv ruimte tussen planken?Ja, sterker nog, ik heb later allemaal plankjes toegevoegd om de schappen te halveren. Ik heb liever kleinere stapeltjes (vallen minder snel om en is makkelijker met pakken), in ieder geval voor shirtjes en truien. 25-30 cm lijkt me dan wel weer erg laag. Ik zou 30-40 cm doen (ik zal eens nameten hoe het bij mij thuis zit). Voor handdoeken en lakens is het een ander verhaal, maar die zitten bij mij in een andere kast (met inderdaad meer ruimte tussen de planken).
Wij hebben een ikea pax en hoevéél dingen in dit huis ik ook de makkelijkste of goedkoopste oplossing best vond, hier was ik stellig in; niet zo'n diepe! Hiervoor hadden we ook 60 cm diep en ik was altijd alles kwijt (nog afgezien van het feit dat ik het LELIJK vond zo'n log monster). Het is dus een 50 cm diepe geworden. Helaas hebben ze daar niet zoveel hippe extra's voor dus ik moet me behelpen met legplanken en schuifmandjes.

onderin heb ik schoenen staan met nog twee van die mandjes met slippers en gympen. Nog twee van dit soort mandjes zijn voor respectievelijk ondergoed en sokken/ panties/ legginkjes.

Mijn legplanken zijn breed genoeg op precies twee stapeltjes naast elkaar te leggen, de hoogte heb ik bepaald aan de hand van de spullen die erin kwamen. Dus bovenin een groo vak met uitpuilende wintertruien, onderin groot vak met spijkerbroeken, verder een hoop kleine vakjes voor (apart); hampjes, t-shirtjes, vestjes/ bloesjes (alles met een sluiting aan de voorkant), truitjes lange mouwen, jurkjes/ rokjes, korte broeken.

In een andere kamer heb ik nog wat hangspul (jasjes/ winterjassen) die ik deel met hangspul keeslief.
.
.
Ik pas trouwens mijn kast elk half jaar weer aan op de winter of zomerkleding.
*
die diepe staat dus idd op een andere kamer, voor de rest volgestouwd met beddegoed/ winterdekens, motorkleding/ zut.

mmm is mijn indeling raar? Anders krijg ik van die grote stapels, zo kan ik het beter vinden.

dit is wel een enorm andijvie-topic trouwens

Sow, dank voor alle tips! Kom ik straks goed beslagen ten ijs als ik met de mannen bespreek hoe de kast eruit moet komen te zien. Onze kast is dus allesbehalve standaard en daarom zitten er ook geen standaardgaatjes in de zijwand. Maar inderdaad Extrahalo, nieuwe gaten boren kan altijd.
Als je zo'n diepe kledingkast hebt, waarom leg je je beddengoed dan niet achter de kledingstapeltjes?
.
Ik zag laatst op tv (bij volgens mij passion for fashion, krisis, geef ik meteen toe dat ik dat weleens kijk...) dat iemand stapeltjes shirtjes achter elkaar in de kast had liggen. Dat lijkt me echt onhandig, dan zie je niet wat je hebt. Wel leuk om af en toe kleding te herontdekken als je iets uit de krochten van je kast tevoorschijn haalt.
.
Ik heb dus een diepe Pax (60cm), inderdaad vanwege het hanggedeelte. In het leggedeelte heb ik zelf plankjes van 30 diep tussen boven die van 60 diep gefrummeld (extra gaatje boren in plank). Ik heb dus een plank van 60 diep, dan een van 30, dan weer een van 60 enz. Zo benut ik de volledige diepte, maar ik kan toch makkelijk aan de achterste stapel, die ook goed zichtbaar is (is dit eigenlijk wel te volgen?!
.
Stapeltjes achter elkaar heb ik wel een tijd geprobeerd (hier ook zo'n irritant diepe kast), maar daar werd ik helemaal tureluurs van. Ik was er voortdurend van overtuigd dat ik net dat nodig had wat achter lag en gooide elke keer alle stapeltjes om.

Ik hoor ook vaak dat mensen hun winter- en zomerkleding apart bewaren. Of zomerkleding in de winter achterleggen en winterkleding in de zomer enzo. Maar ik heb helemaal geen zomer- en winterkleding! Ik draag eigenlijk alles het hele jaar door.

Maar goed, mijn indeling: Een hoop planken, 1 voor shirtjes met lange mouwen, 1 voor shirtjes met korte mouwen (twee of drie stapeltjes naast elkaar), 1 voor hemdjes. Erachter liggen nu wat oude joggingbroeken en dergelijke, die ik echt, echt amper gebruik. Dan nog drie planken met truien en een plank met vestjes. Mijn hanggedeelte (we hebben de kast keurig in twee verdeeld) hangt half vol (boven) met blouses en half (onder) met broeken.

En dan heb ik nog een kast op de overloop staan met alle jurkjes en rokjes. Die pasten niet meer in de andere kast (en dat is een wandbrede kast, tot aan het plafond). Best erg eigenlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven