Inductie-koken, maakt dat herrie?

28-03-2013 21:18 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ik eruit was. In mijn nieuwe keuken wil ik op inductie gaan koken. De voordelen van gas (goed regelbaar, snel heet) en van keramisch (makkelijk schoonmaken). Dat ik wat nieuwe pannen moet kopen neem ik voor lief.

Maar, nu las ik laatst ergens dat inductie een tikkend geluid maakt.

Is dat zo? Altijd? En is dat niet vreselijk irritant ? Ik vind het zo gek dat ik er nooit eerder iets over gehoord heb.

Wie heeft er ervaring? Andere ervaringen met inductie zijn ook welkom, maar dat getik daar zou ik graag meer van willen weten.
.
Ach impala, ik doe niet aan een woonkamer, scheelt ook veel. Zijn altijd in de keuken, gewoon andere keuze maken, haha.
storing op mijn telefoon wil ik ook niet hebben natuurlijk. Zucht.
.
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 21:53:

storing op mijn telefoon wil ik ook niet hebben natuurlijk. Zucht.Dat is alleen als je bellend staat te koken, niet als je een stap achteruit doet.
in mijn vorige keuken had ik een Bosch. Ik moest er speciaal nieuwe pannen voor kopen. Ben toch blij dat ik weer terug ben bij gas. Het is niet echt verkeerd maar gas is toch meer ontspannen omdat je op het gevoel de vlam kan afstellen.

Met inductie is dat toch anders. Dan had ik hem bijv. teruggezet naar twee maar dan ging hij toch nog iets te hard, dan tikte ik hem naar stand één en dan was hij weer van de kook, dus dan weer snel naar twee, die ging te hard, enz. enz.

Het is al met al niet echt fout, je kan er best goed eten op koken, maar het is niet ideaal.
it's a big club and you ain't in it
ik heb dat nu met keramisch ook al, dat je geen vlam ziet of hoort.

Ik heb alleen nu nog draaiknoppen en alles is tegenwoordig met tiptoetsen, dat lijkt me wel erg wennen. En minder intuitief.
.
Je kunt een keramische kookplaat overwegen; geen geluid en ook simpel schoon te maken.

Mosterd, Zie nu pas dat je al keramisch hebt.
oh fijn dat het bellen niet echt een punt is. Dat scheelt weer.
.
ik heb nu keramisch. Maar is langzaam, soms gebruik ik twee pitten (hoog en laag), of moet ik pan steeds eraf schuiven om aanbranden te voorkomen. En als iets overkookt brandt het soms in.
.
hier staan reviews: http://www.kieskeurig.nl/
it's a big club and you ain't in it
ja daar ga ik straks zeker wat tijd doorbrengen, bij Kieskeurig.
.
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 22:05:

ik heb nu keramisch. Maar is langzaam, soms gebruik ik twee pitten (hoog en laag), of moet ik pan steeds eraf schuiven om aanbranden te voorkomen. En als iets overkookt brandt het soms in.Ja, keramisch is vergelijkbaar met elektrisch koken.
Ik kook ruim 13 jaar op inductie en ik wil nooit meer anders. Het is mooi, makkelijk en veilig. Mijn inductieplaat is geruisloos.
inductie is super!

ik hoor af en toe wel eens een zoemend of tikkend geluid, maar dat is occasioneel en echt niet storend.

i love it :D
en duur zeker, Malu?
.
Hier maakt ie een soort van zoemend geluid als ie aan het opwarmen is. Niet storend, en ik erger me vrij snel.
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 22:17:

en duur zeker, Malu?Ik heb Atag maar al ruim 13 jaar in gebruik en ik kook in principe iedere dag. Wat het ding toentertijd gekost heeft, weet ik echt niet meer maar ik weet nog wel dat ik toen niet bezuinigd heb op mijn keuken en apparatuur. Ik heb ook geen idee of dit soort dingen naar verhouding nu goedkoper zijn geworden.
Opwarmen? Een inductieplaat warmt toch niet op ?
.
malu die platen zijn zeer zeker veel goedkoper geworden. Vanaf 300 euro, bij Ikea dus.
.
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 22:21:

Opwarmen? Een inductieplaat warmt toch niet op ?Als ik m een paar standjes hoger zet gaat ie even in de turbo?
oh dat bedoel je. Dat heeft mijn turboplaat nu ook al. Is idd niet storend.
.
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 22:22:

malu die platen zijn zeer zeker veel goedkoper geworden. Vanaf 300 euro, bij Ikea dus.Dat vind ik spotgoedkoop. Wat ik ook fijn vind aan inductie is dat je een pan water in no time aan de kook hebt op de hoogste stand maar ook dat je suddervlees echt heel goed langdurig kunt laten sudderen zonder dat de boel aanbrandt.
Ik kook op inductie (mijn kookplaat is van 2009 dus niet heel oud). Ik heb het 'getik' wel maar alleen als ik de voorste en achterste plaat tegelijk gebruik. Gebruik ik er 2 naast elkaar dan niet. Maar vind het sowieso niet storend. Heb toch de afzuigkap aan en dan hoor je het amper.

Vind het verder ideaal. Heb wel een goede plaat (atag). Maar dat kwam vooral omdat ik ook een wokbrander wilde en deze plaat was toen alleen van dat merk te krijgen. Vrij prijzig wel ja. Ik heb dus 4 kookvlakken inductie en op dezelfde plaat ernaast een wokbrander op gas. Ben er superslim mee. De nieuwe pannen heb ik erbij gekregen.
ja t lijkt mij ook heerlijk koken.

Maar mijn turbo kermische plaat is ook snel heet (koelt alleen niet snel af, dat is wel een probleem) en sudderen gaat ook prima eigenlijk.
.
een wokding overweeg ik. Want nadeel van inductie is wel dat de pan zelf niet heet wordt, toch? De randen dus. Bij wokken is dat wel lastig denk ik, veel rand en weinig bodem.
.
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 22:30:

ja t lijkt mij ook heerlijk koken.

Maar mijn turbo kermische plaat is ook snel heet (koelt alleen niet snel af, dat is wel een probleem) en sudderen gaat ook prima eigenlijk.Toch is dat heel snel afkoelen als je een lagere stand kiest wel heel fijn. Ik heb wel eens op keramisch gekookt maar dat is toch echt een stuk minder fijn dan inductie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven